Eerste Mac onderweg: vraagjes

Pagina: 1
Acties:

• Dennisssss
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Eindelijk is het zover, gister m'n eerste Mac (MacBook Pro, 13 inch, standaard config) gekocht via de Apple Store, dus ik verwacht em ergens volgende week binnen. Nu heb ik echter al twee vraagjes:

-Voor m'n vereniging maak ik het clubblad in MS Publisher, is er een gelijkwaardig aan te raden Mac-alternatief of wordt het toch ook Windows installeren op m'n Mac?
-Heb een half jaar geleden een externe harddisk gekocht van LaCie, en moest em voor gebruik formatteren en heb dat naar Windowsstandaard gedaan. Kom ik em nu opnieuw te formateren zodat ik em ook op m'n Mac kan gebruiken? En dat wordt dus eerst alles eraf kopiëren zodat niks verloren gaat? :?

Alvast bedankt!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:00
- Pages
- NTFS is readonly zonder thirdparty software (macfuse/paragon). fat32 is read/write

• Dennisssss
  • Niet online
Is NTFS, wordt dus een progje of opnieuw formatteren... :(

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:58
Opnieuw formatteren, het progje werkt imho niet lekker en betrouwbaar.

|>

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:08
simon schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 17:11:
Opnieuw formatteren, het progje werkt imho niet lekker en betrouwbaar.
Paragon werkt wel degelijk goed, maar een native ondersteund filesystem is natuurlijk wel zo fijn.

Verwijderd

je kunt bestanden vanaf een ntfs partitie kopieren naar je hfs partitie. Verolgens formatteer je hem fat32 (of anders wat jij zelf wilt) en kopieer je alles weer terug. Of praat ik nu onzin?

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 31-01 18:11

Hokkie

Hello

Verwijderd schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 08:03:
je kunt bestanden vanaf een ntfs partitie kopieren naar je hfs partitie. Verolgens formatteer je hem fat32 (of anders wat jij zelf wilt) en kopieer je alles weer terug. Of praat ik nu onzin?
Dat kan.

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

• nagasy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-01 15:22

nagasy

Duck Duck Duck Goose

Wat thaan zegt, paragon draait hier al meer dan 2 jaar heel stabiel. Maar native is net dat ietsje beter ja. Hoewel het voor mij niet trager aanvoelt.

Profi met je aankoop trouwens.

Battle.net: NagaByrd#2844

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:00
Een disk die ntfs is geformateerd door paragon wordt door windows vaak niet begrepen.... of ik doe ierts fout?

• Dennisssss
  • Niet online
Pages is toch gewoon een tekstverwerker? Ik zoek eigenlijk een programma waar ik iets meer mee kan dan brieven typen ;) Blad is vrij complex...

• iMispel
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19-11-2025
Eerst MacFuse installeren, daarna ntfs-3g (dezelfde driver die voor Linux wordt gebruikt).
Let wel: je kan je ntfs-schijf enkel maar mounten als ze correct ge-unmount werd. Anders moet je ergens in terminal "-o force" gebruiken bij het commando (= niet gebruiksvriendelijk!) Weet niet als hier anders al een oplossing/workaround voor is. Iemand?

• Morphine
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-01 20:38
Dennisssss schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 12:58:
[...]

Pages is toch gewoon een tekstverwerker? Ik zoek eigenlijk een programma waar ik iets meer mee kan dan brieven typen ;) Blad is vrij complex...
Adobe inDesign

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Heb je wel eens gekeken naar de templates in Pages? Denk dat er vast wel wat moois in zit hoor. Pages heeft eigenlijk twee modus: tekstverwerking en pagina-layout. De eerste is voor je briefje typen, maar met de tweede kan je wel degelijk mooie dingen in elkaar zetten. (Imo een stuk mooier dan publisher)

• Dennisssss
  • Niet online
Heb Pages er meteen bijbesteld, dus we zullen het zien :)

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07-2025
NTFS-3G werkt toch perfect onder OS X ? :?

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-01 10:34

Digistorm

ex-demo scener

filenox schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 14:02:
NTFS-3G werkt toch perfect onder OS X ? :?
Het wil nog wel eens niet goed unmounten, wat bij mij al 1 keer ervoor heeft gezorgd dat ik Windows XP opnieuw kon installeren. Wellicht is het voor een externe schijf geen probleem.

Hier stond achterhaalde informatie…

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:56

HaterFrame

Well... Poo came out!

Ik draai ondertussen al ruim een jaar op Paragon NTFS op een HackOSX en dat werkt echt prima, weinig tot geen problemen. Loop alleen wel eens tegen het probleem aan dat wanneer ik bestanden heb weg gegooid van die NTFS partitie niet uit de prullenmand kan krijgen, dit los je op door de recycle bin in windows van de HDD weg te gooien. Voor de rest werkt het echt als een zonnetje

I am the great Cornholio!

• DeluxZ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-12-2025

DeluxZ

Livin' the good life

lowfi schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 09:44:
Een disk die ntfs is geformateerd door paragon wordt door windows vaak niet begrepen.... of ik doe ierts fout?
iMispel schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 13:01:
Eerst MacFuse installeren, daarna ntfs-3g (dezelfde driver die voor Linux wordt gebruikt).
Let wel: je kan je ntfs-schijf enkel maar mounten als ze correct ge-unmount werd. Anders moet je ergens in terminal "-o force" gebruiken bij het commando (= niet gebruiksvriendelijk!) Weet niet als hier anders al een oplossing/workaround voor is. Iemand?
Gewoon in Windows veilig verwijderen anders herkend je mac hem inderdaad niet. Met een klant ook al een keer gehad ;)

]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:30
Ik heb op mijn iMac en MacBook, Paragon NTFS for Mac geïnstalleerd en het werkt gewoon perfect. Nooit problemen mee gehad!

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

DeluxZ schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 19:15:
[...]

[...]

Gewoon in Windows veilig verwijderen anders herkend je mac hem inderdaad niet. Met een klant ook al een keer gehad ;)
Eigenlijk moet dat altijd, maar word niet altijd gedaan ;)

Maar imho moet je er rekening mee houden dat HFS niet leesbaar is voor andere OSen standaard. Wat dus betekent dat als je NAAST je OSX ook windows wilt gebruiken kun je niet standaard met je Windows op je schijf, dan is FAT32 weer handig, maar die komt met een filelimit. NTFS werkt dan het meest universele en imho ook prima op mijn Macbook :)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Stouten
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06-2022
Touchdomex schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 19:56:
[...]

Eigenlijk moet dat altijd, maar word niet altijd gedaan ;)

Maar imho moet je er rekening mee houden dat HFS niet leesbaar is voor andere OSen standaard. Wat dus betekent dat als je NAAST je OSX ook windows wilt gebruiken kun je niet standaard met je Windows op je schijf, dan is FAT32 weer handig, maar die komt met een filelimit. NTFS werkt dan het meest universele en imho ook prima op mijn Macbook :)
Als zijn windows pc er dan ook letterlijk naast staat zou ik toch kiezen voor een lan kabeltje en die externe hdd nfs maken.
Pagina: 1