[Autovakantie] Italië

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaajeetee
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-05 15:25
Binnenkort (september) ga ik met mijn vriendin een paar dagen naar Italië. We gaan naar het Gardameer, en laat dat nou net de streek zijn waar alle tolwegen zitten.
Ik vind het niet erg om tol te moeten betalen, maar als ik daar geld op kan besparen (of als het sneller kan) heb ik dat natuurlijk liever.

Ik heb al op google etc. gezocht naar een of ander "tolvignet", maar kan alleen iets over "telepass" vinden, maar dat schijnt weer niet voor particulieren te zijn (?).

Nu mijn vraag: weet iemand / weten jullie of er zoiets aanwezig is? Nogmaals, ik wil best tol betalen, maar als ik vooraf een bedrag kan betalen en dat ik dan een sticker voor mijn raam krijg ofzo, dan heb ik dat liever.
Zoals gezegd, ik kon weinig vinden (behalve dat telepass), dus misschien weten jullie meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:10
aaajeetee schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 23:12:
Binnenkort (september) ga ik met mijn vriendin een paar dagen naar Italië. We gaan naar het Gardameer, en laat dat nou net de streek zijn waar alle tolwegen zitten.
Ik vind het niet erg om tol te moeten betalen, maar als ik daar geld op kan besparen (of als het sneller kan) heb ik dat natuurlijk liever.

Ik heb al op google etc. gezocht naar een of ander "tolvignet", maar kan alleen iets over "telepass" vinden, maar dat schijnt weer niet voor particulieren te zijn (?).

Nu mijn vraag: weet iemand / weten jullie of er zoiets aanwezig is? Nogmaals, ik wil best tol betalen, maar als ik vooraf een bedrag kan betalen en dat ik dan een sticker voor mijn raam krijg ofzo, dan heb ik dat liever.
Zoals gezegd, ik kon weinig vinden (behalve dat telepass), dus misschien weten jullie meer?
Telepas is een elektronische manier van betalen bij de tolpoortjes. Je bent er dan wat sneller door omdat daar ook de rijen korter zijn. Ik geef je 1 tip. Rijd gewoon over tolwegen, in dat soort landen wil je echt niet over de privinciale weg rijden. Kost je meer extra benzine dan dat het je aan geld bespaart

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-04 14:39

Xof

Maverick schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 23:13:
[...]

Telepas is een elektronische manier van betalen bij de tolpoortjes. Je bent er dan wat sneller door omdat daar ook de rijen korter zijn. Ik geef je 1 tip. Rijd gewoon over tolwegen, in dat soort landen wil je echt niet over de privinciale weg rijden. Kost je meer extra benzine dan dat het je aan geld bespaart
Maar aan de andere kant zie je meer van de omgeving :)
Ik vind dat soort dingen juist bij vakantie horen, lekker over provenciale wegen cruisen en genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaajeetee
Ik ben ook niet van plan om de binnenweggetjes te pakken, tenzij dat de reden is dat we gaan rijden. Als we bijv. een dag naar Venetië willen, wat toch wel >=2 uur rijden is, ga ik niet allemaal binnenweggetjes pakken, als dat 4uur duurt bijvoorbeeld.

Nogmaals, ik vind het niet erg om tol te moeten betalen, maar misschien dat ik het vooraf (of achteraf) kan betalen.

Ik lees net dat je zo'n "Telepass" bij de grote(re) tolkantoren kunt halen. Van wat ik mij herinner uit het ANWB Handboek 2008, waren de verschillende tarieven 25, 50 en 75 euro. Ik beschouw het dan als een soort van "beltegoed".
Denk dat ik daar maar naar ga vragen, als ik daar ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:10
Xof schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 23:15:
[...]

Maar aan de andere kant zie je meer van de omgeving :)
Ik vind dat soort dingen juist bij vakantie horen, lekker over provenciale wegen cruisen en genieten.
Mwa, ben net terug van vakantie, reden van turijn naar monaco en dan kom je in een dorp waar ineens geen bordjes "francia" meer langs de weg staan. Ben je toch wel een half uurtje bezig om de verschillende opties stuk voor stuk uit te proberen. (ok ok, het was half 4 snachts, dus niemand om het aan te vragen, we hadden geen tomtom oid bij en de kaart van italie hadden we niet (waren niet van plan erdoor te rijden) en hadden een kaart van europa als referentie, maartoch :P )
aaajeetee schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 23:20:
Ik ben ook niet van plan om de binnenweggetjes te pakken, tenzij dat de reden is dat we gaan rijden. Als we bijv. een dag naar Venetië willen, wat toch wel >=2 uur rijden is, ga ik niet allemaal binnenweggetjes pakken, als dat 4uur duurt bijvoorbeeld.
Oh, een tip. Parkeer je auto ver buiten de stad. Je hebt een plek waar de toeristenbussen stoppen (die bordje herken je wel) daarbij zijn parkeerplaatsen waar je voor 4 euro een hele dag staat. Dan kun je met de bus naar het centrum. Scheelt een hoop tijd en geld, bij het centrum zelf parkeren is een ramp kwa drukte. (en de bus kost niets, tenminste, zo leek het :P )

[ Voor 32% gewijzigd door Maverick op 09-08-2009 23:25 ]

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaajeetee
Maverick schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 23:22:Oh, een tip. Parkeer je auto ver buiten de stad. Je hebt een plek waar de toeristenbussen stoppen (die bordje herken je wel) daarbij zijn parkeerplaatsen waar je voor 4 euro een hele dag staat. Dan kun je met de bus naar het centrum. Scheelt een hoop tijd en geld, bij het centrum zelf parkeren is een ramp kwa drukte. (en de bus kost niets, tenminste, zo leek het :P )
Bedankt, dat is een goeie! Waarschijnlijk (heb er nog niet over nagedacht) zou ik toch wel ergens buiten de stad parkeren, vanwege de drukte + geld + parkeerplekken.
Schrijf 'm meteen op ;)

[ Voor 27% gewijzigd door aaajeetee op 09-08-2009 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nog een tipje: neem gewoon de veerboot.
Een prachtigere aankomst in de stad kun je niet bedenken ;).

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Volgens mij kunnen die telepass dingen helemaal niet uit voor zo'n korte periode.

Dat is alleen handig voor mensen die daar vaak langskomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaajeetee
Hoezo kunnen die niet uit? Stel ik koop er eentje met 25 euro "tegoed". Dan kan ik toch voor 25 euro "opbruiken" aan tolgeld?
Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Volgens mij hebben die dingen een vrij forse basisprijs, maar dat weet ik niet zeker.
Zo dramatisch lang hoef je nou ook weer niet voor de peage poortjes te wachten hoor ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:06
Ik kan mij niet voorstellen dat er een manier is om geld te besparen door Telepass. Wanneer dat zo zou zijn dan zou iedere Europeaan over Telepass beschikken. In bijvoorbeeld Frankrijk en ook Italië staan ook het gros van de Fransen en Italianen gewoon in de normale rij.

Zaken als Telepass zijn er voor zeer frequente gebruikers, je krijgt dan een transponder waardoor de slagboom direct opengaat zodra je aan komt rijden. Niet iets voor één of andere Nederlander die twee weekjes op vakantie gaat.

[ Voor 25% gewijzigd door argro op 09-08-2009 23:35 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaajeetee
Aha oké. Ik dacht dat het gewoon een soort van pasje was, maar blijkt dus een compleet elektrisch systeem te zijn.
Duidelijk, enige manier om dat geld te "besparen" is niet via tolwegen (al betwijfel ik of je daar geld mee bespaart (brandstof, tijd, afschrijving auto (slechtere wegen)).

Oké, mijn vraag is beantwoord, ik zal dus gewoon rekening moeten houden met de tolwegen en daarvoor dus (extra) contant geld voor meenemen.
Bedankt!

PS: andere tips zijn welkom! Wordt mijn eerste auto vakantie, maar heb volgens mij al veel dingen uitgezocht en geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof

Xof

Maverick schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 23:22:
[...]

Mwa, ben net terug van vakantie, reden van turijn naar monaco en dan kom je in een dorp waar ineens geen bordjes "francia" meer langs de weg staan. Ben je toch wel een half uurtje bezig om de verschillende opties stuk voor stuk uit te proberen. (ok ok, het was half 4 snachts, dus niemand om het aan te vragen, we hadden geen tomtom oid bij en de kaart van italie hadden we niet (waren niet van plan erdoor te rijden) en hadden een kaart van europa als referentie, maartoch :P )
Ik bedoelde dan inderdaad ook meer overdag en dan met navigatie :P
Vind het zelf heerlijk om door dat soort dorpjes te rijden, dat is pas cultuur.

@TS: Maar waarom zou je dan zo'n pas willen hebben? Je kunt toch ook gewoon je raam even open doen en je CC geven en dan weer doorrijden? Is er ook geen kans dat er tegoed overblijft. Kan me ook niet voorstellen dat het goedkoper zou zijn met zo'n pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:57
Gewoon die wegen nemen en betalen aan de kassa. Toen ik in april ging, hoefden we hooguit 5 minuten te wachten(Vaak minder) en toch gingen we over de drukke grote wegen(hence: ik heb ik een file gestaan waar we 7km hebben afgelegd in meer dan een uur). Nabij Firenze was dat. Een of ander festival was er gaande... Dus zeker niet normaal.

Je kan contant betalen maar ook met visa, scheelt nog meer in de tijd, je kan bijna gewoon doorrijden!

Beetje offtopic betreft tol maar:
- Ik vind de italiaanse rijstijl toch best belabbert. Grote kans dat dit door de wegen komt want die zijn soms wat vaagjes. Pas op met links rijden en durf, als je links gaat agressiever te rijden. Anders krijg je een hoop getoeter :P . En rij niet te hard in zwitserland, 10km te hard, 80 euro boete.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
aaajeetee schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 23:37:

Oké, mijn vraag is beantwoord, ik zal dus gewoon rekening moeten houden met de tolwegen en daarvoor dus (extra) contant geld voor meenemen.
Beter zorg je voor een credit card. Bij de meeste tolwegen zijn er speciale poorten voor bezitters van een credit card. Deze rijen stromen veel sneller door omdat je pas in een automaat drukken veel minder tijd kost dan cash afrekenen bij één of andere cassier.
PS: andere tips zijn welkom! Wordt mijn eerste auto vakantie, maar heb volgens mij al veel dingen uitgezocht en geregeld.
Dan moet het wel goed komen. Doorgaans regel ik voor een autovakantie niet meer dan een volle tank een reis en kredietbrief en wat te eten voor onderweg. Gaat altijd goed.

[ Voor 23% gewijzigd door argro op 09-08-2009 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaajeetee
Ik had inderdaad gelezen dat de Italianen vrij "direct" naar links uitwijken, of daar lang blijven rijden. Vaak geven ze ook geen richting aan (heb het gelezen, dus geen eigen ervaring).
Ik heb geen creditcard (en die wil ik ook niet), anders was het geen probleem (is het nu ook niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Die telepas dingen zijn een soort abbo's geloof ik.
mijn tip is gebruik een creditcard, je hebt bij het oprijden van de snelweg 2 soorten tolpoortjes. Voor telepas waar je met 35 onder door kunt als je z'n apparaatje hebt en het andere soort is om een kaartje te trekken.

Bij het betalen heb je soorten 3 poortjes, Wit voor contant betalen (soms druk en lang wachten). Blauw voor Vincard (oid zo heet dat) waar je met oa een creditcard kan betalen. je voert hier net als bij contant betalen in een gleuf eerst je kaartje in en dan je creditcard, die krijg je terug, de boom gaat open en je rost weg.
De andere is met geel en dat is telepas (gewoon weer onderdoor rijden).

Verder over B wegen werkt niet, die gaan door alle stadjes etc. en dat schiet niet op.
Naar venetië had ik zelf gewoon met de trein gedaan. Zelf een keer gedaan vanuit Trento (ligt schuin boven gardameer).

Overigens aanrader om ook nog naar Modena te gaan en zoek dan van te voren de adressen op van fabriekjes als Pagani. zelf een rondleidinkje gehad door het mini fabriekje van pagani, echter kwam dat wel doordat ik iemand bij me had die heel goed italiaans spreekt :+
LED-Maniak schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 23:42:
Gewoon die wegen nemen en betalen aan de kassa. Toen ik in april ging, hoefden we hooguit 5 minuten te wachten(Vaak minder) en toch gingen we over de drukke grote wegen(hence: ik heb ik een file gestaan waar we 7km hebben afgelegd in meer dan een uur). Nabij Firenze was dat. Een of ander festival was er gaande... Dus zeker niet normaal.

Je kan contant betalen maar ook met visa, scheelt nog meer in de tijd, je kan bijna gewoon doorrijden!

Beetje offtopic betreft tol maar:
- Ik vind de italiaanse rijstijl toch best belabbert. Grote kans dat dit door de wegen komt want die zijn soms wat vaagjes. Pas op met links rijden en durf, als je links gaat agressiever te rijden. Anders krijg je een hoop getoeter :P . En rij niet te hard in zwitserland, 10km te hard, 80 euro boete.
Scheelt soms echt veel hoor, heb jij denk geluk gehad maar (ts zal er niet langs komen denk) maar ring milaan kunnen de rijen enorm zijn en soms kun je net pech hebben (als er net een circus voor je staat bijvorobeeld).
Overigens staan er op veel plaatsen automaten waar je geld in moet gooien.

Wees overigens over de italiaanse rijstijl verder niet verbaast als je op drukke wegen waar mensen hard rijden ook ezeltjes lopen en wielrenners of dat ze van een 2 baans weg een 3 of soms een 4baans maken hoewel dat de laatste jaren (zeker in het noorden) minder word.

[ Voor 38% gewijzigd door GoldenSample op 09-08-2009 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Er zijn daar geen aparte poortjes voor bezitters van een creditcard. Bij die Telepass poortjes zie je alleen dure (lease?)bakken en veel vrachtwagens en busjes. Wachtrijen vallen heel erg mee bij de normale poortjes.

Waar ga je heen? Noordkant ? Zuidkant?

En let inderdaad goed op op de snelweg: als je zelf links rijdt kan er plotseling iemand voor je opduiken die wil inhalen en geen richting aangeeft. Invoegstroken zijn vaak erg kort en invoegen op grote rotondes is vaak lastig. Veel italianen duwen zich er vaak gewoon tussen op zo'n rotonde.

[ Voor 38% gewijzigd door MuisM4t op 09-08-2009 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaajeetee
Ik ga naar het zuiden van het meer, vlakbij Sirmione.
Creditcard hoef ik niet, dus ik ga voor het "old fashion" contant geld :D

Bedankt voor de tips! Nu maar aftellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
aaajeetee schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 23:46:
Ik had inderdaad gelezen dat de Italianen vrij "direct" naar links uitwijken, of daar lang blijven rijden. Vaak geven ze ook geen richting aan (heb het gelezen, dus geen eigen ervaring).
Ik heb geen creditcard (en die wil ik ook niet), anders was het geen probleem (is het nu ook niet).
Correctos. Klopt nog ook :)

Ben zelf naar rome geweest, de eerste tolwegen zijn cheap(dranken en dergelijke zijn heel duur aan de weg!) en als je gaat tanken doet iemand dat voor je(en daar reken je ook af). Laatste tolweg daarheen was schrikken... 30 euro!

We hadden een hotel naast het vaticaan gevonden(eind van de straat begon het) en daar heb ik mijn auto kunnen parkeren, de enige buitenlandse auto in de omtrek dus volgensmij was het alleen voor bewoners, achja, mijn italiaans is niet zo goed :+

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaajeetee
LED-Maniak schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 23:56:
We hadden een hotel naast het vaticaan gevonden(eind van de straat begon het) en daar heb ik mijn auto kunnen parkeren, de enige buitenlandse auto in de omtrek dus volgensmij was het alleen voor bewoners, achja, mijn italiaans is niet zo goed :+
Ach dat hoort bij de vakantie vind ik :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
MuisM4t schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 23:53:

[...]

Ben net terug van vakantie uit het gardameer en er zijn geen aparte poortjes voor bezitters van een creditcard. Bij die Telepass poortjes zie je alleen dure (lease?)bakken en veel vrachtwagens en busjes. Wachtrijen vallen heel erg mee bij de normale poortjes.
Oké, zou kunnen. Heb met name Franse-tolweg-ervaring, daar is wel nagenoeg altijd sprake van een rij voor credit card.

De linkerrij op de onderstaande foto is exclusief voor Telepass (bij de andere rijden werkt Telepass ook overigens), bij twee middelste rijen op de foto is alleen betaling met credit card mogelijk en bij de rechterrij kan ook cash betaald worden.
Afbeeldingslocatie: http://www.enviro2b.com/wp-content/uploads/transport/Peage.JPG
Vreemd dat de Italianen dat onderscheid niet maken, werkt voor mensen met een credit card bijzonder prettig.

[ Voor 20% gewijzigd door argro op 10-08-2009 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
GoldenSample schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 23:50:

Wees overigens over de italiaanse rijstijl verder niet verbaast als je op drukke wegen waar mensen hard rijden ook ezeltjes lopen en wielrenners of dat ze van een 2 baans weg een 3 of soms een 4baans maken hoewel dat de laatste jaren (zeker in het noorden) minder word.
Haha, zoo herkenbaar! Volgensmij was het inderdaad richting milaan. Een, ik dacht 4 baans weg werd gevormd uit twee ritsende wegen. Uiteindelijk stonden er 5+ rijen auto's naast elkaar en ging iedereen ALLE kanten op behalve op zijn eigen baan, helft stond schuin op de andere zijn strook en je zat zeer krapjes op de mensen naast je. Dat was echt mijn eerste WTF moment daar :X

Ook mooi dat als mensen naar de WC moeten, even auto op de vluchtstrook en dumpen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuisM4t
  • Niet online
LED-Maniak schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 23:56:
[...]

Naar aanleiding hiervan: Let op in stadscentra , je kunt een boete krijgen als je in een Zona Traffico Limitato gaat rondrijden :D .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
MuisM4t schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 00:03:
[...]

Naar aanleiding hiervan: Let op in stadscentra , je kunt een boete krijgen als je in een Zona Traffico Limitato gaat rondrijden :D .
Schijnt een hype te zijn tegenwoordig om toch te doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

MuisM4t schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 23:53:
Er zijn daar geen aparte poortjes voor bezitters van een creditcard. Bij die Telepass poortjes zie je alleen dure (lease?)bakken en veel vrachtwagens en busjes. Wachtrijen vallen heel erg mee bij de normale poortjes.

Waar ga je heen? Noordkant ? Zuidkant?

En let inderdaad goed op op de snelweg: als je zelf links rijdt kan er plotseling iemand voor je opduiken die wil inhalen en geen richting aangeeft. Invoegstroken zijn vaak erg kort en invoegen op grote rotondes is vaak lastig. Veel italianen duwen zich er vaak gewoon tussen op zo'n rotonde.
Afbeeldingslocatie: http://www.autostrade.it/autostrade/images/percorsi/pedaggio_casello_segnaletica.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.netwayitalia.com/public/pedaggio_telepass.jpg
leg mij eens uit wat dat blauwe betekend?
Vertel ook eens hoe het dan kan dat al jaren elke zomer door die automaten onder die blauwe borden keurig een visacard word geslikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Is dat niet enorm skim-gevoelig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuisM4t
  • Niet online
correctie :) :

Ik heb er de afgelopen vakantie geen gezien bij:

*A22 oprit/afrit Mori
*A22 oprit/afrit Verona
*A4 oprit Desenzano
*A22 oprit/afrit Bolzano

[ Voor 3% gewijzigd door MuisM4t op 10-08-2009 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof

Xof

Ow en doe trouwens ook oordopjes in, dan hoor je die claxons van die Italianen ook niet :D
Zat ook een keer in een Italiaanse taxi om even te gaan stappen, heb me doodgelachen.. die gast zit constant op zijn claxon te rammen terwijl een verkeerslicht gewoon op rood staat. :D (icm wat vloeken in het Italiaans)
Staan camera's bij neem ik aan, dus als iemand iets raars doet moet dat toch wel opvallen? En als er een skimapparaat is achtergelaten gewoon goed de tapes bekijken en dan maar kijken wat voor kenteken daarbij hoort. Maarja is niet alles skimgevoelig, als je daar steeds aan denkt kun je nergens meer betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Uiteraard, maar een mastercard is wel bijzonder slecht beveiligd. Met puur de informatie op de kaart kom je vaak een heel eind (ik word zelden om mijn pincode ervoor gevraagd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Daarentegen krijg je ook gelijk je geld terug als 't fout gaat.
Overigens qua skim gevoelligheid, ja zit wel wat in echter je hoeft ook geen pincode in te voeren (gaat niet om grote bedragen) dus die kunnen ze niet afkijken :+ en de gegevens en handtekening afkijken word ook lastig in z'n gleuf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Laatst online: 22-11-2024

MrSleeves

You'll thank me later.

Boudewijn schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 23:30:
Nog een tipje: neem gewoon de veerboot.
Een prachtigere aankomst in de stad kun je niet bedenken ;).
^^ Eens.

Wij hebben dat een paar jaar geleden ook gedaan. Vanuit Fusina (http://www.terminalfusina.it/); parkeerplaats direct bij de ferry (okee, wel een stukje lopen).
Totaal (retour) waren we toen (2005) 26 euro kwijt.

[ Voor 3% gewijzigd door MrSleeves op 10-08-2009 09:10 ]

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Niet meer dan anders. Gewoon goed opletten of de automaat er niet vreemd uitziet en gaan met die banaan. Heb ook niet zo veel zin om iedere keer dat ik met een pas betaal na te denken over skimmen. Dat is al met al vervelender dan daadwerkelijk geskimt worden volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja maar waar ik op doelde is dat een bankpas in NL is gebaseerd op een hardware component en een stukje kennis (daarbij is de hardware component niet visueel na te maken, daarvoor is een magneetstripreader nodig, en dus een zekere mate van contact).

Bij mijn VISA card volstaat een setje getallen die je gewoon met een degelijke camera (eigenlijk 2...) over zou kunnen nemne. Geen 'kennis'-component, en geen magneet waar je 'contact' voor moet hebben. Dat is meer mijn punt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Boudewijn schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 10:03:
Ja maar waar ik op doelde is dat een bankpas in NL is gebaseerd op een hardware component en een stukje kennis (daarbij is de hardware component niet visueel na te maken, daarvoor is een magneetstripreader nodig, en dus een zekere mate van contact).

Bij mijn VISA card volstaat een setje getallen die je gewoon met een degelijke camera (eigenlijk 2...) over zou kunnen nemne. Geen 'kennis'-component, en geen magneet waar je 'contact' voor moet hebben. Dat is meer mijn punt :).
Wanneer jij bij tolpoorten met je VISA betaald dan heb je geen code nodig. Betalen is een kwestie van 'pas in' en 'pas uit' en rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof

Xof

Boudewijn bedoeld meer het nummer van de credit card, vervaldatum en CVC code. Wat dus met twee camera's af te lezen is. Voordeel is inderdaad wel je bij fraude gewoon je geld terug krijgt, maar als je op vakantie bent wordt op dat moment wel je credit card geblokkeerd en dat is mooi kut :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Jup, en zie dat maar uit te leggen bij een bank daar.
(zelfs artsen in noord italie spreken zelden engels/frans/duits is mijn ervaring in diverse cases).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-05 09:07

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Boudewijn schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 11:13:
(zelfs artsen in noord italie spreken zelden engels/frans/duits is mijn ervaring in diverse cases).
Gelukkig moet je het uitleggen aan je CC maatschappij, die spreken waarschijnlijk wel gewoon hollands!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Boudewijn schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 11:13:
[vet Italiaans Engels accent dat de klemtoon op de laatste medeklinker legt]

Yesssse! Ehm.... I thinke patient needse plane to Belgiumme!

Altijd hilarisch die Italianen :+

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
In Italie is de tol vele malen lager dan in Frankrijk. In de vakantie vorig jaar hebben we behoorlijk wat kilometers gereden over (overigens perfecte) autostrade en daar ben ik denk maximaal 100 euro aan kwijtgeraakt. Om een idee te krijgen, we zijn vanaf Milaan via Rome, Napels tot aan Matera gereden en via de andere kust weer terug, met een uitstapje naar Venetie. Totaal aantal kilometers was een kleine 6000 (dat is natuurlijk incl. de heenreis door Zwitserland en terug door Oostenrijk).

Die Telepass zou ik zeker niet aan beginnen, je kunt prima met een paar briefjes betalen of gewoon met muntgeld. De grotere poorten zijn bemand, andere zijn gewoon onbemand en dat werkt echt prima :) Sowieso is het zeker een aanrader om gewoon de autostrade te nemen, die paar euro schelen je echt heel veel tijd. Voor de "lol" ook eens een binnenweg gepakt, maar dan zit er echt geen tempo in en er is niets meer te zien dan op de autostrade. Dus voor het uitzicht hoef je het niet te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-03 20:30
J0YR1D3R schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 22:41:
In Italie is de tol vele malen lager dan in Frankrijk. In de vakantie vorig jaar hebben we behoorlijk wat kilometers gereden over (overigens perfecte) autostrade en daar ben ik denk maximaal 100 euro aan kwijtgeraakt. Om een idee te krijgen, we zijn vanaf Milaan via Rome, Napels tot aan Matera gereden en via de andere kust weer terug, met een uitstapje naar Venetie. Totaal aantal kilometers was een kleine 6000 (dat is natuurlijk incl. de heenreis door Zwitserland en terug door Oostenrijk).

Die Telepass zou ik zeker niet aan beginnen, je kunt prima met een paar briefjes betalen of gewoon met muntgeld. De grotere poorten zijn bemand, andere zijn gewoon onbemand en dat werkt echt prima :) Sowieso is het zeker een aanrader om gewoon de autostrade te nemen, die paar euro schelen je echt heel veel tijd. Voor de "lol" ook eens een binnenweg gepakt, maar dan zit er echt geen tempo in en er is niets meer te zien dan op de autostrade. Dus voor het uitzicht hoef je het niet te doen :)
Ik ben in Juli ook op vakantie geweest in Italië en heb speciaal de binnenwegen genomen omdat het zoveel leuker is om te rijden dan die autostrade. Die bochtige bergwegjes zijn (voor mij toch) een feest om op te rijden en autostrades zijn hier in België hetzelfde van zicht als in Italië. Altijd maar rechtdoor, tof.
Als je graag rijdt en de tijd hebt neem dan de binnenwegen. Heb je de tijd niet of rijdt je niet zo graag, ga dan over de autostrade.
Veralgemeen het echter niet. Ik heb echt schitterende baantjes bereden daar, wel dikwijls in slechte staat maar het uitzicht is fantastisch en je komt er ook bijna niemand tegen. Gewoon lekker doorrijden en genieten van de zon en het fantastische uitzicht, haarspeld bocht na haarspeldbocht in de alpen en van die snellere binnenwegen die zacht bergop en bergaf gaan met leuke bochtjes :9~ . Ik zou het zo terugdoen moest ik geld en tijd hebben.

edit:
In Duitsland autostrade, Oostenrijk binnenbanen, zo Italië binnen en dan de Stelviopas over richting Gardameer en dan verder langs binnenbanen richting San Remo.

[ Voor 4% gewijzigd door Jegapia op 12-08-2009 01:16 ]

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

De echte doorgaande B wegen zijn meestal niet haarspeldbocht haarspeldbocht hoor :P
Verder zijn er echt _heel_ veel autostrades daar met relatief veel krappe bochten bijvoorbeeld onder ancona richting pescara.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-03 20:30
GoldenSample schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 01:19:
De echte doorgaande B wegen zijn meestal niet haarspeldbocht haarspeldbocht hoor :P
Jegapia schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 01:14:
[...]

...
Gewoon lekker doorrijden en genieten van de zon en het fantastische uitzicht, haarspeld bocht na haarspeldbocht in de alpen en van die snellere binnenwegen die zacht bergop en bergaf gaan met leuke bochtjes.
...
Verder zijn er echt _heel_ veel autostrades daar met relatief veel krappe bochten bijvoorbeeld onder ancona richting pescara.
Er is volgens mij echt wel een verschil tussen rijden op een binnenbaan die iets breder is als een auto en een autostrade.

Autostrades zijn goed voor als je snel en efficiënt van punt a naar punt b wil zonder meer. Als je meer wil dan neem je de binnenwegen, leuk om te rijden, mooi uitzicht, je ziet wat meer van het land dan alleen maar asfalt en een vangrail en dat krijg je in Italië echt wel. Het slaat nergens op om te zeggen dat je evenveel ziet van het land op de autostrade als op de binnenwegen.
Op een gegeven moment stond ik (alleen) voor de mobiele lichten omdat ze daar aan het werk waren en ben ik gewoon even uitgestapt om wat foto's te maken van het uitzicht daar. Je hebt tijd, je valt er niemand mee lastig want er is niemand voor of achter je en het is gewoon relaxed. Goeie muziek op en cruisen maar.

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Laatst online: 22-11-2024

MrSleeves

You'll thank me later.

Wij dachten ook ooit (2005) eens leuk zo'n "groene" route (zo stonden ze op de kaart; toen geen navigatiesysteem) te nemen. Ik denk dat het de SP46 of de SP350 was (http://maps.google.nl/?ie...pn=0.438192,0.834274&z=11). En tegelijk konden we, qua kilometers nog best wat afsteken.
Het was zeker een mooie route, maar kostte ons zo verschrikkelijk veel tijd, dat wel gewoon laat aankwamen, terwijl we die dag nog geen 500 km hoefden te rijden (Füssen > Venetië).

Overigens reed het wel lekker in een 206GTI, die had genoeg vermogen in de bergen. :)

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaajeetee
Even een update: we zijn inmiddels weer terug uit Italië (joh :D) en met de tol viel het allemaal best mee. Hier 3 euro nogwat, daar 6 euro nogwat. Voor de reis naar Venetië hebben we de trein gepakt, iets wat we de volgende keer niet weer doen (was erg duur).

Al met al viel het hele tolweg-gebeuren mij prima mee. Al was het soms wel even irritant als ineens een tolpoort dicht ging als je al in de rij stond.

Edit: deze mag overigens dicht wat mij betreft.

[ Voor 5% gewijzigd door aaajeetee op 16-10-2009 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03:37
Nou ja, voor de volgende die het gaat doen dan. Naar venetië rij je over de snelweg tot hier:
http://maps.google.nl/map....002697,0.004823&t=h&z=18
En dan parkeren voor een schappelijk bedrag in de parkeergarage waarvan je het dak net rechtsboven de marker ziet. Dat is tegenover het station, 1 station verder zit je op het eiland voor geen geld.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

En NOOIT een ritje in een "taxi-speedboot" accepteren. Dan mag je 3 minuutjes meevaren om vervolgens lachend 220,00 in rekening gebracht te krijgen. Maffioso :|

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Pagina: 1