Toon posts:

Externe HDD eSATA + USB > vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus een nieuwe externe HDD nodig, nu is mij vraag of er externe HDD's bestaan die ik met b.v. eSATA op PC1 aansluit en dan met USB op PC2.

Dus tegelijkertijd, kan dit en zo ja met iedere willekeurige extrene HDD die deze beide aansluitingen heeft of gaat het dan om een specifiek model?

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
de aansluitingen op zich zou kunnen en dan bedoel ik het fysieke inpluggen van de kabels en niet meer dan dat.

zo'n schijf heeft intern gewoon 1 sata aansluiting richting de fysieke hdd die er in zit en dan ga je of vanaf usb en een controller naar die sata aansluiting of je bypassed en gebruikt de esata (waarbij dus ook een hogere snelheid mogelijk is omdat je geen onnodige convertie's nodig hebt)

bij gelijktijdig gebruik gaat het ook problemen opleveren ivm data-consistentie. maw: als pc 1 en pc 2 gelijktijdig de data aanpassen (schrijven) op die harde schijf ga je data verliezen. net als "lezen en schrijven" en "schrijven en lezen" (resp. pc 1 en pc2) problemen gaat geven. enkel lezen gaat (met geluk) wel lukken.
(ps: je kan dit ook testen met dezelfde partitie van een fysieke schijf te koppelen aan 2 virtuele OS'en. Ik kan je uit ervaring zeggen dat dat werkt zolang er slechts 1 OS toegang zoekt tot die schijf, zodra die andere er ook maar iets met doet ben je je data kwijt en kan je met geluk fdisk-f'en...)

Wil je toch een harde schijf die je op beide pc's gelijktijdig kunt aanspreken, gebruik dan een netwerkschijf.
Die heeft normaal gezien ook de software aan boord om deathlocks (pc1 heeft file vast en wacht tot pc2 ander file vrijgeeft, terwijl pc2 ook aan het wachten is tot pc1 zijn file vrijgeeft), en "data-spaghetti" te voorkomen.

een usb-esata schijf is er om op slechts 1 pc aangesloten en gebruikt te worden, een netwerkschijf is er voor gelijktijdig met meerdere pc's gebruikt te worden.

(met geluk kan je met 2 partitie's op die schijf dat wel doen. maar dan mogen beide pc's niet gelijktijdig toegang vragen/hebben tot dezelfde partitie en ik vermoed dat je de vraag eerder stelt omdat je zo makkelijk data toegangbaar wilt houden voor beide pc's ook als ze gelijktijdig opstaan en er data op schrijven, aanpassen, uitwisselen van en naar die schijf ....)

[ Voor 21% gewijzigd door soulrider op 08-08-2009 10:10 ]

Verwijderd

Ik denk (nooit geprobeerd) dat een beetje schijf toch maar 1 aansluiting tegelijk actief slikt. Juist om problemen te voorkomen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

1 aansluiting kan maar per keer actief zijn. Het beste kun je er dus gewoon een netwerkdisk van maken wil je er met meerdere pc's tegelijkertijd bijkomen.

Verwijderd

Topicstarter
MIjn probleem is juist dat het streamen over LAN via mijn server van Blu Ray materiaal niet goed loopt.
Ik heb dus geen zin om telkens met HDD's door het huis te lopen.

Deze externe HDD dient zeg maar als doorgeefluik van mijn HTPC, deze zet de downloads met eSATA op de externe HDD waarna ik ze via USB 2.0 op mijn DUNE BD PRIME wil afspelen

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Is het dan niet handiger gewoon te upgraden naar een 1000Mb lan? (want ik ga er vanuit dat je nu 100Mb hebt).
Ik weet natuurlijk de specs van je server ook niet, maar als dat een antiek ding is gaat het traag (ik heb hier een P3 600je in een lieve roze behuizing met het probleem dat alles aan de PCIbus hangt. Als ik mazzel heb haal ik 18MB/s over een 1000Mb netwerk. Toen ik er nog een 100Mb kaart in had zitten lag dat nog een stuk lager en dan kan streamen lastig gaan worden).

Verwijderd

Dat gaat niet werken. Niet zonder steeds 1 machine los te koppelen iig.

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 09:52:
Is het dan niet handiger gewoon te upgraden naar een 1000Mb lan? (want ik ga er vanuit dat je nu 100Mb hebt).
Ik weet natuurlijk de specs van je server ook niet, maar als dat een antiek ding is gaat het traag (ik heb hier een P3 600je in een lieve roze behuizing met het probleem dat alles aan de PCIbus hangt. Als ik mazzel heb haal ik 18MB/s over een 1000Mb netwerk. Toen ik er nog een 100Mb kaart in had zitten lag dat nog een stuk lager en dan kan streamen lastig gaan worden).
Alles is al 1000Mb LAN alleen de Dune BP PRIME heeft 100Mbit, dan nog zou het moeten werken maar om de een of andere reden loopt het niet.

Aan mijn HTPC / Server licht het niet, deze is 1 week oud en is een:
Gigabyte GA-E7AUM-DS2H
E8400
4GB Ram
1TB Samsung F2 (5400rpm)
Windows 7

Afspelen van 1:1 BD Roms (30 tot 50GB) op de HTPC is een drama, ik krijg het iig niet voor elkaar

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
persoonlijk zou ik dan de esata richting de htpc hangen en de usb aan je pc (snelheid bij afspelen is belangrijker dan snelheid bij coperen van data), maar zoals hierboven door de mods (en door mij) al is gezegd; lukt niet tenzij je de andere pc loskoppelt voordat je leest/schrijft.
En dan komt het neer op lopen met kabeltje, of lopen met de schijf, wat je dan weer niet wilt...

upgrade naar Gbps-netwerk, en/of een goede NAS kopen.

ps: ik merk bij streaming dat het ook (vaak) misgaat zodra de data over 2 switchen moet gaan, maar dat het wel lukt zodra die slechts over 1 switch gaat. (bv dvd-iso vol happeringen bij 2 switchen, en zelfde dvd-iso wel vlot over 1 switch)

En als je pc en htpc toch zo kort bij elkaar staan dat je met usb en esata een externe schijf op beiden kan aansluiten, waarom hang je dan bv geen dvi-hdmi kabel tussen je pc en je tv voor die zware bluray-rips ?
(en een 3,5 mm² plug naar rca voor audio)

[ Voor 6% gewijzigd door soulrider op 08-08-2009 10:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
soulrider schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 10:17:
persoonlijk zou ik dan de esata richting de htpc hangen en de usb aan je pc (snelheid bij afspelen is belangrijker dan snelheid bij coperen van data), maar zoals hierboven door de mods (en door mij) al is gezegd; lukt niet tenzij je de andere pc loskoppelt voordat je leest/schrijft.
En dan komt het neer op lopen met kabeltje, of lopen met de schijf, wat je dan weer niet wilt...

upgrade naar Gbps-netwerk, en/of een goede NAS kopen.

ps: ik merk bij streaming dat het ook (vaak) misgaat zodra de data over 2 switchen moet gaan, maar dat het wel lukt zodra die slechts over 1 switch gaat. (bv dvd-iso vol happeringen bij 2 switchen, en zelfde dvd-iso wel vlot over 1 switch)

En als je pc en htpc toch zo kort bij elkaar staan dat je met usb en esata een externe schijf op beiden kan aansluiten, waarom hang je dan bv geen dvi-hdmi kabel tussen je pc en je tv voor die zware bluray-rips ?
(en een 3,5 mm² plug naar rca voor audio)
In de huidige setup stream ik vanaf de HTPC welke middels 1 (100Mbit) switch is verbonden met de DUNE.
Dit hapert dus bij grote Blu Ray schijven, met .mkv files gaat het goed, deze heb ik tot circa 20GB.

De HTPC zit reeds met HDMI (1.3) aan de Marantz SR8002 welke op zijn beurt weer aan de Panasonic P50V zit.

Ik krijg op de HTPC de .m2ts files niet goed aan de gang, wel met VLC maar dan is de audio brak (lees geen bitstream) ik wil nl niet dat de HTPC de decoding doet, daar heb ik de Marantz voor.
Pagina: 1