De hierboven aangehaalde debugger is een leuke tool, maar die gaat je echt niet alijtd vertellen wat er exact stuk is. Hij geeft alleen aan tot waar het moederbord post, dus je komt met zo'n ding een heel eind in de goede richting (maar een geheugenfout kan nog steeds liggen aan brakke dimmen, incompatibiliteit of een defecte geheugencontroller of te weinig spanning).
Ik heb zelf zo'n ding al jaren in gebruik en ik start geen systeem meer op zonder dat ding als ik moet testen, maar dan nog steeds is het zo dat je zelf aan de slag moet gaan uitproberen van zaken. Er is niet 1 apparaatje dat alles feilloos test.
Er zijn zat diagnostische progs die allerlei hardware kunnen testen, maar zelf ben ik er nooit echt kapot van, omdat ze allemaal hun beperkingen hebben. Zelf aan de slag gaan is nog steeds een veel betere methode, omdat je nooit weet of zo'n progje met de nieuwste hardware overweg kan en dus de juiste diagnostische info zal geven.
Tegenwoordig vind je op steeds meer bordjes debugleds, die doen in principe hetzelfde als zo'n los kaartje.
In een situatie die Daz_Bob hierboven beschrijft kan zo'n kaartje hem op weg helpen, maar nog steeds geen sluitend oordeel geven of een bord nog wel of niet defect is als er verder geen hardware voor handen is.
Een kort aantwoord op de vraag van de TS is een simpel 'nee'.
Dat gezegd hebbende gaat dit topic op slot. Hoe je een plank kunt testen staat hier
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter uitgebreid beschreven. Daarnaast is het zo dat we iets meer inzet verwachten voordat een topic wordt geopend, dus tenminste een overzichtje van wat je zelf hebt gevonden.