• V-Power
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:41
Vandaag mijn Dell XPS M1530 van een processor upgrade voorzien.

Hij draaide met een Intel T7500 (2.2Ghz 65nm 800Mhz FSB)
zojuist de processor succesvol vervangen voor een T9300 (2.50Ghz 45nm 800Mhz FSB)

Nu heb ik speedfan geinstalleerd en zie ik dat de temps toch wat hoger liggen.

Kamer temp: 27c
Processor: Idle 53c, vista prestatie index berekening 92c(!)
GPU: Idle 59c, vista prestatie index berekening 80c

Tijdens het vervangen v.d. processor alle *oude* koelpasta verwijderd en voorzien van nieuwe koelpasta.
Heb ik hier teveel op gedaan, of komt 92c @ max load bij een T9300 vaker voor?

Groet, V-Power

Verwijderd

Gebruik eens CoreTemp om de temperatuur uit te lezen en Orthos om de CPU te stressen. :)

• ToeingTheLine
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-09-2025

ToeingTheLine

Mask of sanity

Toen ik mijn T7300 verving voor een T9500 had ik hetzelfde probleem. Het kwam door het powerplan van de oude CPU dat ook voor de nieuwe werd gebruikt. Kwam door het verschil tussen 45 en 65nm dacht ik. Een format en een nieuwe windows install verhielp het probleem. Nu loopt hij op 45-50 graden idle, 70 stressed.

Life is what you others make it.

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:21
Misschien interessant topic voor je: [Ervaringen] Dell XPS M1530 - Deel 4

Boven de 90 graden Celsius is errug hoog. Ik vind ook je idle temps erg hoog overigens. Ik heb ik mijn systeem iig nog nooit iets boven de 72 graden uit zien komen. Jou T9300 zou opzich zuiniger / minder heet moeten zijn dan mijn T8300 heb ik begrepen.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• V-Power
Bedankt voor de info,

Zal hem meteen even her-installeren en met CoreTemp de CPU temps meten.

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-02 10:31

MaDLiVe

.-Observer-.

Zou inderdaad erg goed met powerplans te maken kunnen hebben. Hoe zit het met je speedfans? Ben ook erg benieuwd naar idle en stressed voltages.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• V-Power
CPU temps heb ik bijgehouden,
ik vind ze nog steeds aardig hoog.

Idle is de temp rond de 55 - 60 c,
stressed (Solidworks 2009 installeren) tikte hij meerdere keeren net over de 100.

Dit had ik met de T7500 niet.

--> T9300 toch overkill voor een M1530? Ondanks dat hij daar ook standaard mee geleverd word?
--> Teveel koelpasta gebruikt? Isolerende werking?

Mocht een T9300 prima kunnen in een M1530 dan schroef ik hem deze week open en kijk ik of ik toch teveel koelpasta heb gebruikt. Misschien andere koelpasta proberen? (Prijs maakt opzich niet zoveel uit, als mijn notebook maar wat koeler word).

Groet, V-Power

• ToeingTheLine

ToeingTheLine

Mask of sanity

V-Power schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 19:51:
CPU temps heb ik bijgehouden,
ik vind ze nog steeds aardig hoog.

Idle is de temp rond de 55 - 60 c,
stressed (Solidworks 2009 installeren) tikte hij meerdere keeren net over de 100.

Dit had ik met de T7500 niet.

--> T9300 toch overkill voor een M1530? Ondanks dat hij daar ook standaard mee geleverd word?
--> Teveel koelpasta gebruikt? Isolerende werking?

Mocht een T9300 prima kunnen in een M1530 dan schroef ik hem deze week open en kijk ik of ik toch teveel koelpasta heb gebruikt. Misschien andere koelpasta proberen? (Prijs maakt opzich niet zoveel uit, als mijn notebook maar wat koeler word).

Groet, V-Power
Heb je windows al opnieuw geinstalleerd?

Die processor is normaal gezien geen probleem voor je laptop. Als je windows al opnieuw hebt geinstalleerd, dan zou je kunnen kijken of de heatsink goed contact maakt met je CPU. Hoeveel geluid maakt je ventilator vergeleken met je oude setup? Voelt de lucht die uit de laptop komt ook veel warmer aan? Anders zou het kunnen zijn dat de temperatuur niet goed is uitgelezen.

• V-Power
Hij is opnieuw geinstalleerd,

Fan slaat inderdaad vaker aan, niet perse luidruchtiger.
De lucht die uit de laptop stroomt is ook een stuk warmer,
heb hem even op een verhoging gezet op de achterkant zodat hij iets makkelijker aanzuigt.

Zou inderdaad kunnen kijken of de heatsink wel goed contact maakt...

• ToeingTheLine

ToeingTheLine

Mask of sanity

V-Power schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 20:08:
Hij is opnieuw geinstalleerd,

Fan slaat inderdaad vaker aan, niet perse luidruchtiger.
De lucht die uit de laptop stroomt is ook een stuk warmer,
heb hem even op een verhoging gezet op de achterkant zodat hij iets makkelijker aanzuigt.

Zou inderdaad kunnen kijken of de heatsink wel goed contact maakt...
Aangezien de TDP hetzelfde is van de T7500, 35W, zou het verschil in warmte uitstoot vrij klein moeten zijn met de T9300 (mijn T9500 is precies even warm als mijn oude T7300 met ongeveer gelijke ventilator belasting). Stof zal het ook wel niet zijn, aangezien het verschil ineens kwam. Het eerste wat je zou kunnen doen is even kijken hoe de koelpasta er uit ziet, of het een goede nadruk na laat, dan weet je of de heatsink goed contact maakt. Verder natuurlijk goede koelpasta gebruiken, AS5 bijvoorbeeld. Heb je trouwens de laatste bios geflashed?

• V-Power
Nee heb geen bios update gedaan, zal eens kijken wat voor versie ik nu heb.
Neem aan dat ik de nieuwste gewoon van de Dell website kan halen.

Bedankt voor je info falling_down :) Zal alles even nalopen en laat het dan wel even weten :)

Groet, V-Power

• spanx
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-02 12:57

spanx

_Sp[A]nX_

Heren, ik heb hiern een Amilo Pi 1536 met een Core Duo T2300(667FSB).... ik heb verder in mijn handen... een T7250...800mhz fsb....

laptop heeft de laatste bios update gehad.... waarin vele core 2 modellen microcodes zijn opgenomen....

gaat dit werken? zo ja/nee wat moet ik te zien krijgen (of niet?)

Damn it's good 2b a Tweaker!

Verwijderd

@spanx, ik denk dat je dit kan vinden op de website van de fabrikant en anders kun je hem opzoeken bij de beschrijving van die nieuwste bios !
Pagina: 1