[W2K8 R2] Geen internet via server

Pagina: 1
Acties:

• kaaskopkoen
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-01 16:02
Ok, ik ben al een aantal dagen aan het stoeien met Windows Server 2008 R2. De bedoeling is dat deze server de DHCP van mijn router overneemt. Dit wil alleen nog niet lukken. Het gaat hier over een thuisnetwerk waar ik gewoon wat van wil leren. Ik heb alles eerder werkend gehad met windows server 2003 maar dat heb ik een tijdje terug geconfigureerd en daar is het een en ander qua kennis van weggestroomd. Ik heb een tijdje op got rondgezocht en heb gezien dat er meerdere topics zoals deze zijn. Het is me echter niet gelukt om aan de hand van die andere topics mijn netwerk werkend te krijgen.

Wat ik heb gedaan:
NIC1: (Naam is INTERNET)
ip adres:192.168.1.2
subnet mask: 255.255.255.0
gateway: 192.168.1.1
dns 127.0.0.1

NIC2: (Naam is LAN)
ip adres 192.168.100.1
subnet mask 255.255.255.0
default gateway 192.168.100.1
dns 127.0.0.1

Ik heb een domein gemaakt en dhcp en dns geinstalleerd en geconfigureerd. De scope is van 192.168.100.20 tot 192.168.100.200 (dat moet genoeg zijn lijkt me)

Op mijn server heb ik internet, op mijn laptop niet. Mijn laptop is met een kabel verbonden aan een switch die aan NIC2 van de server is verbonden. Ook zie ik dat mijn laptop in de DHCP lijst komt te staan en mijn laptop krijgt een IP van de server.

Laptop (dynamisch)
ip adres 192.168.100.20
subnet mask 255.255.255.0
default gateway 192.168.100.1
dns 192.168.100.1

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

kaaskopkoen schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 16:29:
Ok, ik ben al een aantal dagen aan het stoeien met Windows Server 2008 R2. De bedoeling is dat deze server de DHCP van mijn router overneemt. Dit wil alleen nog niet lukken.
Je maakt het jezelf ook nodeloos ingewikkeld imho, maar goed.
DNS/DHCP kun je prima op je 2008 machine laten lopen, en het NAT deel door je router laten afhandelen.
daarvoor heb je maar één netwerkkaart nodig.

Wil je wel internet delen via je server zul je dat via RRAS moeten doen en zo te zien heb je die role niet toegevoegd.
PS: wees er wel bewust van dat je dan dubbel NAT loopt te doen, je router doet 't al, en dan ga je het nog een keer op je server laten lopen?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• kaaskopkoen
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-01 16:02
Je maakt het jezelf ook nodeloos ingewikkeld imho, maar goed.
DNS/DHCP kun je prima op je 2008 machine laten lopen, en het NAT deel door je router laten afhandelen.
daarvoor heb je maar één netwerkkaart nodig.

Wil je wel internet delen via je server zul je dat via RRAS moeten doen en zo te zien heb je die role niet toegevoegd.
PS: wees er wel bewust van dat je dan dubbel NAT loopt te doen, je router doet 't al, en dan ga je het nog een keer op je server laten lopen?
Yes, bedankt. RRAS miste ik nog. Role toegevoegd en het werkt direct. Ik ben me er van bewust dat ik zo dubbel NAT loop te doen het nodeloos overbodig is om achter een goed werkende router een server te plaatsen met DHCP. Maarja, het houd me van de straat ;p.

Soms is het leuk om iets wat ingewikkelder te doen. Vooral als het (uiteindelijk) dan ook nog werkt. Dit hele netwerk/servergebeuren is immers allemaal hobby.

• rorydeleur
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-02 15:12
Wat je hebt staan is prima, je kan de singel-NIC struktuur gebruiken, dan is RRAS een handig hulpmiddel.

Maar mocht je je server als DC gaan inzetten met een lokaal domein (met twee nics) dan moet je je DNS gaan aanpassen omdat deze nu even niet weten waar zij hun vraag moeten neerleggen. Binnen DNS moet je je DNS forwarders instellen, dit kan je op twee manieren doen, of je vult daar de DNS van je router in of de DNS van je provider, de laatste heeft mijn voorkeur.

Ps. Met twee nics kan je meer 1 Gateway hebben die werkt, een gateway naar de server zelf op NIC2 is dan ook overbodig, daar komt nog bij dat een gateway enkel wordt gebruikt als een ip wordt gezocht op een ander netwerk dan 192.168.100.*, dat mag dan nooit je eigen ip zijn.