380 stekker Hefbrug

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B4tman_DH
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10-05 19:29

B4tman_DH

To the Bat.....

Topicstarter
Vanmiddag heb ik een FOG 404 hefbrug gekocht om een beetje te kunnen hobby-en ;)
Helaas ontbreekt de 380V stekker aan het netsnoer.

Ik heb de volgende kleuren kabels welke aan te sluiten zijn:
  • Zwart
  • Zwart/ Wit (of grijs?)
  • Geel / Groen
  • Blauw
  • Bruin
De 380 stekker welke ik heb gekocht bevat de volgende aansluit mogelijkheden:
  • L1
  • L2
  • L3
  • N
  • Aarde
Mijn inziens moet ik het als volgt aansluiten:
L1 = Bruin
L2 = Zwart / wit
L3 = Zwart
N = Blauw
Aarde = Geel / Groen

Is dit OK? Of sloop ik zo de boel :P De brug heeft ook nog TL-balken welk volgens mij gewoon op 230V werken.

In het schakelkastje zit een Petercem X8 en een Petercem RX 8D relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-05 14:33

TrailBlazer

Karnemelk FTW

meten is weten lijkt me he. Weerstand tussen twee fases is anders dan tussen de fase en de nul lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Als je hem gekocht hebt zonder stekker... waarom komt men dan de stekker niet netjes voor je in orde maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:40
Zo kun je hem aansluiten. Enige kans die je oploop is dat de motor verkeerd om draait. Als dat het geval is zwart en zwart/wit omdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-05 11:58
http://people.zeelandnet.nl/cantalou/fasekleuren.html tabel onderaan geeft toch dat wit op de L3 moet en Zwart op de L2

Dus

L1=Bruin
L2=Zwart
L3=Grijs (zwart/wit)
N= Blauw
Aarde=GeelGroen

[ Voor 24% gewijzigd door Steefph op 08-08-2009 19:32 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Kan het plaatje niet goed zien, maar in het verhaal zie ik staan:
L1= bruin, L2= zwart (met merkteken), L3= zwart, N =blauw, A = gl/gr
Dus dan klopt het zo te zien wel. :)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B4tman_DH

B4tman_DH

To the Bat.....

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/cantalou/images/aderkleuren.jpg

Hmm :+ what to do

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:26

Illusion

(the art of)

Het enige dat écht belangrijk is is: Blauw=N, geel/groen=Aarde
Het omwissellen van zwart en zwart/wit kan tot gevolg hebben dat de machine de verkeerde kant op draait. bijv: omhoog=omlaag of een compressor bouwt geen druk op. Als je dat merkt en tijdig uitschakelt zal dat zelden schade tot gevolg hebben.
Veel apparaten die mobiel gebruikt worden hebben zelfs een schakelaar om de zwart en zwart/grijs om te draaien als op lokatie de fasevolgorde verkeert blijkt.
Ook voor je TLbalken zal het geen probleem zijn.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-05 14:01
Bruin is altijd L1. De zwarte naast de bruine zou dan L2 moeten zijn. Als je kijkt naar hoe de aders naast elkaar zitten kun ze zien dat er maar 1 zwarte naast de bruine zit.
Zoals al eerder gezegd, als de motor verkeerd om draait dan kun je de 2 zwarten omdraaien

[ Voor 4% gewijzigd door een moderator op 09-08-2009 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-05 14:22
Offtopic posts verwijderd, als je denkt dat een topic op de verkeerde plaats staat kan je dat via een TR melden (op Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/icon_hand.gif naast de titel klikken), niet in het topic zelf.
Dit topic komt hier imho het best tot zijn recht.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B4tman_DH

B4tman_DH

To the Bat.....

Topicstarter
Ik heb het aangesloten zoals hierboven (1e post) besproken.

Met de hand heb ik even gekeken welke kant de motor op moet draaien zodat de brug omhoog komt.
Zowel links als rechtsom gaat hij omhoog, dit lijkt dus niet uit te maken.

Als ik nu op de knop druk om hem omhoog te laten gaan, klappert het relais. De motor sputtert (draait schokkend) in het zelfde tempo als het klapperen van het relais. Enig idee waardoor dit kan komen?

Mijn aggregaat levert 10 amp @ 380 en de motor vraagt 8 dat lijkt mij genoeg toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-05 11:58
Misschien kan jouw aggregaat de inschakelpiek niet opvangen en stort daardoor de spanning in.

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B4tman_DH

B4tman_DH

To the Bat.....

Topicstarter
Is de inschakelspanning op het relais soms aan te passen?

Ik heb een soort hendel gevonden (welke nu met een schroef vast zit) waarbij je een waarde kunt aanpassen.
Hij staat nu tussen de 5 en 6. Hij kan richting 2 of richting 10. Zal dit er niets mee te maken kunnen hebben :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
nee, dat is niet in te stellen, die piek ontstaat gewoon bij het in bedrijf komen van het toestel. probeer het eens met een ander aggregaat.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelisj
Als jou motor 8 ampere trekt houd in dat je inschakel stroom hoger licht. Er even van uit gaan dat hij direct wordt aangezet (geen frequentie regelaar, softstart, ster driehoek enz.). Een vuist regel voor direct aan zetten is 6 keer de nominaal stroom. In jouw geval 48 ampere.
Een aggregaat kan wel even wat meer hebben, maar in dit geval moet hij dus plotseling van niks naar 48A toe. bijna 5 keer zo veel als zijn nominaal stroom. Dat kan je agregraat nooit trekken.

Ik zou dus even kijken naar een vaste aansluiting of een veel zwaardere agregraat.
B4tman_DH schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 15:16:
Met de hand heb ik even gekeken welke kant de motor op moet draaien zodat de brug omhoog komt.
Zowel links als rechtsom gaat hij omhoog, dit lijkt dus niet uit te maken.
Even uit nieuwschierigheid. Wat voor brug systeem is het? Gezien het feit dat het niet uit maakt welke kant de motor opdraait en hij altijd omhoog gaat? Hoe krijg je hem dan beneden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B4tman_DH

B4tman_DH

To the Bat.....

Topicstarter
Nelisj schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 18:51:
Even uit nieuwschierigheid. Wat voor brug systeem is het? Gezien het feit dat het niet uit maakt welke kant de motor opdraait en hij altijd omhoog gaat? Hoe krijg je hem dan beneden?
Hij vult een cilinder met olie welke je met een draaiknop weer leeg kan laten lopen. Het is een 4 koloms brug :)

[ Voor 41% gewijzigd door B4tman_DH op 10-08-2009 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Dan dient de motor dus zuiver voor de druk van het hydraulisch systeem. Geen wonder dat de richting niet uitmaakt. De motor dient dus om een hydraulische oliepomp aan te drijven, duidelijk.
Inderdaad is de marge die het aggregaat heeft boven het nominale vermogen erg krap. De aanloopstroom van zo'n oliepomp is nogal fors, dat trekt hij inderdaad niet. En mechanisch onbelast laten aanlopen zal niet kunnen. Wat dan heel misschien nog zou kunnen helpen is een aanlooptrafo tijdens de eerste paar seconden na het inschakelen. Daarmee reduceer je aanloopstromen aanmerkelijk, alleen de kardinale vraag is daarbij of zo'n oliepomp het bij die gereduceerde spanning nog trekt.

Overigens, hoe is de motor geschakeld, in ster of in driehoek? In geval van directe inschakeling in driehoek reduceert een sterdriehoekschakelaar natuurlijk de aanloopstroom ook enorm. Maar dit geldt natuurlijk niet voor relatief kleine motoren die sowieso alleen in ster draaien.

Anders vrees ik dat je zoals door anderen ook al is gezegd alleen op netspanning bent aangewezen of op een veel zwaarder aggregaat.

Edit:
Een volkomen wilde gedachte die nog even bij me opkomt, geen idee hoe dat ding er precies uitziet, dus is het misschien wel helemaal onmogelijk, maar die draaiknop waarmee je de oliedruk er afhaalt, kun je die voor het inschakelen ook openzetten? De pomp loopt dan iets minder belast aan zodat het aggregaat het dan misschien net trekt.

[ Voor 13% gewijzigd door Techneut op 11-08-2009 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B4tman_DH

B4tman_DH

To the Bat.....

Topicstarter
Techneut schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 23:55:
Overigens, hoe is de motor geschakeld, in ster of in driehoek? In geval van directe inschakeling in driehoek reduceert een sterdriehoekschakelaar natuurlijk de aanloopstroom ook enorm. Maar dit geldt natuurlijk niet voor relatief kleine motoren die sowieso alleen in ster draaien.

Edit:
Een volkomen wilde gedachte die nog even bij me opkomt, geen idee hoe dat ding er precies uitziet, dus is het misschien wel helemaal onmogelijk, maar die draaiknop waarmee je de oliedruk er afhaalt, kun je die voor het inschakelen ook openzetten? De pomp loopt dan iets minder belast aan zodat het aggregaat het dan misschien net trekt.
De motor is aangesloten op 3 x 220V aan stroom. Deze 220 snoeren zijn met elkaar gekoppelt (dmv een koper plaatje). Welke schakeling het nu is, heb ik eigenlijk geen kaas van gegeten.

Het inschakelen met de leegloop knop open lijkt me een goed plan, dat gaan we proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelisj
Dan dient de motor dus zuiver voor de druk van het hydraulisch systeem. Geen wonder dat de richting niet uitmaakt. De motor dient dus om een hydraulische oliepomp aan te drijven, duidelijk.
Niet helemaal waar. Er zijn ook pompen waar dit wel degelijk uit maakt. Maar dat terzijde.
Geen verkeerd idee. Allen als hij nu op halve hoogte hangt en dan verder om hoog zou willen? Want je dan kunt doen is het hydrauliek iets aan passen en tussen de pomp en de "draaiknop" een ventiel plaatsen die bij het opstarten direct de olie de tank in gooit zodat je dus geen druk op bouw, en na 2 sec het ventiel sluit bijvoorbeeld.

Ander optie :
Heb je daar wel de gewoon 1 fase 230V? dan zou je eens kunnen kijken naar een Frequentie regelaar.
Als ik jouw zo hoor staan er 2 verschillende spanning op de motor. 230V en 400V. Als dat zou is kun je met een frequentie regelaar uit de voeten.

Je zult de motor dan in driehoek moeten aan sluiten. Op die manier moet je dan 3fase 220V aanbieden op de motor. Een 1 Fase frequentie regelaar kan dit voor je doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
De motor is aangesloten op 3 x 220V aan stroom.
Jawel, maar dat is het net waar hij op aangesloten is, het is nog niet een antwoord op die ster- of driehoekschakeling. Ik zou als ik jou was daar nog even naar kijken of naar laten kijken. Het kan de moeite waard zijn.

Ik ben reuze benieuwd of die leegloopknop open net dat kleine verschil oplevert.

Edit:
Nelisj schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 18:49:
[...]

Je zult de motor dan in driehoek moeten aan sluiten. Op die manier moet je dan 3fase 220V aanbieden op de motor. Een 1 Fase frequentie regelaar kan dit voor je doen.
Dat kan alleen als hij al in driehoek staat. Staat hij in normaal bedrijf in ster, dan krijgt hij in driehooek veel te veel spanning. Bovendien, een frequentieregelaar heeft daar niets mee te maken.

[ Voor 40% gewijzigd door Techneut op 11-08-2009 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B4tman_DH

B4tman_DH

To the Bat.....

Topicstarter
Ik heb even een foto gemaakt hoe de draden nu op de motor zijn aangesloten:

Afbeeldingslocatie: http://dvtest.nl/got/motor.jpg

Op wit/rood en zwart komt 230V binnen nu.
Zou er nog een manier zijn om het spulletje anders aan te sluiten?
Z en U alsmede Y en W lijken met deze koperen plaatjes (3) door te verbinden.
Dan heb ik nog 1 koperen plaatje over, voor de middelste 2?

Met de leegloop knop aan draait de motor ietsje harder maar nog niet voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gauntlet
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-04 21:32
deze motor staat dus in ster, dit wil zeggen dat de wikkelingen 380V moeten hebben, en indien je effectief maar 220V meet moet je hem in driehoek aansluiten. Z aan U, X aan V en Y aan W. (de koperen plaatjes (horizontaal) dus losmaken en verticaal hangen)

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cd/Ster_driehoektransformatie.png
één wikkeling (afgebeeld als Z) moet 230V hebben.

Maar je hebt een 380V aggregaat en toch meet je maar 220V op je klemmen? zit er dan een frequentiesturing tussen?

[ Voor 7% gewijzigd door gauntlet op 11-08-2009 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Weet je zeker dat de motor goed is? Heb je hem werkend gezien bij de verkoper? Als je dat niet zeker weet, dan zou ik eerst alle wikkelingen van de motor doormeten, om te kijken of ze allemaal nog goed zijn:
Haal de drie externe aansluitdraden én de koperen plaatjes los en meet de weerstand tussen:
U en X (wikkeling 1)
V en Y (wikkeling 2)
W en Z (wikkeling 3)
Hier zou drie keer dezelfde waarde uit moeten komen.
Elke andere meting (bijv U-W) zou een oneindig hoge weerstand moeten zijn.

Zit er een type-plaatje op de motor? Zo ja, kan je daar een foto van maken of volledig overtypen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
gauntlet schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 19:55:
deze motor staat dus in ster, dit wil zeggen dat de wikkelingen 380V moeten hebben, en indien je effectief maar 220V meet moet je hem in driehoek aansluiten. Z aan U, X aan V en Y aan W. (de koperen plaatjes (horizontaal) dus losmaken en verticaal hangen)

[FOTO]

Maar je hebt een 380V aggregaat en toch meet je maar 220V op je klemmen? zit er dan een frequentiesturing tussen?
De motor staat inderdaad in ster maar dit zegt nog helemaal niets over de spoelspanning.

@TS: Wat staat er op het typeplaatje van de motor? meestal staat daat 220/380v of 110/220v of iets van die strekking.

De laagste spanning is de spoelspanning en hieruit kun je aflijden of de motor in ster of in 3hoek moet komen te staan.

Echter denk ik niet dat je probleem bestaat uit ster/3hoek maar uit de zoals hierboven al genoemd is: de inschakelstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
gauntlet schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 19:55:

[afbeelding]
één wikkeling (afgebeeld als Z) moet 230V hebben.

Praat a.u.b. geen onzin! De wikkeling staat inderdaad overduidelijk in ster, dus elke wikkeling krijgt 220 V (tegenwoordig is dat 230 V. Tussen de fasen dus 380 V (tegenwoordig 400 V). Nergens staat dat de wikkelingen 380 V moeten hebben en dat ze dus in driehoek moeten staan. Natuurlijk is dat aggregaat 380 V, maar dat is tussen de fasen, elke fase levert 220 V. Sorry, het zal zeker goed bedoeld zijn, maar een klok-en-klepel-verhaal als dit leidt alleen maar tot verwarring of, nog erger, tot kans op vernieling van de motor als blijkt dat die sterschakeling toch correct was.
En waarom zou er frequentiesturing tussen zitten?

TS: Overduidelijke foto. Nee, op zich heb je inderdaad geen "voordeliger" aansluiting beschikbaar, althans niet zondermeer. Driehoekschakeling verhoogt de spanning op de wikkeling alleen maar en die sterschakeling zal geen vergissing zijn. Niettemin zou je voor je verder iets onderneemt zeker moeten zijn of alles in orde is. Heb je niet een 230/400 V vaste spanning beschikbaar om even te testen of hij het dan wel goed doet? Je kan tenslotte nooit weten.

Als alles in orde is, en je bent op dat aggregaat aangewezen, dan is er maar één mogelijkheid over, dat is kunstmatig de inschakelspanning verlagen. Maar onderschat dit niet, het gevraagde vermogen is nogal fors,
nl. 3 x 8 x 230 = 5520 VA. Te denken zou dan zijn aan een driefasen spaartransformator van rond dat vermogen met op elke wikkeling een middenaftak zodat je dus 3 x 115 V als inschakelspanning krijgt.
Dat indien nodig nog gecombineerd met de klep open bij het starten.
Maar zo'n trafo met dat vermogen is een behoorlijk zware loeier en bovendien nogal duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gauntlet
Techneut schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 21:54:
[...]
Praat a.u.b. geen onzin! De wikkeling staat inderdaad overduidelijk in ster, dus elke wikkeling krijgt 220 V (tegenwoordig is dat 230 V. Tussen de fasen dus 380 V (tegenwoordig 400 V). Nergens staat dat de wikkelingen 380 V moeten hebben en dat ze dus in driehoek moeten staan. Natuurlijk is dat aggregaat 380 V, maar dat is tussen de fasen, elke fase levert 220 V. Sorry, het zal zeker goed bedoeld zijn, maar een klok-en-klepel-verhaal als dit leidt alleen maar tot verwarring of, nog erger, tot kans op vernieling van de motor als blijkt dat die sterschakeling toch correct was.
En waarom zou er frequentiesturing tussen zitten?

TS: Overduidelijke foto. Nee, op zich heb je inderdaad geen "voordeliger" aansluiting beschikbaar, althans niet zondermeer. Driehoekschakeling verhoogt de spanning op de wikkeling alleen maar en die sterschakeling zal geen vergissing zijn. Niettemin zou je voor je verder iets onderneemt zeker moeten zijn of alles in orde is. Heb je niet een 230/400 V vaste spanning beschikbaar om even te testen of hij het dan wel goed doet? Je kan tenslotte nooit weten.

Als alles in orde is, en je bent op dat aggregaat aangewezen, dan is er maar één mogelijkheid over, dat is kunstmatig de inschakelspanning verlagen. Maar onderschat dit niet, het gevraagde vermogen is nogal fors,
nl. 3 x 8 x 230 = 5520 VA. Te denken zou dan zijn aan een driefasen spaartransformator van rond dat vermogen met op elke wikkeling een middenaftak zodat je dus 3 x 115 V als inschakelspanning krijgt.
Dat indien nodig nog gecombineerd met de klep open bij het starten.
Maar zo'n trafo met dat vermogen is een behoorlijk zware loeier en bovendien nogal duur.
Kijk in dit geval staat de motor in ster zoals ik reeds aangaf ( en hier nog eens verduidelijkt werd) en indien de wikkelingen 220V zijn (ja eigenlijk 230V, ik ben nog van de oude stempel) wordt er in een sterschakeling 380V (of nu 400V) op de motor aangesloten. En aangezien de TS maar 220V tussen de fasen meet, vind ik dit raar omdat deze aangesloten is op een 380V net. Waar volgens mij nog steeds 380V tussen de fasen staat en geen 230V zoals aangegeven. Indien ik verkeerd ben wil ik dit gerust toegeven,maar hier ben ik toch vrij zeker van mijn stuk. Ik zit al 6jaar lang tussen de motoren, dus ik heb wel al wat problemen tegen gekomen.
En in het vervolg kan er ook op een beleefde manier gediscussieerd worden. We proberen hier allemaal de TS te helpen, maar dit hoeft niet op zo een manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 17:52

Part

Helemaal niets.....

Ga niet met de olie druk spelen!
De brug zal dan gelijk in de beveiliging schieten en die wil je daarvoor niet gebruiken.

Verder zou ik ook niet gaan prutsen met oplossing die net wel of niet werken en tegen elke norm in gaan.
Bruggen zijn niet geschikt om mee te experimenteren!

Wat je wel kan doen is een frequentie regelaar er tussen zetten of een regelaar om de aanloopstroom te beperken. Deze dingen kun je tweede hands gemakkelijk vinden.

En let op de draairichting van de pomp anders heb je grote kans dat je hem in de poeier laat lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
@gauntlet,
Dat laatste heb je helemaal gelijk in, mijn excuus. Maar ik reageerde zo fel omdat je advies er toe kon leiden dat TS z'n motor ernstig zou beschadigen en hem daarmee van de wal in de sloot zou helpen. Ik wens hem dat niet toe. Vat het dan ook maar op als "Nee, doe dat niet!!.

Ik vrees dat je ongewild een leesfout maakte, want nergens staat dat TS 220V tussen de fasen had. Wat hij wel schreef was
De motor is aangesloten op 3 x 220V aan stroom.
Beetje ongelukkig uitgedrukt, maar toch wel duidelijk.
Bij de foto die hij laat zien vermeldt hij
Ook daar blijkt niet meteen dat dit tussen de fasen was, het kan ook best t.o.v. het sterpunt zijn gemeten.

edit:
Het aggregaat levert volgens TS 380 V, volgens mij is dit ook gewoon als gebruikelijk de lijnspanning, m.a.w. de spanning tussen de fasen.

Zoals ik al adviseerde in mijn vorige bericht, indien mogelijk zou de hele handel even moeten worden getest op netspanning.

PS:
Aan TS. Onwillekeurig blijf je tussen de bedrijven door aan het brainstormen.
Ik stel me voor dat het aggregaat dient omdat je terplekke geen driefasenaansluiting hebt. Dat aggregaat levert drie fasen 220/380 V met nul. De nul dient nooit voor het sterpunt van de motor, maar enkel voor de stuurspanning.
Het probleem is dat bij dat in elkaar duiken van de spanning ook de stuurspanning in elkaar zakt. Het relais laat los, de spanning komt weer terug, trekt het relais weer aan enz.
Het zou heel goed kunnen dat het aggregaat die aanloop op zich wel kan trekken (het is maar een paar seconden), maar dat die stuurspanning dit belet. Welnu, als het ontbreken van een driefasenaansluiting de enige reden is voor het gebruik van dat aggregaat, m.a.w. als je wel beschikt over een gewone éénfase aansluiting, zie je dan kans om de stuurspanning voor het relais daarheen te verleggen?
Als het dan wel lukt, dan is dit een zeer goedkope oplossing, dat zal b.v. een frequentieregeling van dat vermogen niet zijn, evenmin als de eerder de door mij genoemde spaartrafo.

[ Voor 42% gewijzigd door Techneut op 12-08-2009 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gauntlet
off-topic: No problem, voelde me gewoon nogal aangevallen

@ TS: kan je eens een foto van het motor plaatje maken.
B4tman_DH schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 19:21:
Ik heb even een foto gemaakt hoe de draden nu op de motor zijn aangesloten:

[afbeelding]

Zou er nog een manier zijn om het spulletje anders aan te sluiten?
Z en U alsmede Y en W lijken met deze koperen plaatjes (3) door te verbinden.
Dan heb ik nog 1 koperen plaatje over, voor de middelste 2?

Met de leegloop knop aan draait de motor ietsje harder maar nog niet voldoende.
en kan je de spanning eens meten tussen wit en rood, rood en zwart, en wit en zwart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

waar je nu namelijk tegenaan loopt is de electomotor als koppeling tussen de benzinemotor en de oliepomp gebruiken, en zoals in een auto, in een keer de koppeling laten schieten werkt niet. en dat kun je oplossen met n frequentieregelaar (wat waarschijnlijk nog de goedkoopste oplossing is)

misschien n redneck oplossing, maar waarom hang je de oliepomp niet direct aan n benzinemotor via een mechanische koppeling, als je toch al met n generator bezig bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
En zou dat voor deze toepassing (garagebrug) een beetje te hanteren zijn denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

mwha, het is wat lomp, eerst de motor starten, dan de brug omhoog krikken en dan de motor weer uitdoen, maar het werkt :) (en komt op t zelfde neer wat je nu met de generator doet waarschijnlijk)

en n frequentieregelaar is n apparaat ter grote van n pak melk, die schroef je gewoon op de brug naast de schakelaar. beste oplossing eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
AlexanderB schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 18:42:
[...]
misschien n redneck oplossing, maar waarom hang je de oliepomp niet direct aan n benzinemotor via een mechanische koppeling, als je toch al met n generator bezig bent?
Dan kun je als tussen oplossing altijd nog het relais een bypass geven. Want wat hier boven al wordt aangegeven, die generator komt vanzelf wel weer bij als je hem kortstondig overbelast.

Een oliepomp aan een benzinemotor klussen lijkt mij nogal veel werk. Kun je beter een andere electromotor regelen of even bij boels een zwaar aggregaat huren voor een test run.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

TheGhostInc schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 21:43:
[...]

Dan kun je als tussen oplossing altijd nog het relais een bypass geven. Want wat hier boven al wordt aangegeven, die generator komt vanzelf wel weer bij als je hem kortstondig overbelast.
zou in principe ook moeten werken ja :) als die generator niet te geavanceerd is zou ie gewoon plankgas moeten gaan bij (over) belasting, net zo lang tot de boel weer is gestabiliseerd.
Een oliepomp aan een benzinemotor klussen lijkt mij nogal veel werk. Kun je beter een andere electromotor regelen of even bij boels een zwaar aggregaat huren voor een test run.
true, hangt ook af van wat je al in de schuur hebt liggen ;)

als je n lichtere 1 fase electromotor hebt die de pomp wel kan aandrijven maar dan met n lager toerental (duurt langer om de brug omhoog te doen) is dat ook n optie (die n kennis van mij heeft toegepast op zijn brug bij gebrek aan 3 fase in de schuur) en n grotere generator huren kan ook, maar das meer wat voor tijdelijk, die dingen kosten nogal wat, en ik neem aan dat je niet iedere keer als je je auto wat wilt versleutelen zo'n ding gaat huren. (dan heb je echt binnen no-time de aanlegkosten voor n 3fase aansluiting al overschreden ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B4tman_DH

B4tman_DH

To the Bat.....

Topicstarter
@ Illusion
De motor is goed, ik heb hem in werking gezien.

@jbhc
Op het type plaatje staat inderdaad 220/380v (maar ook 8/4.3 amp)

Ik maak gebruik van een ohv ec5000ex arregaat (5 kva).
Ik wilde er bij borent al een huren van 7 kva maar ik denk dat dat geen zak uitmaakt.

We zijn denk ik toch aangewezen op netspanning.

Als ik een werkende oplossing heb laat ik het weten! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Weet je zeker dat je dat typeplaatje echt goed hebt gelezen? Ik zou ook in de stroom net als bij de spanning een verhouding van √3 hebben verwacht, dus ongeveer 4,6 A. Tevens krijg ik nu met deze waarden een iets ander beeld van het vermogen van de motor. Een lagere stroom dus, waardoor hij op maar ruim 2,8 kVA tot ruim 3 kVA als de stroom inderdaad 4,6 A is. Zou dus een aanmerkelijk lichter motortje betekenen. Staat dat vermogen er niet bij op het typeplaatje? Al met al rond 2,5 kW ?

[ Voor 2% gewijzigd door Techneut op 14-08-2009 21:09 . Reden: Vermogen in kW toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Een werkende oplossing is er. Je probleem is nu dat wanneer je de knop van de hefbrug gebruikt, er een relais wordt bedient. Echter de inschakelstroom is zo hoog dat je aggregaat behoorlijk terugvalt in toeren. Dit heeft tot gevolg dat de spanning te ver inzakt waardoor het relais niet langer in werking kan blijven en dus afvalt. De belasting is weg waardoor het aggregaat weer op toeren komt, de spanning weer hoog genoeg wordt en het relais weer in werking treedt.Dit veroorzaakt dus het klapperen. Er zijn meerdere oplossingen denkbaar:

- Een softstarter gebruiken (vrij duur)
- Een veel zwaarder aggregaat huren (vrij duur)
- De aansturing van de motor vervangen door een ouderwetse schakelaar.(een oude 3 fasen hoofdschakelaar uit een groepenkast zou al voldoende moeten zijn.)

Optie 3 zou mijn voorkeur verdienen ivm de prijs en de eenvoud.

Optie 3 zou je ook zelf kunnen probeeren door het reais (de magneetschakelaar) met een schroevendraaier handmatig te bedienen.

@Techneut:

Die 300mA verschil zou ik me niet zo druk om maken dat zie je wel vaker.
die 3KVA * 6 =18KVA daar zou ik me druk om maken ;)

[ Voor 6% gewijzigd door jbhc op 14-08-2009 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
jbhc schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 22:24:
...........
@Techneut:

Die 300mA verschil zou ik me niet zo druk om maken dat zie je wel vaker.
die 3KVA * 6 =18KVA daar zou ik me druk om maken ;)
Doe ik ook niet, ik vroeg het me alleen even af, want normaliter kloppen die verhoudingen. Maar je hebt gelijk dat het niet het voornaamste aspect is. Blijf nog wel even nieuwsgierig naar het vermelde vermogen op het typeplaatje, of dat inderdaad rond 2,5 kW is (circa 3 kVA x cos phi). Scheelt toch een stuk met de eerdere veronderstelling die gebaseerd was op 8 A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
jbhc schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 22:24:
Een werkende oplossing is er. Je probleem is nu dat wanneer je de knop van de hefbrug gebruikt, er een relais wordt bedient. Echter de inschakelstroom is zo hoog dat je aggregaat behoorlijk terugvalt in toeren. Dit heeft tot gevolg dat de spanning te ver inzakt waardoor het relais niet langer in werking kan blijven en dus afvalt. De belasting is weg waardoor het aggregaat weer op toeren komt, de spanning weer hoog genoeg wordt en het relais weer in werking treedt.Dit veroorzaakt dus het klapperen.
[...]
Zo'n relais is nu niet echt heel kritisch (bij 210V doet het ding het ook nog).
Ik vraag me echt af tot welke spanning het inzakt, dat moet dan toch heftig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Dat is ook het geval! De aanloopstroom is bij zoiets ongeveer 6 keer de nominaalstroom. En dat veroorzaakt een heel wat diepere spanningsval op dat aggregaatje dan 210 V. Mijn ervaringen met dergelijke relais is dat de afvalspanning doorgaans flink lager is dan 50 % van de nominale spanning. En bij deze toch wel heftige overschrijding van de nominale stroom is die spanningsdaling heel aannemelijk.
Je rijdt met je auto ook niet vanuit stilstand in de vijfde versnelling weg. En hier beschik je niet over middelen die vergelijkbaar zijn met een versnellingsbak, dus ........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B4tman_DH

B4tman_DH

To the Bat.....

Topicstarter
Techneut schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 20:57:
Weet je zeker dat je dat typeplaatje echt goed hebt gelezen? Ik zou ook in de stroom net als bij de spanning een verhouding van √3 hebben verwacht, dus ongeveer 4,6 A. Tevens krijg ik nu met deze waarden een iets ander beeld van het vermogen van de motor. Een lagere stroom dus, waardoor hij op maar ruim 2,8 kVA tot ruim 3 kVA als de stroom inderdaad 4,6 A is. Zou dus een aanmerkelijk lichter motortje betekenen. Staat dat vermogen er niet bij op het typeplaatje? Al met al rond 2,5 kW ?
1.850 watt (tis niet 100% goed te lezen)1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
off-topic: wat een fijn topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B4tman_DH

B4tman_DH

To the Bat.....

Topicstarter
Als ik het relais vast ingedrukt hou, met natuurlijk een groot rubberen object er tussen :P draait de motor wel maar niet hard genoeg. Nogsteeds piekspanning of te weinig?

Aankomende week ga ik er weer verder mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 309961

Hallo B4tman_DH, zoals techneut al aangeeft zou ik de brug toch echt even aansluiten op een vaste kracht aansluiting. Wanneer je de spanning meet op het aansluitblokje van de motor tussen de wittte en de rode of tussen de witte en de zwarte meet je als het goed is tussen de 220 en 230 volt. Dit is namelijk 380 gedeeld door wortel 3 (dit heeft te maken met de aansluiting van de motor in ster) en als ik de foto zo zie zou ik zeggen dat de motor verder goed is aangesloten.

Wanneer het relai gaat klepperen kan betekenen dat de spoelspanning van het relai te laag is waardoor deze niet ingeschakeld blijf staan. Vandaar ook eerst even proberen op het vaste net (heb je deze mogelijkheid ook) of anders een zwaardere aggregaat om te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Nee, slip of the pen, die meting moet je doen tussen die drie punten en het horizontale stripje, de (zwevende) nul. Of bedoel je dat eigenlijk ook? Dan krijg je 220 V per fase (als de spanning weer op peil is uiteraard). Tussen de punten die je hier noemt hoor je 380 V te meten. Kan ook niet anders bij een spanningsbron van 220/380 V.
Maar zoals ik het nu lees in TS z'n laatste bericht kan het aggregaat hem ook bij ingedrukt anker van het relais er nog steeds niet doorheen trekken. Conclusie: Aggregaat is toch te licht voor de aanloop.
En ik meen overigens gelezen te hebben dat TS het al heeft zien werken op een vaste aansluiting. Of las ik uit dat bericht meer dan dat er stond?

Nogmaals aan TS: Wat staat er nou op het plaatje wat betreft het vermogen? (aantal watts dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B4tman_DH

B4tman_DH

To the Bat.....

Topicstarter
1850 watt techneut

Het probleem is dat het vaste net niet dichtbij beschikbaar is. Als dit als enige overblijft, zal het toch gewoon moeten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Daar was ik dus even nieuwsgierig naar, gezien het uitsluiten van twijfel die er nog zou kunnen zijn. Je meldde nl. eerst dat de nominaalstroom ongeveer 8 A was, hetgeen ruwweg ongeveer 4500 W geweest zou zijn. Wat je nu meldt komt overeen met die lagere stroomwaarde (en een heel slechte cos phi, maar dat even terzijde).

De motor moet dus zoals eigenlijk telkens al het uitgangspunt was in ster blijven staan.
Enkel alleen kijkend naar dat vermogen, zou een éénfasemotor het gemakkelijk kunnen doen, ware het niet dat je met deze toepassing zit met een nog veel hogere aanloopstroom. Ik vrees dat bij een éénfasegroep bij elke inschakeling de zekering je om de oren vliegt. En dat zul je bij dit vermogen niet hebben bij een driefasenaansluiting.

Heel misschien is er nog wat te bereiken met getrapt inschakelen met een stevige weerstand in elke fase. Onderschat dit echter niet, want dit worden qua vermogen stevige jongens. Ik denk met een natte vinger daarbij uitgaande van ongeveer de halve spanning toch wel aan zo'n 10 Ω en 1000W of iets in die orde van grootte en dat zijn flinke loeiers die je waarschijnlijk niet zomaar ergens koopt. Zelf wikkelen dus van weerstandsdraad. Niet knoeien, veel te gevaarlijk, dus inbouwen in een geïsoleerd kastje, voorzien van een extra relais dat na een paar seconden de weerstanden overbrugt.

Maar nogmaals, dit is een onderneming die nogal inzicht vereist. Als je niet echt begrijpt wat je doet, raad ik je aan er niet aan te beginnen. Durf je het wel, dan zou je nog kunnen denken aan nog een beetje meer ohms, beetje uitproberen en desgewenst als het nodig is stapje voor stapje een stukje van de weerstand af.

Het is een heel klein beetje een nabootsing van inschakelen van heel grote kooiankermotoren waar zulke weerstanden tijdens de aanloop door middel van sleepringen tussen de ankerstaven worden gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 17:52

Part

Helemaal niets.....

Een frequentie regelaar op 1 fase met de motor in driehoek geschakeld is de meest elegante oplossing.
Nelisj gaf deze oplossing eerder ook al.
Een frequentie regelaar op 1 fase heeft een 3 fase uitgangs spanning van ongeveer 230 volt vandaar in driehoek.

Indien je een frequentie regelaar met 3 fase voeding hebt dan moet je de motor wel in ster laten staan omdat deze een uigangspanning heeft van ongeveer 400 volt.
Wikipedia: Frequentieregelaar

Wat is de afstand tot een vaste aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Is ook nog steeds een optie, zeker nu blijkt dat het vermogen zo'n stuk kleiner blijkt te zijn dan aanvankelijk leek. Die van rond 5 kW waar het eerst op leek was toch wel vrij fors. Is een exemplaar van dit vermogen (ca. 2 kW) een beetje betaalbaar?

Met een driefasenvoeding val je toch weer terug op dat aggregaat en dan zal t.o.v. nu de aanloopstroom wel wat kleiner zijn, maar wellicht nog niet genoeg. Is in elk geval nog maar de vraag.
Dat aggregaat opzij zetten lijkt mij dan toch het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
B4tman_DH schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 14:37:
Als ik het relais vast ingedrukt hou, met natuurlijk een groot rubberen object er tussen :P draait de motor wel maar niet hard genoeg. Nogsteeds piekspanning of te weinig?

Aankomende week ga ik er weer verder mee
Je opmerking lijkt een beetje gemist te worden, dus een soort schopje ;)

Als ik dit zo lees lijkt het veel meer een probleem van je aggregaat te zijn dan van je hefbrug. Je aggregaat zou het moeten trekken na de aanloop, maar zelfs dan heeft het ding er zwaar problemen mee. Ik zou zelf overwegen om een zware 1 fase motor te koppelen, zodat je lekker op 230V kunt werken. Want de combi aggregaat + hefbrug lijkt nogal een hoop gepruts op te leveren.
(Als je aggregaat een oud beestje is, sloop je dadelijk dat ding ook nog, terwijl hij misschien in andere situaties prima te gebruiken is, zou zonde zijn)

Als alternatief is er natuurlijk altijd nog de optie om krachtstroom aan te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Of het aggregaat het probleem is lijkt mij makkelijk te controleren door het relais vast te houden en de spanning te meten. Wanneer deze laag is dan kan het aggregaat het vermogen domweg niet leveren.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

B4tman_DH schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 15:56:
Ik maak gebruik van een ohv ec5000ex arregaat (5 kva).
Helaas zijn er nergens specificaties te vinden van dat aggregaat. Dus is het ook lastig om precies te bepalen of het met wat aanpassingen toch gaat werken.
Je zou toch denken dat:
0,8*5KVA=4KW, en dat is meer dan het vermogen van de motor in de hefbrug. Als je de aanloopstroom onder controle weet te krijgen, dan zou je aan het aggregaat voldoende moeten hebben.

[ Voor 78% gewijzigd door Illusion op 17-08-2009 03:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
lemming_nl schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 23:44:
Of het aggregaat het probleem is lijkt mij makkelijk te controleren door het relais vast te houden en de spanning te meten. Wanneer deze laag is dan kan het aggregaat het vermogen domweg niet leveren.
Geen gek idee, integendeel, maar dit was al lang aan de orde geweest, uitgeprobeerd en bevestigd.

Een éénfasemotor zou inderdaad de oplossing kunnen zijn. Is ook al genoemd, en het is met het wat lagere vermogen dan eerst werd verondersteld een oplossing die zeker dichterbij komt. Op één fase zou dit bij de aanvankelijke getallen uitkomen op nominaal 24 A, hetgeen een speciale groep zou betekend zou hebben. Met daarbij de aanloopstroom die enige malen de nominaalstroom bedraagt nogal heftig.
Nu met het nieuwe gegeven van ruim 4,5 A per fase zou de oplossing heel wat dichterbij komen. Een éénfasemotor zou dan ruim 13 A gebruiken, waar heel goed mee om te gaan is. Blijft over de aanloopstroom bij dit type belastingen, daartegen ben je beslist genoodzaakt wat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Techneut schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 10:15:
[...]
Geen gek idee, integendeel, maar dit was al lang aan de orde geweest, uitgeprobeerd en bevestigd.

...
Ik zie nergens staan dat de TS dit geprobeerd heeft. Met het vasthouden van het relais heeft hij alleen geobserveerd dat de motor niet hard genoeg liep. Hoe is dit gecontroleerd? Niet genoeg druk? Misschien fases verwisseld waardoor hij de verkeerde kant op draait? Het feit dat de motor uberhaupt draait geeft voor mij aan dat er geen problemen zijn met hoge aanloopstromen. Specs die ik zo van internet pluk geven een piekstroom van 27.4A. (Dat het aggregaat kan leveren). Die motor zou het prima moeten doen.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Tja, als dat laatste een feit is, dan sta ik even met de handen omhoog. Maar wat TS bij die test constateerde was dat het aggregaat toch niet in staat was om de motor door dat dal te trekken. Dat dit gepaard gaat met het afvallen van het relais was voor mij zonder verdere meetgegevens voldoende om vast te stellen dat dit een heel heftige spanningsdeuk was en dat deze niet zomaar spontaan herstelde.

Enfin, hij zou dus best die inschakelstroom kunnen leveren? Dan zit ik b.v. te denken aan een niet optimaal werkende brandstofregeling. Geen idee of TS gemakkelijk bij de gashandle kan komen om dit tijdens die start even een extra duwtje te geven. Of aan de spanningsregeling (als die er op zit) van de generator. Als die piekstroom van 27,4 A echt geleverd kan worden dan is het wellicht waard om die dingen nog eens na te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 309961

Wat je nog kan doen is de motor loskoppelen en dan de brug inschakelen. Wanneer het relais dan in blijft weet je genoeg......

Op een aggregaat zit vaak een beveiliging tegen overbelasting en of kortsluiting, deze heeft een bepaalde uitschakel karakteristiek. Vaak treden deze in werking bij hoge aanloop stromen. Heb hier zelf ook last van gehad met een aggregaat waarop in een zware haakse slijper wilde gebruiken. Wat ik hier deed was de beveiliging tijdens het inschakelen van de haakse slijper ingedrukt houden. Wanneer ik dit deed kon ik daarna de haakse slijper gewoon gebruiken.

[ Voor 64% gewijzigd door Anoniem: 309961 op 18-08-2009 23:35 ]

Pagina: 1