de aansluitingen op zich zou kunnen en dan bedoel ik het fysieke inpluggen van de kabels en niet meer dan dat.
zo'n schijf heeft intern gewoon 1 sata aansluiting richting de fysieke hdd die er in zit en dan ga je of vanaf usb en een controller naar die sata aansluiting of je bypassed en gebruikt de esata (waarbij dus ook een hogere snelheid mogelijk is omdat je geen onnodige convertie's nodig hebt)
bij gelijktijdig gebruik gaat het ook problemen opleveren ivm data-consistentie. maw: als pc 1 en pc 2 gelijktijdig de data aanpassen (schrijven) op die harde schijf ga je data verliezen. net als "lezen en schrijven" en "schrijven en lezen" (resp. pc 1 en pc2) problemen gaat geven. enkel lezen gaat (met geluk) wel lukken.
(ps: je kan dit ook testen met dezelfde partitie van een fysieke schijf te koppelen aan 2 virtuele OS'en. Ik kan je uit ervaring zeggen dat dat werkt zolang er slechts 1 OS toegang zoekt tot die schijf, zodra die andere er ook maar iets met doet ben je je data kwijt en kan je met geluk fdisk-f'en...)
Wil je toch een harde schijf die je op beide pc's gelijktijdig kunt aanspreken, gebruik dan een netwerkschijf.
Die heeft normaal gezien ook de software aan boord om deathlocks (pc1 heeft file vast en wacht tot pc2 ander file vrijgeeft, terwijl pc2 ook aan het wachten is tot pc1 zijn file vrijgeeft), en "data-spaghetti" te voorkomen.
een usb-esata schijf is er om op slechts 1 pc aangesloten en gebruikt te worden, een netwerkschijf is er voor gelijktijdig met meerdere pc's gebruikt te worden.
(met geluk kan je met 2 partitie's op die schijf dat wel doen. maar dan mogen beide pc's niet gelijktijdig toegang vragen/hebben tot dezelfde partitie en ik vermoed dat je de vraag eerder stelt omdat je zo makkelijk data toegangbaar wilt houden voor beide pc's ook als ze gelijktijdig opstaan en er data op schrijven, aanpassen, uitwisselen van en naar die schijf ....)
[
Voor 21% gewijzigd door
soulrider op 08-08-2009 10:10
]