Lan aan Lan koppelen

Pagina: 1
Acties:

• Edwin78
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-08-2025
Ik heb inmiddels al heel wat door gelezen, een gegoogled maar kom er niet echt uit.
De situatie dat ik binnen kort een huis betrek naast mijn vader.
Nu heeft hij een netwerk en zijn eigen internet provider.

Livebox -> linksys wrt54g -> DHCP -> Clients (192.168.100.0/24)

Ik krijg in het huis ook mijn eigen ISP ziggo

Kabelmodem ->Linksys wrt160n ->DHCP -> Clients (192.168.200.0/24)

Nu wil ik de netwerken gaan koppelen zodat we bij elkaars computers kunnen komen.
Belangrijk hierbij is dat we op beide plaatsen DHCP kunnen blijven gebruiken en ieder zijn eigen ISP.
Beveiliging is niet echt aan de orde om dat ik me pa wel vertrouw.

Tussen de huizen komt een UTP kabel te liggen (gaat gemakkelijk via de meterkast namelijk)

Nu ben ik al zover dat ik begrepen heb dat er dan een router bij moet komen. Hiervoor wil ik een dedicated stukje hardware hebben, en dus niet een hele pc met linux en dergelijke.

Op wrt54g kunnen we dan een route aanmaken voor 192.168.200.0/24 NEXT HOP 192.168.100.2
Op de wrt160N kunnen we dan de andere route aanmaken 192.168.100.0/24 NEXT HOP 192.168.200.2

Maar nu is de vraag welk stukje hardware kunnen we hiervoor gebruiken of welke andere mogelijkheden zijn er?

[ Voor 4% gewijzigd door Edwin78 op 10-08-2009 17:56 . Reden: Informatie toegevoegd ]

Verwijderd

Je kan een Draytek 2910V nemen. Dat is een dual WAN router. WAN1 is in jouw geval de kabel model en WAN2 zal de LAN zijn van je vader. (de WRT160N is voorlopig niet nodig, je kan hem wel als AP instellen om ook nog WiFi internet te hebben).

De DHCP range van jouw moet wezenlijk verschillen van je vader. Bv. 192.168.2.1... etc... In de router kan je een rule (of statis route) maken dat 192.168.100.... naar WAN2 gaan (dus je vader), en de rest (dus internet traffic) naar WAN1 (jouw ziggo modem).

Dat kan heel erg goed werken. Dan heb jij altijd verbinding met je vader en toch je eigen internet. Mocht jouw kabel modem de geest geven dan schakelt de Draytek automatisch naar je vader door. Maar dat is alleen wanneer de Ziggo modem fysiek dood is. Als Ziggo geen internet geeft (om wat voor reden dan ook), dan ziet de Draytek dat niet.

Ik had zoiets in een bedrijf gezet. Wij moesten een dedicated 2Mb lijn hebben voor de VPN verbinding. Die mocht dus niet over het normale LAN gaan. Maar via de VPN is geen internet mogleijk. Dus een WiMax modem voor de 2Mb lijn (dat was WAN1) en WAN2 was de huidige LAN. Internet, mail etc.... ging over WAN2 en VPN inbellen (kan de Draytek ook zelfs) ging naar WAN1. Werkte perfect!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:31
Is dat niet gewoon een kwestie twee routers via een LAN-poort aan mekaar te hangen, in hetzelfde subnet, maar twee verschillende IP-adressen (uiteraard) en bij de PC's die je via de ene router het net wilt laten opgaan als default gateway de ene instellen, en bij de andere pc's de andere router als gateway...

Moet je wel in de routers de mac-adressen ingeven zodat router 1 zijn pc's DHCP't en router 2 zijn eigen PC's DHCP't...

• Edwin78
Okeey best wel een prijzig apparaat die Draytek 2910V.
Zijn er nog andere mogelijkheden die mogelijk wat goedkoper zijn?

Niet dat het niks mag kosten maar vraag me af of het niet wat goedkoper kan zonder gelijk een linux router neer te moeten zetten. Wat natuurlijk wel de goedkoopste oplossing is.

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
De gebruikelijke methode om 2 netwerken aan elkaar te knopen is door middel van een router. Een mogelijkheid is een D-link DIR-615 welke redelijk geprijsd is en ook nog zeker voor het geld aardig door kan stampen qua routing performance.

• Edwin78
Okeey dus met die D-link gaat het dus wel lukken.
Die is inderdaad wel een stuk vriendelijker kwa prijs :)

Dus dan komt 1 netwerk gewoon op de LAN kant en de andere op de WAN poort van de D-Link.
Dan waarschijnlijk nog wat settings doen om te voorkomen dat hij NAT gaat toepassen.
Pagina: 1