Wasmachine afvoerpomp - hoeveel ohm ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Losha
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 11:29

Losha

clear my path motherfucker

Topicstarter
onze wasmachine heeft vanavond een zekering opgegeten.
Halve machine uit elkaar tot ik eindelijk zag dat de afvoerpomp onderin nat en roestig is (dus al vaker gelekt daar)
wil de pomp even doormeten (2 draads) maar weet eigenlijk niet hoeveel ohm normaal is ?
krijg nu iets van 3 ohm :? de spoel zelf zal wel door zijn

kan iemand dat bevestigen ?

btw: hoe groot is de kans dat de pomp nog meer gesloopt heeft ?

(vriendin net terug van vakantie en nu staat hier n berg was :( )

[ Voor 7% gewijzigd door Losha op 09-08-2009 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Als de spoel zelf 'door' is , dan zal de weerstand niet 3 ohm zijn, maar eerder oneindig hoog.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-04 20:29
je meet nu door het hele circuit heen, en er zijn een hoop factoren die jouw resultaat beinvloeden. Het makkelijkste kan je de pomp er uit halen en checken op uiterlijke schade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Losha

Losha

Topicstarter
de pomp is er allang uit
hoe had ik anders 3 ohm gemeten ? over de 220 stekker :?
boudewijn, je hebt gelijk, ik verwoord me verkeerd
met door bedoelde ik kortgesloten
sommige draden van de wikkeling zijn door roest aangetast en die zullen wel sluiting maken...
maar aangezien ik dus nu niet weet hoeveel ohm normaal is weet ik ook niet of de spoel echt gaar is of dat het alleen "vliegroest" is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn70
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-10-2024
Behalve op uiterlijke schade checken is het ook raadzaam om even te kijken of de pomp niet vastzit door een voorwerp dat er niet in thuis hoort of een vast gelopen lager.

edit:

Ik zie dat je hem al helemaal los hebt gehaald... Kan je het voltage niet achterhalen van die pomp? Als dat 220 Volt is bij 3 Ohm dan klopt er ergen iets niet denk ik >:) (660 Watt)
Je zou dus ook kunnen kijken wat de machine qua voltage geeft op de draden voor de pomp motor om zo te kijken of het enigszins overeenkomt met het kaliber van de pompmotor.
Misschien handig om te vermelden om wat voor merk en type wasmachine het gaat...

[ Voor 57% gewijzigd door Merijn70 op 09-08-2009 23:52 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Losha

Losha

Topicstarter
aeg 6250
schijnt wel vaker te gebeuren (lekken bij pomp)
is een 220/230 pomp 85watt (0,8A)

maar die rekensom met ohm gaat toch niet zomaar op bij een motor:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Merijn70 schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 23:44:
Behalve op uiterlijke schade checken is het ook raadzaam om even te kijken of de pomp niet vastzit door een voorwerp dat er niet in thuis hoort of een vast gelopen lager.

edit:

Ik zie dat je hem al helemaal los hebt gehaald... Kan je het voltage niet achterhalen van die pomp? Als dat 220 Volt is bij 3 Ohm dan klopt er ergen iets niet denk ik >:) (660 Watt)
Je zou dus ook kunnen kijken wat de machine qua voltage geeft op de draden voor de pomp motor om zo te kijken of het enigszins overeenkomt met het kaliber van de pompmotor.
Misschien handig om te vermelden om wat voor merk en type wasmachine het gaat...
Weerstand is niet gelijk aan impedantie, dus ik weet niet of je rekensommetje hier gewoon op gaat.
Maw: is een electromotor een ohmse weerstand? ;)

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn70
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-10-2024
3 Ohm lijkt mij wel wat laag maar ik ben geen elektrotechnicus of zo :)

Kijk even goed naar de koolborstels van de hoofdmotor (en de pomp), als deze versleten zijn kan je ook dit soort verschijnselen krijgen.
Als de pomp 220 Volt is kan je hem natuurlijk ook gewoon ff stand-alone testen :+ Zorg er wel voor dat je een nieuwe stop bij de hand hebt, zet de pomp goed vast en zorg voor goede aarde >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-04 18:41
Die 3 ohm zegt niets over het energieverbruik als de motor draait. Grote kans dat de motor in orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224406

Hangt er maar helemaal vanaf wat voor een motor het is. Zijn er koolborstels zichtbaar, inductie motor, hoeveel draden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pear7777
  • Laatst online: 18-01 18:13
Kan voorstaande alleen maar bevestigen: 3 ohm met een simpele multimeter gemeten vertelt eigenlijk niets.
OK, doorgebrand waarbij er dus geen verbinding is tussen de aansluitingen s virijwel onmogelijk, tenzij er nog andere componenten over de wikkeling staan of meerdere wikkelingen parallel staan.

Maar (gedeeltelijke) kortsluiting of gewoon goed kan makkelijk allebei op zo'n drie ohm uitkomen.
Blijft de vraag wat er mis is...

Als je deze motor eruit laat en de machine dan test, vliegt de zekering er dan ook uit?
Zegt nog niet veel hoor, als ie er wel uitvliegt weet je dt t in de rest vd machine zit.
Natuurlijk eerst alle losse draadjes isoleren enzo en bij voorkeur testen achter een aardlekschakelaar en een goede zekering.

Die simpele rekensom gaat zeker niet op: ohmse (gelijkstrook-) weerstand is iets anders dan wisselstroomweerstand (impendantie!).

Mijn advocaten verzoeken mij te vermelden dat het uitvoeren van deze acties geheel voor eigen risico zijn.
Ik moet je sterk adviseren deze werkzaamheden aan een vakman over te laten...

[ Voor 6% gewijzigd door pear7777 op 10-08-2009 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:03
Je kunt bij een spoel niet meer zomaar de wet van ohm toe passen. En aangezien een motor een grote spoel is kan dat dus niet bij een motor.

3 Ohm voor een dergelijk motor is niks meer als normaal.

Je zou beter kunnen kijken of je wat meer tussen 1 van de draden en het huis van de motor. Zekering springt vaker door een motor die beschadigd is en sluiting maakt naar aarde. Daar mag je dus niks tussen meten. Weet niet of er een aardlek schakelaar tussen zit? zo ja moet die ook gesprongen zijn.

Meet je daar niks zou ik gewoon de motor een zo aansluiten en kijken wat gebeurt. Enige manier om er achter te komen.
pear7777 schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 16:00:
Mijn advocaten verzoeken mij te vermelden dat het uitvoeren van deze acties geheel voor eigen risico zijn.
Ik moet je sterk adviseren deze werkzaamheden aan een vakman over te laten...
Overigens helemaal mee eens. Weet wel wat je doet.

[ Voor 22% gewijzigd door Nelisj op 10-08-2009 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Inderdaad is de impedantie aanmerkelijk hoger dan de ohmse weerstand. Die ohmse weerstand telt hier zelfs nauwelijks mee. Maar vergeet bij een draaiende motor de tegen-emk ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-04 10:24
Vroeger toen ik nog in een winkel werkte waar we onder andere wasmachinepompen verkochten zetten we 220 op de pomp als test. Als ie gewoon, zonder lawaai pompt is ie waarschijnlijk nog goed. Als ie lawaai maakt, tikt of andere vreemde dingen doet (stop laat springen?) zal ie wel stuk zijn :P

Kan het proberen, tis wel op eigen risico.

Was ik maar rijk en niet zo knap...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Losha

Losha

Topicstarter
had de pomp standalone getest, meteen weer stop eruit
vervangende gehaald op internet en volgende dag thuis
machine loopt weer, vrouw blij :)

• pear7777
Techneut schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 21:44:
Inderdaad is de impedantie aanmerkelijk hoger dan de ohmse weerstand. Die ohmse weerstand telt hier zelfs nauwelijks mee. Maar vergeet bij een draaiende motor de tegen-emk ook niet.
Mooi dat t opgelost is,
TEGEN-EMK, zo heet het, dat is me wel een jaartje of 30 geleden hoor, dat ik dat leerde.. ;-)

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Hoezo die "verbetering" met hoofdletters? Ik lees nl. uit de toevoeging "zo heet het" een poging tot verbetering. Hoeft helemaal niet, want er worden geen eenheden genoemd waarin die emk is uitgedrukt. De woorden spanning en stroom horen tenslotte ook niet met hoofdletters te worden geschreven.
Nou ja, EMK mag met hoofdletters.

[ Voor 6% gewijzigd door Techneut op 10-09-2009 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pear7777
oh joh, was alleen maar om aan te geven wat ik me herinnerde, ik had t misschien beter tussen aanhalingstekens kunnen zetten.

[ Voor 28% gewijzigd door pear7777 op 22-09-2009 21:40 ]

Pagina: 1