Toon posts:

2TB limiet in NTFS, 32/64bit of ergens anders?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.032 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Heb 4x1TB aan spinpoints gehaald, welke ik in een raid0 wil hangen als 1 grote van 4TB.
In linux kan ik gewoon alles qua fs grotes (meerdere grote array's), maar in windows loop ik tegen een limiet aan.

Is deze te omzeilen, zoja hoe? En waar ligt het presies aan, dat ik nog 32bits xp sp3 draai of is het puur een NTFS limiet?

Alvast bedankt,

Attitude

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Wat heb je zelf gevonden? :)

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Verwijderd

Topicstarter
Zelf ook al wel gegoogled, maar kon nergens vinden waar het nou presies aan ligt.

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

De oude (MBR) manier van partitioneren ondersteunt geen partities > 2TB, daar heb je GPT partities voor nodig. GPT partities worden alleen ondersteund door: Windows XP x64 Edition, Windows Server 2003 Service Pack 1, Windows Vista, of nieuwer.
Daar komt nog bij dat zelfs als je een van deze OSen gebruikt je nog steeds niet kunt booten van een GPT partitie.

[ Voor 0% gewijzigd door Nvidiot op 08-08-2009 13:14 . Reden: TB, GB, wat maakt het ook uit? :+ ]

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
@Nvidiot: Een typo, bedoel je niet 2TB?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-02 15:32
Nvidiot schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 13:10:
De oude (MBR) manier van partitioneren ondersteunt geen partities > 2GBTB, daar heb je GPT partities voor nodig. GPT partities worden alleen ondersteund door: Windows XP x64 Edition, Windows Server 2003 Service Pack 1, Windows Vista, of nieuwer.
Daar komt nog bij dat zelfs als je een van deze OSen gebruikt je nog steeds niet kunt booten van een GPT partitie.
;)

Verwijderd

Topicstarter
De oude (MBR) manier van partitioneren ondersteunt geen partities > 2GB, daar heb je GPT partities voor nodig. GPT partities worden alleen ondersteund door: Windows XP x64 Edition, Windows Server 2003 Service Pack 1, Windows Vista, of nieuwer.
Dus dan ben ik eigenlijk al verplicht te upgraden naar windows vista / windows 7? Dan knal ik alles wel lekker in mn storagefarm die op linux draaid. WinXP is het enige wat ik vertrouw qua stabiliteit... Vista & 7 niet.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 13:15:
[...]

Dus dan ben ik eigenlijk al verplicht te upgraden naar windows vista / windows 7? Dan knal ik alles wel lekker in mn storagefarm die op linux draaid. WinXP is het enige wat ik vertrouw qua stabiliteit... Vista & 7 niet.
Je kan toch ook 2 partities van 2Tb maken?
(Overigens weet ik niet of ik het met je eens ben over stabiliteit, maar dat terzijde).

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• doctormetal
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-02 23:25
De oude (MBR) manier van partitioneren ondersteunt geen partities > 2GB, daar heb je GPT partities voor nodig. GPT partities worden alleen ondersteund door: Windows XP x64 Edition, Windows Server 2003 Service Pack 1, Windows Vista, of nieuwer.
Het FAT file system kan niet hoger dan 2GB partities. een basic disk met MBR indeling, kan redelijk grote partities aan, alleen is het aantal partities beperkt.
De beperking is wel dat je geen partitie kan aanmaken boven de 2TB grens. Je kan dan het start adres van de partitie niet meer kwijt in een 32 bits LBA.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:32

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Verwijderd schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 13:08:
[...]

Zelf ook al wel gegoogled, maar kon nergens vinden waar het nou presies aan ligt.
Misschien moet zoeken op het Internet een apart vak worden op school.

Western Digital My Book 4TB supported by XP prof?

Verwijderd

Ik neem aan dat je 4TB als puur storage wilt gebruiken. Waarom wil je dan in godensnaam raid0 draaien? Of is data niet zo belangrijk voor je?

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

nee, windows kan als OS disk ("C schijf") max 2 TB. de "D-disk" en hoger waar geen windows op staat kan tot 10 TB in NTFS (zover ik weet)

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-02 17:53

Tjark

DON'T PANIC

[...]
hahahahaha.... stabiliteit belangrijk vinden en dan data op een raid 0 gooien... :O

*insert signature here

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Tjark schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 18:27:
[...]

hahahahaha.... stabiliteit belangrijk vinden en dan data op een raid 0 gooien... :O
Ik dacht precies hetzelfde.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

AlexanderB schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 18:12:
nee, windows kan als OS disk ("C schijf") max 2 TB. de "D-disk" en hoger waar geen windows op staat kan tot 10 TB in NTFS (zover ik weet)
Alleen as D een aparte disk is (of apart raidvolume) en die met de GPT indeling is geformatteerd (met de beperking van bovengenoemde OSen). Een tweede partitie op een MBR disk kan niet > 2TB.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-01 16:56
AlexanderB schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 18:12:
16 exabytes (Eb).
Een heel stuk meer dus.

Volgens mij is het zelfs per volume die 2TB. (dus per harddisk of raid volume)
Want MBR word toch op de eerste stuk van de hd geschreven en niet in partitie label gedeelte.
[...]

Hoe kan je oordelen over een product dat niet uit is??
Tis namelijk niet voor consumenten markt beschikbaar, en een msdn download is er om dingen te testen zoals je nieuwe gemaakte drivers of software, en het OS te leren om support te leveren en implementaties etc.

En Vista is heel stuk beter dan je probeert te geloven. (op moderne hardware)
Maar ervaring is zelfs dat Vista 64bit beter is als de 64bit versie van XP.
De 32bit versies doe ik te weinig mee maar daar is ook de zaak, gebruik goede drivers.
Want heb ook hele snelle vista laptops gezien.

Kwa stabiliteit is er niks mis mee met Windows Vista, ik denk ik veel gevallen zelfs beter.
Omdat er gewoon heel veel veranderd is op kernel niveau, en bepaalde zaken gewoon vereist zijn omdat ze geen blauwe schermen willen door gaarre drivers.

Hoe kom je eigenlijk op het idee om Raid 0 te gebruiken bij zoveel tb's en dat type schrijf?
Je had dan beter voor raptors of iets anders kunnen gaan als het echt om snelheid gaat.

En voor data opslag kan je beter voor raid1 of raid5 kiezen en als je geen ruimte wilt inleveren dan vallen alle raid levels af.
Ik denk niet dat je namelijk vrolijk word als je 4tb raid array kapot is omdat er 1 schrijf faalt.

[ Voor 6% gewijzigd door Erwinvz1 op 08-08-2009 20:37 ]

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-06-2025
Windows vista & windows 7 niet stabiel ??

Misschien niet op een pentium 3
maar met fatsoenlijk hardware dus echt wel 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door Marsjee op 09-08-2009 14:14 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 08:34

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Of Vista of welk OS dan ook stabiel is is volgens mij niet waar het topic over gaat. Dat zijn gewoon persoonlijke keuzes en de boodschap is inmiddels denk ik wel overgekomen. En de NTFS vraag is inmiddels beantwoord.

RAID0 met 4 schijven is alleen wel gewoon af te raden. Als één van de vier faalt ben je alles kwijt. Beter kun je gebruik maken van RAID5 of RAID10 in dit geval. Heb je wel geen 4TB maar, maar de kans dat je RAID0 in de soep draait is relatief gezien gewoon enorm vergeleken met de andere opties.
En ook is er nog het puntje van RAID over Samsung SpinPoint F1s, dat is ook geen combinatie die ik kan aanraden. Indien je software RAID wilt gaan draaien vanuit het OS zelf, dan kan het wel. Maar op Intel Matrix RAID en hardware RAID hebben SpinPoint F1s de neiging om de RAID array te slopen door er uit te vallen of niet herkent te worden. In geval van hardware RAID is het nogal afhankelijk van je hardware, HighPoints schijnen er wel mee om te kunnen gaan.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:39

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Jongens dit topic gaat nergens naar toe zo te lezen, enigszins veroorzaakt door de topic starter dat begrijp ik maar om er zo op door te gaan is ook niet verstandig. Persoonlijk denk ik dat de topic starter beter wat meer research kan doen voordat hij verder gaat. Hier op GoT gaan wij er namelijk vanuit dat je eerst zelf onderzoek doet alvorens een topic aan te maken.

Attitude je geeft aan google gebruikt te hebben om informatie m.b.t. de 2TB grens te achterhalen, ik ben bang dat je dan toch wat verkeerde termen hebt gebruikt, want deze informatie is toch niet echt moeilijk te vinden. Voor een volgende keer laat even weten waar je precies op gezocht hebt.

Verder zijn bepaalde reacties van medetweakers hier wel begrijpelijk. Je geeft namelijk aan Vista en Windows 7 niet te vertrouwen kwa stabiliteit tegenover Windows XP (natuurlijk zit hier een deel eigen voorkeur in). Nergens blijkt dat jij ook daadwerkelijk ervaring hebt met beide OSen. In het geval van Windows 7 kan dat ook nauwelijks, omdat deze ook nog niet op de markt is verschenen. Daarnaast draait Windows Vista op hedensdaagse hardware zeker net zo goed als Windows XP dat doet. Je moet zoals iemand al opmerkte geen verouderde hardware gebruiken.

Als laatste wil ik opmerken dat het misschien raadzaam is om eens de FAQ's door te nemen op het gebied van RAID levels. Aangezien jij stabiliteit zo hoog in het vaandel hebt staan is het vreemd om bij een dergelijke opslag capaciteit voor RIAD0 te kiezen, tenzij je veel vluchtige data gebruikt natuurlijk. Stabiliteit van het OS en datazekerheid is natuurlijk niet helemaal onder de zelfde noemer te scharen. Wat wel weer vreemd is jouw keuze voor de Samsung F1 serie, deze hardeschijven staan er namelijk bekend om voor problemen te kunnen zorgen wanneer deze in een RAID array zijn opgenomen.

Ik denk dat ik inmiddels het topic wel heb samengevat en duidelijk heb gemaakt waarom bepaalde opmerkingen zijn geplaatst. Daarnaast is toch de vraag van de TS met een beetje zoekwerk goed terug te vinden met Google of de GoT search. Ook doen de keuzes kwa hardware denken dat TS niet helemaal vldoende vooronderzoek heeft gedaan, daarom het advies eens de FAQ's door te nemen en wat meer gebruik te maken van de GoT search.

Edit: Mijn collega Ultraman geeft precies aan wat ik ook probeer duidelijk te maken en is mij net even voor geweest. :)

[ Voor 3% gewijzigd door _Dune_ op 09-08-2009 15:24 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.