Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Topicstarter
In Mei van dit jaar is er een rechtszaak geweest tussen een partij en de regering over overdrachts belasting die gevorderd wordt over rijksmonumenten. Het schijnt dat je als bedrijf/stichting geen overdrachts belasting hoeft te betalen als je een rijksmomument koopt. Particulieren moeten deze wel betalen.

De rechter heeft bepaald dat zo'n onderscheid niet is toegestaan. En de regeling is dus veranderd, particulieren hoeven nu ook geen overdrachts belasting meer te betalen bij aankoop van een rijksmonument.

bron: http://www.zibb.nl/Financ...icht.htm?contentid=252696

Nu heb ik dus in 2007 een rijksmonument gekocht, dat is nog binnen de 5 jaar dat je normaal wijzigingen kan doen binnen je belasting aangifte. Zou ik nu mijn overdrachts belasting kunnen terug vragen? Aangezien de wet toen ook als ongeldig was. :?

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• Philip J. Dijkstra
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-08 12:43
Een groep is ten onrechte uitgesloten van ontheffing dus ik denk dat je met een beetje advocaat hier een mooie zaak van kan maken. Jurisprudentie heb je nu dus het enige wat de overheid nu nog kan doen is de regeling zo maken dat je in de toekomst wel moet betalen. Voor het verleden staat al vast dat je ten onrechte bent uitgesloten.

Verwijderd

Van: http://www.monumenten.nl/...sting+rijksmonumenten.htm
Vanaf 1 mei 2009 is de aankoop van een rijksmonument vrijgesteld van overdrachtsbelasting.
Er komen veel vragen binnen over deze nieuwe wetgeving. Daarom nogmaals de belangrijkste zaken op een rij:
21-7-2009
De vrijstelling van overdrachtsbelasting geldt alleen voor de aankoop van een rijksmonument, dus niet voor provinciale en gemeentelijke monumenten of bij panden in een beschermd stads- of dorpsgezicht.
Het rijksmonumentenregister is niet openbaar te raadplegen en staat ook niet online. Twijfelt u of uw pand een rijksmonument is? Neem dan contact op met de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed via info@cultureelerfgoed.nl of (033) 4217456.
De maatregel gaat met terugwerkende kracht in vanaf 1 mei 2009. Iedereen die voor 1 mei 2009 een rijksmonument gekocht heeft en de overdrachtsbelasting betaald heeft, maakt dus geen aanspraak op de vrijstelling. Voor meer informatie kunt u terecht bij uw notaris.
Er is nog steeds sprake van een voorlopige vrijstelling, omdat de koper alsnog overdrachtsbelasting moet betalen als het monument binnen een periode van 25 jaar na aankoop wordt uitgeschreven uit het monumentenregister. Deze eis blijft bestaan!
Het is niet bekend hoe lang deze maatregel duurt. De staatssecretaris van financiën voert op dit moment een evaluatie uit waarvan de uitkomst in oktober verwacht wordt.
Je zou kans maken maar dan moet je wel een zaak aanspannen ben ik bang. De vraag is of er meerdere mensen zijn die dit willen doen. Als iedereen die afgelopen jaren een monument gekocht heeft gezamenlijk een zaak gaat aanspannen dan kan dat nog wel uit kunnen.

• LuCarD
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 11:18:
Van: http://www.monumenten.nl/...sting+rijksmonumenten.htm

[...]

Je zou kans maken maar dan moet je wel een zaak aanspannen ben ik bang. De vraag is of er meerdere mensen zijn die dit willen doen. Als iedereen die afgelopen jaren een monument gekocht heeft gezamenlijk een zaak gaat aanspannen dan kan dat nog wel uit kunnen.
Mijn onderbuurman heeft vorig jaar zijn huis gekocht...

Ik zal hem even polsen of we samen gaan aanspannen :)

Verwijderd

Misschien kan je contact opnemen met belastingadviseurs zoals PWC, E&Y of Deloitte om te kijken of er nog een opening is. De recente uitspraak geeft vrij duidelijk de datum 1 mei 2009. Ik weet niet hoe goed dit afgedicht is.

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Verwijderd schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 11:31:
Misschien kan je contact opnemen met belastingadviseurs zoals PWC, E&Y of Deloitte om te kijken of er nog een opening is. De recente uitspraak geeft vrij duidelijk de datum 1 mei 2009. Ik weet niet hoe goed dit afgedicht is.
Dit zijn zeker partijen die zoiets kunnen uitzoeken echter dan dienen de opbrengsten wel dermate hoog zijn dat het interessant is om deze in te schakelen... Tevens is er keurig aangegeven wat de datum is betreffende ingang van deze regeling en in hoeverre deze terugwerkend is dus ik als nitwit betwijfel dat je dan uberhaubt kans maakt. Immers stel ze zouden dit terugschroeven van 2009 naar 2007 is het hek vd dam en gaat zoiets erg veel kosten voor de overheid.

• HenkieNL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-03-2024

HenkieNL

Kinderpindakaas.....

LuCarD schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 11:00:
In Mei van dit jaar is er een rechtszaak geweest tussen een partij en de regering over overdrachts belasting die gevorderd wordt over rijksmonumenten. Het schijnt dat je als bedrijf/stichting geen overdrachts belasting hoeft te betalen als je een rijksmomument koopt. Particulieren moeten deze wel betalen.

De rechter heeft bepaald dat zo'n onderscheid niet is toegestaan. En de regeling is dus veranderd, particulieren hoeven nu ook geen overdrachts belasting meer te betalen bij aankoop van een rijksmonument.

bron: http://www.zibb.nl/Financ...icht.htm?contentid=252696

Nu heb ik dus in 2007 een rijksmonument gekocht, dat is nog binnen de 5 jaar dat je normaal wijzigingen kan doen binnen je belasting aangifte. Zou ik nu mijn overdrachts belasting kunnen terug vragen? Aangezien de wet toen ook als ongeldig was. :?
Je bent overgeleverd aan de welwillendheid van een inspecteur. Aangezien de bezwaartermijn verlopen is heb je geen enkel rechtsmiddel. De inspecteur zal je bezwaar daarom waarschijnlijk niet-ontvankelijk verklaren en een rechter zal hetzelfde doen. Je kunt proberen om een inspecteur de aanslag ambtshalve te laten verminderen tot nihil, maar ik geef je heel weinig kans.

God is bedacht om het onverklaarbare te verklaren, hoe meer er verklaard wordt, hoe onverklaarbaarder God wordt......

• LuCarD
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Topicstarter
HenkieNL schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 18:42:
[...]

Je bent overgeleverd aan de welwillendheid van een inspecteur. Aangezien de bezwaartermijn verlopen is heb je geen enkel rechtsmiddel. De inspecteur zal je bezwaar daarom waarschijnlijk niet-ontvankelijk verklaren en een rechter zal hetzelfde doen. Je kunt proberen om een inspecteur de aanslag ambtshalve te laten verminderen tot nihil, maar ik geef je heel weinig kans.
Mijn vriendin heeft er naar gekeken en die heeft niet echt snel last van een roze bril :D Ik had de oorspronkelijke uitspraak van de rechter een beetje te positief gelezen :X

De oude wetgeving omtrend overdrachtsbelasting van rijksmonumenten is als volgt:
Je hoeft geen overdrachtsbelasting te betalen als je een rijksmonument komt met als hoofddoel onderhoud en behoud van het rijksmonument, en dit is alleen geldig voor stichtingen en andere rechtspersonen.

Nu heeft een particulier hard kunnen maken dat hij ook een rijksmonument gekocht heeft met als doel onderhoud en behoud. Maar hij moest toch overdrachts belasting betalen, dit heeft hij aangevochten en gewonnen.

Als respons daarop heeft de staatsecretaris de regel compleet geschrapt en vervangen dat er voor rijksmomumenten helemaal geen overdrachtsbelasting hoeft worden betaald, met terugwerkende kracht tot halverwege februari 2009. Dit is gedaan om verdere rechtzaken te vermijden. De verwachting is dat er aan het eind van het jaar nieuwe regelgeving komt.

Voor mij heeft het dus geen nut om mijn overdrachtsbelasting aan te vechten aangezien mijn hoofddoel geen onderhoud en behoud is. Als dat wel zou zijn dan zou ik volgens mij wel een goede kans maken ( IANAL ).
Helaas, maar jammer ik was ook te mooi om waar te zijn. Oke ons huis is tijdelijk wel 6% in waarde gestegen :P

Iedereen bedankt voor de reacties :)

Uitspraak: http://zoeken.rechtspraak...searchtype=ljn&ljn=BI3637

Pagina: 1