• Spurlie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-12-2025
Morgen ben ik van plan om een dvd speler of een dvd recorder aan te schaffen. Momenteel hebben we thuis nog een videorecorder en een oude philips dvd speler. Echter begint de dvd speler een beetje kuren te vertonen en zijn we de slechte kwaliteit van de videorecorder een beetje beu (bijvoorbeeld als we de formule1 opnemen) nu we al een tijdje een Panasonic plasma hd-ready tv hebben.

Nu vraag ik mij echter wel af of het voor ons nut heeft om een dvd-speler/recorder aan te schaffen die een hdmi aansluiting en wellicht upscaling heeft. De meeste films die we kijken die haal ik doormiddel van FTD van het internet, wat waarschijnlijk niet de kwaliteit is van de originele dvd's. Heeft deze optie voor ons dus nut?

Is het daarnaast met alle recorders mogelijk om digitaal op te nemen via de decoder als je niet thuis bent en dus niet naar een ander digitaal kanaal hoeft te kijken?

• Fatal Mind
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Persoonlijk zou ik gewoon voor iets gaan waar een HDMI aansluiting op zit, hoogstwaarschijnlijk zit er dan ook nog wel een scart op, maar dit geeft je wel de keus + je ben op de toekomst voorbereid.

Ook het feit dat een hdmi kabel vele malen minder ruimte inneemt dan een scart is een voordeel, ook de stevigheid van de stekker is een belangrijk punt, hoevaak ik wel niet een scart uit een tv of iets trek waarna uit van ellende uit elkaar valt ( oke budget kabel, maar toch )

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-02 14:28

Nobby

Nuts!

Nou, ik heb juist slechte ervaringen met de fragiele hdmi kabels. Die stekkers zijn pas echt breekbaar.

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

Verwijderd

Als ik een tip mag geven: de LG RH387H heeft zowel een HDMI als scart aansluiting en kost maar rond de 160 euro.
Heb er zelf een en zou direct terug een LG kopen als ik een nieuwe nodig had. Zeer goede opnamekwaliteit en zeer gebruiksvriendelijk. Het editeren van opnames is bijvoorbeeld zeer eenvoudig. Opnames kunnen ook heel gemakkelijk en snel overgezet worden naar DVD-R.
De reden waarom je best voor een toestel met HDMI aansluiting kiest is dat TV's op termijn enkel nog HDMI ingangen zullen hebben en dat de oude aansluitingen zullen verdwijnen. Er zijn nu bijvoorbeeld al TV's die geen scart aansluiting meer hebben.

• Sparks.nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-02 22:08
Je moet altijd gaan voor een speler die hdmi heeft. Via hdmi wordt het signaal digitaal over de kabel naar de tv verstuurd en niet analoog zoals via scart het geval is.

Het gevolg van het gebruiken van een scart kabel i.c.m. een lcd/plasma tv is het volgende:
1. Data wordt digitaal van de disc gehaald.
2. Data wordt omgezet van digitaal naar analoog (verliespost aan kwaliteit) om verstuurd te kunnen worden naar de tv.
3. De data wordt getransporteerd over de scart kabel (verliespost 2).
4. De data wordt in de tv omgezet van analoog naar digitaal (een lcd/plasma geeft immers digitaal weer), dit is verliespost 3.

Het gevolg van het gebruiken van een hdmi kabel i.c.m. een lcd/plasma tv is het volgende:
1. Data wordt digitaal van de disc gehaald.
2. Data wordt NIET omgezet van digitaal naar analoog en blijft dus volledig digitaal tijdens het transport. Aan het signaal wordt extra data toegevoegd (of zit er al in, hier twijfel ik ff) waardoor het digitale signaal bij aankomst in de tv altijd naar exact dezelfde data kan worden geconstrueerd en er geen verlies is. Dit is waarom het niet uitmaakt hoe duur je kabel is.
3. De data wordt getransporteerd over de hdmi kabel. Door de foutcontrole is verlies hier niet van toepassing.
4. De data wordt in de tv ontvangen, hier vindt geen omzetting plaats want het signaal is immers al digitaal.

Wat betreft de upscaling door de dvd speler/recorder. Upscaling zorgt ervoor dat de resolutie van de niet HD content wordt omgezet naar de resolutie die de tv kan weergeven (bijvoorbeeld 1080p).
Het hangt geheel van de kwaliteit van de hardware in de tv of dvd speler/recorder af welke je het beste kan nemen om de upscaling uit te laten voeren. Ik verwachte bij mij dat de dvd recorder het minder goed zou doen, maar niets was minder waar. Hier kom je proefondervindelijk achter.

Edit:

Het opnemen van het digitale signaal zou via een hdmi ingang moeten gaan op de recorder, hier heb ik geen ervaring mee aangezien ik geen hd ontvanger heb (wacht op CI+). Wat ik zeker weet is dat je een decoder via scart op de recorder kan aansluiten en kan opnemen. Hierbij maak je dus alleen gebruik van het feit dat je signaal weinig ruis heeft (of je moet wel echt bagger kabels en connectoren hebben).

[ Voor 10% gewijzigd door Sparks.nl op 09-08-2009 13:05 ]