Toon posts:

Onderdelen uit OEM case naar P183

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Aangezien er binnen een aantal maanden een x58 bord zal aankomen heb ik al besloten om op zoek te gaan naar een goede case. Deze case zal waarschijnlijk de welgekende P183 worden. Nu had ik het plan om de onderdelen van mijn huidige Fujitsu Siemens M450 Celsius Workstation reeds in die nieuwe case te steken.

Het moederbord is een ATX moederbord met correcte afmetingen dus dat zou geen probleem mogen vormen. Echter loop ik tegen een aantal dingen aan waar ik durf twijfelen of ze zullen passen in de nieuwe kast, met name de bekabeling:

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/djkrikke/got/img2.JPG
Op bovenstaande foto kan je zien bijvoorbeeld de kabel van de voeding naar het moederbord (diegene vlak naast de koeler van de cpu) aan de korte kant is. Aangezien in de P183 (en vele andere cases) de voeding onderaan in de kast zit heb ik dus mijn twijfels of deze kabels wel lang genoeg zullen zijn. De voeding is een Newton Power NPS-400AB, een ATX power supply volgens enkele websites.

Bovendien zit het bord in een case met vooraan ook ac97 en usb aansluitingen zoals op deze foto. Wanneer ik in de manual van antec (pagina 9) kijk, zie ik dat er rond de aansluitingen telkens een zwart aansluitstukje steekt. Zijn de aansluitingen vanop het moederbord op deze manier (zonder zwart aansluitstukje) niet compatibel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-10 20:48
Mocht de "grote" voedingskabel te kort blijken zijn er verlengsnoertjes te koop op internet, meestal een cm of 30 lang.

En over die andere aansluitingen.. zolang de pinnetjes en gaatjes maar bij elkaar passen zou het goed moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ShitHappens schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 12:10:
Mocht de "grote" voedingskabel te kort blijken zijn er verlengsnoertjes te koop op internet, meestal een cm of 30 lang.
Heb je toevallig enig idee welk type kabel dit is? Het is een 8 pins, en op de moederbord manual staat dat het een "power" supply is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Coops
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14-01-2024
In princiepe zouden zowel de voeding als de ac97 en usb kabels gewoon moeten werken op een nieuw ATX moederbord. Maar er zijn een paar truckjes die de OEM fabrikanten uithalen om je op kosten te jagen.

De eerste iets wat Dell zeker doet, Fujitsu Siemens weet ik niet zeker maar het zou me niets verbazen, is de voedings kabel naar het moederbord veranderen niets echt anders gewoon een aantal lijntjes op andere pins aansluiten waardoor je een standaard ATX voeding niet op een Dell moederbord kunt hangen omdat dan de voeding niet goed is aangesloten.
De andere is zo als je zelf ook al meld kort kabels, iets wat er nog al eens voor kan zorgen dat je voeding niet gewoon overgehangen kan worden in een nieuwe kast omdat je dan tegen te korte kabels aan loopt.

Persoonlijk raad ik je aan een nieuwe voeding te kopen, een beetje X58 bord zal waarschijnlijk ook van een flinke grafische kaart voorzien worden, misschien zelfs wel twee, als dat het geval is dan is het zeer onwaarschijnlijk dat je huidige voeding genoeg vermogen kan leveren. Daarnaast zijn nieuwe voedingen (als je een beetje een redelijke koopt vaak een stuk stiller, en veel efficiënter dan de super goedkope voedingen die de OEM producenten over het algemeen gebruiken.
Het voordeel van een nieuwe voeding is dat je dan ook voor een modulaire voeding kune kiezen waardoor je ook nog eens veel minder kabels in de kast hoeft weg te werken omdat je alleen de kabels die je echt gebruikt hoeft aan te sluiten de rest kun je gewoon veilig opbergen buiten de kast iets wat veel beter is voor de airflow in de kast natuurlijk.
Oh, wees wel zo slim echt goed uit te zoeken hoeveel vermogen jouw systeem zal gebruiken je wil de nieuwe voeding zo dicht mogelijk bij het vermogen van je systeem kopen, dus als jouw systeem zeg 450W gebruikt en je zal zeker niet bijvoorbeeld een extra grafische kaart er bij steken maar op zijn meest een extra HDD koop dan een 500W voeding, en geen 750W of meer omdat de efficiëntie van je voeding dan flink wat minder zal zijn door de lage belasting en je dus extra verbruikt zonder dat het nodig is.

De USB en AC97 aansluitingen zitten in de Antec kast en zullen dus ook gewoon op je nieuwe moederbord werken daar hoef je je geen zorgen over te maken.

De 8 pins kabel op het plaatje lijkt geen gewone 8 pins ATX stekker te hebben maar een aangepaste stekker om er voor te zorgen zo als ik hier voor al zij dat je voeding niet zo maar vervangen kan worden maar je een "speciale" voeding van Fujitsu Siemens zult moeten kopen. Het is niet helemaal goed te zien op de foto maar een normale 8 pins ATX stekker heeft 2 rijen van 4 aansluitingen waar deze stekker 1 rij van 8 aansluitingen lijkt te hebben. Je kunt natuurlijk deze stekker vervangen door een 8 pins ATX stekker (zijn los te koop) maar zo als ik hier voor al zij ik raad je aan gewoon een nieuwe voeding aan te schaffen en je hoeft je over de compatibiliteit van de onderdelen veen zorgen meer te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:42
Fujitsu is over het algemeen 100% standaard hardware, met alleen een aangepast BIOS. Verder zit die ATX kabel niet op een vreemde plek, er zijn heel wat standaard moederborden die de aansluiting daar hebben zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
_JGC_ schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 15:35:
Fujitsu is over het algemeen 100% standaard hardware, met alleen een aangepast BIOS. Verder zit die ATX kabel niet op een vreemde plek, er zijn heel wat standaard moederborden die de aansluiting daar hebben zitten.
Heb je een idee wat voor aansluiting hier dan wordt gebruikt, aangezien ik deze bij een [url="http://http://www.corsair.com/products/hx750/default.aspx"]gangbare[/url] voeding niet kan terugvinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-10 19:59

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Is dat niet deze aansluiting:
Afbeeldingslocatie: http://lib.store.yahoo.net/lib/directron/2psfig1large.jpg
Dat is een extra 5v en 3.3v als ik me niet vergis...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Colan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-09 19:32

Colan

sucks @ solderen

ehm, nee

dat ziet eruit als oude AT power voor je mobo connectors

ik ga ervan uit dat de TS toch al wel over ATX hardware beschikt

Simplicity is de bom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb de aansluiting even van het moederbord losgetrokken.

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/djkrikke/got/img6.jpg

Het zijn dus 8 pinnetjes (waarvan 6 aangesloten) op 1 rij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Is idd een aangepaste aansluiting. Dat ding zou 5V/2A moeten leveren. Wat ik wel ken, en er een klein beetje op lijkt, is een plug zoals hierboven al werd gepost:
Afbeeldingslocatie: http://www.playtool.com/pages/psuconnectors/auxthings.jpg

Aangezien je aangeeft maar 6 pinnen bedraad te hebben op dat ding doet ie me daaraan denken. Je zou evt met een multimeter kunnen uitzoeken wat de pinbezetting is van die bedrading. De bovenstaande connector is uit de ATX 2.0 specs gehaald omdat er weinig behoefte is aan +5V/3.3V. Je zou evt de plug van de oude voeding af kunnen halen en op je nieuwe voeding aan kunnen sluiten met wat tweakwerk. 3.3V kan je aftappen uit een SATA connector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
_JGC_ schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 18:47:
Je zou evt de plug van de oude voeding af kunnen halen en op je nieuwe voeding aan kunnen sluiten met wat tweakwerk. 3.3V kan je aftappen uit een SATA connector.
Ik neem aan dat de 6 pins overeen komen met de specs op deze pagina (al ga ik da in ieder geval nog wel even meten) ? Concreet betekent het dus dat ik in dat geval best die ATX 20/24 pin connector "mod" door enkel de 3.3v, ground en 5v aansluitingen te verbinden met mijn vorige stekkertje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik heb nu diverse Fujitsu moederborden gevonden waar die connector gebruikt wordt, bij geen enkele kan ik een pin layout van die connector vinden, maar elke specsheet heeft het over een 5V/2A auxiliary connector for USB wakeup from Suspend to RAM or Suspend to Disk. Werkt het systeem ook als je die kabel er gewoon uittrekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
_JGC_ schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 09:53:
Werkt het systeem ook als je die kabel er gewoon uittrekt?
Vreemde boel, maar hij werkt inderdaad zonder dat deze kabel is aangesloten. Wanneer ik vanuit slaapstand wil komen door een usb apparaat aan te sluiten werkt het zelfs ook. Ik heb geen idee waarvoor het kabeltje dan wel gebruikt zou moeten worden :)

Is het ook niet vreemd dat dit kabeltje van de voeding naar het mobo gaat, en niet ergens langs usb aansluitingen passeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Die kabel is bedoeld om je USB bus van standby spanning te voorzien met een max van 2A. In de tijd dat die connector nog nodig was was het ongebruikelijk om een hoge +5VSB te hebben. De eerste ATX voedingen leverden 0.1A op +5VSB, wat niet genoeg is voor dingen als keyboard poweron. Je nieuwe voeding heeft geen enkel probleem met dit soort belastingen en kan dat makkelijk aan. Ik snap ook niet wat zo'n aansluiting nog op een modern bord met 975 chipset doet trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In orde. Dat was het enige kabeltje waar ik me zorgen over maakte omdat het toch wel bijzonder kort was. Verder zie ik geen problemen meer om het bord dusdanig in de nieuwe case te steken (met huidige voeding tot er een i7 aankomt). Bedankt voor de hulp :)
Pagina: 1