Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In illustrator heb ik schaduw achter mijn afbeelding (tekst) geplaatst. Zoals hieronder te zien is de rechterzijde zoals die behoort te zijn. (instelling dekking 31%, X verschuiving 7 px, Y verschuiving 7 px, vervagen 5 px).

Nu wil ik deze tekst op een visitekaartje plaatsen en heb ik de afbeelding moeten verkleinen met als gevolg dat de schaduwinstelling dekking 31%, X verschuiving 3 px, Y verschuiving 3 px, vervagen 1 px moeten worden. Door de vervaging van 1 px krijg je volgens mij die lelijke blokjes.
Afbeeldingslocatie: http://www.imagedrop.nl/users/public/u20266Untitled-1k23.jpg

Is er iemand die mij kan vertellen hoe ik de afbeelding in het klein kan voorzien van schaduw, zonder dat die zo lelijk wordt? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:55

samo

yo/wassup

Object zonder schaduw clonen, iets verplaatsen en glaussian blur toepassen.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-09 19:44

RoyK

Hobby tekenaar

nadeel is zowiezo dat schaduwen vaak bitmapjes worden.Dit is in Coreldraw vaak zeer vervelend.

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -db-
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-10 19:42

-db-

Hoi

Ehm, is illustator niet om vector tekeningen mee te maken? Zo ja, dan zou je de in principe het geheel moeten kunnen verkleinen/vergroten zonder de tekening zelf aan te hoeven passen en zou je nooit blokjes moeten krijgen. (Zo ver ik weet het hele idee achter vectortekenen)

En daarnaast, je gaat van 5px naar 1px blur, een factor 5 minder. Als je tekening daarmee ook een factor 5 kleiner word zie je het blokkige niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Als ik zoiets doe met Illustrator of Indesign dan krijg ik als ik lomp inzoom ook blokjes. Die zou je eigenlijk niet meer moeten zien wanneer je het geheel gaat drukken (mist juiste instellingen). Elke dropshadow in bv Indesign is ook een gegenereerde bitmap. Maar bij export naar een highres PDF zullen deze als het goed is allemaal de juiste resolutie krijgen.

Maar voor de TS, 1 pixel vervagen gaat niet echt meer ergens over. Dat betekent dat je gewoon 1 rand krijgt van zo'n 15% grijs. Weet niet of je daar blij mee moet zijn. Als je je image op de grootte op het scherm is waarmee die ook gedrukt gaat worden, zie je die blokjes dan ook nog?

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-09 19:44

RoyK

Hobby tekenaar

-db- schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 19:48:
Ehm, is illustator niet om vector tekeningen mee te maken? Zo ja, dan zou je de in principe het geheel moeten kunnen verkleinen/vergroten zonder de tekening zelf aan te hoeven passen en zou je nooit blokjes moeten krijgen. (Zo ver ik weet het hele idee achter vectortekenen)
Schaduwen zijn geen vectors. (naar mijn weten) maar worden bitmaps

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daves2hd
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-03-2024

daves2hd

\o\ EMOTION /o/

RoyK schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 22:38:
[...]

Schaduwen zijn geen vectors. (naar mijn weten) maar worden bitmaps
^dat zou nog goed kunnen ook.
Heb er zelf ook slechte ervaringen mee als je effecten gebruikt en dan uitrekt of krimpt. Vaak word een hoop verpest dan. Gewoon zonder effect knippen plakken en weer toepassen daarna.

you should not attack your enemy before fully understanding his potentials

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
K zal e.e.a. eens afdrukken inderdaad. Vergroten of verkleinen met schaduw is geen succes. Anders zit er niets anders op dat opslaan en uiteindelijk nog bewerken in Photoshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

samo schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 19:44:
Object zonder schaduw clonen, iets verplaatsen en glaussian blur toepassen.
Die al gelezen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-10 11:19

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Allereerst moet je altijd zorgen dat voor drukwerk je "Rasterresolutie" van je document en "instellingen van rastereffecten van document" op minimaal 300 DPi staan (standaard 72 DPI, waar ik nog steeds met mijn hoofd niet bij kan :X)

Daarnaast zou ik nooit met pixels werken voor drukwerk, maar altijd met milimeters omdat pixels alleen maar interessant zijn bij ontwerp voor beeldschermen (m.u.v. streekdikten uiteraard).

En dat blokkige komt waarschijnlijk doordat je veel te ver ingezoomd bent, bekijk je afbeelding eens op 100% (sneltoets ctlr-1 of print hem eens) dan zal het wel meevallen.

Nog een tip voor het schalen van effecten: zet "streken en effecten schalen" aan in je voorkeuren dan schaalt illustrator deze evenredig mee als je je ontwerp gaat schalen.

[ Voor 15% gewijzigd door floriske.nl op 12-08-2009 14:57 ]

Pagina: 1