CPU presteert ondermaats. Probleem moederbord?

Pagina: 1
Acties:

• astute
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-02 11:39
Het probleem kwam naar voren toen ik Windows Server 2008 wilde installeren en dit tergend traag ging.
Ik heb toen XP x64 geinstalleerd en dit ging wel goed maar vond het systeem toch nog erg traag met reageren.

Dit zijn de specs:
MSI Fuzzy GME965 (met laatste BIOS updates)
Socket P Intel T9300 CPU (2,5 GHZ, 6MB cache, 800FSB)
2 x 2GB ValueRAM (Kingston 4GB 667MHz DDR2 Non-ECC CL5 DIMM (Kit of
KVR667D2N5K2/4G)
36GB HDD WD Raptor
Hitachi DVD-RAM S-ATA

Toen heb ik SiSoft Sandra gedraaid en was het al snel duidelijk dat er iets mis was met het functioneren van de CPU.
Heb eerder ook de T7100 en de T5250 geprobeerd met weinig beter resultaat en leg de schuld op het moment bij het moederbord.

---edit
Na meer testen heb ik van iemand een 1GB geheugen bankje geleend en deze geplaatst. Het systeem werkte hierna meteen soepel en snel. Ook bij het terug plaatsen van 1 van de bankjes van het originele geheugen werkte het systeem weer soepel.

Zodra ik weer 2 reepjes plaats gaat het meteen weer mis. Zowel mijn 2 x 2GB kit als een combinatie van 1GB + 2GB kit.

Iemand enig idee wat ik er aan kan doen?

Afbeeldingslocatie: http://astute.nl/sisoft.png

Fotos toegevoegd van de BIOS
Afbeeldingslocatie: http://astute.nl/IMG_0710.JPG
Afbeeldingslocatie: http://astute.nl/IMG_0711.JPG
Afbeeldingslocatie: http://astute.nl/IMG_0712.JPG
Afbeeldingslocatie: http://astute.nl/IMG_0713.JPG

CPU-Z screenshots toegevoegd:

Afbeeldingslocatie: http://astute.nl/cpuz1.png
Afbeeldingslocatie: http://astute.nl/cpuz2.png
Afbeeldingslocatie: http://astute.nl/cpuz3.png
Afbeeldingslocatie: http://astute.nl/cpuz4.png

[ Voor 48% gewijzigd door astute op 10-08-2009 22:08 ]

Pickle Rick!

Verwijderd

Joh, 2e topic nodig hiervoor?
Stresstest eerst eens al je componenten mbv de beschikbare tools (prime voor cpu, memtest voor geheugen etc etc) ipv nieuwe topics aan te maken.
1.54ghz FSB, 92% OC
Wat denk je zelf dat dit betekent?
Stel je bios eerst goed in / laat eens weten hoe je bios qua cpu settings ingesteld is.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2009 12:44 . Reden: nuance ]

• astute
Verwijderd schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 12:35:
Joh, 2e topic nodig hiervoor?
Stresstest eerst eens al je componenten mbv de beschikbare tools (prime voor cpu, memtest voor geheugen etc etc) ipv nieuwe topics aan te maken.

[...]

Wat denk je zelf dat dit betekent?
Stel je bios eerst goed in / laat eens weten hoe je bios qua cpu settings ingesteld is.
Geheugen test gedraaid. Leverde niets op. Mijn vorige topic staat in softewaren, dacht dat ik hem dus opnieuw moest aanmaken in de harde waren sectie.

Wat betekent 92% OC?
Ik kan in de BIOS nagenoeg niets instellen. Waar moet ik op letten?

Pickle Rick!

• agoNITE
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-02 00:03
Ik denk dat je CPU ondergeklokt is. Dit kan een foute instelling in je BIOS zijn. Of een optie die je CPU terugklokt bij weinig tot geen gebruik van je PC.

• astute
AgoNitE schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 14:38:
Ik denk dat je CPU ondergeklokt is. Dit kan een foute instelling in je BIOS zijn. Of een optie die je CPU terugklokt bij weinig tot geen gebruik van je PC.
Bios is heel erg summier en kan hier eigenlijk maar weinig instellen. (geen dingen als FSB en weet ik 't)
Wel heb ik de power saving dingen allemaal uit gezet, dit maakte weinig verschil.

Pickle Rick!

Verwijderd

Volgens Sisoft Sandra draait je CPU op een 92% overclock (1.45ghz FSB ipv 800mhz FSB).
Je mag letten op alle opties die ook maar iets met je cpu te maken hebben.
Maak desnoods foto's en post ze hier zodat anderen er eens een blik op kunnen werpen.
Dat er iets niet goed zit is duidelijk maar of dat nou door je bios komt of door je cpu zelf laat ik nog even in het midden.

• astute
Verwijderd schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 14:51:
Volgens Sisoft Sandra draait je CPU op een 92% overclock (1.45ghz FSB ipv 800mhz FSB).
Maak desnoods foto's en post ze hier zodat anderen er eens een blik op kunnen werpen.
Dat er iets niet goed zit is duidelijk maar of dat nou door je bios komt of door je cpu zelf laat ik nog even in het midden.
Ik laat de memtest nog even lopen, en dan zal ik daarna wat fotos maken van mijn BIOS en ze hier uploaden.

Pickle Rick!

• agoNITE
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-02 00:03
Verwijderd schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 14:51:
Hm zo kan je die 92% ook lezen, ik ging er zelf van uit dat 100% stock speed is. 92% dus onder de stock speed...

Verwijderd

astute schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 12:31:
Het probleem kwam naar voren toen ik Windows Server 2008 wilde installeren en dit tergend traag ging.
Wat ging er traag bij de installatie dan?

• astute
Bij de install ging alles traag. Dus file copy, maar ook gebruik van menu's en opties.
XP draait goed, maar zoals je ziet bij de screenshot van SiSoftSandra behoorlijk onder het niveau.

Ik heb nu ook geprobeerd Memtest te draaien, deze deed 2 uur over om op 2% pass te komen.

Ga nu de fotos van de bios maken.

Pickle Rick!

Verwijderd

AgoNitE schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 14:55:
[...]

Hm zo kan je die 92% ook lezen, ik ging er zelf van uit dat 100% stock speed is. 92% dus onder de stock speed...
1.45.ghz is bijna het dubbele van 0.8ghz (800mhz), dus nogal logisch dat er 192% tov de stocksnelheid bedoeld wordt eigenlijk ;)

• astute
Fotos van de bios toegevoegd in de main thread.
Ik heb soortgelijke problemen eerder ervaren in hetzelfde systeem, maar dan met een T7100 CPU.
Heb toen de CPU de schuld gegeven, dacht dat deze te traag zou zijn voor Windows Server 2008.
Dus toen deze T9300 aangeschaft, met weinig verbetering.

[ Voor 72% gewijzigd door astute op 10-08-2009 15:38 ]

Pickle Rick!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:46

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

schakel je speedstep een IN ipv UIT, ik had een probleem dat hij niet van 6x multi afkwam, en maar bleef draaien op 166x6= 998mhz, na deze weer inschakelen ging de t7200 weer netjes naar 166x12 en draaide weer netjes 2,0Ghz.. ?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Verwijderd

Zou je aub ook eens een screen kunnen posten van cpu-z ?

64bit versie: http://www.cpuid.com/download/cpuz/cpuz64_152.zip
32bit versie: http://www.cpuid.com/download/cpuz/cpuz_152.zip

• astute
sain onez schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 15:41:
schakel je speedstep een IN ipv UIT, ik had een probleem dat hij niet van 6x multi afkwam, en maar bleef draaien op 166x6= 998mhz, na deze weer inschakelen ging de t7200 weer netjes naar 166x12 en draaide weer netjes 2,0Ghz.. ?
De SiSoftSandra screenshots zijn gemaakt met Speedstep aan, daarna nog wat wezen checken, resultaten waren gelijk.

Pickle Rick!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Hier staat iemand met andere rare problemen:
http://www.mp3car.com/vbu...issues-resolved-them.html

Blijkt daar CPU related te zijn. Na de BIOS update heb je wel de defaults geladen? Is er misschien een beta beschikbaar?

• astute
Zie eerste post voor de screenshots. CPU geeft daar dus wel 800Mhz FSB aan. Heel apart, daarnaast zie ik wel vreemde dingen bij geheugen. Weet niet of dat wel klopt.
Het geheugen is: Kingston 4GB 667MHz DDR2 Non-ECC CL5 DIMM (Kit of
KVR667D2N5K2/4G
Na de BIOS update heb je wel de defaults geladen? Is er misschien een beta beschikbaar?
Heb geen BIOS update hoeven uit te voeren, de laatste stond er al op.

[ Voor 6% gewijzigd door astute op 10-08-2009 16:04 ]

Pickle Rick!

Verwijderd

Spijtig genoeg ziet alles er vrij goed uit.
Wat je zou kunnen proberen, download eens ubuntu livecd (of een willekeurig ander grafisch os met een livecd) en boot die op dat systeem.
Als dat wel snel draait zit je probleem niet in je cpu, geheugen of moederbord maar in je harddisk.
Als hij ook niet goed draait is het voor 99% zeker een hardwarematig probleem (wederom, cpu, geheugen of moederbord).
Kijk even of je nog ander geheugen hebt om mee te testen bijv.

• astute
Zal eens 1 van de 2 geheugenbankjes er uit laten, en wat andere dingen proberen.
Hij draait redelijk in XP, maar het gaat me dan ook vooral om Windows Server 2008 wat ik graag wil draaien vanwege rights/user managements en dergelijk.

Pickle Rick!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 16:23:
Als dat wel snel draait zit je probleem niet in je cpu, geheugen of moederbord maar in je harddisk.
Heel even een balletje opgooien: heb je een diskettestation? Zo nee, check even in de bios of deze ook daadwerkelijk is uitgeschakeld. Zelf heb een soortgelijk probleem gehad met de installatie van Windows 7. Deze installatie verliep tergend traag, toen kwam ik erachter dat bij het resetten van de bios naar de defaults, de diskette weer was ingeschakeld. Het blijkt dat tijdens de installatie deze de constant gepolled wordt, terwijl hij er dus niet in zit. Klinkt heel vreemd, dat weet ik, maar ik moest er meteen aan denken toen jij het had over een trage installatie van Windows Server 2008.

bron

• astute
Verwijderd schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 16:58:
[...]

Heel even een balletje opgooien: heb je een diskettestation? Zo nee, check even in de bios of deze ook daadwerkelijk is uitgeschakeld. Zelf heb een soortgelijk probleem gehad met de installatie van Windows 7. Deze installatie verliep tergend traag, toen kwam ik erachter dat bij het resetten van de bios naar de defaults, de diskette weer was ingeschakeld. Het blijkt dat tijdens de installatie deze de constant gepolled wordt, terwijl hij er dus niet in zit. Klinkt heel vreemd, dat weet ik, maar ik moest er meteen aan denken toen jij het had over een trage installatie van Windows Server 2008.

bron
Thnx, an sich een goed idee. Maar na de installatie, een ruime 20 uur verder, draait hij nog steeds net zo traag.

Pickle Rick!

Verwijderd

astute schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 17:18:
[...]

Thnx, an sich een goed idee. Maar na de installatie, een ruime 20 uur verder, draait hij nog steeds net zo traag.
Andere optie mbt de harddisk is dat er veel beschadigde sectors zijn, sla het event log er eens op na om te kijken of hier fouten worden gerapporteerd. En probeer een uitgebreide checkdisk.

• astute
Verwijderd schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 17:25:
[...]

Andere optie mbt de harddisk is dat er veel beschadigde sectors zijn, sla het event log er eens op na om te kijken of hier fouten worden gerapporteerd. En probeer een uitgebreide checkdisk.
Probleem doet zich voor met meerdere HDDs. O.a. Kingston 64GB SSDnow en 36GB Raptor.

Wat ik nog wel vreemd vind is dat de MemTest erg traat draait. 2 uur op 2% pass is niet normaal lijkt me.

Pickle Rick!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-02 11:39
Heb je al ander geheugen geprobeerd? Deze staat namelijk niet op de QVL van MSI.

Computer says no

• astute
Moshe85 schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 18:04:
Heb je al ander geheugen geprobeerd? Deze staat namelijk niet op de QVL van MSI.
Nog niet, Kingston zelf geeft wel aan dat het geheugen is dat compatible zou moeten zijn.
Waar staat de QVL eigenlijk?

[ Voor 4% gewijzigd door astute op 10-08-2009 21:13 ]

Pickle Rick!

• astute
Probleem opgelost, lag aan het geheugen.
Een 1GB dimmetje uit een oude IBM ThinkCentre er in gestopt en alles draait soepel.

Het oude geheugen ook geprobeerd in de losse bankjes, en alles werkt nog steeds goed.
Maar zodra ik beide bankjes van mijn "twin" kit er in stop gaat alles mis en draait niets meer soepel.
Ook als ik het 1GB dimmetje plus een 2GB dimmetje tegelijk er in plaats gaat het mis.

Conclusie, moederbord wil niet met beide bankjes gebruikt werken.

Iemand een idee?

[ Voor 110% gewijzigd door astute op 10-08-2009 22:06 ]

Pickle Rick!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-02 23:56

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica