Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Online backup dillema

Pagina: 1
Acties:

• KennieNL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-11 11:18
Hallo allemaal,

ik ben op zoek naar een goede, betrouwbare online backup provider voor mn privé gegevens...
Het hoeft uiteraard niet gratis te zijn (voor niets gaan de zon op :)), maar wel betrouwbaar en veilig!

De belangrijkste reden voor mij voor online is dat ik zelf niet hoef te kl*te met usb hard disks, of wat dan ook. Tevens met een usb hard disk heb je vaak geen offsite backup (tenzij je hem ergens anders neer legt).

Qua ruimte heb ik nu iets van 5 GB belangrijke data, uiteraard zal dit groeien, maar voor alsnog niet super hard. Alles staat op een Win2k3 server (misschien ooit Win2k8).

Nu heb ik een paar providers op een rijtje gezet:

KPN: €4,95 per maand voor een FUP opslag, leuk en aardig, alleen hoor ik wel eens klachten van hun. Tevens _GEEN_ support voor servers (moet je server versie welke mij iets te duur is),

Syncplicity: Gratis 2GB + 3GB via refer. Betaald 50GB + 6GB via refer voor $ 9,99

Mozy: 2GB gratis, Unlimited voor $ 4,95. Unlimited vind ik zelf een vaag begrip, gezien hard disk OOIT vol raken :) There is always a limit

IDrive: 2GB gratis en10GB via refer. Betaald 150GB voor $ 4,95. Opzich leuk en aardig, maar ik zag dat de download bij gratis 960Kbit was, en upload 400Kbit. Dit is me te langzaam, ik weet niet of het ook met de betaalde versie is.

Adrive: 50GB gratis, MAAR unencrypted! Betaald 50GB voor $ 6,95. Zover nog niets aan op te merken.

JungleDisk: Prijs per GB, $ 0,15

Carbonite: Unlimited? voor $ 4,58. Zelfde verhaal als Mozy.

Nu zou ik graag willen weten, wat is jullie ervaring hier mee? Is de encryptie ook daadwerkelijk veilig?
Encryptie wordt misschien wel vanaf de client gedaan, maar toch kruipt er soms een onveilig gevoel :+
Is de service betrouwbaar qua restore? niet dat ik mijn data dadelijk ineens kwijt ben, wil restore, en dat er toch door een fout mijn data niet toegankelijk is.

Alvast bedankt!

Verwijderd

Volgens mij is http://pcextreme.nl/backup-ruimte/kenmerken/ wel een goede backupdienst. Gaat over een beveiligde verbinding (ssh) en encrypten moet je dan maar op de client doen (als de server het doet, kan iedereen die je account hackt het toch lezen!). Restoren moet je zelf natuurlijk doen. En belangrijke data op windows zetten, met dat onveilige gevoel?

Als je het goed wil doen kan je media nemen die niet opnieuw te writen is, zoals tapes. Je kan ook een DL-DVD in je server doen zodat je daar dingen naar weg kan schrijven (kan 8GB op dacht ik).

• Macsylver
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:13
Gebruik zelf Dropbox al een tijdje als online storrage / backup misschien ook wel handig voor jou?

https://www.getdropbox.com/plans

Tot nu toe nog geen problemen mee ondervonden!

The Centrifuge Camera & Micrograph Stories & Imaginarium of Tears

Verwijderd

Argeweb

http://www.argeweb.nl/onlinebackup/

Vanaf 5 euro p/m, ook mogelijk om testaccount aan te vragen.

• KennieNL
@rutgerlak: pcextreme ken ik wel, maar hiervoor zou ik zelf weer iets moeten bouwen om mn files te encrypten/controleren. veel kant en klaar tools uploading ook alleen de differentiële bestanden, ipv de hele data weer. tape/dvd's etc wil ik niet aan beginnen, veel te veel gedoe :)

@macsylver: tnx, noted

@chris_17: tnx, noted

:)

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:52

Jrz

––––––––––––

Mooie aan dropbox is dat hij over een lokaal netwerk veel sneller synced.

Wat je kan hebben is: laptop / lokale server / dropbox server
Volgens mij syncen laptop en lokale server dan heel snel, en kan naar de dropbox server syncen.

Enige nadeel is dat het allemaal in de "Dropbox" folder moet.

Syncplicity werkt ook erg goed, alleen iets logger en geen mac client(meer)

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Verwijderd

@KennieNL, rsync upload alleen de gewijzige bestanden (kan ook met diff). Rsync is ook al een compleet programma/oplossing. Voor encryption zijn heel veel tools te vinden, moet je even zoeken op internet (heb geen windows ervaring). Try http://sourceforge.net/projects/rsyncrypto/

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik gebruik duplicity.
Hier wordt eerst een incrementele backup dmv tar gemaakt.
Daarna wordt deze gesigned en geencrypt.
Vervolgens gaat hij via sftp naar een webhoster.

1x per 2 weken een complete backup.

offtopic:
Als je meer info wil , mail of DM me :)

• KennieNL
@rutgerlak: heb een een linux bak waar ik eventueel de data mee kan syncen. Ken wel het e.e.a. van rsync, maar nooit verder in verdiept...

@boudewijn: opzich ook wel leuk... alleen dan moet je leuke webhosting hebben :P

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Is ook wel te vinden hoor.

Iig koppel je daarmee de backup los van de webhosting.

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik maak al jaren gebruik van Mozy. Mozy is een onderdeel van EMC (waar VMWare ook weer een dochter van is). EMC is een hele grote op het gebied van data opslag. Anyway:

Mijn ervaringen zijn erg goed. Het heeft me al meermalen gered, recovery gaat snel. Online kun je gewoon mappen/bestanden aanvinken die je wilt recoveren en dan krijg je een mailtje met een downloadlink. Een andere optie is via de Explorer van windows, daar kun je een dag selecteren van welke dag (max 30 dagen geloof ik) je de data terug wilt halen en gewoon sleuren pleuren.
De tool nestelt zich in de tray en heb je, zoals het hoort, nooit omkijken naar. Een paar jaar geleden merkte ik echt als de tool bezig ging met bekijken van verschillen, dan werd de PC merkbaar langzamer, maar tegenwoordig is dat flink verbeterd en merk je er weinig van.

Er zit geen beperking aan download of uploadsnelheid. Initieel natuurlijk een stevige backup, maar daarna gewoon incrementeel met alleen wijzigingen.

En onbeperkt, jou ruimte zal de beperkende factor zijn. Momenteel heb ik zo'n 21 GB daar staan, maar dat is ook wel eens het dubbelle geweest, zonder problemen.
Ik kan hem je iig aanraden!

Tot 5 GB is Live Mesh (windows only!) ook nog wel een optie: https://www.mesh.com/Welcome/Default.aspx

[ Voor 24% gewijzigd door IJsbeer op 11-08-2009 10:43 ]

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-11 21:45

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Macsylver schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 19:46:
Gebruik zelf Dropbox al een tijdje als online storrage / backup misschien ook wel handig voor jou?

https://www.getdropbox.com/plans

Tot nu toe nog geen problemen mee ondervonden!
Gebruik ik nu al denk meer dan een jaar. Moet zeggen dat het erg fijn werkt. Ze houden van ieder bestand de mutaties van de afgelopen 30dagen bij. Dus je kan vrij makkelijk via de dropbox website aangeven als je terug wil naar het bestand van zeg maar een week geleden (ideaal dus als je een keer een bestand overschrijft en daar later achterkomt!).

Verder gebruik ik DropBox ook als een sync tool. Hun software is er voor OSX, Windows en linux. Mijn home directory is gesynct nu over mijn MacBook, ITX server en mijn desktop. Erg fijn dat je overal altijd de laatste versie van je bestanden hebt!

Ook bij Dropbox is er een reffer systeem (eerste 2gb gratis, dan tot 3gb bij meedere reffers). Dus als je het wil testen ;-) https://www.getdropbox.com/referrals/NTU2MDM2Nzk ik moet nog 2 refers om tot de volle 3gb te komen :-)

[ Voor 12% gewijzigd door swtimmer op 11-08-2009 10:43 ]

• KennieNL
IJsbeer schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 10:37:
Ik maak al jaren gebruik van Mozy. Mozy is een onderdeel van EMC (waar VMWare ook weer een dochter van is). EMC is een hele grote op het gebied van data opslag. Anyway:

Mijn ervaringen zijn erg goed. Het heeft me al meermalen gered, recovery gaat snel. Online kun je gewoon mappen/bestanden aanvinken die je wilt recoveren en dan krijg je een mailtje met een downloadlink. Een andere optie is via de Explorer van windows, daar kun je een dag selecteren van welke dag (max 30 dagen geloof ik) je de data terug wilt halen en gewoon sleuren pleuren.
De tool nestelt zich in de tray en heb je, zoals het hoort, nooit omkijken naar. Een paar jaar geleden merkte ik echt als de tool bezig ging met bekijken van verschillen, dan werd de PC merkbaar langzamer, maar tegenwoordig is dat flink verbeterd en merk je er weinig van.

Er zit geen beperking aan download of uploadsnelheid. Initieel natuurlijk een stevige backup, maar daarna gewoon incrementeel met alleen wijzigingen.

En onbeperkt, jou ruimte zal de beperkende factor zijn. Momenteel heb ik zo'n 21 GB daar staan, maar dat is ook wel eens het dubbelle geweest, zonder problemen.
Ik kan hem je iig aanraden!

Tot 5 GB is Live Mesh (windows only!) ook nog wel een optie: https://www.mesh.com/Welcome/Default.aspx
kijk dat vind ik nu interessant :) - EMC is inderdaad groot op storage gebied en niet zomaar een flut iets...
ik zal de gratis variant eens proberen, kijken of dat voldoet voor mij.

In hoeverre is Dropbox encrypted? vind dat wel belangrijk :)
niet dat iemand anders iets met mn fotos etc kan, maar vind het gevoel er maar niets bij :)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tsja je gaat het opslaan bij een externe partij.
Dan zou ik altijd zelf voor die borging zorgen, en het niet aan die partij overlaten.

Zie zullen het vast ook niet gratis doen.

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Boudewijn schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 13:55:
Tsja je gaat het opslaan bij een externe partij.
Dan zou ik altijd zelf voor die borging zorgen, en het niet aan die partij overlaten.

Zie zullen het vast ook niet gratis doen.
Encrypted zou ik ook niet zo op kijken. Bij mozy kun je zelf de encryptie sleutel ingeven, men stelt dan dat ze er zelf ook niet bij kunnen (en jij dus ook niet meer als je de sleutel kwijt bent!). Maar wie geeft mij garantie dat de sleutel (die toch in de software staat) niet ook verzonden wordt.

Daarnaast, in het geval van Mozy en volgens mij ook DropBox, staan de servers in de states en vallen ze dus onder de wetgeving die daar geldt. En we weten allemaal hoe het gesteld is met de privacy na '9/11'.
Dat interesseert mij allemaal niet zoveel, als mensen blij worden van mijn vakantiefoto's, veel plezier ermee. Ik vind het belangrijker dat ik ze (ook ;) ) nog heb als mijn keet affikt!

Edit: Echter is dit, voor mij, wel een reden om geen MP3's e.d. te backuppen.

[ Voor 3% gewijzigd door IJsbeer op 11-08-2009 14:04 ]

• KennieNL
hmmm Mozy werkt niet op win2k3 (andere licentie).

@Boudewijn: zit ook wel iets in

ik ga er nog eens rustig over nadenken.. :)

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

heb een terabyte hd gekocht, en bij mijn ouders 160km hier vandaan in de pc gedrukt.

Aangezien hun pc snachts altijd aanstaat, en mijn server ook, worden er s'nachts backups van hun naar mij en van mij naar hun gemaakt.

Viva comodo backup, gratis, en ftp ondersteuning.

Tuurlijk geen garantie dat hun pc meteen beschikbaar is als ik mijn back-up direct nodig heb, maar ach, hoe vaak zal dat nu gebeuren?

If you choose to criticise you choose your enemies

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

IJsbeer schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 14:03:
[...]

Encrypted zou ik ook niet zo op kijken. Bij mozy kun je zelf de encryptie sleutel ingeven, men stelt dan dat ze er zelf ook niet bij kunnen (en jij dus ook niet meer als je de sleutel kwijt bent!). Maar wie geeft mij garantie dat de sleutel (die toch in de software staat) niet ook verzonden wordt.

Daarnaast, in het geval van Mozy en volgens mij ook DropBox, staan de servers in de states en vallen ze dus onder de wetgeving die daar geldt. En we weten allemaal hoe het gesteld is met de privacy na '9/11'.
Dat interesseert mij allemaal niet zoveel, als mensen blij worden van mijn vakantiefoto's, veel plezier ermee. Ik vind het belangrijker dat ik ze (ook ;) ) nog heb als mijn keet affikt!

Edit: Echter is dit, voor mij, wel een reden om geen MP3's e.d. te backuppen.
Mja, maar ik heb liever dat ik de zekerheid heb (tenzij RSA een backdoor heeft...) dan dat ik moet afgaan op kreten van een bedrijf dat ik verder niet ken (en niet vertrouw).

@Emmeau: stroom rekening? en maar 1 disk? :/

En ik zou ftp op zijn minst over een ssh tunnel doen, iemand kan je credentials sniffen en je backup leeggooien.

[ Voor 4% gewijzigd door Boudewijn op 11-08-2009 14:22 ]

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Boudewijn schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 14:21:
[...]@Emmeau: stroom rekening? en maar 1 disk? :/
lol 1) stroom rekening is niet mijn probleem, mijn ouwelui kiezen ervoor dat ding 24/7 aan te laten staan.

2) uiteraard gaat het geheel over een vpn verbinding die over ipv6 gaat (spelen met sixxs tegelijk)

dus, kans op een compromised verbinding is vrijwel nihil gok ik zo.

If you choose to criticise you choose your enemies

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dan inderdaad niet nee.

1 disk is wel wat minder.. maar verder netjes.

• KennieNL
Emmeau schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 14:07:
heb een terabyte hd gekocht, en bij mijn ouders 160km hier vandaan in de pc gedrukt.

Aangezien hun pc snachts altijd aanstaat, en mijn server ook, worden er s'nachts backups van hun naar mij en van mij naar hun gemaakt.

Viva comodo backup, gratis, en ftp ondersteuning.

Tuurlijk geen garantie dat hun pc meteen beschikbaar is als ik mijn back-up direct nodig heb, maar ach, hoe vaak zal dat nu gebeuren?
das wel een probleem voor iemand die thuis wonend is :P

nee is geen optie hier :)
Boudewijn schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 14:21:
[...]

Mja, maar ik heb liever dat ik de zekerheid heb (tenzij RSA een backdoor heeft...) dan dat ik moet afgaan op kreten van een bedrijf dat ik verder niet ken (en niet vertrouw).
Ja ik zit nu een beetje met:

of zo'n bedrijf vertrouwen en makkelijk een backup maken

of zelf encrypten en wat verzinnen om via ftp/scp/rsync te backupen :P

dubdubdub :)

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-11 21:45

swtimmer

Ontrafelt het leven!

https://www.getdropbox.com/help/28

dit is trouwens een vrij slimme tip, een truecrypt bestand dus geshared hebben.... Hmmz, mssn is dat ook nog wel iets voor mij, vrij makkelijk te regelen en extra veilig!

• Rowdy.nl
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-11 14:33

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

Interessant topic, zelf ben ik hier ook naar aan het kijken, echter heb ik dan >20GB (foto's ed). Dat is niet zo'n probleem bij veel van de providers maar als je dat in Linux wilt doen wel... :

Nog maar eens goed uitzoeken...

Rowdy.nl - X++ by day. C# by night. I drink coffee in the morning and beer in the evening.

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-11 20:27

Ravefiend

Carpe diem!

Rowdy.nl schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 16:27:
Interessant topic, zelf ben ik hier ook naar aan het kijken, echter heb ik dan >20GB (foto's ed). Dat is niet zo'n probleem bij veel van de providers maar als je dat in Linux wilt doen wel... :

Nog maar eens goed uitzoeken...
Foto's kan je dan nog beter kwijt bij Flickr waar je voor 25$ een Pro account neemt met unlimited storage. Vind ik alvast een veilige plaats en meer dan genoeg privacy opties beschikbaar.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hmm en bij wie komen de rechten enzo dan te liggen?
En garandeert flicker dan ook eea?

• Rowdy.nl
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-11 14:33

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

Ravefiend schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 16:34:
[...]

Foto's kan je dan nog beter kwijt bij Flickr waar je voor 25$ een Pro account neemt met unlimited storage. Vind ik alvast een veilige plaats en meer dan genoeg privacy opties beschikbaar.
Windows en Mac only, en dan kan ik nog niet mijn andere spul kwijt... (image van mijn systeem, logs, database backups) :/

Rowdy.nl - X++ by day. C# by night. I drink coffee in the morning and beer in the evening.

• KennieNL
swtimmer schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 15:53:
https://www.getdropbox.com/help/28

dit is trouwens een vrij slimme tip, een truecrypt bestand dus geshared hebben.... Hmmz, mssn is dat ook nog wel iets voor mij, vrij makkelijk te regelen en extra veilig!
backup wil ik s'nachts hebben, en truecrypt moet je password invoeren :P

kun je dat process elke keer handmatig aanslingeren... :/

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-11 13:13
1 belangrijke tip: probeer af en toe eens een full restore.

Bij Mozy porbeerde ik dat. En het ging voor geen meter.
Restore via de client: hele wisselende snelheden, waardoor een restore een week duurt. Tenminste, als de restore niet met allerlei foutmeldingen afbreekt.

Webrestore: ook wisselende snelheden. 1/3 van de tijd 1,2 mbit, dan weer 2/3 van de tijd nul komma nul.

Meerdere keren met support gemaild. Verkopen allemaal onzin of onwerkbare oplossingen. Als je uitlegt waarom ze onzin praten krijg je meestal wel gelijk. Echter ze gaan op de helft van wat je mailt niet in.
Na meer dan een maand een nieuwe call aangemaakt in de hoop een andere persoon te krijgen. Die nieuwe persoon "zou wat instellingen veranderen".
Met pijn en moeite de bestanden binnengekregen. Nu nog een keer een compare draaien. Want veel vertrouwen heb ik niet meer.

De software is verder erg gebruikersvriendelijk de laatste tijd (tot half jaar geleden veel crashes). De explorerintegratie kan het gebruik van de explorer wel heel traag maken bij het bekijken van grote directory's.

De support is wisselend. In het begin super, mijn laatste ervaring was ronduit slecht.

Heel onduidelijk zijn de over het feit dat er voor de Home-versie een uploadlimiet van 1mbit is. Die moet je zelf maar afleiden uit een rekenvoorbeeld dat je x gig per dag kan backuppen.

Maar ja, is een ander wel beter...
De drempel om over te stappen of om even een ander te proberen is erg hoog met 70 gig aan te backuppen data. Dat duurt eeuwen...
Pagina: 1