Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goku33
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 14:18
Ik ben van plan om een mooi mediaservertje op te gaan bouwen thuis, altijd aanspreekbaar en gewoon een hoop (HD-)video, audio en afbeeldingen erop om dan met een popcorn hour machine op de televisie af te spelen.
Het moet een beetje snel zijn, dus 1GB/s LAN is wel een vereiste. Daarnaast wil ik wel veel opslagruimte en niet alles in 1 keer kwijt zijn als een schijf de geest geeft: dus RAID 5 met 4(+) harde schijven. Dan hou je er effectief 3 over voor data.

Met deze vereisten kwam ik dan uit op de Intel SS4200-E en SS4200-EHW. Beiden voldoen ze, het is zelfs zo dat ik niet weet waar het verschil in zit tussen deze 2 modellen? (afgezien van de prijs: 30 euro). Het zijn sowieso geen dure apparaten: onder de 200 euro. En ze komen erg goed uit de reviews; snel (vooral als je er 1GB ram in stopt, en dat kost niks). Alleen wat minder energiezuinig, maar een thuisserver 24/7 laten draaien is ook niet bepaald zuinig.

Kom ik bij mijn vraag: bij deze apparaten wordt 4TB als maximale opslag aangegeven? Waarom? Is dit een technische limiet? Of komt dit omdat de specs gemaakt zijn in een tijd dat de grootste SATA schijf nog 1TB was?

Ik ben eigenlijk van plan 4x1,5TB erin te stoppen en zo effectief 4,5TB over te houden. Als je een beetje een collectie HD films gaat opbouwen gaat het namelijk erg hard met 10GB per stuk...

En zijn er nog andere betaalbare alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jabero_again
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-06-2023
Je kunt kijken naar een Fujitsu Siemens Scaleo 2205. Da's in princiepe hetzelfde ding van Intel, maar dan met wat schijven erin en met Windows Home server.
Ik heb de mijn een paar maanden geleden in Duitsland besteld voor 350Euro inclusief 2x 1TB wd green schijven. Ding bevalt heel goed. Met een plug-in kun je instellen wanneer het ding aan en uit moet gaan en hij kan automatisch pc's backuppen. Enige wat een probleem kan zijn is, als je hem in Duitsland besteld, er een Duitse WHS versie op staat. Kan iets lastiger zijn bij installeren/herstellen, maar als gebruiker merk je er weinig van.
Heb de mijn bij notebookbilliger.de gekocht. Is wel ERG moeilijk leverbaar op het moment!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jabero_again
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-06-2023
Oh, net gelezen dat je RAID5 wilt gebruiken, dan valt die scaleo al af.
Ik heb gelezen dat de scaleo gewoon met 1.5TB overweg kan. Het ding heeft trouwens nog 2 esata aansluitingen achterop...
Met WHS kun je gewoon uitbreiden. Met Linux en raid5 niet zo makkelijk... dan moet je de data backuppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Is het geen idee om zelf een energiezuinige server te bouwen? Daarin kun je zo veel schijven zetten als je wil en je kunt je eigen OS kiezen. Dat betekent dus ook dat je hem eventueel (in de toekomst) voor meer doeleinden kan gebruiken. Bovendien is een server over het algemeen nog een stukje sneller dan een NAS.

Het energieverbruik zal als je er bij het kiezen van componenten op let niet heel veel hoger zijn dan bij een NAS.

Zie voor meer info bijvoorbeeld [BBG] Zuinige Home Server Special mei 2009

[ Voor 12% gewijzigd door ik222 op 08-08-2009 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goku33
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 14:18
En als ik dan zoiets zou doen?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Sempron LE-1250€ 25,95€ 25,95
1AOpen ES45B Zilver, Zwart€ 36,95€ 36,95
1Asrock K10N78FullHD-hSLI 3.0€ 49,87€ 49,87
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G€ 23,29€ 23,29
1Maxtor DiamondMax 21 STM380215A€ 31,85€ 31,85
4Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB€ 87,95€ 351,80
1Samsung SH-S222A€ 17,52€ 17,52
ImporterenTotaal€ 537,23

Ik hoef niet zo'n klein formaat als in dat BBG topic, dus dat maakt het geheel wat wat goedkoper. Ik heb er een OS schijf en DVD speler met PATA in gedaan? Het moederbord heeft daarbij 6 SATA poorten en RAID 5 ondersteuning, dus de 4 1,5TB schijven kunnen dan mooi in raid5 lijkt me.

Dit zal ook sneller zijn dan die intel ss4200 oplossing?

[ Voor 6% gewijzigd door Goku33 op 08-08-2009 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik zou een iets snellere CPU nemen, dit is namelijk een singelecore en dat is wel heel langzaam. Ik ben bang dat dat wel eens je bottleneck in de doorvoersnelheid van het systeem kan zijn.

Ga dan beter voor de pricewatch: AMD Athlon X2 4850e. Die zal ongeveeer hetzelfde verbruiken (tenminste zelfde TDP) en is een heel stuk sneller. Is ook niet zo gek duur. Verder zou ik een gewone SATA DVD brander nemen want ik denk niet dat je moederbord een PATA aansluiting heeft.

Met bovenstaande aanpassingen is het een prima configuratie die ook sneller zal zijn dan die NAS.
Pagina: 1