Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Situatie is als volgt:
Ik wil dolgraag werken bij een bedrijf die (ongeveer) begin september van start moet gaan. Probleem is dat zij op dit moment geen vast personeel in dienst willen nemen. Ze willen voorlopig alleen werken met freelancers.

Ik ben al een keertje op gesprek geweest (en eind deze maand weer) en het gesprek ging best goed. Het klikte voor mijn gevoel wel tussen mij en de (aankomend) directeur.
Ze bestaan volgens mij alleen uit een kern-team en ik vind dat ik daar heel goed deel uit van kan maken.

We hebben kort de mogelijkheden besproken tot een samenwerking, maar kwamen steeds terug op "voorlopig geen vast personeel, alleen freelance". Maar ik wil niet freelancen, ik wil een contract bij dit bedrijf! :P
Ik heb het zelfs gehad om daar een tijdje stage te lopen, zodat ik mijzelf kan bewijzen, maar hij vond dat als zij geld verdienen, ik ook geld hoor te verdienen. :)

Mijn plan op dit moment is proberen hen te overtuigen om mij (vast) in dienst te nemen. Mijn vraag aan jullie: wat voor constructies zijn er allemaal mogelijk? Wat is wijsheid?

- voorlopig contract, met uitzicht op vast contract? (mijn voorkeur uiteraard)
- freelance?
- stage?
- ...

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:47

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Een andere mogelijkheid is in dienst gaan bij een detacheerder en je naar dat bedrijf laten detacheren, mogelijk op projectbasis. Binnen deze mogelijkheid bestaan een aantal variaties, maar dat is wel ongeveer het basisprincipe. Voor jou het voordeel van een dienstverband in plaats van alle rompslomp van een zelfstandige, voor het bedrijf het voordeel van een korte (geen :? ) loonlijst.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Ik zou dan voor de 4de optie gaan. Ergens anders werk zoeken :) Blijkbaar willen ze je alleen als ze je simpel weer kunnen dumpen (als ik het even grof mag zeggen). Je zit niet aan ze vast, er is echt waar nog genoeg werk te vinden :)

• Freee!!

Freee!!

Erkens schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 21:42:
Ik zou dan voor de 4de optie gaan. Ergens anders werk zoeken :) Blijkbaar willen ze je alleen als ze je simpel weer kunnen dumpen (als ik het even grof mag zeggen). Je zit niet aan ze vast, er is echt waar nog genoeg werk te vinden :)
Allemaal volkomen waar, maar als het verder een leuke baan is, zoek je toch even verder naar mogelijkheden om er wat van te maken.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:16
Waarom willen ze geen vast personeel? Kan dat heel goed begrijpen namelijk.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Scipionyx schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 21:36:
We hebben kort de mogelijkheden besproken tot een samenwerking, maar kwamen steeds terug op "voorlopig geen vast personeel, alleen freelance". Maar ik wil niet freelancen, ik wil een contract bij dit bedrijf
Jij kunt wel iets willen, maar hebt niets te willen.

Wat is er onduidelijk aan de mededeling van dat bedrijf? Als ze herhaaldelijk zeggen dat ze geen personeel willen maar alleen freelancers dan menen ze dat. Er over doormekkeren blokkeert een evt. dienstverband als "voorlopig" voorbij is.

ARME AOW’er

• Scipionyx
  • Niet online
Freee!! schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 21:41:
Een andere mogelijkheid is in dienst gaan bij een detacheerder en je naar dat bedrijf laten detacheren, mogelijk op projectbasis. Binnen deze mogelijkheid bestaan een aantal variaties, maar dat is wel ongeveer het basisprincipe. Voor jou het voordeel van een dienstverband in plaats van alle rompslomp van een zelfstandige, voor het bedrijf het voordeel van een korte (geen :? ) loonlijst.
Klinkt interessant, had ik het laatst ook over met een vriend van me bedenk ik me net.
Eigenlijk geen optie. In deze branche (3d/VFX) is maar weinig hier in het noorden. Als het écht niet anders kan verkas ik wel naar de randstad.
djluc schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 21:45:
Waarom willen ze geen vast personeel? Kan dat heel goed begrijpen namelijk.
Omdat het een net beginnend bedrijf is (met subsidie van de provincie e.d.).
Guardian Angel schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 21:49:
[...]

Jij kunt wel iets willen, maar hebt niets te willen.
Tuurlijk wel, dat heet ambitie. :+
Wat is er onduidelijk aan de mededeling van dat bedrijf? Als ze herhaaldelijk zeggen dat ze geen personeel willen maar alleen freelancers dan menen ze dat. Er over doormekkeren blokkeert een evt. dienstverband als "voorlopig" voorbij is.
Dat snap ik ook wel. Ik zeg toch geen nee als ik word verzocht om eind augustus weer contact op te nemen.

2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Scipionyx schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 22:06:
[...]
Tuurlijk wel, dat heet ambitie. :+
Lol... ik zie het, vanaf de andere kant gezien, meer als een bord voor je kop hebben.

ARME AOW’er

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Scipionyx schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 22:06:
Omdat het een net beginnend bedrijf is (met subsidie van de provincie e.d.).
En dan freelancers inschakelen die duurder zijn dan eigen personeel?

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Ik lift mee met deze opmerking.

Maar welke tak moet ik eigenlijk zoeken? Ben jij een ICT'r of een loodgieter ( oke sommige mensen zijn beide maar daar gaan wij even niet vanuit ).
Wat zou jouw functie zijn binnen het bedrijf?

Kennelijk vind jij het bedrijf zo mooi/goed etc dat jij er bij wil zijn, heb je de mogelijkheid om een partnerschap aan te gaan. ( dit is niet voor iedereen weggelegd ).

En als laatste:
Als een bedrijf geen mensen in dienst wil nemen maar alleen maar dure freelancers wil gebruiken. Dan is daar een reden voor. Wat is die reden?

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Met de hedendaagse economische situatie met het vooruitzicht dat er de komende jaren nodig gesneden gaat worden in ICT personeel lijkt het me niet verwonderlijk dat men niet echt zit te wachten op vast personeel. Sowieso is een vast contract als aankomende werknemer (zo kom je me over) vaker weggelegd voor hoger opgeleid personeel of personeel met de nodige kennis. Nu kan het best zijn dat je hiervoor kwalificeert maar dat neemt niet weg dat het zeker nu niet echt bepaalt tijden zijn om eisen te stellen.
Ik zou eerder vissen naar een 0 uren contract met een loopduur van bv een half jaar dan heeft je werkgever ook weinig risico en heb je zelf iets in het vooruitzicht over een half jaar om weer aan tafel te zitten en wie weet zijn de tijden dan wel gekeerd.

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Erkens schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 23:05:
[...]

Mwah, eigen personeel is veel duurder als er onvoldoende of geen werk is. Je moet je afvragen of je wel een contract wil bij een bedrijf dat zelf geen duurzame continuïteit in de werkload verwacht. In zo'n geval zit je met een contract ook op de schopstoel. Ik zou freelancen (maar dan wel een goed tarief voor jezelf regelen) of gewoon iets anders zoeken.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• DarkFlow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-11 19:03
Ik gok zelf dat de reden is dat ze nog niet durven zeggen hoe succesvol het allemaal gaat worden. Het is immers een beginnend bedrijf. Wordt het heel succesvol, dan heb je die mensen gewoon nodig, en dat ze duurder zijn is dan niet heel erg, het gaat immers goed. Blijven de prestaties daarentegen achter bij de verwachtingen, dan hebben ze die mensen niet nodig en kunnen freelancers makkelijk laten gaan. Iemand met een vast contract niet en juist als het slecht gaat wil je als beginnend bedrijf geen overschot aan mensen.

Ik kan het mij iig goed voorstellen.

Zelf zou ik gewoon accepteren dat het geen vast contract zal worden, aangeven dat jammer te vinden en in ruil voor die acceptatie proberen er meer uit te halen qua arbeidsvoorwaarden.

• Scipionyx
  • Niet online
Erkens schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 23:05:
[...]

Tja, misschien is een freelancer toch op projectbasis goedkoper?
LuCarD schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 23:16:
[...]

Maar welke tak moet ik eigenlijk zoeken? Ben jij een ICT'r of een loodgieter ( oke sommige mensen zijn beide maar daar gaan wij even niet vanuit ).
3d (gaming) / VFX (animatie)
Wat zou jouw functie zijn binnen het bedrijf?
Denk in eerste instantie 3d-modeller.
Kennelijk vind jij het bedrijf zo mooi/goed etc dat jij er bij wil zijn, heb je de mogelijkheid om een partnerschap aan te gaan. ( dit is niet voor iedereen weggelegd ).
No go. Bedrijf is opgezet door de provincie en door een hogeschool. Denk niet dat ik zomaar daar tussenin kan komen :)
En als laatste:
Als een bedrijf geen mensen in dienst wil nemen maar alleen maar dure freelancers wil gebruiken. Dan is daar een reden voor. Wat is die reden?
Geen idee.. Als bedrijf zijnde zit je minder (of helemaal niet?) vast aan een freelancer..?

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Voor een ondernemer is het aannemen van de eerste werknemer een grote stap. Ineens moet die ondernemer heel veel administraties bijhouden (personeelsdossiers, vakantiedagen, ziekte, enz.), hij krijgt te maken met de UWV die de premies vooraf betaald wil hebben, personeelsverzekeringen, arbeidsinspectie, eerstedagmeldingen, en ik vergeet vast nog een hoop zaken.
Rond 2005 schatte de KVK aan dat een ondernemer die personeel wil aannemen een dag per week moet uittrekken voor alle randverschijnselen die daar bijhoren.

Verder zijn werknemers fiscaal duurder. Een werkgever betaalt naast het brutoloon werkgeverspremies, ik meen zo'n 20% van het brutoloon. Ben je een freelancer, dan hoeft die werkgever dat niet te betalen - hij kan het bijvoorbeeld aan jou geven. Werk je minimaal 1225 uur per jaar en voldoe je nog aan een paar andere voorwaarden, dan mag een freelancer ook nog 10% van zijn bruto loon aftrekken - hij betaalt dus ook nog minder belasting.

Bij deze dus een opsomming van redenen waarom die ondernemer geen werkgever wil worden. Wil je hem overtuigen, dan is het financiele verhaal waarschijnlijk niet zo heel relevant, je krijgt gewoon minder betaald. Maar je dient hem wel te overtuigen waarom jij die enorme overhead waard bent.

Trouwens, waarom wil je eigenlijk een arbeidscontract?

Verwijderd

Zolang je een VAR kunt krijgen plus een leuk uurtarief moet je gewoon aan de slag. Niet zeuren over contracten enzovoorts. Het enige probleem is geen hypotheek, geen WW opbouw, maar in deze economie is ervaring opdoen vele malen waardevoller. Succes staat gelijk aan je aanpassingsvermogen. Succes.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:09

Illusion

(the art of)

Een aantal collega's van mij waren altijd ingeschreven bij payroll (tegenwoordig http://www.tentoo.nl/ ) en hadden daar over het algemeen goede ervaringen mee.
Voor het bedrijf alle voordelen van een freelancer: facturen op projectbasis, geen loonadministratie.
Voor de werknemer alle voordelen van loondienst: Geen administratie bijhouden, goed verzekerd, pensioenopbouw.
Er zit natuurlijk wel een prijskaartje aan: 6% van de omzet/loon.

Het grootste nadeel voor jou t.o.v. van een vast contract: als je niet aan het werk bent, krijg je ook niet betaald.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Freee!!

Freee!!

Zoals gezegd zitten er voordelen aan free-lancen, maar vergeet niet dat er ook nadelen aan zitten zoals slechte voorzieningen als je werkloos of ziek wordt en vergeet de administratie die je als zelfstandige moet voeren ook niet.

Mijn advies is om een project-contract met een detacheerder aan te gaan. In dat geval regelt de detacheerder een groot aantal zaken (zoals verzekeringen) en kan jij je richten op je eigen werk. En door het project-contract loopt de detacheerder ook weinig risico.

EDIT:
Of inderdaad een payroll toko zoals hierboven beschreven (terwijl ik mijn stuk aan het typen was). Daarvan zijn er ook een aantal in Nederland.

[ Voor 13% gewijzigd door Freee!! op 08-08-2009 15:13 . Reden: Aanvulling payroll ]

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:06
Je noemt in je openingspost niet waarom een vast contract zo belangrijk voor je is. Gaat het je om de financiele veiligheid? Of zijn er meer specifieke redenen zoals het willen afsluiten van een hypotheek?

In het 1e geval: je kunt je afvragen hoeveel veiligheid er in een vast contract bij een startend bedrijf zit. Als het bedrijf flopt, sta je net zo goed op straat en veel geld voor een sociaal plan zal er dan wel niet zijn.

Als freelancer komt je veiligheid uit je bankrekening. Draai je een aantal maanden lekker je uren (zeg maar 150 of meer per maand), dan bouw je een buffer op waarmee je een paar maanden vooruit kunt. Je moet voor jezelf afwegen waarvan je meer veiligheid verwacht. Persoonlijk begin ik steeds meer in die bankrekening te geloven en steeds minder in onze sociale voorzieningen.

Verwijderd

Als freelancer ga je voor één opdrachtgever geen VAR (verklaring arbeidsrelatie) "winst uit onderneming" krijgen van de Belastingdienst. Je opdrachtgever moet je dus weigeren of gewoon loonbelasting en premie volksverzekeringen betalen. Laat je geen VAR zien, dan kan jij of de Belastingdienst bij een inspectie met terugwerkende kracht die loonbelasting en premie volksverzekering lospeuteren bij de opdrachtgever, samen met een boete uiteraard. Hoe dit werkt met pensioen, ziekte e.d. weet ik niet, maar ik vermoed dat de opdrachtgever daar ook verantwoordelijk is als de VAR loon uit dienstbetrekking is (van toepassing als ik het zo lees).

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 02:07:
Als freelancer ga je voor één opdrachtgever geen VAR (verklaring arbeidsrelatie) "winst uit onderneming" krijgen van de Belastingdienst. Je opdrachtgever moet je dus weigeren of gewoon loonbelasting en premie volksverzekeringen betalen. Laat je geen VAR zien, dan kan jij of de Belastingdienst bij een inspectie met terugwerkende kracht die loonbelasting en premie volksverzekering lospeuteren bij de opdrachtgever, samen met een boete uiteraard. Hoe dit werkt met pensioen, ziekte e.d. weet ik niet, maar ik vermoed dat de opdrachtgever daar ook verantwoordelijk is als de VAR loon uit dienstbetrekking is (van toepassing als ik het zo lees).
Wilde ik ook net zeggen. Freelancen is normaal gesproken alleen interessant voor jou en het bedrijf als jij meerdere opdrachtgevers hebt. En ook niet 90% of meer bij 1 opdrachtgever aan het werk gaat want dat ziet de belasting ook nog wel :)

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:06
Goed punt van negerzoen hierboven. Als een freelancer volledig voor 1 opdrachtgever werkt, dan loopt deze opdrachtgever het risico om achteraf aangemerkt te worden als werkgever. Dan volgt een aanslag voor premies zoals WIA/WGA, WW en voor de loonheffing die hij had moeten inhouden.

Om dat probleem te voorkomen heb je een VAR verklaring nodig waaruit blijkt dat de belastingdienst je als ondernemer ziet en niet als pseudo-werknemer. Je moet daartoe een bepaalde mate van zelffstandigheid in het werk hebben, wat o.m. blijkt uit het feit dat je meerdere opdrachtgevers hebt. Bij startende freelancers zijn ze echter wel wat soepeler.

Verwijderd

Je kunt niet de VAR aanvragen die je het beste uitkomt. Je vult de vragenlijst naar waarheid in, en BD kijkt ernaar en zet er een passende stempel op. Als ik het zo lees, maak jij niet meer dan € 2500 investeringen, maak je geen reclame voor jezelf, stuur je geen facturen, haal je 70% van je omzet uit één opdrachtgever, ligt het risico bij de opdrachtgever, is een sterke gezagsverhouding, het werk wat je doet zou ook in loondienst kunnen, etc etc. Tenzij jij echt als freelancer wilt werken, met deze jongen als een van jouw opdrachtgevers, is dit gewoon loon uit dienstbetrekking en als er twijfel is resultaat uit overige werkzaamheden. In beide gevallen moet de opdrachtgever premies en belastingen betalen.

Kortom: als deze jongen geen mensen in dienst wil, is het geen oplossing om ze maar als freelancer te laten werken. Hij wil freelancers, niet mensen die speciaal voor hem gaan "freelancen", anders kan hij ze net zo goed in dienst nemen dus.

Ik heb een eenmanszaak en werk ook veel met freelancers. Ik vraag altijd om een VAR die past bij de werkzaamheden die diegene voor mij gaat verrichten. Ik maak daar een kopietje van zodat BD nooit bij mij kan aankloppen om premies, belastingen en boetes. Zo hoort het ook trouwens.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2009 15:04 ]

• Scipionyx
  • Niet online
Free rider schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 03:04:
[...]

Maar je dient hem wel te overtuigen waarom jij die enorme overhead waard bent.
Daar ben ik me zeker van bewust. Een pluspunt is dat mijn oud afdelingsdirecteur ook een belangrijke positie in dit bedrijf gaat innemen en hij weet aan wat voor grote projecten ik heb meegewerkt toen ik nog op school zat.
Trouwens, waarom wil je eigenlijk een arbeidscontract?
Dit vind ik een beetje een vreemde vraag. Je vraagt in principe waarom ik wil werken..? (Waarom heb je anders een contract nodig?)
Ik wil simpelweg bij dit bedrijf een baan. Ik weet zeker dat ik hier een goede aanvulling op het al bestaande team zal zijn.
t_captain schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 18:06:
Je noemt in je openingspost niet waarom een vast contract zo belangrijk voor je is. Gaat het je om de financiele veiligheid? Of zijn er meer specifieke redenen zoals het willen afsluiten van een hypotheek?
Mwah, het wordt gewoon tijd dat ik een baan krijg. :) Er is verder geen sprake van een hypotheek ofzo. Ik had met 2 anderen een eigen bedrijf tot vorig jaar september. Sindsdien ben ik bezig om een andere baan te krijgen. Grootste obstakel daarbij was mijn kieskeurigheid (3d branche). Op dit vlak heb je nou eenmaal weinig bedrijven hier in t noorden.
In het 1e geval: je kunt je afvragen hoeveel veiligheid er in een vast contract bij een startend bedrijf zit. Als het bedrijf flopt, sta je net zo goed op straat en veel geld voor een sociaal plan zal er dan wel niet zijn.
Het bedrijf is (zoals anderen misschien denken) niet 1 of ander bedrijf wat even is opgezet door iemand. Het is een bedrijf wat is ontstaan met hulp van de provincie, de NHL en nog wat andere bedrijven dacht ik.

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Je had al eerder een eigen bedrijf? Dan moet je de weg naar de kvk kennen! Ik meen dat 10% van de werkende bevolking geen arbeidscontract heeft, maar een zelfstandige is. De keuze voor een arbeidscontract is niet zo vanzelfsprekend als je misschien denkt.

Edit - ik zag net je sig, is dat niet sarcastisch bedoeld? Dan begrijp ik waarom je niet op eigen benen wil staan.

[ Voor 18% gewijzigd door Free rider op 09-08-2009 21:23 ]

• r0b
  • Laatst online: 26-10 09:42

r0b

DarkFlow schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 00:40:
Ik gok zelf dat de reden is dat ze nog niet durven zeggen hoe succesvol het allemaal gaat worden. Het is immers een beginnend bedrijf. Wordt het heel succesvol, dan heb je die mensen gewoon nodig, en dat ze duurder zijn is dan niet heel erg, het gaat immers goed. Blijven de prestaties daarentegen achter bij de verwachtingen, dan hebben ze die mensen niet nodig en kunnen freelancers makkelijk laten gaan. Iemand met een vast contract niet en juist als het slecht gaat wil je als beginnend bedrijf geen overschot aan mensen.

Ik kan het mij iig goed voorstellen.

Zelf zou ik gewoon accepteren dat het geen vast contract zal worden, aangeven dat jammer te vinden en in ruil voor die acceptatie proberen er meer uit te halen qua arbeidsvoorwaarden.
Exact.
Ja, ik kan het me heel goed voorstellen dat ze alleen freelancers aannemen.

Bij mij op de zaak - ook een startup - was ook ~ 80% freelancer / gedetacheerd. Nu, 2 jaar later, zijn er wel meer mensen in vaste dienst (waaronder ikzelf), maar vanzelfsprekend is het nog zeker niet.

En als het, mede, is opgezet door de provincie, zou ik me ook niet al te veel zorgen maken hoe dit belastingtechnisch gezien wordt (alhoewel het altijd loont om dit even uit te zoeken natuurlijk..)

[ Voor 10% gewijzigd door r0b op 09-08-2009 21:31 ]

• Philip J. Dijkstra
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-08 12:43
Is dit dat serious gaming waar laatst een artikel over in de Leeuwarder Courant stond?
Opleiding CMD van NHL krijgt een ton subsidie van de provincie en gaat samen met een aantal ziekenhuizen kijken naar de mogelijkheden van een revalidatie-'spel'.
Stond breed uitgemeten in de krant. Geesteskind van Albert Sikkema. (Als het in de krant staat mag ik het hier ook noemen neem ik aan)

Mooi dat er zulke gedurfde initiatieven worden opgezet in het noorden.
Toch, een ton is erg snel op en als jij 3d-modeller bent kunnen ze je gewoon inhuren voor een eenmalige klus.
Ik denk dat ze voor zo'n revalidatieprogramma voornamelijk medische kennis nodig hebben en eventueel één fulltime programmeur.

Heb je al een beetje een portfolio opgebouwd via rentacoder?
Waarom ben jij van al die beschikbare modellers de geschikte persoon om de job uit te voeren?
En misschien een beetje flauwe vraag maar hoeveel CMDers hebben een baan binnen hun vakgebied kunnen krijgen? Ik heb ooit HI gedaan (en zo waar ook nog afgerond) toen CMD werd opgezet, zag eruit als een erg leuke opleiding. Ik had alleen altijd het idee dat het allemaal wat té leuk was en niet concreet genoeg voor een daadwerkelijke functie in het bedrijfsleven. Maar goed, ik ben niet grafisch aangelegd dus wat weet ik.

Verwijderd

Al eens nagedacht over een TAO?

Tijdelijke arbeidsovereenkomst is dat. Je gaat dan tijdelijk in dienst bij dat bedrijf. Ze stellen een contract op voor bepaalde tijd, waardoor ze bij beindiging van de opdracht je zo kunnen laten gaan zonder kosten. Het risico ligt dus bij jou en je verdiend er dan dus ook naar. Daarnaast betaal je dan gewoon je premies en je sociale lasten enz. Dat betekend ook meteen dat je er recht op hebt wanneer je je baan zou verliezen.

......mocht je echt vast willen dan is dit dus ook niets voor je.....

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Adecco doet o.a. aan payrolling, zo heb ik het een tijdje gedaan. Werkt prima! Geen geregel voor jezelf, omdat je een dienstverband hebt bij Adecco, en voor het bedrijf handig omdat zij de loonadministratie niet hoeven te doen. Dat lijkt me de meest realistische optie in dit scenario.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• Scipionyx
  • Niet online
Philip J. Dijkstra schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 08:52:
Heb je al een beetje een portfolio opgebouwd via rentacoder?
Heb een portfolio/website. Daarnaast mag ik sommige renders nog niet online zetten omdat dat project nog in ontwikkeling is.
Waarom ben jij van al die beschikbare modellers de geschikte persoon om de job uit te voeren?
Heb ruime ervaring in allerlei takken van 3d; low-poly modeling, high-poly animaties, post-productie, particle effects. Heb daarmee dus een ruime voorsprong.
En misschien een beetje flauwe vraag maar hoeveel CMDers hebben een baan binnen hun vakgebied kunnen krijgen? Ik heb ooit HI gedaan (en zo waar ook nog afgerond) toen CMD werd opgezet, zag eruit als een erg leuke opleiding. Ik had alleen altijd het idee dat het allemaal wat té leuk was en niet concreet genoeg voor een daadwerkelijke functie in het bedrijfsleven.
Het is ook een leuke opleiding. Een grote voordeel van CMD is dat het zo flexibel is. Als jij bijvoorbeeld meer richting audio wilt, dan krijg je de kansen om meer met audio te doen. Zo heb ik gekozen voor 3d. :)
Verwijderd schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 10:25:
Al eens nagedacht over een TAO?

Tijdelijke arbeidsovereenkomst is dat. Je gaat dan tijdelijk in dienst bij dat bedrijf. Ze stellen een contract op voor bepaalde tijd, waardoor ze bij beindiging van de opdracht je zo kunnen laten gaan zonder kosten. Het risico ligt dus bij jou en je verdiend er dan dus ook naar. Daarnaast betaal je dan gewoon je premies en je sociale lasten enz. Dat betekend ook meteen dat je er recht op hebt wanneer je je baan zou verliezen.

......mocht je echt vast willen dan is dit dus ook niets voor je.....
Ik wil de kans krijgen om mezelf te bewijzen. Als dat betekent dat ik in het begin een tijdelijk contract krijg dan moet dat maar.
brama schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 10:35:
Adecco doet o.a. aan payrolling, zo heb ik het een tijdje gedaan. Werkt prima! Geen geregel voor jezelf, omdat je een dienstverband hebt bij Adecco, en voor het bedrijf handig omdat zij de loonadministratie niet hoeven te doen. Dat lijkt me de meest realistische optie in dit scenario.
Klinkt interessant, zal me er 's in verdiepen.

• Philip J. Dijkstra
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-08 12:43
Okee, dit gaat een beetje offtopic maar ik kom niet zo vaak een CMDer tegen dus maak ik graag gebruik van de mogelijkheid.
Heb ruime ervaring in allerlei takken van 3d; low-poly modeling, high-poly animaties, post-productie, particle effects. Heb daarmee dus een ruime voorsprong.
Ik hoop dat je beseft dat ik (en potentiële werkgevers) hiermee aantoonbare werkervaring bedoelen en niet school-projecten. Dus 'bedrijfsnaam, project, datum, jouw product/bijdrage'. Niet (slechts) een map of website met mooie plaatjes.
Het is ook een leuke opleiding. Een grote voordeel van CMD is dat het zo flexibel is. Als jij bijvoorbeeld meer richting audio wilt, dan krijg je de kansen om meer met audio te doen. Zo heb ik gekozen voor 3d.
En voor welke functie voor welk bedrijf ben je dan interessant. Ik ken niet echt bedrijven die zeggen 'joh, we hebben iemand nodig die iets met audio of 3d kan'. Misschien denk ik helemaal verkeerd over die tak van IT-sport maar volgens mij hebben we al opleidingen als grafisch ontwerper, filmregiseur en cameraman/videoeditor. In die opleidingen leert men het daadwerkelijke beroep en de IT kant is volgens mij slechts een stuk gereedschap. Volgens de analogie "Ik zoek niet iemand die goed is met een scalpel, ik zoek een chirurg". Welke concrete beroepen kun je uitoefenen met je diploma CMD op zak?

Ontopic: volgens mij is het in de grafische beroepshoek vrij gebruikelijk om als freelancer te werken.
Waarom iemand betaald op de bank laten zitten te wachten tot hij een model of skin kan maken als je het ook als opdracht kunt uitbesteden aan de laagst biedende freelancer? Er bestaat een goeie portal voor het aanbesteden van dergelijk werk: http://www.rentacoder.com...p?lngBidRequestId=1216007. Voor jou ook een mooie plaats om aan klussen te komen want ik begrijp dat je nu bijna een jaar werkeloos bent.

• Scipionyx
  • Niet online
Philip J. Dijkstra schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 11:54:

Ik hoop dat je beseft dat ik (en potentiële werkgevers) hiermee aantoonbare werkervaring bedoelen en niet school-projecten. Dus 'bedrijfsnaam, project, datum, jouw product/bijdrage'. Niet (slechts) een map of website met mooie plaatjes.
Werkervaring in de vorm van grote projecten waaraan ik heb meegewerkt toen ik nog op school zat. (Mata Hari animatie zegt je misschien wat?) En werkervaring wat is opgedaan toen we nog een bedrijf hadden. Verder weinig relevants.
[...]
En voor welke functie voor welk bedrijf ben je dan interessant. Ik ken niet echt bedrijven die zeggen 'joh, we hebben iemand nodig die iets met audio of 3d kan'. Misschien denk ik helemaal verkeerd over die tak van IT-sport maar volgens mij hebben we al opleidingen als grafisch ontwerper, filmregiseur en cameraman/videoeditor. In die opleidingen leert men het daadwerkelijke beroep en de IT kant is volgens mij slechts een stuk gereedschap. Volgens de analogie "Ik zoek niet iemand die goed is met een scalpel, ik zoek een chirurg". Welke concrete beroepen kun je uitoefenen met je diploma CMD op zak?
Ik snap je punt. Het is lastig om hier iets over te zeggen.
Je zou kunnen denken aan een functie als 3d-modeller bij bijvoorbeeld een gamebedrijf. Verder kun je 3d toepassen in al deze takken die je hierboven opnoemt. Maar ook bij reclame- en architectenbureaus bijvoorbeeld.

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Er bestaat zo iets als een contract voor de duur van het project. Het probleem daar is dat de werkgever alle rechten heeft en jij niets... buiten het feit dat je na een bepaalde tijd automatisch vast in dienst bent (na 1.5 jaar dacht ik). Misschien kan je aan zo'n contract een addendum hangen waarbij je een korte opzeg periode bespreekt voor als jij wil vertrekken of zij je niet meer nodig hebben?
Pagina: 1