Laptop krijgt geen signaal van Linksys Wireless G Router

Pagina: 1
Acties:

• spooky6900
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-05-2021
Hallo,

Ik ben op dit moment bij vrienden van mij. Zij hebben Ziggo internet met een standaard kabelmodem. Voorop gesteld: via een ethernetkabel van die modem naar de laptop werkt internet (zo typ ik dit).
Ze hebben een nieuwe Wireless-G Broadband Router van Linksys gekocht (WRT54GL-EU).

Wanneer ik hier de ethernetkabel op aansluit en deze naar de laptop leg, heb ik al geen mogelijkheid tot internetten meer. Het installatieprogramma van de router geeft aan dat een van de kabels wellicht niet goed aangesloten zit, maar dit is niet het probleem.

Als ik het draadloze netwerk wil configureren, kies ik voor Secure Easy Setup. Dit werkt, ik krijg een SSID en een WPA-key toegewezen. Hierna kan ik echter geen verbinding maken met dit draadloze netwerk. De software van Linksys geeft aan dat er geen signaal is, dus kan de router het netwerk niet aan de laptop koppelen.
Ik heb ook al geprobeerd manueel verbinding te maken met de router. Dit lukt echter ook niet.

Wie weet waar ik nu moet beginnen? Ik heb al op de site gekeken van Linksys, maar daar kom ik niet verder. Graag simpele uitleg, ik weet wetl iets, maar lang niet zoveel als jullie van computers en netwerken.
Alvast bedankt!

Groetjes, Rieneke

Intel pentium 4 3.0 Ghz, 512 Mb DDR, 160 Gb HDD, Ati Radeon 9800XL, Windows XP

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Dus het werkt al niet meer op het moment dat je een kabel van het modem naar de router legt en dan van de router een kabel naar de laptop?

Ik denk dat dit komt doordat je na het aansluiten van de router op het kabelmodem het Ziggo modem niet 30 seconden van de stroom hebt gehaald. Dat is namelijk nodig om weer internet te krijgen nadat je een andere apparaat heb aangesloten. Dus doe dit eens en dan zal het internet bedraad via de router al werken denk ik :)

Vervolgens kun je verder gaan met het draadloze gedeelte. Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van installatie cd's en extra software op de laptop. Ik zou gewoon via http://192.168.1.1 inloggen in je router en dan daar even de instellingen van het draadloze deel aanpassen naar je wensen. Dus naam instellen, WPA 2 Personal kiezen, AES encryptie kiezen en een sleutel ingeven.

Vervolgens zou ik dan ook alle extra software van je laptop verwijderen (drivers uiteraard wel laten staan anders doet je wifi kaart niets meer). En dan gewoon via windows verbinding maken met je zojuist ingestelde netwerk. Windows vraagt je dan vanzelf de WPA key in te geven.

[ Voor 41% gewijzigd door ik222 op 10-08-2009 13:33 ]

• spooky6900
Ik heb alles gedaan wat je zei. Op dit moment heb ik via de kabel verbinding met de router, dus stap 1 is gelukt!
Hierna heb ik alle software (op de driver na) van de laptop gegooid. Daarna heb ik via 192.168.1.1 de instellingen voor het draadloze netwerk ingesteld: Een SSID gemaakt, gekozen voor Channel 11. Hierna de versleuteling ingesteld op WPA2-personal, AES en de sleutel zelf bedacht en ingevoerd. De Wireless SSID Broadcast staat op "Enabled".
Via Windows wil ik nu vebinding maken, dus ik heb gezocht naar draadloze netwerken. Hij kan echter maar 1 draadloos netwerk vinden en dat is niet degene die ik aangemaakt heb.
Terug naar de routerinstellingen stond er Status: SES inactive met een plaatje met een slotje erbij. Door op dit slotje te klikken verlies ik ook de bekabelde verbinding. Deze kon ik herstellen door de modem weer 30 sec uit te zetten.

Probleem blijft dat de laptop geen draadloos netwerk kan vinden die bij de router hoort.

Verdere hulp???

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:11
Je moet instellen TKIP+AES en probeer is ander channel 5 of 10 ofzo.
Je moet niet die Easy Secure Setup gebruiken je doet het nu handmatig. Nu zou je met je laptop de SSID moeten kunnen zien in de site survey, als dit niet het geval is ga iets verder weg van de router (paar meter) en kijk of het WLAN lampje brand op de linksys. Het Cisco logo zou beetje gelig continu moeten branden ook nog helemaal links.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• ik222
  • Niet online
Jim423 schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 15:30:
Je moet instellen TKIP+AES en probeer is ander channel 5 of 10 ofzo.
Nee dat hoeft niet niet gewoon AES is het lastigste te kraken. TKIP + AES werkt ook maar dat heeft verder niks met het probleem wat er nog is te maken.

Verder wireless in zijn algemeen staat toch wel op enabled in je router he? In sommige routers kun je die namelijk ook uitzetten en dan zend hij helemaal niks uit wat je verder ook instelt. SES moet je inderdaad afblijven nu verder, want je stelt het nu handmatig in.

[ Voor 16% gewijzigd door ik222 op 10-08-2009 15:54 ]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:11
ik222 schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 15:50:
[...]

Nee dat hoeft niet niet gewoon AES is het lastigste te kraken. TKIP + AES werkt ook maar dat heeft verder niks met het probleem wat er nog is te maken.
Moet allemaal ondersteund worden ook door de client dus gewoon de standaard settings zo laten en niet gaan veranderen. AES werkt ook weer alleen met WPA2 en het niet alsof het een belangrijk bedrijfsnetwerk is ofzo.
Als het LEDje WLAN op voorkant brand staat wireless gewoon aan.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• ik222
  • Niet online
Jim423 schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 17:04:
[...]

Moet allemaal ondersteund worden ook door de client dus gewoon de standaard settings zo laten en niet gaan veranderen. AES werkt ook weer alleen met WPA2 en het niet alsof het een belangrijk bedrijfsnetwerk is ofzo.
Ja maar WPA2 moet je sowieso gebruiken aangezien WPA al relatief makkelijk te kraken is. Verder ondersteunt Windows XP SP2/3 en Windows Vista zonder problemen WPA2 met AES. Kleine moeite dus om gewoon even optimaal in te stellen. Alleen heeft het zoals ik al eerder heb gezegt verder niks met het probleem te maken.
Als het LEDje WLAN op voorkant brand staat wireless gewoon aan.
Ja maar aangezien we niet weten of die brand is het handig om even te controleren of wifi uberhaupt enabled is. Soms zoek je de oplossing heel moeilijk en blijkt het achteraf zoiets simpels te zijn :)

• spooky6900
Hey Jim, bedankt voor je info, door de channel te veranderen naar 5 en de versleuteling naar AES-TKIP in te stellen doet ie het weer! Nu gaf de pc direct het draadloze netwerk weer en kon ik de sleutel invoeren.
Super!
Het is zelfs het leukst dat een andere vriend alles al had geprobeerd en hij is IT-er, hihihi.
Bedankt!

• ik222
  • Niet online
Blijkbaar zit er dus een ander netwerk in de buurt op hetzelfde kanaal waardoor jou netwerk weggedrukt werd als het ware. Versleuteling heeft er niks mee te maken...

In ieder geval fijn dat het nu werkt :)

[ Voor 12% gewijzigd door ik222 op 10-08-2009 19:44 ]

Pagina: 1