EiP: Kan 'ie ook bellen?
Intro
Ik maak al een tijdje gebruik van een OpenMoko Freerunner, wat een compleet open-source smartphone is. Ik draai er Debian op en vind het an sich wel een leuk ding. Er zitten alleen wat dingen op die telefoon die naar mijn mening wat beter zouden kunnen: Er zitten dikke randen om het touchscreen waardoor je met je vinger niet overal bijkan, en het feit dat er geen pennetje bijzit maakt dat niet beter. Verder is de de CPU wat aan de oude kant, een ARM9-core op 400MHz is niet alles. Anyway, tijd voor wat nieuws. Maar wat? De opvolger van de Freerunner (GTA03) word helaas door de kredietkrisis niet verder ontwikkeld, en echt goede Android-phones die goed te hacken zijn, zijn er nog niet. Blijft over: zelf iets in elkaar hangen.Onderdelen
• De hoofdmoot: Een SmartDevices SmartQ5, een Mobile Internet Device bestaande uit een ARM11-processor, 128MB aan RAM, een 800x480 4.3" touchscreen, wireless en bluetooth. Kost een eurootje of 100, da's dus nog wel betaalbaar als ik perongeluk iets sloop.• Een GSM/GPRS-module. Ik had de Simcom SIM340DZ nog liggen. Die kan GPRS aan, wat voor mijn doen genoeg is.
• Een GPS-module. Dalus, welbekend van dit subforum en #elektro, heeft voor mij een mooie kleine GPS-ontvanger geregeld.
Eerste onderzoek
Puntje 1 is natuurlijk het openmaken van de SmartQ: alles moet wel passen namelijk
In de eerste instantie is het de bedoeling om de GSM-module in te bouwen; hij moet voornamelijk kunnen bellen, positiebepaling is een tweede

Zoals je ziet past de antenne precies tussen de accu en de behuizing
ToDo:
• GSM-module aansluiten op de CPU en power. Ik heb de pinnetjes voor de serieele poort al gevonden.• Microfoon en speaker inbouwen en aan de GSM-module knopen
• Simkaarthouder 'ergens' wegzetten
• Debian op het device zetten en freesmartphone installeren (da's een GSM-stack.) Daarna kan ik hopelijk mijn eerste telefoontje plegen
• GPS installeren. Ik heb geen tweede serieele poort gevonden, dus ik moet nog even bekijken hoe ik dat ga aansluiten.
• Powermanagement regelen zodat de GPS-module niet continue aanstaat
• ...
• Profit!
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog