Schijf zomaar kapot?

Pagina: 1
Acties:

• programfile
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Mijn externe hdd draait eigenlijk altijd, ik zet hem zelden uit.
Laatst 12 dagen op vakantie geweest, overal stroom af gedaan voordat ik weg ging.
Ik kom thuis zet mijn schijf weer aan, speel een paar muziekbestanden af van die schijf ewn download er wat naar toe bla bla, gaat dik half uur goed. Tot de muziek in 1 keer ophoud, en de schijf begint te tikken.

Schiijf uit, schijf aan, blijft tikken. Uit behuizing gehaald, rechtstreeks aangesloten, blijft tikken.
Hoe kan dit nou weer, dat dit mogelijk is, alles kwijt..

Wie heeft ervaring met dit soort perikelen en wie weet of ik een kans maak door het printplaatje te vervangen door die van een identieke hdd.

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01:52

Twazerty

AVCHDCoder developer

tikkende hardeschijf klinkt niet goed. Ik denk niet dat het verwisselen van een printje gaat helpen. De schijf zelf is zeer zeker stuk.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:27
Zelfde probleem heb ik ook gehad met een externe hd die continu aanlag.
Heb nog net alle data kunnen kopieren naar een nieuwe schijf en enkele dagen later was de schijf volledig dood.
Nu zet ik mijn schijf alleen aan als het nodig is ....

mischien dit topic even doorlezen als je nog wilt proberen je data te redden :
Harde Schijven: Preventief Onderhoud, Reviven, en Reanimatie

[ Voor 25% gewijzigd door Ghostface9000 op 08-08-2009 02:55 ]

Verwijderd

Mijn ervaring is, wanneer schijven kontinu aanstaan dat je ze beter aan kunt laten staan. Op het moment dat een schijf 24/7 draait na een lange periode dan ineens "afkoelt" een kop/leesarm dan gewoon kan breken door een "haarscheurtje". Zo lang de schijf in bedrijf is blijft deze werken, totdat de schijf weer eens een keertje uitgezet word. Tikken houd vaak in dat een leesarm is afgebroken. Wil je het zeker weten dan kun je een diagnostische tool van de site van de fabrikant afhalen en deze een keer runnen.

Helaas geef ik je weinig kans, bij tikken is het vaak al te laat :

http://www.google.com/sea...urceid=ie7&rlz=1I7GGLL_nl

In een enkel geval wil het tikken wel eens weggaan na de harde schijf een paar harde klappen te hebben verkocht, op eigen risico, en dan nog blijft de vraag of de "platter" niet beschadigd is, maar je zal maar geluk hebben dat je dan nog net een keer een back up kan maken :)

• programfile
  • Niet online
Het is toch ongelooflijk, dat je niet kan vertrouwen op zon ding, hem altijd goed behandelt, poef kapot.

Wat zijn dan eigenlijk de allerbeste schijven, die een leven mee gaan of zijn die er niet?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
programfile schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 17:31:
Het is toch ongelooflijk, dat je niet kan vertrouwen op zon ding, hem altijd goed behandelt, poef kapot.

Wat zijn dan eigenlijk de allerbeste schijven, die een leven mee gaan of zijn die er niet?
Een externe hd wordt vaak veel te heet, dus indien je die altijd gebruikt/veel gebruikt dan zal die volgens mij sneller defect gaan. Er zit meestal geen koeling op deze dingen. Je kan er ook kopen met een fan.

Voor de rest dit is electronica en kan direct defect gaan, dus altijd een backup maken.

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:29

mphilipp

Romanes eunt domus

Wat denk je zelf?

Misschien is het een factor dat ie in zo'n externe behuizing zit, maar als een schijf door de eerste paar maanden heen is, blijft ie het doorgaans wel een paar jaartjes doen. Ik heb eigenlijk nog nooit een kapotte schijf gehad. Ik heb er wel hier een liggen die ik niet te lang aan moet laten staan, want dan gaat ie gek doen. Die is er dus bijna doorheen. Maar goed....het is dan ook een oudje. Maar een jaar of 5 houden ze het toch wel uit. Ik zet mijn PC nooit uit, maar zorg wel voor goede koeling. Nog nooit last gehad. En ze waarschuwen zelden vooraf als ze stuk gaan.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• Emmeau
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

jan99999 schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 18:32:
[...]Voor de rest dit is electronica en kan direct defect gaan, dus altijd een backup maken.
Yup, echter, meestal als een harde schijf het begeeft is het de mechanica.

En in het algemeen, dit soort dingen kunnen gebeuren. Dus houd je er rekening mee dmv oplossingen als back-ups en raid.

If you choose to criticise you choose your enemies

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-02 14:22

D4NG3R

kiwi

:)

jan99999 schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 18:32:
[...]

Een externe hd wordt vaak veel te heet, dus indien je die altijd gebruikt/veel gebruikt dan zal die volgens mij sneller defect gaan. Er zit meestal geen koeling op deze dingen. Je kan er ook kopen met een fan.

Voor de rest dit is electronica en kan direct defect gaan, dus altijd een backup maken.
Wel wat lullig als een externe HDD een backupschijf is.. zoals bij ons :O

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:29

mphilipp

Romanes eunt domus

Overigens lijkt het mij stug dat als een HD heel lang aan staat en je zet 'm uit, dat de arm dan afbreekt door het 'koelen'. Dat gaat geleidelijk, dus het lijkt me heel vreemd dat dingen dan spontaan breken. Dat gebeurt pas bij te snel afkoelen en dat is niet het probleem. Wat eerder een probleem is, zijn de lagers. Die worden heel erg heet en als je de schijf uit zet, kunnen ze vast gaan zitten. Daarom worden er steeds andere materialen geprobeerd waar de lagers van gemaakt worden.

Verder is het erg onverstandig om een externe HD permanent te gebruiken. Het is een mobiele oplossing en zo'n ding koelt gewoon niet goed genoeg - exemplaren met fan uitgesloten natuurlijk. HD's in een PC die hele dagen draaien heb ik nog nooit problemen mee gehad. Wél genoeg fans in het systeem, ook een recht op de HD's natuurlijk.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-02 20:16

boesOne

meuh

Je moet nooit op HDD's vertrouwen!
Ze kunnen altijd op elk moment kapot gaan. Er zijn geen oneindig betrouwbare schijven. Een backup op HDD is geen backup. (zo.. das eruit)

Wat ik doe is mijn belangrijke gegevens op meerdere schijven zetten, met de gedachte dat ze nooit allemaal tegelijk stuk gaan. Echt belangrijk spul staat ook op usb stick en cd/dvd.

Mijn mp3 verzameling is te groot om fatsoenlijk te backuppen. Dus alleen het echt zelfdzame spul staat op een 2e schijf. De rest download ik wel weer opnieuw..

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Verwijderd

Tikkende harde schijf betekent meestal wel dat hij kapot is. Een externe hd die te weinig power krijgt, niet opgestart geraakt, en in een continue loop van spin-ups zit kan je ook ervaren als een (min of meer) tikkend geluid, maar dat is hier niet het geval als je hem ook al intern hebt aangehangen.

Overigens blijft een tikkende hd in sommige gevallen wel voldoende werken om nog alles eraf te kunnen halen. Ik heb zelf ooit eens een jaar door kunnen werken met een hd die ik initiëel dood had verklaard met tikken. Na 2 weken niet meer naar gegekeken te hebben nog eens geprobeerd en het tikken was weg, alles er vanaf gehaald en dan nog een jaartje kunnen doorklungelen (met af en toe een tik) maar daarna is het tikken wederom verergerd en is hij definitief kapot gegaan.
Sja wat had je dan gedacht? Ik hoop ook nog altijd eens een ezeltje te vinden dat oneindig lang geld blijft schijten, maar ik besef dat dat ijdele hoop is ;)
Elk opslagmedium kan kapot gaan en al meer dan een decenium is de hoofdregel in de pc-wereld: zorg voor back-up.
D4NG3R NL schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 04:09:
Als het een backupschijf is, betekent dat alle data nog op de werkschijf staat. Als de backupschijf kapot gaat, maak je gewoon een nieuwe backup van de werkschijf en je zit weer goed.

Verwijderd

Niets gaat op papier een leven lang mee, het zit hem meer in de gedachte, hoe kan ik het veiligste er mee om gaan ?

Voor mijn muziek en foto's heb ik 1 schijf in gebruik, 1 back up draaiend in de server, kom dus nooit zonder te zitten en 1 schijf in de kast op de plank voor als de eerste 2 schijven failen. Iedereen in mijn omgeving raad ik aan om een 3 dubbele back up te maken van belangrijke data.

En nee, koppen/armen kunnen wel degelijk afbreken. Dat was in het verleden een factor erger dan tegenwoordig maar geen enkele HD arm word gecontroleerd op oneffenheden. Daarom bieden opslag producenten, heel slim, alleen garantie op het fabrikaat zelf, en niet op de data. Persoonlijk zou ik het wel graag zien dat hardwarebakkers een dergelijke garantie inbouwen, zeker als het om serie's gaan die productiefouten hebben, zoals dat nog wel eens voor komt :)

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:39

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

D4NG3R NL schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 04:09:
[...]
Hoe bedoel je dit? Als de backup op een externe HDD staat en dze raakt defet dan is er toch nog niets aan de hand, aangezien de orginele dat nog op de hardeschijf in de Pc staat. Wanneer je de data die op de externe HDD niet elders hebt staan dan is het namelijk ook geen backup, maar het orgineel. Dus naar mijn idee een beetje vreemde opmerking die je hier maakt.

Verder voor de topic starter, zoals reeds meerdere malen opgemerkt betekend een tikkende hardeschijf veelal dat de koppen niet meer in positie gebracht kunnen worden. Waardoor een dergelijk defect ontstaat: vallen, stoten of gewoon slijtage. Je geeft aan de externe hardeschijf practice 24/7 aan te laten staan, hier zijn dergelijke hardeschijven niet op gebouwd en met name de behuizingen waar zij in zitten niet. Bij veel externe behuizingen (voor de consumenten markt) is koeling het grootste probleem.

Overigens als je naar enterprise hardeschijven kijkt weke wel geschikt zijn voor 24/7 gebruik, deze zijn vaak enigszins aangepast of geselecteerd als zijnde de betere hardeschijven uit de batches. Deze hardeschijven zijn over het algemeen ook duurder dan de desktop/consumenten hardeschijven.

Afhankelijk hoe belangrijk de data voor je is heb je een paar opties:

1. Zoek eens op de diepvries methode hier op het forum, wanneer de "arm" koppen niet geroken is dan kan het zijn dat deze vast is gelopen. Door de hardeschijf sterk af te koelen heb je kans de arm/koppen weer vrij te krijgen waarna je direct de data moet kpoieren. (kijk hierbij wel uit voor condensvorming). Overigens gaat dit alleen werken als de koppen de platter niet hebben beschadigd. Het tikken van de hardeschijf kan namelijk ook betekenen dat de koppen op de platters "dansen".

2. Wanneer de data echt belangrijk voor jou is dan raad ik aan verder niets meer met de hardeschijf te doen en datarecovery over te laten aan een professional. Aangezien je zelf hiermee geen ervaring zult hebben is de kans dat je het erger maakt zeer zeker aanwezig. Voor informatie over datarecoverybedrijfen raad ik aan de FAQ's van dit subforum eens door te nemen en de "sticky" post van Terw_Dan met betrekking tot datarecovery.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• programfile
  • Niet online
Ok, ik ga morgen de schijf bekabeld inpakken in een plastic zak en hem een nacht in de vriezer leggen.
Ik hou jullie op de hoogte, zou wel gaaf zijn als het lukt.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

programfile schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 18:42:
Ok, ik ga morgen de schijf bekabeld inpakken in een plastic zak en hem een nacht in de vriezer leggen.
Ik hou jullie op de hoogte, zou wel gaaf zijn als het lukt.
Let wel, ik raad je aan om even op ervaringen hiermee te zoeken hier op het forum. De keven natuurlijk risico's aan, het hangt allemaal af van hoe belangrijk jij de data op de betreffende hardeschijf vindt.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:32

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik vind het ongelofelijk dat mensen hun data op 1 medium opslaan en dan verbaasd zijn dat als dit medium stuk gaat ze alles kwijt zijn. Alles gaat kapot, auto's, radio's, vliegtuigen, maar computers en onderdelen gaan nooit stuk? /einde rant.

Als die data je echt wat waard is dan kun je beter naar een professioneel data recovery bedrijf gaan. Mag je wel honderden, zoniet duizenden euros lappen, en dan maar hopen dat ze iets terug vinden.

De vraag is nu, hoeveel geld is je data waard? Ga je zelf met die disk kloten zodat al je kansen op recovery verkeken zijn als het mis gaat?

[ Voor 23% gewijzigd door Q op 09-08-2009 20:51 ]

• pafdaddy
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
_Dune_ schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 16:03:
[...]
.

Overigens als je naar enterprise hardeschijven kijkt weke wel geschikt zijn voor 24/7 gebruik, deze zijn vaak enigszins aangepast of geselecteerd als zijnde de betere hardeschijven uit de batches. Deze hardeschijven zijn over het algemeen ook duurder dan de desktop/consumenten hardeschijven.
Geloof je werkelijk dat ze alle schijven testen om de beste exemplaren eruit te halen?

Dit bericht kan oorzaak of gevolg zijn van misverstanden.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Q schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 20:44:
[...]
Als die data je echt wat waard is dan kun je beter naar een professioneel data recovery bedrijf gaan. Mag je wel honderden, zoniet duizenden euros lappen, en dan maar hopen dat ze iets terug vinden.

De vraag is nu, hoeveel geld is je data waard? Ga je zelf met die disk kloten zodat al je kansen op recovery verkeken zijn als het mis gaat?
Een beetje overdreven, het zal geen duizende euro's zijn honderden zal het eerder zijn, maar dat is nagelang hoeveel data men kan recoveren. Je betaald per MB of GB, daarbij zijn er bedrijven die op een "no cure, no pay" basis werken zoals: http://www.palmerdata.com/ Hier heb ik voor een klant een kleine twee jaa geleden een 40GB laptop hardeschijf latenrecoveren. De hardeschijf was dusdanig defect dat ze bij Palmer Datarecovery de platters hebben overgezet in een ander hardeschijf. Practice de ultime recovery, de hardeschijf was gewoon weer volledig aanspreekbaar. Dit heeft toen zo'n 900 euro gekost. (omgerekend van uit de engels pond),
pafdaddy schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 21:54:
[...]
Geloof je werkelijk dat ze alle schijven testen om de besten eruit te halen?
Ja, zo deed Maxtor dit in iedergeval met hun Maxline Enterprise hardeschijven. Dit zal wel geen handmatigproces zijn, als je dat denkt, maar zo doen ze het wel. Het gaat dan met name om de "vlieghoogte" van de koppen, als ik mij goed kan herinneren :) Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook even verbaasd was.

[ Voor 17% gewijzigd door _Dune_ op 09-08-2009 22:05 ]

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:32

Q

Au Contraire Mon Capitan!

_Dune_ schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 21:59:
[...]

Een beetje overdreven, het zal geen duizende euro's zijn honderden zal het eerder zijn, maar dat is nagelang hoeveel data men kan recoveren. Je betaald per MB of GB, daarbij zijn er bedrijven die op een "no cure, no pay" basis werken zoals: http://www.palmerdata.com/ Hier heb ik voor een klant een kleine twee jaa geleden een 40GB laptop hardeschijf latenrecoveren. De hardeschijf was dusdanig defect dat ze bij Palmer Datarecovery de platters hebben overgezet in een ander hardeschijf. Practice de ultime recovery, de hardeschijf was gewoon weer volledig aanspreekbaar. Dit heeft toen zo'n 900 euro gekost. (omgerekend van uit de engels pond),
900 nee, negenhonderd euro. My oh my. En dan het geluk dat ze wel alles terug kunnen halen, want dat is niet eens zeker. Platters overzetten is wel een worst-case scenario, maar een gratis klusje wordt het nooit.

En het kost zo weinig om dit risico uit te bannen en die 900 euro aan iets leuks uit te geven. Hemeltergend.

[ Voor 21% gewijzigd door Q op 09-08-2009 23:06 ]

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Q schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 22:52:
[...]
900 nee, negenhonderd euro. My oh my. En dan het geluk dat ze wel alles terug kunnen halen, want dat is niet eens zeker. Platters overzetten is wel een worst-case scenario, maar een gratis klusje wordt het nooit.

En het kost zo weinig om dit risico uit te bannen en die 900 euro aan iets leuks uit te geven. Hemeltergend.
Volgens mij lees jij niet goed, wanneer ze geen data kunnen terughalen betaal je ook niets: "no cure, no pay". Daarbij is de keuze aan de persoon of de data het waard is. Als het een paar GB aan MP3 of films is, dan zou ik zeggen laat maar zitten. Wanneer het om baby/kinder foto's en filmpjes gaat van de afgelopen 3 jaar, dan zou ik er een smak geld tegen aan gooien en mijn verlies nemen.

Als je probeerd aan te geven dat voorkomen beter is dan genezen, dan heb je volkomen gelijk, een backup van belanrike data is natuurlijk altijd aan te raden.

P.s. Meer aandacht aan backup strategien en mogelijkheden is geen gek idee. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door _Dune_ op 10-08-2009 00:33 ]

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Zoals boven mij ook al gezegd wordt is een externe hdd niet geschikt om 24/7 te laten draaien. Ook doordat er net zoals een 'normale' hdd bewegende delen gebruikt worden zal je nooit schijven aantreffen die een leven lang mee gaan ;) mijn tip: probeer een externe hdd zo min mogelijk te gebruiken. Door het ontbreken van een actieve koeling is het leven van een externe hdd verre van oneindig

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Met die nieuwe eco-schijven verwacht ik eigenlijk toch wel dat ze langer meegaan (minder warmte), maar oneindig is het niet nee. Ik heb al verschillende schijven zien sneuvelen hier (en externe gaan altijd eerder kapot als interne). Op zich is het ook logisch, schijven moesten steeds sneller gaan draaien en alles moest steeds dichter op elkaar gaan zitten maar de techniek is niet wezenlijk veranderd van de schijven waar nog tientallen mb's op kon. Dan gaat het ook eerder kapot :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• programfile
  • Niet online
Ik had de schijf op het aanrecht gelegd om mee te nemen naar m'n werk.
Komt mijn lieve poes eraan, kijk naar de hdd, baf! slaat hem met één slag op de grond, deuk in laminaat, en nog een tik erbij in de hdd...................

Dus ik ben er bang voor, maar goed eerst nog het vriezer verhaal proberen.
Die data heb ik al afscheid van genomen. Helaas pindakaas.
Pagina: 1