[Mandriva 2009] cpufreq-profiel forceren

Pagina: 1
Acties:

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-01 00:18
Sinds ik van Ubuntu 8.04 naar Mandriva 2009 ben overgestapt, merk ik dat mijn PC's met AMD Athlon64 CPU niet altijd meer "terugschalen" naar een lagere frequentie als ze laag worden belast. Als ik met cpufreq-info ga kijken, dan zie ik soms dat het profiel "ondemand" is geactiveerd, soms is dat "performance".

Ik zou graag willen zien dat mijn PC´s elke keer opstarten met het profiel "ondemand", maar hoe zou ik dit in kunnen stellen?

Overigens kan ik met "cpufreq-set -g ondemand" wel het juiste profiel selecteen, maar ik zou graag willen zien dat het automatisch gebeurt bij het opstarten, aangezien en ook wel eens personen de PC's gebruiken die dat niet (weten te) doen, waardoor de PC's onnodig veel stroom gebruiken.

• mpol
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01 18:45

mpol

root@localhost

Je kunt als root het bestandje:
/etc/sysconfig/cpufreq
aanpassen, en dan de Governor omzetten.

https://timelord.nl

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-01 00:18
Ik heb dit inmiddels gedaan bij een aantal PC's, maar het schijnt dat hij af en toe toch automatisch naar "performance" gaat terwijl in /etc/sysconfig/cpufreq "ondemand" is ingesteld. Het systeem is op dat moment niet zwaar belast (MP3's afspelen) en de instellingen bekijk ik met "cpufreq-info".