Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb op mijn PC Windows Vista Premium 64-bit draaien. Alleen deze geeft nogal de nodige problemen i.c.m. een aantal spellen. O.a. Anno 1701 wil die niet goed draaien. Nu had ik het idee om Windows XP 32 bit te installeren.

Heb hiervoor de Windows Client doorgenomen en ben daarin tegen gekomen dat het beter is om eerst XP te installeren en daarna Vista i.v.m, het booten van Vista. Dat is echter een probleem wat later aan de orde zal komen, en waar ook wel oplossingen voor zijn. Mijn probleem is van een andere aard:

Als ik de Windows XP installatie CD in de drive stop, dan krijg ik het volgende scherm.

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-7JP4RXZU-D.jpg

Zoals jullie kunnen zien is de bovenste mogelijkheid namelijk het installeren van Windows XP grijs (sorry voor de slechte leesbaarheid). Op de een of andere manier blokkeert Vista dus deze mogelijkheid. Nu heb ik ook ergens gelezen dat Vista alleen gesignde drivers accepteert, kan dat hiermee te maken hebben?

Aan de andere kant staat er op de installatie cd-rom van XP: "Alleen voor levering bij nieuwe PC's" Kan het zo zijn dat het een beveiliging op de cd-rom zelf is?

Vraag: Waarom is het niet mogelijk om XP te installeren van de cd-rom?

Mocht er bepaalde informatie ontbreken, dan hoor ik dit graag. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:51
Ehh..je geeft zelf al aan dat je hebt gelezen dat je het beste eerst XP kunt installeren en dan Vista. Het is niet mogelijk om vanuit Windows Vista een install van Windows XP te starten. Andersom kan wel, alleen zul je dan ook niet de setup van Vista vanuit XP moeten starten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adames
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-08 10:18
Start de pc eens op met die cd erin en boot vanaf je cd-rom speler. Dan kan je iig xp installeren op een vrij schijf/partitie mocht je die nog hebben, anders allereerst met bijvoorbeeld diskpart/gpart je partities wijzigen.
Als je dat hebt gedaan dan weer vista dvd erin om een repair uit te voeren zodat de nieuwe bootloader weer word geladen om daarna met een programma als EasyBCD de xp partitie weer opnieuw in de bootloader te zetten.

Imo makkelijker is belangrijke data op back-up zetten. Clean install van XP, partities aanmakend voor vista, om daarna Vista te installeren. Uiteindelijk ongeveer even veel werk en sowieso succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TheVMaster schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 01:29:
Ehh..je geeft zelf al aan dat je hebt gelezen dat je het beste eerst XP kunt installeren en dan Vista. Het is niet mogelijk om vanuit Windows Vista een install van Windows XP te starten. Andersom kan wel, alleen zul je dan ook niet de setup van Vista vanuit XP moeten starten..
Als ik me niet vergis dan schreef een andere moderator dat het wel mogelijk is, alleen de menu's waar een inventarisatie wordt gemaakt van de geïnstalleerde OS'en "ziet" dan Vista niet meer waardoor deze niet meer te booten. Echter als je dan eerst XP boot en een aantal aanpassingen en wijzigingen doorvoert zou het probleem weer verholpen zijn.

Desalniettemin ben ik toch voor de optie gegaan om een complete back-up van mijn systeem te maken, de PC te formateren en daarna een clean install van XP uit te voeren. Echter die back-up maken is nog geen gemakkelijk opdracht in een Vista systeem. Zonder overdrijven heb ik er denk ik ongeveer 6 uur voor nodig gehad om erachter te komen waarom het simpelweg delen van de bestanden en de juiste instellingen invoeren in netwerkcentrum niet voldoende waren (zie ook andere topics hierover). Anyway 6 uur later, een hoop informatie (en frustraties) rijker worden de bestanden overgezet naar een andere PC.

Mochten er nog problemen zijn dan komt er wel weer een nieuwe reactie. Thanks voor de hulp alvast! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zo de complete back-up is afgerond. Als ik het goed heb begrepen zou ik nu mijn gehele PC kunnen formateren, daarna partitioneren en dan Windows XP installeren. Nu heb ik alleen even 2 vraagjes:

1. Hoe moet ik gaan partitioneren als er nog geen OS is geïnstalleerd?
2. Hoeveel ruimte heb je ongeveer nodig om een OS op te zetten? 20 GB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
1 Bij de installatie van XP kun je dat automagisch doen.

2. dit is een persoonlijke voorkeur als je alles op je C: installeert zou ik 50/50 doen

Maar aangezien het je alleen om spellen gaan is het verstandig om mischien 2 OS schijfen te maken en een installatie schijf voor de spellen zodat je ze in XP & Vista makkelijker kunt spelen

Zoiets als dit:
C:\ Windows XP
D:\ Vista
E:\ Dataschijf waar je eventueel ook Mijn document naar kunt laten verwijzen in XP en Vista zodat ze allebei over dezelfde data beschikken.

Verwijderd

Topicstarter
bobsqaud schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 16:01:
1 Bij de installatie van XP kun je dat automagisch doen.

2. dit is een persoonlijke voorkeur als je alles op je C: installeert zou ik 50/50 doen

Maar aangezien het je alleen om spellen gaan is het verstandig om mischien 2 OS schijfen te maken en een installatie schijf voor de spellen zodat je ze in XP & Vista makkelijker kunt spelen

Zoiets als dit:
C:\ Windows XP
D:\ Vista
E:\ Dataschijf waar je eventueel ook Mijn document naar kunt laten verwijzen in XP en Vista zodat ze allebei over dezelfde data beschikken.
De laatste optie had ik zelf ook in mijn hoofd, lijkt me het handigst om twee OS partities en 1 Data schijf te hebben. Alleen nu heb ik het volgende probleem, partitioneren lukt niet. Heb dit geprobeerd met Paragon Partition Manager 10.0, hij geeft de volgende melding.

"Wizard did not find any hard disks where a new volume can be created."

En bij een uitgebreidere uitleg:

"This Disk already contains four primary partitions. Basic Hard Disks can only contain four primary partiotions, including extended one"

Maar als ik kijk bij Deze Computer zie ik alleen maar een C schijf, nu kan er nog een verborgen recovery partitie zijn geloof ik maar dat maakt nog steeds geen 4. Kan het ermee te maken hebben dat dit een demo is? En geen volledige versie?

Direct formatteren van de hele schijf lukt ook niet, zowel via windows schijfbeheer niet als via eerder genoemd programma, iemand een idee wat ik het beste kan doen?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Vanuit het OS geinstalleerd op diezelfde fysieke schijf zal je dat ook niet kunnen bereiken nee.
Lijkt me vrij logisch - een zichzelf verwijderend OS is niet echt user-friendly.

laat liever met diskpart eens je diskconfiguratie zien?
En dat betekent dat je dit keer niet mag klikken, maar die-hard commando's mag inkloppen in een commandprompt.

diskpart
list disk
select disk 0  *als je maar één disk hebt
list partition

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Klopper de klop:

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-DQLPT3ZS-D.jpg

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Wat is er mis mee om simpelweg vanuit de XP installatie die je direct boot van CD het partitioneren uit te voeren? Daarin verwijder je de huidige partitie en maak je een nieuwe (van zo'n 50GB oid) en daarop installeer je XP. Dan maak je bij de Vista installatie nog een partitie waarop je Vista installeert. Dan kun je vanuit één van die OS'en het overige stuk van je HDD partitioneren. (rechts klikken op deze computer, beheren, Schijfbeheer)

Verwijderd

Pak de ubuntu live cd, resize je windows vista partitie. Boot je pc van windows xp cd en installeer windows xp in de lege ruimte. Pak ubuntu live cd en install grub op een ext3 partitie en voila. En ja: ubuntu heeft een mooie gui voor parted onder system->admin->partition editor of tik "sudo gparted" in in de terminal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zo na een kleine periode even een update van de stand van zaken. Had wat problemen met het laden van de site. Ik kreeg een hele kale weergave van site zonder Javascript. Na een andere browser getest te hebben kwam ik tot de fijne ontdekking dat tweakers.net informatie verzameld over het systeem waarmee je de site bezoekt en op basis daarvan je indeeld in een bepaalde gradatie. Deze stond bij mij op F en normaal gesproken is dat A. Enfin hierdoor kon ik niet inloggen, maar het probleem is nu opgelost.

Het installeren van beide OS'en is prima gelukt . Alleen het partitioneren (via Schijfbeheer) is niet helemaal gelukt zoals ik het wilde. Ik heb namelijk een niet aangewezen ruimte die ik niet bij mijn schijf E gevoegd krijg. Maar aangezien deze schijf nog lang niet vol zit is dit niet echt meer een belangrijk issue. Hieronder nog even een screenshot van de situatie. (Even klikken en dan inzoomen, kreeg hem er helaas niet beter op)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ES7YMCVZ-D.jpg

Het belangrijkste is echter dat Anno 1701 het nog steeds niet doet, :( Dus dat is een stuk minder, wss wordt het probleem veroorzaakt door mn videokaart of de drivers. (Sapphire Radeon HD 4870 1 GB). Qua prestaties moetie het makkelijk aankunnen maar ik denk dat er iets in de software niet helemaal lkkr zit. Dat probleem is dus niet opgelost. Ik schakel nu maar direct door naar Anno 1404, die lijkt me zoiezo een stuk beter.

Mochten er nog tweakers zijn die een idee hebben over partitioneren, iig heel erg bedankt voor alle hulp tot nu toe. :)
Pagina: 1