Internet over lange afstanden

Pagina: 1
Acties:

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-02 21:13

Midas.e

Is handig met dinges

Topicstarter
Voor een klant ben ik bezig een plan op te zetten voor het leveren van internet in de vakantie huisjes.

Allereerst wat aanwezig is in de huisjes en het terrein.
Vanaf elk huisje loopt een telefoon aansluiting naar de receptie, daar is ook een centrale aanwezig etc, de kabels liggen in pijpen waar mogelijk nog andere kabels naast kunnen liggen.
De korste afstand is 60 meter, de langste ruim 600 meter.

Zelf denk ik aan een dslam aan te schaffen, hiermee heb ik geen nieuwe bekabeling nodig en 25Mbit adsl2+ is natuurlijk snel zat.
Mijn vraag is nu, zou ik voor een dslam moeten gaan of kan ik beter voor een andere oplossing kiezen, fiber lijkt me handig ivm met bliksem inslag, lengtes etc maar de CPE zal duur zijn. Ethernet is goedkoop, gevoelig voor bliksem (voor de duidelijkheid, ik praat hier over frankrijk waar iets meer bliksem voorkomt lijkt het), daarintegen is het makkelijker om verschillende protocollen erover te krijgen met genoeg bandbreedte, zoals digitale tv, telefonie(sip) etc etc.
Wifi is niet echt een optie, te korte afstanden en geen line of sight, tenzij er een andere oplossing is.

Ik hoor het graag!

Hacktheplanet / PVOutput

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:07
Een paar weken geleden was hier een topic over. Volgensmij precies hetzelfde als wat jij wil. Misschien handig om met die TS contact op te nemen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Verwijderd

Geef eens wat informatie zou ik zeggen. Wat wil je en wat heb je nu?

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:31

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

LED-Maniak schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 17:03:
Een paar weken geleden was hier een topic over. Volgensmij precies hetzelfde als wat jij wil. Misschien handig om met die TS contact op te nemen.
Ik kan me zo'n topic van ongeveer een jaar geleden herinneren. Typisch gevalletje "Search".

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Weet het niet zeker, maar is 600 meter niet een beetje te ver om redelijk/goed internet te kunnen leveren als je een kabel gaat leggen?

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:31

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Frankie02 schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 17:21:
Weet het niet zeker, maar is 600 meter niet een beetje te ver om redelijk/goed internet te kunnen leveren als je een kabel gaat leggen?
600 Meter is inderdaad iets te veel (ongeveer 500 meter teveel) voor standaard ethernet over UTP.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Midas.e

Midas.e

Is handig met dinges

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 17:14:
Geef eens wat informatie zou ik zeggen. Wat wil je en wat heb je nu?
Dat staat letterlijk in de startpost, ik heb atm een telefoon netwerk. Meer niet.

Ethernet is op te vangen met repeaters/switches. in elk huisje een switch plaatsen en ik kan weer 100 meter vooruit.

Hacktheplanet / PVOutput

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Midas.e schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 17:02:
fiber lijkt me handig ivm met bliksem inslag, lengtes etc maar de CPE zal duur zijn.
Dat valt mee. Ten eerste neem ik niet aan dat je 't gratis gaat leveren, dus is 't gewoon onderdeel van de investering die je terug moet verdienen. Ten tweede, als je alleen data wilt doen kun je je feitelijk limiteren tot een simpele 100mbit 100BASE-FX mediaconverter. Die haal je voor een paar tientjes en je kunt er op goedkope multimode fiber 2km ver mee komen.

Als je er ook analoge tv over zou willen doen heb je wat duurder spul nodig, maar ik neem eigenlijk aan dat je daar al infra voor hebt of dat iedereen een satelliet aan z'n balkon heeft hangen.

[ Voor 14% gewijzigd door CyBeR op 09-08-2009 17:43 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:46
Midas.e schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 17:36:
[...]

Dat staat letterlijk in de startpost, ik heb atm een telefoon netwerk. Meer niet.

Ethernet is op te vangen met repeaters/switches. in elk huisje een switch plaatsen en ik kan weer 100 meter vooruit.
En dan is debuggen een hel bij storingen, ergens stroomuitval en de helft ligt plat, lastig beheersbaar, en je kan niet onbeperkt switches achter elkaar knuppen.

Ts: ADSL1 kan ook prima, maar belangrijker: wat is je uplink? Krijg je zelf een netblock en ga je zelf routeren, of ga je natten? En hoe wil je de gebruikers onderling scheiden? Gooi je ze in 1 groot netwerk of ga je ze in vlans opdelen?

Om hoeveel huisjes gaat het overigens, en wat is het budget?

Glas is idd ook een optie. Het hoeft nog nieteens een volledige CPE te zijn, een mediaconvertor is al genoeg, als je de rest op je switch/router regelt. Een CPE is wel praktischer, dan kun je ook een apart vlan voor voip reserveren, en data bv op 2Mbit zetten (om zo de load te beperken). Er zijn diverse CPE's die ook voip poorten hebben. Ook kun je dat nog combineren door over dezelfde vezel ook TV te sturen (andere golflengte). Je CPE maakt hier dan weer een mooie TV aansluiting van (zodat je ook meteen TV kunt aanbieden)

(Cyber was me al voor mbt TV...) Anyway: kijk eens bij DKT Comega of Genexis.

Ik werk zelf met DKT spul, werkt prima. Provisioning via TFTP, vlans per poort te definieeren, bandbreedte management enz.
Mogelijkheden genoeg, maar begin eens met je budget te noemen.

[ Voor 33% gewijzigd door DJSmiley op 09-08-2009 17:46 ]

Verwijderd

Midas:

Schrijf eens alsvogt op:

Internet in zomerhuisjes

1. 40 huisjes
2. Moeten internet hebben
3. Moeten TV kunnen kijken
4. Moeten ook telefoon hebben

Andere randvoorwaarden:

1. Bliksem beveiligd
2. Langste afstand is 600 meter
3. Geen LOS (Line Of Sight) tussen verschillenede huisjes
4. Zelf ligt er op het "centrale" punt een dikke 10 Mbps lijn naar het internet....

Budget:

1. Budget is 10.000 euro voor apparatuur.

Dis is puur theoretisch. Als je dit correct invult, dan kunnen veel tweakers je correct helpen. Daardoor zal je met minimale inspanning (ook kosten), een goed netwerk kunnen opzetten.

• Midas.e

Midas.e

Is handig met dinges

Topicstarter
Internet in zomerhuisjes

1. 16 huisjes
3. Mogelijkheid tot TV kijken

Andere randvoorwaarden:

1. Bliksem beveiligd
4. Zelf ligt er op het "centrale" punt een 2Mbit ADSL verbinding

Budget:

1. Budget is eigelijk €0,- Ik doe dit als vrijwilliger voor een vakantiedorp voor mensen met een handicap. Letwel, ik heb beschikking over geld vanuit stichtingen etc (maximaal 10.000 euro in budget.)

Internet verkeer zal geNAT weer het internet opgaan, voip heeft wel voorkeuren ivm mogelijkheid tot hulplijn via voip (gaat nu via mobiel).

Hacktheplanet / PVOutput

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:46
Midas.e schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 15:17:
Internet in zomerhuisjes

1. 16 huisjes
3. Mogelijkheid tot TV kijken

Andere randvoorwaarden:

1. Bliksem beveiligd
4. Zelf ligt er op het "centrale" punt een 2Mbit ADSL verbinding

Budget:

1. Budget is eigelijk €0,- Ik doe dit als vrijwilliger voor een vakantiedorp voor mensen met een handicap. Letwel, ik heb beschikking over geld vanuit stichtingen etc (maximaal 10.000 euro in budget.)

Internet verkeer zal geNAT weer het internet opgaan, voip heeft wel voorkeuren ivm mogelijkheid tot hulplijn via voip (gaat nu via mobiel).
Je kan, ipv een DSLAM oplossing, ook gaan kijken naar bv Devolo oplossingen. Daar haal je dan niet 600m mee, (400m telefoonlijn), maar eventueel kun je een 2e kast plaatsen midden/achterop het terrein en die met glas koppelen.

Verder: wat is je bedoeling met voip/tv? Heb je zelf al een voip server draaien of wat is daar je bedoeling mee? 2Mbit is natuurlijk niet veel, en dan ook voipen gaat niet goed (tenzij je het zelf op ISDN aflevert, en alleen voip intern gebruikt). En TV? Heb je al een multicast feed ter beschikking? (ervanuitgaan dat je t over IP wilt doen), en wat wordt je STB?

Als je het goed wilt doen, en zeker als je ook voip en iptv wilt aanbieden, ga je dat gewoon niet redden met een budget van 10k, zeker niet als je ook nog STBs erbij moet aanschaffen en je management hardware. Verder zul je toch een fatsoenlijke router neer moeten zetten, een consumentending met een 8-bit NAT table en dan 16 users gaat gegarandeerd op z'n bek..

Misschien is het een idee om dit eens met een lokale IT leverancier door te nemen. Wil je dit serieus aanpakken, dan is een beetje kennis op dit gebied eigenlijk wel noodzakelijk (denk aan vlans, multicast, igmp routing, qos, l3 switching enz). En wie gaat het supporten bij problemen?
Een goedkopere optie kan natuurlijk, maar je moet je afvragen of je dat wil, of dat je het in 1x goed doet.

[ Voor 9% gewijzigd door DJSmiley op 10-08-2009 15:53 ]

• Midas.e

Midas.e

Is handig met dinges

Topicstarter
Vlans etc is geen probleem switchend heb ik een 1706 cisco liggen en een aantal 3550's, hierop zijn 48 vlans gemaakt en die route ik weer door het internet op. VOIP gaat via een eigen asterisk server die nu nog in nederland staat en een broertje in frankrijk komt. Deze zal alleen intern gebruikt worden.

Hacktheplanet / PVOutput

Pagina: 1