Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jokuh
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-09 14:24
Beste mensen,

Ik ben een pc aan het formatteren met raid0 aanwezig. Raid 0 moet verwijderd worden zodat beide schijvven los aangesloten zijn. Ik heb op diverse sites gelezen dat er tijdens de installatie aparte drivers geladen moeten worden, om Windows te kunnen installeren. Maar op die sites is het het gaval dat raid0 behouden wordt.

Er zijn 2 groepje van 2 SATA aansluitingen op het mobo, dus ik heb geprobeerd ze op het andere groepje aan te sluiten omdat ik dacht dat het misschien een geïntegreerde raid controller was.

Ook heb ik geprobeerd in de BIOS te zoeken naar een bepaalde funcite op RAID uit te schakelen maar dit kan ik niet echt vinden.

Het probleem is dus iedere keer dat de XP installer de HDD's niet vindt.

Moederbord: ASUS K8V SE Deluxe.

Ik hoop dat iemand me hier mee kan helpen.

Joey

[ Voor 4% gewijzigd door Jokuh op 10-08-2009 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-08 11:11
download de raid drivers van je mobo site en integreer ze met nLite in je XP cd (vergeet hem niet bootable te maken daarna) of knikker ze op een floppy en gebruik F6 om je raid drivers te installeren.

^ bovenstaande oplossing is vaak van toepassing ook al gebruik je geen RAID

voor je raid controller probleem verwijs ik je door naar deze file: http://dlcdnet.asus.com/p...x/e1872_k8v_se_deluxe.pdf

waar je kunt vinden dat je met CTRL+F of TAB je raid controller in kunt.

ff checken of je de Promise raid controller gebruikt of de VIA

check ff pagina 125 (sectie 5.6) en je vind alles wat je moet weten.

[ Voor 6% gewijzigd door Razwer op 10-08-2009 00:57 ]

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jokuh
Is het ook mogelijk om de drivers vanaf een 2e CD-drive te laden? Er zit namelijk wel een floppy drive in maar er is hier geen meer floppy te vinden. :P Ook is de driver iets groter als 10 MB, dus dat zou er niet op passen.

Anders moet het maar met nLite.

Ik heb net gekeken in dat RAID configuratie scherm door TAB te drukken tijdens het booten, en ik zag dat hij is aangesloten op de VIA RAID controller. Dit zie ik nu ook staan in apparaat beheer.

Welke volgorde moet ik aannemen om RAID te verwijderen?
Eerst Windows installatie(inclusief VIA drivers), of eerst de RAID array verwijderen?

Iig al bedankt voor de hulp op de late zondagavond. ;)

[ Voor 35% gewijzigd door Jokuh op 10-08-2009 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
ik neem aan dat je een schone windows install wilt doen, dus eerst de raid verbreken.
Ik ben niet bekend met de Promise en/of VIA raid controllers, en elke controller werkt net even iets anders.
In principe moet je alle volumes verwijderen, en daarna dus in de bios alle RAID opties uit zetten.
Daarna boot je XP met je nLited disk. CD of usb stick kan helaas niet in XP. Vista, server 2008 en windows 7 kunnen wel USB stick etc aan.
10mb voor een raid driver lijkt me sterk, er zal vast wel een floppy optie zijn op de site van je mobo boer. die extract je en integreer je in je nlite disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jokuh
Ik heb gezocht voor een kleine versie, maar ik kan toch echt alleen een van ongeveer 7 MB vinden. Dan probeer ik deze zo te integreren.

In een van je posts zei je dit:
Razwer schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 00:56:
download de raid drivers van je mobo site en integreer ze met nLite in je XP cd (vergeet hem niet bootable te maken daarna) of knikker ze op een floppy en gebruik F6 om je raid drivers te installeren.

^ bovenstaande oplossing is vaak van toepassing ook al gebruik je geen RAID

voor je raid controller probleem verwijs ik je door naar deze file: http://dlcdnet.asus.com/p...x/e1872_k8v_se_deluxe.pdf

waar je kunt vinden dat je met CTRL+F of TAB je raid controller in kunt.

ff checken of je de Promise raid controller gebruikt of de VIA

check ff pagina 125 (sectie 5.6) en je vind alles wat je moet weten.
Wat bedoel je daarmee? Ik herrinner me nu net dat ik een tijd geleden ook eens gespeeld heb met nLite en dat ik mijn versie uiteindelijk niet geboot kreeg. Hoe maak je de CD bootable?

EDIT: Ik zie nu dat het een complete package is, en de driver uiteindelijk maar 96 kB groot is. :+
En het bootable maken doe ik door "Maak een opstartbaar ISO-bestand" aan te vinken.

[ Voor 7% gewijzigd door Jokuh op 10-08-2009 01:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
is het gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jokuh
Ja, het is gelukt. Na het integreren van de driver in een Windows CD is het goed gegaan. Bedankt!
Pagina: 1