Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Ik ben nieuw hier, dus is even wennen voor mij.

Ik heb heel veel gezocht maar helaas geen oplossing kunnen vinden, noch kunnen krijgen via de VIP forum van Asus.
Mijn probleem is het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://www5.picturepush.com/photo/a/2082283/640/2082283.jpg

Ik ben trotste bezitter van een ASUS EEE PC 1101HA (Mini laptop), werkt super goed, snel en lekker licht dus compact. Het enige probleem is dat mijn mini laptop als ik naar eigenschappen gaat vervolgens naar beeldscherm adapters en kijk hoeveel zijn graphic geheugen is hier maar 8mb staat.
Op een of andere manier is dit niet goed, hij moet namelijk 256 mb zijn. Op iedere oudere netbook bij de winkels zie je namelijk dat hier minimaal 128mb staat. Omdat hier maar 8mb staat krijg ik bij programma's als HD Video bekijken dat mijn grafische geheugen te weinig is en minimaal 64mb moet zijn. Ik merk ook dat als ik op websites scrollt met deze netbook dat het scherm schokkerig gaat, hetzelfde is met als je schermen versleept van de ene naar de andere kant.

Via de ASUS support kreeg ik als antwoord dat ik mijn geheugen moet verhogen van 1GB naar 2GB en vervolgens Windows Vista installeren waarna dit probleem verholpen blijkt te zijn.
In de BIOS (volgens mijn vriend) vind ik geen optie waar je de shared geheugen van mijn videokaart kan verhogen.

Er zit hier in dit laptopje de INTEL GMA 500. Op de doos staat dat hij 512mb shared graphic memory behoort te hebben. Asus heeft me ook niet kunnen helpen, jullie zijn mijn laatste hoop.

Tevens wil ik wel even een ander topic met jullie delen op de ASUS vip forum, dit heeft mij trouwens niet geholpen.
http://vip.asus.com/forum...HA&page=1&SLanguage=en-us - ik zelf
http://vip.asus.com/forum...HA&page=1&SLanguage=en-us - iemand anders met dit zelfde probleem.

Mijn drivers zijn de laatste, officiele van INTEL en ASUS. Opnieuw de fabrieksinstallatie herstellen helpt ook niet. Zelfs in de winkel zijn er problemen met deze 8mb instelling, mediamarkt wist hier geen oplossing voor. (Waar ik dit laptopje gekocht heb)

Ik hoop op een reactie/oplossing.

Alvast bedankt.
Groetjes, Dineke.

edit - tot mijn 'schrik' ben ik perongeluk vergeten de titel een nette benaming te geven, waarvoor mijn excuus.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2009 20:21 . Reden: img was niet goed ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-09 07:07
* Titelfix

Welkom op GoT!

Volgens mij is dit helemaal geen vreemd verschil. Je videogeheugen bestaat namelijk enkel uit normaal werkgeheugen. Vroagâh reserveerde men dan die complete 128 of 256MB voor de videokaart alleen. Gevolg? Dat je daadwerkelijk dat geheugen niet kan gebruiken. Tegenwoordig gebruikt men dan maar een klein deel en de rest van het geheugen wordt er zelf bij gepakt indien nodig, maar niet gereserveerd.

Zou echter nog niet het trage scrollen doen verklaren. Heb je al eens in de BIOS gekeken naar de instellingen? Daar kom je door op 1 van de F-toetsen, Insert of Delete te drukken bij het starten. (staat wel in je handleiding, anders even proberen)

-> VB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor uw antwoord.
Vreemde is wel dat dit sinds deze versie pas is en ik ook zie in de winkels dat dit pas vanaf deze versie het 8mb is geworden.

Ik ben benieuwd of andere met dezelfde netbook hier ook iets van gemerkt hebben.

Hoe doet een programma dit dan, meer MB vragen? Regels Windows dit of moet een programma hierom vragen? (Anders kan ik de makers van dat programma aanschrijven namelijk)

Groetjes en bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:42
Heb je ook al eens een ander afspeelprogramma geprobeerd, zoals vlc?

Wat betreft dat schokkerigheid van websites, als je in jouw screenshot naar het tabblad 'probleem oplossen' gaat, staat daar het schuifje van 'hardware acceleration' helemaal rechts? En is de checkbox eronder ook aangevinkt?

En wat die screenshot betreft, mijn gma4500 (die een stuk beter dan de jouwe hoort te zijn) heeft ook maar 32 MB, de programma's horen hier geen rekening mee te hoeven houden, windows moet dat dynamisch regelen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Af4Y2wAtGON6fkfOSVNiAOM1/full.jpg
(screenshot is van win7, dat zou de extra info over het shared memory kunnen verklaren)

[ Voor 41% gewijzigd door sewer op 07-08-2009 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02 16:54

neliz

GIGABYTE Man

Hier tegenover staat hypermemory/turbocache, hier laat windows juist meer memory zien dan dat er daadwerkelijk op je kaart zit. onder Vista(64?) zie je daarom standaard kaarten met 1, 2 of zelfs 4GB ram onboard.

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor jullie antwoorden, inderdaad de andere speler geeft geen foutmelding!!
sewer schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 21:14:
Heb je ook al eens een ander afspeelprogramma geprobeerd, zoals vlc?

Wat betreft dat schokkerigheid van websites, als je in jouw screenshot naar het tabblad 'probleem oplossen' gaat, staat daar het schuifje van 'hardware acceleration' helemaal rechts? En is de checkbox eronder ook aangevinkt?
staat helemaal naar rechts en dat vinkje staat ook aan. Windows 7 schijnt dus wel gewoon 256mb aan te geven volgens mensen op de asus forum... vreemd..

Is het een idee om mijn geheugen uit te laten breiden? Wat voor soort geheugen moet ik hebben en waar kan ik deze online bestellen? Google geeft zo veel soorten!

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2009 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:42
Je hebt nu 1 GB erin zitten en winxp? Dan heeft upgraden imho nauwelijks effect. Als je ctrl+shift+esc drukt, en dan naar performance, hoeveel geheugen wordt volgens het systeem nu gebruikt dan :?

Maar je hebt ddr2 sodimm nodig.

edit:
En dat probleem met die websites, heb je dat in Internet Explorer? Al eens een andere browser geprobeerd (firefox, opera, chrome) of het daar ook optreedt :?

[ Voor 50% gewijzigd door sewer op 07-08-2009 23:02 . Reden: verkeerde url ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-01-2024
sewer schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 22:41:
Je hebt nu 1 GB erin zitten en winxp? Dan heeft upgraden imho nauwelijks effect. Als je ctrl+shift+esc drukt, en dan naar performance, hoeveel geheugen wordt volgens het systeem nu gebruikt dan :?

Maar je hebt ddr2 sodimm nodig.

edit:
En dat probleem met die websites, heb je dat in Internet Explorer? Al eens een andere browser geprobeerd (firefox, opera, chrome) of het daar ook optreedt :?
Is het niet een idee dat ze Windows Vista installeert en der geheugen upgrade naar 2GB. Ik zou zeggen, mooie kans straks voor Windows 7, die perfect zou moeten werken met netbooks.
Ik weet wel dat Vista iets beter omgaat met dat shared geheugen van videokaarten en ook qua performance iets beter omgaat met deze soort netbooks.

Bekijk mijn site: Remko.me

Pagina: 1