[SERVER 2008] Printer defaults automatisch instellen

Pagina: 1
Acties:

• demasterbaas
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-01 11:39
We werken met een Terminal Server 2008 met externe gebruikers en printers die via de RDP verbinding worden aangestuurd.

Ik moet nu via een erg ingewikkeld traject per gebruiker de print defaults instellen:

1 Gebruiker admin maken
2 Eigenaar maken van de betreffende printer
3 Naar tab 'apparaat instellingen' gaan lade 3 op 'geïnstalleerd' zetten
4 Printing defaults aanpassen en lade 3 als standaard instellen

Kan ik een script maken wat dit doet door register waarden toe te voegen?
Of kan ik voor dit type printer/deze driver de printer defaults van te voren ergens definiëren, zodat alles bij de installatie (feitelijk bij inloggen gebruiker) al meteen goed staat?

(Voor de duidelijkheid: als ik lokaal (extern op dezelfde locatie als de printer) de instellingen helemaal goed zet, en een verbinding met de TS maak, moet ik daar alles nog een keer instellen! Maar dat is volgens mij een tekortkoming van M$ MS)

[ Voor 1% gewijzigd door elevator op 11-08-2009 09:54 ]

• tim427
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-02 08:45

tim427

Turbulence!

demasterbaas schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 01:33:
We werken met een Terminal Server 2008 met externe gebruikers en printers die via de RDP verbinding worden aangestuurd.

Ik moet nu via een erg ingewikkeld traject per gebruiker de print defaults instellen:

1 Gebruiker admin maken
2 Eigenaar maken van de betreffende printer
3 Naar tab 'apparaat instellingen' gaan lade 3 op 'geïnstalleerd' zetten
4 Printing defaults aanpassen en lade 3 als standaard instellen

Kan ik een script maken wat dit doet door register waarden toe te voegen?
Of kan ik voor dit type printer/deze driver de printer defaults van te voren ergens definiëren, zodat alles bij de installatie (feitelijk bij inloggen gebruiker) al meteen goed staat?

(Voor de duidelijkheid: als ik lokaal (extern op dezelfde locatie als de printer) de instellingen helemaal goed zet, en een verbinding met de TS maak, moet ik daar alles nog een keer instellen! Maar dat is volgens mij een tekortkoming van M$)
Als je "Printer Service" van srv2k8 installeerd, dan kun je daarop de default instellingen beheren...

Dat heb ik thuis ook gedaan, nu staat bijv. de printer standaard op zwart-wit en op concept printen...

• demasterbaas
tim427 schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 09:20:
[...]

Als je "Printer Service" van srv2k8 installeerd, dan kun je daarop de default instellingen beheren...

Dat heb ik thuis ook gedaan, nu staat bijv. de printer standaard op zwart-wit en op concept printen...
Dat heb ik reeds getest, en via die weg voer ik ook bovenstaande stappen uit. Probleem is, als je die instellingen aanpast doe je dat alleen voor die gebruiker (Administrator in dit geval). Ik moet dus elke gebruiker admin maken (anders mag je er niets in wijzigen) en deze handeling uitvoeren!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ik heb die kinderachtige MS verbastering even verbetered uit je topicstart, die tijd zijn we 5 jaar geleden al ontgroeid toch :)

Er zijn twee soorten printer instellingen in printers - de standaard instellingen die elke printer bevat en de devicespecifieke instellingen waar een printer fabrikant zelf bpeaalt hoe die printer specifieke settings opgeslagen worden. Ik gok dat Windows 2008 die laatste settings niet mee neemt naar de server sessie toe.

Ik gok dat die opgeslagen worden ergens onder een 'Devmode' oid registry key dus daar zou je eens kunnen kijken, een alternatief is misschien om met de easy print printer driver te werken al heb ik daar zelf nog geen ervaring mee :)

• demasterbaas
elevator schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 09:59:
Ik heb die kinderachtige MS verbastering even verbetered uit je topicstart, die tijd zijn we 5 jaar geleden al ontgroeid toch :)

Er zijn twee soorten printer instellingen in printers - de standaard instellingen die elke printer bevat en de devicespecifieke instellingen waar een printer fabrikant zelf bpeaalt hoe die printer specifieke settings opgeslagen worden. Ik gok dat Windows 2008 die laatste settings niet mee neemt naar de server sessie toe.

Ik gok dat die opgeslagen worden ergens onder een 'Devmode' oid registry key dus daar zou je eens kunnen kijken, een alternatief is misschien om met de easy print printer driver te werken al heb ik daar zelf nog geen ervaring mee :)
Easy print werkt perfect, op één ding na: Als je in Word bij pagina instellingen pagina 1 uit lade 2 kiest en de rest uit 3, dan komt alles uit 2. Doe je pagina 1 uit 3 en rest uit 2 dan komt alles uit 3, etc.

Dit heeft er waarschijnlijk mee te maken dat de Easy print driver alles als een XPS file opslaat en dan verstuurd naar de client, waar het dan geprint wordt. Kennelijk kan je daarin geen laden specificeren.

Dus moet op de oude methode terugvallen...

• demasterbaas
demasterbaas schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 10:14:
[...]

Easy print werkt perfect, op één ding na: Als je in Word bij pagina instellingen pagina 1 uit lade 2 kiest en de rest uit 3, dan komt alles uit 2. Doe je pagina 1 uit 3 en rest uit 2 dan komt alles uit 3, etc.

Dit heeft er waarschijnlijk mee te maken dat de Easy print driver alles als een XPS file opslaat en dan verstuurd naar de client, waar het dan geprint wordt. Kennelijk kan je daarin geen laden specificeren.

Dus moet op de oude methode terugvallen...
Nou die oude methode doet het wel als je maar alle drivertjes gelijk hebt, maar het beschikbaar maken en als standaard instellen van lade 3 niet!

Als ik als Print Admin alle settings van de printers van de gebruikers goed instel, en ze loggen uit en weer in is alles weer gereset! Ben ik dan echt de enige met dit probleem, of doe ik iets fout?!

• Turdie
  • Laatst online: 20-08-2024
demasterbaas schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 13:20:
[...]

Nou die oude methode doet het wel als je maar alle drivertjes gelijk hebt, maar het beschikbaar maken en als standaard instellen van lade 3 niet!

Als ik als Print Admin alle settings van de printers van de gebruikers goed instel, en ze loggen uit en weer in is alles weer gereset! Ben ik dan echt de enige met dit probleem, of doe ik iets fout?!
Wat ik nog mis of je gebruikers lokale printers gebruiken of netwerkprinters. Normaliter, bij netwerkprinters, worden instellingen die op server gemaakt worden voor de netwerkprinter doorgeven aan de clients. Dus daarom vermoed ik dat je gebruikers lokale printers gebruiken, in dat geval worden de instellingen lokaal gemaakt voor de printer.
Pagina: 1