[Gezocht] low-power/noise/cost router systeem

Pagina: 1
Acties:

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-12-2025

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Topicstarter
Probleem:

Ziggo heeft z'n internet snelheden verhoogt tot 50/5, en later dit of volgend jaar gaan we naar 120Mbit downstream. Mijn huidige router systeem kan de volgende verhoging niet aan (2x 100Mbit NIC's) en bovendien maakt deze bak veel herrie en is niet erg zuinig. Ik zoek dus iets nieuws waarmee ik klaar ben voor de toekomst. Uiteraard blijf ik Nederlander en moet het zo goedkoop mogelijk :+ . Het liefst koop ik een kant-en-klaar systeem (lekker makkelijk en vaak netter) maar ik wil het e.v.t. zelf ook wel in elkaar zetten als dat beter uitkomt.

Requirements:
1) CPU (hoeft niet per se x86) + RAM
2) PATA + Flash disk voor OS
3) 1x Gbit ethernet

Dit is het absolute minimum wat ik nodig heb en ik zou het graag daarbij laten, dus *GEEN* on-board VGA/Sound, geen DVD drive, geen ruimte voor extra PCI/PCIe kaarten nodig (zo klein mogelijke behuizing). etc.

Nu heb ik in de pricewatch zitten kijken en wat het dichtst in de buurt komt van wat ik zoek is dit: MSI Wind nettop 120 helaas zit daar allerlei overbodige zooi op zoals VGA/sound/dvd-speler, etc. wat ruimte inneemt, stroom vreet en de aanschafprijs verhoogt.

Een andere optie is een Intel atom 330 boardje (n230 versie heeft geen gbit), maar helaas zit daar een realdrek kaart op en nog steeds VGA/audio, etc. onboard wat ik niet nodig heb en mini-ITX kastjes zijn ook allemaal vrij groot (ruimte voor CD drives e.d.) .

Vraag: is iemand bekend met een kant-en-klaar doosje wat kan wat ik zoek, of kent iemand een leuk klein mobo dat wel onboard LAN heeft en PATA maar verder niks. i.c.m. een klein, stil doosje. Budget: zo goedkoop mogelijk, het doel hier is een zo goedkoop mogelijke oplossing te vinden voor een stille/zuinige router die schaalt tot een paar honderd mbit en waar ik zelf Linux op kan installeren.

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• eppo666
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
acer Aspire easyStore H340

kost gemiddeld rond de 450,-

http://www.acer.nl/acer/p...759084358#wrAjaxHistory=0

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-12-2025

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

Kun je in je huidige (of volgende) systeem niet nog twee (100Mbit) ethernetkaartjes bijprikken die je dan stapelt? Scheelt misschien een puist geld.

Wat zijn de specs van je huidige systeem trouwens?

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

• Quadro!
  • Registratie: Maart 2004
Ehm, als je zelf wilt bouwen maar geen onboard VGA en ook geen PCI > hoe ben je dan van plan je OS te installeren? :>

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:44
Quadro! schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 15:41:
Ehm, als je zelf wilt bouwen maar geen onboard VGA en ook geen PCI > hoe ben je dan van plan je OS te installeren? :>
Haha nice one :D

• Boboga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Boboga

Kiekeboe

Je zou een kijkje kunnen nemen in dit topic, daar is wat meer voorwerk verricht :)

Zelfbouw Router

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:02
@Quadro; Installeren kan toch remote? Via een andere pc over lan als ik me niet vergis. Heb er niet veel verstand van.

@Aaargh!; Al gekeken naar een VIA Epia systeempje ofzo?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Aaargh!

Aaargh!

Topicstarter
dragunova schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 15:40:
Kun je in je huidige (of volgende) systeem niet nog twee (100Mbit) ethernetkaartjes bijprikken die je dan stapelt? Scheelt misschien een puist geld.
Kan ook wel een gbit kaart in, maar dan ben ik nog niet van het probleem van de herrie en verbruik af.
Wat zijn de specs van je huidige systeem trouwens?
Sun Blade 100
Ultrasparc IIe @ 500Mhz
256MB RAM
15Gb HD.

• Aaargh!

Aaargh!

Topicstarter
Quadro! schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 15:41:
Daar zijn verschillende mogelijkheden voor: automatische install, installeren op een andere machine en dan de disk omzetten, etc.. Ik heb b.v. een Intel NAS systeem waar je gewoon de BIOS en console via de seriele poort kan benaderen.

• Aaargh!

Aaargh!

Topicstarter
NitroX infinity schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 15:45:
(...)
@Aaargh!; Al gekeken naar een VIA Epia systeempje ofzo?
In de pricewatch is de goedkoopste kant en klare machine die ik kan vinden die MSI Wind 120, goedkoopste mobo met CPU en gbit is die Intel. Een goedkoper epia systeempje met gbit ben ik nog niet tegengekomen.

• GENETX
  • Laatst online: 01:23
Aangezien het toch wat afwijkt van het normale bij deze toestemming als zijnde een "exotisch systeem voro specifieke taak" ;)

• Aaargh!

Aaargh!

Topicstarter
GENETX schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 16:08:
Aangezien het toch wat afwijkt van het normale bij deze toestemming als zijnde een "exotisch systeem voro specifieke taak" ;)
Had ik hier toestemming voor moeten vragen ? If so dan had ik dat niet uit de FAQ opgepikt, excuses.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

MSI IM-945GSE-A een optie? Of te prijzig...

[ Voor 69% gewijzigd door Raven op 09-08-2009 16:12 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:01
Niet het een of ander maar je hebt 1x Gigabit NIC... Je wilt het als router gebruiken... Je 2e NIC zou ik ook als 1Gbit willen.. Gezien de snelheid van Ziggo over wat maanden. Veel Via bordjes hebben de mogelijkheid om een LVM erop te plaatsen met Gbit LAN poorten (dit zijn dan extra poortjes) de 1000 serie is passief en is ruim krachtig zat. Je kan er tot max 4GB RAM indoen (3,2 wordt er herkend) tevens zijn ze lekker klein.

• Aaargh!

Aaargh!

Topicstarter
Wat aan de dure kant idd. Ook overkill, ding heeft vga, dvi, sound, 2x gbit. Dit soort bordjes zijn zat te vinden, ik zoek juist iets super-minimalistisch. Het gaat me hierbij niet eens om de prijs, meer om het idee om een dedicated-router machinetje te maken met niet meer aan boord dan nodig.

Voor de duidelijkheid: Ik zoek dus GEEN machine met 2 netwerkkaarten, 1 is voldoende.

• Aaargh!

Aaargh!

Topicstarter
Cave_Boy schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 16:15:
Niet het een of ander maar je hebt 1x Gigabit NIC... Je wilt het als router gebruiken... Je 2e NIC zou ik ook als 1Gbit willen.. (...)
Je begrijpt het denk ik verkeerd: ik wil 1 Gbit NIC, niet 2 NIC's waarvan 1 Gbit. In totaal 1 NIC dus.

• Cave_Boy
Aaargh! schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 16:17:
[...]

Je begrijpt het denk ik verkeerd: ik wil 1 Gbit NIC, niet 2 NIC's waarvan 1 Gbit. In totaal 1 NIC dus.
Hoe wil je dan routeren? Je routeerd tussen twee nic's anders heb je geen router.

Ik zou als ik jou was wel deftige hardwarematige NIC(s) nemen. Dit scheelt enorm met snelheid. Heb zelf ergens IPcop neergezet Pentium 3 @ 733MHz met 768RAM en 2x 100MBit NIC's zaten eerst realtroeps in en haalde een cpu load van rond de 70% a 80% en up en down van zo'n 40Mb/s. Kaartjes vervangen voor hardwarematige Intels.. CPU load 5%! en down en upload van rond de 90Mb/s! (Glas verbinding)

[ Voor 39% gewijzigd door Cave_Boy op 09-08-2009 16:29 ]

• GENETX
  • Laatst online: 01:23
Aaargh! schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 16:09:
[...]

Had ik hier toestemming voor moeten vragen ? If so dan had ik dat niet uit de FAQ opgepikt, excuses.
NP ;) Maar *LET OP* - Wat moet ik kopen moet toch opvallen bovenin de topiclijst?

• Aaargh!

Aaargh!

Topicstarter
GENETX schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 16:25:
[...]

NP ;) Maar *LET OP* - Wat moet ik kopen moet toch opvallen bovenin de topiclijst?
Ja, die had ik ook gelezen en de template had ik ook gezien, alleen nergens zien staan dat je per se toestemming moest vragen.

• Aaargh!

Aaargh!

Topicstarter
Cave_Boy schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 16:24:
[...]

Hoe wil je dan routeren? Je routeerd tussen twee nic's anders heb je geen router.
1) Prik de hele bende in een switch
2) Hele backend netwerk op VLAN 1
3) Modem op VLAN 2
4) Router krijgt tagged ethernet frames (802.1q) van beide VLAN's. -> 2 virtuele netwerk adapters -> tadaah, router.

De modem van Ziggo gaat toch niet sneller dan zo'n 300 a 400 Mbit, en voor we daar bovenuit gaan zijn we wel een aantal jaar verder. Zolang je netwerk kaart maar full duplex is en net zo snel gaat als de upload en download van je provider bij elkaar opgeteld.
Ik zou als ik jou was wel deftige hardwarematige NIC(s) nemen. Dit scheelt enorm met snelheid. (...)
Ja, vandaar dat dat intel boardje me niet bevalt: realtroep nic's. andere servers hier draaien allemaal met intel of 3COM nic's. (nouja, 1 nog met 100mbit 3com maar er ligt een intel 1gbit klaar om ingebouwd te worden).

[ Voor 6% gewijzigd door Aaargh! op 09-08-2009 16:34 ]

• Cave_Boy
Aaargh! schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 16:32:
[...]

1) Prik de hele bende in een switch
2) Hele backend netwerk op VLAN 1
3) Modem op VLAN 2
4) Router krijgt tagged ethernet frames (802.1q) van beide VLAN's. -> 2 virtuele netwerk adapters -> tadaah, router.

De modem van Ziggo gaat toch niet sneller dan zo'n 300 a 400 Mbit, en voor we daar bovenuit gaan zijn we wel een aantal jaar verder. Zolang je netwerk kaart maar full duplex is en net zo snel gaat als de upload en download van je provider bij elkaar opgeteld.

[...]

Ja, vandaar dat dat intel boardje me niet bevalt: realtroep nic's. andere servers hier draaien allemaal met intel of 3COM nic's. (nouja, 1 nog met 100mbit 3com maar er ligt een intel 1gbit klaar om ingebouwd te worden).
VLANS zijn een optie inderdaad al moet je switch dat goed ondersteunt. Zelf vind ik 2 netwerkkaarten fijner werken. Ken ook nog maar weinig Linux routers die goed VLAN ondersteunen op jou mannier

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-12-2025

Tjark

DON'T PANIC

Maar, als je goedkoop wil, niet veel stroom, en toch meer uit je WLAN wil halen, is het dan niet simpeler om een D-Link dir-855 te nemen? Of ga je heeel speciale routes maken dat je echt die meer stroom wil gebruiken?

*insert signature here

• Cave_Boy
Voordeel van een zelfmaak router is je hebt meer geheugen en vaak ook meer snelheid dus je kan meer ermee spelen.

• Aaargh!

Aaargh!

Topicstarter
Tjark schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 16:43:
Maar, als je goedkoop wil, niet veel stroom, en toch meer uit je WLAN wil halen, is het dan niet simpeler om een D-Link dir-855 te nemen? Of ga je heeel speciale routes maken dat je echt die meer stroom wil gebruiken?
Wie heeft het over WLAN :?

• Aaargh!

Aaargh!

Topicstarter
Cave_Boy schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 16:52:
Voordeel van een zelfmaak router is je hebt meer geheugen en vaak ook meer snelheid dus je kan meer ermee spelen.
Er zijn een aantal redenen om voor een zelfbouw router te gaan:

1) Security, bij een merk X kastje is het maar de vraag of alles veilig is en ze op tijd zijn met security patches, een eigen router kan ik helemaal zelf inrichten met de distro naar mijn keuze (waarsch. debian stable) en up-to-date houden.
2) Ik kan met wat meer exotische configuratie spelen. Ik heb b.v. een DNS draaien die voor mijn interne machine's interne IP's teruggeeft. Op deze manier kan ik intern machinenaam.mijndomein.com gebruiken. Ik heb een koppeling tussen DNS en DHCP, zodra een nieuwe machine zich aanmeld met hostnaam X, dan is ie direct beschikbaar op X.mijndomein.com. Enzovoort.

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000

Tjark

DON'T PANIC

WLAN = je internetverbinding. Je wil toch een nieuwe routering tussen je internet en je interne netwerk omdat je ouder routerbak de >100mbit niet aankan???

Maar je wil dus meer exotische routering doen... tja, dan idd een routerbak, of een router waar je je eigen config op kan klooien :)

[ Voor 18% gewijzigd door Tjark op 09-08-2009 17:01 ]

*insert signature here

• SeatRider
  • Registratie: November 2003

SeatRider

Hips don't lie

Ik stel de vraag toch even. Volgens mij de enige reden waarom je dit apparaat zoekt of wilt maken, is omdat je ergens volgend jaar 100+ internet krijgt, en je huidige router dat niet gaat trekken. Je gaat dus nu honderden euro's investeren om je interne infrastructuur te upgraden. De vraag is, ga je die snelheid ooit nodig hebben?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Cave_Boy
Ik zou dan als ik jou was naar een mini - itx kijken van Jetway of Via. Picco Itx kan ook maar echt veel meer voordeel heb je er niet aan behalve dat het iets kleiner is. Zo rond de 1GHz en 1,5Ghz zijn ze passief te krijgen met 1Gbit poort. en verbruik rond de 7 a 10w

Seatrider.. ik ben het best wel met je eens hoor 100Mbit internet of meer is best snel maar straks is dat weer sloom.. Vroeger hadden we 256Kbit ADSL Dat was mega snel... Al snel was het dubbel zo snel. Toen nog sneller. Ik wil die 256Kbit niet meer eigenlijk.

Al is de snelheidsverhoging nu wel een stuk groter...

[ Voor 37% gewijzigd door Cave_Boy op 09-08-2009 17:17 ]

Verwijderd

Tjark schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 17:00:
[...]

WLAN = je internetverbinding. Je wil toch een nieuwe routering tussen je internet en je interne netwerk omdat je ouder routerbak de >100mbit niet aankan???

Maar je wil dus meer exotische routering doen... tja, dan idd een routerbak, of een router waar je je eigen config op kan klooien :)
WLAN is niet je internetverbinding, dat is WAN. WLAN is draadloos netwerk ;)

• B3U5
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-10-2025
Aaargh! schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 15:25:
...
Vraag: is iemand bekend met een kant-en-klaar doosje wat kan wat ik zoek, of kent iemand een leuk klein mobo dat wel onboard LAN heeft en PATA maar verder niks. i.c.m. een klein, stil doosje. Budget: zo goedkoop mogelijk, het doel hier is een zo goedkoop mogelijke oplossing te vinden voor een stille/zuinige router die schaalt tot een paar honderd mbit en waar ik zelf Linux op kan installeren.
Waarom niet gewoon een linksys WRT350N met dd-wrt (.com, opensource) of iets dergelijks (open-wrt x-wrt)? Afhankelijk van het model dat je aanschaft rond de 100 euro. WiFi zet je desnoods uit als je daar geen gebruik van maakt. Stil, zuinig, kant en klaar... ;)

Als die harde schijf (of flash card) echt een must is kijk dan eens naar pfsense (.com, opensource), die heeft ook een sectie over embedded devices. Compleet packet dat ook VLAN aan kan en op linux (FreeBSD) gebaseerd is (en dus tweakable). 8)

Als deze opties niet geschikt zijn ben ik erg nieuwsgierig waar je uiteindelijk voor gaat :9~

• Aaargh!

Aaargh!

Topicstarter
[b][message=32385224,noline]
(...) De vraag is, ga je die snelheid ooit nodig hebben?
Dit is toch tweakers.net ? Snelheid is een doel op zich. Bovendien: zolang mijn computer de data sneller kan verwerken dan het netwerk het kan aanleveren is het niet snel genoeg.

[ Voor 27% gewijzigd door Aaargh! op 09-08-2009 18:35 ]

• Aaargh!

Aaargh!

Topicstarter
Cave_Boy schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 17:13:
Ik zou dan als ik jou was naar een mini - itx kijken van Jetway of Via. Picco Itx kan ook maar echt veel meer voordeel heb je er niet aan behalve dat het iets kleiner is. Zo rond de 1GHz en 1,5Ghz zijn ze passief te krijgen met 1Gbit poort. en verbruik rond de 7 a 10w
Ik zit ff door de pricewatch te bladeren, maar al deze boardjes hebben realtek NIC's, lijkt me niet echt een goed plan, helaas staat deze info niet in de pricewatch en kan je er niet op filteren dus moet je steeds naar de website v/d fabrikant voordat je hier achter bent.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

offtopic:
Je weet dat er een edit-knop bestaat? ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Pagina: 1