@gauntlet,
Dat laatste heb je helemaal gelijk in, mijn excuus. Maar ik reageerde zo fel omdat je advies er toe kon leiden dat TS z'n motor ernstig zou beschadigen en hem daarmee van de wal in de sloot zou helpen. Ik wens hem dat niet toe. Vat het dan ook maar op als "
Nee, doe dat niet!!.
Ik vrees dat je ongewild een leesfout maakte, want nergens staat dat TS 220V tussen de fasen had. Wat hij wel schreef was
De motor is aangesloten op 3 x 220V aan stroom.
Beetje ongelukkig uitgedrukt, maar toch wel duidelijk.
Bij de foto die hij laat zien vermeldt hij
Op wit/rood en zwart komt 230V binnen nu.
Ook daar blijkt niet meteen dat dit tussen de fasen was, het kan ook best t.o.v. het sterpunt zijn gemeten.
edit:
Het aggregaat levert volgens TS 380 V, volgens mij is dit ook gewoon als gebruikelijk de lijnspanning, m.a.w. de spanning tussen de fasen.
Zoals ik al adviseerde in mijn vorige bericht, indien mogelijk zou de hele handel even moeten worden getest op netspanning.
PS:
Aan TS. Onwillekeurig blijf je tussen de bedrijven door aan het brainstormen.
Ik stel me voor dat het aggregaat dient omdat je terplekke geen driefasenaansluiting hebt. Dat aggregaat levert drie fasen 220/380 V met nul. De nul dient nooit voor het sterpunt van de motor, maar enkel voor de stuurspanning.
Het probleem is dat bij dat in elkaar duiken van de spanning ook de stuurspanning in elkaar zakt. Het relais laat los, de spanning komt weer terug, trekt het relais weer aan enz.
Het zou heel goed kunnen dat het aggregaat die aanloop op zich wel kan trekken (het is maar een paar seconden), maar dat die stuurspanning dit belet. Welnu, als het ontbreken van een driefasenaansluiting de enige reden is voor het gebruik van dat aggregaat, m.a.w. als je wel beschikt over een gewone éénfase aansluiting, zie je dan kans om de stuurspanning voor het relais daarheen te verleggen?
Als het dan wel lukt, dan is dit een zeer goedkope oplossing, dat zal b.v. een frequentieregeling van dat vermogen niet zijn, evenmin als de eerder de door mij genoemde spaartrafo.
[
Voor 42% gewijzigd door
Techneut op 12-08-2009 13:10
]