Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipneck
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-09 20:55
beste tweakers,

sinds enige dagen zit ik met een probleem. mijn systeem met windows xp erop doet het niet goed meer.
ik start mijn systeem op. hij boot. dan vraagt hij of ik windows xp of win7 wil starten. win7 stond op een andere schijf. ik kies hier voor windows xp en dan wordt het scherm zwart en gebeurt er niks meer. dus ik zie niet de windows vlag met daaronder de laadbalk.

met een ubuntu livecd kan ik gewoon op mijn systeem komen en mijn bestanden benaderen.

heeft iemand een idee hoe ik dit op kan lossen. en dat mijn systeem weer naar behoren werkt?

bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Klinkt als een basic mbr probleem. Start van WinXP CD en start de recovery console (ik doe het in het engels, vertaal zelf maar ff naar nederlands) en type 'fixmbr'. Installeer anders GRUB van de Ubuntu CD en maak een Windows regel aan in /boot/grub/menu.lst. Je moet dan wel een ext2/3/4 partitie hebben :)

Ah en anders moet je even de troubleshooter van GoT doornemen. Dat is sowieso de basis hier, he :) Zie de FAQ.

[ Voor 9% gewijzigd door Room42 op 09-08-2009 22:59 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipneck
ik heb dus de FAQ gelezen maar hier stond niks bruikbaars in. de oplossing die jij noemde is voor een partitie maar ik heb helemaal geen partities op die schijf. evengoed heb ik het geprobeerd. maar geen resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 13:12
Je hebt altijd partities op een schijf, in ieder geval 1 (je hebt toch immers een schijf waar windows op staat. Al is die schijf niet opgesplitst, is het nog steeds een partitie).
Zoals al aangegeven, opstarten van je XP-schijf. Kiezen voor de recoveryconsole in het eerste scherm (kun je als het goed is met R naartoe). Aangeven welke Windows installatie je wil herstellen, evt. je admin wachtwoord invoeren, en dan vervolgens het volgende inkloppen:
FIXBOOT
FIXMBR
CHKDSK /P /R
Natuurlijk iedere regel apart uitvoeren. De laatste optie is misschien wat overkill om direct te proberen, je kan ook eerst alleen de bovenste 2 opties proberen. De CHKDSK kan wel een uur duren, afhankelijk van je configuratie.

Systemspecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik wil wel even de aandacht vestigen op het punt dat je met fixmbr ook je systeem kan verknallen als je het gebruikt wanneer je dat niet moet doen.
Repairing the MBR
Use the FIXMBR command from the Windows Recovery Console to re-write the boot code located in the first 446 bytes of the MBR, but to leave the partition table intact.

How To Use the Recovery Console on a Windows Server 2003-Based Computer That Does Not Start

WARNING: DO NOT use this method if you are receiving “Operating System not found” or other BIOS-specific error. FIXMBR will zero out the partition table if the 55AA signature is missing from the MBR. The data will be unrecoverable.
Uit datzelfde blogarticle:
Computer stops responding with a black screen when you start Windows XP

[ Voor 8% gewijzigd door alt-92 op 10-08-2009 09:47 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipneck
ik kreeg toch immers geen bios meldingen? ik zal nu even de CHKDSK /P /R command proberen de rest heb ik al gedaan.
Pagina: 1