[EiP] Kan 'ie ook bellen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 06:44

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter

EiP: Kan 'ie ook bellen?

Intro
Ik maak al een tijdje gebruik van een OpenMoko Freerunner, wat een compleet open-source smartphone is. Ik draai er Debian op en vind het an sich wel een leuk ding. Er zitten alleen wat dingen op die telefoon die naar mijn mening wat beter zouden kunnen: Er zitten dikke randen om het touchscreen waardoor je met je vinger niet overal bijkan, en het feit dat er geen pennetje bijzit maakt dat niet beter. Verder is de de CPU wat aan de oude kant, een ARM9-core op 400MHz is niet alles. Anyway, tijd voor wat nieuws. Maar wat? De opvolger van de Freerunner (GTA03) word helaas door de kredietkrisis niet verder ontwikkeld, en echt goede Android-phones die goed te hacken zijn, zijn er nog niet. Blijft over: zelf iets in elkaar hangen.
Onderdelen
• De hoofdmoot: Een SmartDevices SmartQ5, een Mobile Internet Device bestaande uit een ARM11-processor, 128MB aan RAM, een 800x480 4.3" touchscreen, wireless en bluetooth. Kost een eurootje of 100, da's dus nog wel betaalbaar als ik perongeluk iets sloop.
• Een GSM/GPRS-module. Ik had de Simcom SIM340DZ nog liggen. Die kan GPRS aan, wat voor mijn doen genoeg is.
• Een GPS-module. Dalus, welbekend van dit subforum en #elektro, heeft voor mij een mooie kleine GPS-ontvanger geregeld.
Eerste onderzoek
Puntje 1 is natuurlijk het openmaken van de SmartQ: alles moet wel passen namelijk :) Dit is wat er in het device zit:

Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc10/tmb-img_3526.jpg

In de eerste instantie is het de bedoeling om de GSM-module in te bouwen; hij moet voornamelijk kunnen bellen, positiebepaling is een tweede :) Dat kan redelijk goed in het stuk naast de opening voor de speaker: de GSM-module is niet heel groot:
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc10/tmb-img_3525.jpg

Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc10/tmb-img_3528.jpg
Zoals je ziet past de antenne precies tussen de accu en de behuizing :)
ToDo:
• GSM-module aansluiten op de CPU en power. Ik heb de pinnetjes voor de serieele poort al gevonden.
• Microfoon en speaker inbouwen en aan de GSM-module knopen
• Simkaarthouder 'ergens' wegzetten
• Debian op het device zetten en freesmartphone installeren (da's een GSM-stack.) Daarna kan ik hopelijk mijn eerste telefoontje plegen
• GPS installeren. Ik heb geen tweede serieele poort gevonden, dus ik moet nog even bekijken hoe ik dat ga aansluiten.
• Powermanagement regelen zodat de GPS-module niet continue aanstaat
• ...
• Profit!

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:09
Nice!

Maar je zegt "Microfoon en speaker inbouwen en aan de GSM-module knopen"

Maar er zit toch al een speaker in? Kun je die niet gebruiken :P ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 10:56
Netjes, ik wacht met smart af, vooral de afwerking is bij dit soort projectjes vaak matig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Thinkpad: Jah, maar die zit aan de achterkant, en dat werkt ws niet helemaal als je je oor ertegenaan wilt houden :)
Luccie: Mja, dat zal hier aan de binnenkant iig niet veel anders zijn; ivm de opbouw is er gewoon niet echt een nette manier om het aan te pakken... ik zal een pogoing wagen tho'. Aan de buitenkant wilde ik op een gaatje of wat voor de mic en speaker niet heel veel veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Sprite_tm schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 01:11:
en echt goede Android-phones die goed te hacken zijn, zijn er nog niet.
offtopic:
Vraag me af wat je hiermee precies bedoeld? 'Rootaccess' is niet genoeg?

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Neuh, als ik een telefoon heb wil ik er ook een andere kernel en/of OS op kunnen gooien en alles naar mijn smaak kunnen aanpassen. Bij Android-phones zit vaak de bootloader dichtgetimmerd. De G1 heeft nog wat exploits waardoor je daaromheen kan werken, maar de G1 trekt me qua hardware weer niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-10 16:53

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Zou niet te moeilijk moeten zijn. Ik neem aan dat de gsm module zo compleet is dat je er een speaker en microfoon aan kunt hangen en hem dan zo via de seriele interface kunt besturen. GPSje via een andere seriele poort en dan is de rest software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-10 18:09
dit project is echt gaaf, kan je zeggen dat je je eigen telefoon hebt gemaakt :7

ik heb een lange tijd geleden wel ergens een post gelezen waar iemand echt zijn hele pda van de grond op had opgebouwd, maar dit is natuurlijk wat makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-10 13:04

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Leuk project!
Wat voor Lipo gaat erin? Je hebt waarschijnlijk wat meer power nodig dan gewone mobieltjes aangezien je componenten niet echt voor zuinigheid zijn ontworpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:40
Mag ik even vermelden dat ik je echt voor gek verklaar om dit te gaan doen maar wel vet. Even een ARM hacken is niet zo simpel als een AVR maar dat hoef ik jou natuurlijk niet te vertellen ;)

Die Debian stack ondersteund die module al? Of draait die op een standaard AT-stack?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Ok, ik ben het weekeind en deze avond weer flink bezig geweest. Ten eerste heb ik Debian op een SD'tje geinstalleerd; daar heb ik ervaring mee en ik weet hoe FSO daarop draait omdat ik die setup ook op mijn Freerunner heb draaien. Was nog even prutsen; ik lijk niet de enige die het werkend heb maar er staat verder geen enkele howto op 't 'Net.

Daarna verder met bekabeling aanleggen. Eerst de serieele poort en power...
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc10/tmb-img_3557.jpg

...en vervolgens de simkaart.
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc10/tmb-img_3561.jpg

En woei, we hebben communicatie!
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc10/tmb-img_3560.jpg

En nou is het even flink software hacken; de foonstack en het modem verstaan elkaar wel maar begrijpen elkaar niet :X Verder moeten er ook nog een mic en speaker ingebouwd worden. Ik hoop dat allemaal voor/op HAR2009 nog te regelen, maar ik weet niet of ik er tijd voor heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Erg gaaf project zeg! _o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
  • Laatst online: 01-01 21:22
Als ik zo die rand bekijk lijkt me het plaatsen van een speaker en mic een redelijke uitdaging. Waarom niet de speaker en mic aan de achterkant?

- lijk ruimte te zitten aan de bovenkant van de LiPo voor een mic
- kun je de ingebouwde speaker gebruiken
- je gaat toch niet op je "telefoon" kijken als je aan het bellen bent

Maar dat is zo mijn eerste gedachten. Verder super project en succes ermee, ik ga deze zeker volgen :)

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-10 18:09
maak hem trouwens wel stevig vast, want er is niets zo vervelend als je telefoon bij elkaar zoeken als je aan het bellen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Miss kan je ook een sensor boven je scherm hangen die ervoor zorgt dat je scherm uit gaat als je aan het bellen bent. Net als bij veel DSLR's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elvis
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11-2017

Elvis

Echo Lima Victor India Sierra

Sprite_tm schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 01:35:
Thinkpad: Jah, maar die zit aan de achterkant, en dat werkt ws niet helemaal als je je oor ertegenaan wilt houden :)
Zet je de speaker mic toch ook leuk aan de achterkant?

[GoT] TF2 Clan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakPino
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:12
Cool project, je eigen telefoon bouwen, hulde alleen al voor het idee _/-\o_
Het lijkt mij leuk om een 433MHz zender in een SmartQ5 te bouwen, en dan met touchscreen je lampen aan en uit te kunnen schakelen, zoiets als in [howto] Klik-aan-klik-uit aan computer.

Zou zo'n 433MHz zender in een SmartQ5 passen?
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/xraycat/RM1SGzender.gif
De 433Mhz zender is 19mm x 19mm x 8mm, iets kleiner dan de gsm-chip maar wel wat dikker.

Sprite_tm, zou je wat meer info kunnen geven over de hardware in de SmartQ5, mischien wel een datasheet? Ik vraag mij af hoe je de seriele poort hebt gevonden / aangesloten, zijn de twee linkse draden in img_3557 de Rx en Tx???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Hoe ga je de antenne van de GPRS er in steken? Zit er iets bij die module of gaat dat handmatig worden? En wat met de antenne van de GPS? Gaan die elkaar niet beïnvloeden?

Stond niet in de tekst en dat is het gene wat ik het meest interessant vind maar veel te weinig van af weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:09
TweakPino schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 13:48:
Cool project, je eigen telefoon bouwen, hulde alleen al voor het idee _/-\o_
Het lijkt mij leuk om een 433MHz zender in een SmartQ5 te bouwen, en dan met touchscreen je lampen aan en uit te kunnen schakelen, zoiets als in [howto] Klik-aan-klik-uit aan computer.

Zou zo'n 433MHz zender in een SmartQ5 passen?
[afbeelding]
De 433Mhz zender is 19mm x 19mm x 8mm, iets kleiner dan de gsm-chip maar wel wat dikker.

Sprite_tm, zou je wat meer info kunnen geven over de hardware in de SmartQ5, mischien wel een datasheet? Ik vraag mij af hoe je de seriele poort hebt gevonden / aangesloten, zijn de twee linkse draden in img_3557 de Rx en Tx???
Kun je ook leuk bij mensen thuis mee ouwehoeren, als je weet dat ze zo'n setje hebben >:)
En hij valt misschien nog wel kleiner te maken door wat dingen te vervangen voor de SMD variant (weerstand, transistor e.d. doel ik dan op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:18

houthakker

Poehé

Sprite_tm schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 00:24:
En nou is het even flink software hacken; de foonstack en het modem verstaan elkaar wel maar begrijpen elkaar niet :X Verder moeten er ook nog een mic en speaker ingebouwd worden. Ik hoop dat allemaal voor/op HAR2009 nog te regelen, maar ik weet niet of ik er tijd voor heb...
Vreemd, beide ondersteunen ze GSM 7.07 volgens mij. Andere optie is usb gsm dongle van dealextreme, maar wellicht loop je dan tegen hetzelfde probleem aan.
Heb je al geprobeerd android er op te zetten, er is al een image volgens mij voor de smartdevices.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Ik ben zoooo benieuwd hoe het met dit project staat. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Ik heb het project weggelegd sinds de N900 aangekondigd is: ook 800x480, met 3G ipv GPRS, en het belangrijkste, dat ding heeft een fysiek toetsenbord. Jammer maar helaas dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-10 18:33
En nog belangrijker, er staat maemo op :)
Pagina: 1