Moederborden-tester?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.077 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraagje, bestaat er iets als een apparaatje of testprogramma oid om snel en eenvoudig te kunnen zien of je moederbord defect is, of tenminste dat hier een defect in zit?

Dus iets wat alle vaste onderdelen op het moederbord test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-09 18:37

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Een moederbord kan je zo eenvoudig niet helemaal testen. Fouten die wijzen op een defecte processor, of defect geheugen, kunnen evengoed door het moederbord veroorzaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar een processor is bijna nooit defect, ik vroeg me af of mensen hier ervaring hebben met dit soort programmaatjes of testers. Ik weet dat er 1 is alleen die is onbetaalbaar voor een particulier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daz_Bob
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-06 17:44
Die kaart ziet er wel handig uit, misschien toch maar 1 bestellen. Spaart me veel tijd uit als ik weeral een moederbord kapot heb gemaakt! :+

@ hieronder: momenteel liggen er hier enkele borden die ik heb gekregen die allemaal blijven hangen tijdens de P.O.S.T. , ik weet alleen niet wat de oorzaak is en ik heb jammer genoeg geen andere hardware(mem, gpu,..) tot mijn beschikking om te testen. Weten welke hardware ik moet vervangen is dus meer dan voldoende ;)

[ Voor 53% gewijzigd door Daz_Bob op 09-08-2009 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Die kaart test het moederbord niet ;) Hij leest alleen statusmeldingen uit, en kan daar mee aangeven waarop het bootproces blijft steken ;)
Als je em in een werkende machine steekt zal hij een rits codes laten zien tijdens het doorlopen van het BIOS proces, daarna schakelt hij over naar code FF, wat betekent dat het proces doorlopen en afgerond is.
Als hij blijft steken geeft dat alleen aan waar hij blijft steken, zoals de RAM check of de videocheck. Zegt nogsteeds niks over het moederbord. Alleen maar over de richting waarin je zou moeten zoeken. Steken op de RAM check zegt alleen maar dattie het RAM niet kan lezen. Dat kan betekenen dat de SPD's niet leesbaar zijn, het RAM niet aanwezig of defect is, de memorycontroller naar de klote is, etc etc etc.

Edit:
Dit doet exact hetzelfde als de MSI D-Led bracket en sommige moederborden van EPoX hebben een dergelijk diagnosekaartje ingebouwd zitten dm twee digit displays op het board.

[ Voor 35% gewijzigd door McKaamos op 09-08-2009 22:39 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06 00:17
Voor 2.57 dollar kan het geen kwaad om het te proberen lijkt mij :P.

http://specs.tweak.to/15535

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Een moederbord bevat zoveel hooggeïntegreerde componenten met elk weer zoveel functionaliteit dat het onmogelijk is om dit zomaar op simpele wijze te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De hierboven aangehaalde debugger is een leuke tool, maar die gaat je echt niet alijtd vertellen wat er exact stuk is. Hij geeft alleen aan tot waar het moederbord post, dus je komt met zo'n ding een heel eind in de goede richting (maar een geheugenfout kan nog steeds liggen aan brakke dimmen, incompatibiliteit of een defecte geheugencontroller of te weinig spanning).
Ik heb zelf zo'n ding al jaren in gebruik en ik start geen systeem meer op zonder dat ding als ik moet testen, maar dan nog steeds is het zo dat je zelf aan de slag moet gaan uitproberen van zaken. Er is niet 1 apparaatje dat alles feilloos test.

Er zijn zat diagnostische progs die allerlei hardware kunnen testen, maar zelf ben ik er nooit echt kapot van, omdat ze allemaal hun beperkingen hebben. Zelf aan de slag gaan is nog steeds een veel betere methode, omdat je nooit weet of zo'n progje met de nieuwste hardware overweg kan en dus de juiste diagnostische info zal geven.

Tegenwoordig vind je op steeds meer bordjes debugleds, die doen in principe hetzelfde als zo'n los kaartje.

In een situatie die Daz_Bob hierboven beschrijft kan zo'n kaartje hem op weg helpen, maar nog steeds geen sluitend oordeel geven of een bord nog wel of niet defect is als er verder geen hardware voor handen is.

Een kort aantwoord op de vraag van de TS is een simpel 'nee'.
Dat gezegd hebbende gaat dit topic op slot. Hoe je een plank kunt testen staat hier Hangen en Opstartproblemen troubleshooter uitgebreid beschreven. Daarnaast is het zo dat we iets meer inzet verwachten voordat een topic wordt geopend, dus tenminste een overzichtje van wat je zelf hebt gevonden.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.