Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

HD op je tv + 5.1

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende:

1. Ik heb mijn LCD Full HD tv aangesloten. Ik kan heel simpel het beeld op mijn tv krijgen van mijn pc. Oftewel, mijn tv is is mijn monitor. Ik kan nu niet de resolutie hoger zetten dan 1280x1024. Hoe kan dit?

2. Ik heb een ICIDU 7.1 soundcard met SPDIF IN/OUT gekocht. Deze heeft 2 optische uitgangen. Nu heb ik een optische uitgang gebruikt en aangesloten met mijn 5.1 setje. Nu geeft mijn pc aan dat ik alleen 2.1 kan gebruiken een geen 5.1. Hoe kan ik dit oplossen?

Bedankt!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
1. Hoe heb je de TV aangesloten? VGA/DVI/HDMI ? En is de TV de enige monitor, of heb je ook nog een normaal beeldscherm aangesloten?

2. Het zou goed kunnen dat je kaartje alleen maar 2.0 stereo doet met de huidige drivers.
Ik had ook een Trust kaartje die dat deed, maar met gemodde drivers kon die gewoon Dolby digital, DTS enzo doorgeven

Kijk even of je geluidskaart de C-Media 8738 of 8768 chip heeft. Als dat zo is kun je deze gemodde driver gebruiken: http://code.google.com/p/cmediadrivers/

( CMIDriver-1.2.6-bin-x86.zip )

Verwijderd

Topicstarter
Het beeld is helemaal gelukt, maar het geluid wil maar niet lukken.

Ik heb die driver geinstalleerd, maar nu krijg alleen maar 2.0 geluid via de optische uitgang op mijn 5.1. En dat wil niet, want dan hoor ik bij films de mensen niet praten. Mijn soundcard heeft 2 optische uitgangen. Zou ik ze dan allebei moeten gebruiken?

Verwijderd

Topicstarter
Hoe check ik welke C-media chipset ik heb? Er zit geen boekje bij en op het doosje staat ook niets

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Je kunt kijken welke chipset je hebt, door op het kaartje zelf te kijken ;)

Even eruit halen, en kijken wat op het zwarte vierkantje (waarschijnlijk in het midden van de kaart) staat.

Is het deze? http://www.perfect-systems.nl/info.asp?info=100922&tab=3

Die heeft volgens mij de 8768 chip, en valt dus prima te gebruiken met die gemodde drivers, waarna het een topkaartje is >:)

En je hebt geen 2 uitgangen, 1 ingang en 1 uitgang.

Maar als je nu dus al wel geluid hebt gehad via de optische ingang op je versterker, dan heb je wel de goede aansluiting te pakken op je geluidskaart :)

Heb je de vorige driver wel helemaal goed verwijderd? En volgens mij moet je in Configuratiescherm nog wel iets instellen voordat hij 5.1 geluid geeft. Je krijgt er een icoontje bij door die gemodde drivers. Een grijs, rechtopstaand luidsprekertje (niet dat standaard "Geluid" ding van Windows). Daar kun je volgens mij ook nog wat instellen.

En volgens mij moet je ook nog bij de standaard Windows instellingen zijn voor Geluid, daar moet je namelijk ook instellen dat je meerdere speakers hebt (en bij Vista kun je dan ook aangeven welke formaten (Dolby Digital, DTS enzo) je versterker ondersteund). Als je dat niet hebt gedaan dan is het waarschijnlijk logisch dat je er alleen maar Stereo uitkrijgt.

Bij mij werkte het toen prima met een Trust geluidskaart waar ik eerst ook alleen maar stereo geluid uitkreeg via de optische uitgang.

Hoe heb je het beeldprobleem opgelost, als ik vragen mag? Dat is wel handig om te vermelden namelijk, daar is een forum voor bedoeld, dan kan iemand het via de zoekmachine ook vinden :)

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 07-08-2009 23:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inderdaad het kaartje van de link. Ik heb ook al de bovengenoemde instellingen geprobeerd. Helaas lukte het niet om 5.1 geluid te krijgen.

Het probleem van het beeld is opgelost toen ik de pc opnieuw heb opgestart. Toen kreeg ik een wizard, omdat ie herkende dat ik een tv had aangesloten. Vervolgens heb ik in die wizard voor dualview gekozen en kon ik de resolutie instellen op 19..x1080.

Maandag kan ik pas weer prutsen met het geluid. In ieder geval bedankt voor je hulp!

Verwijderd

Topicstarter
Dit heb ik gevonden:

However, there may be times when you wish to transmit more than two channels of audio over the S/PDIF link. This is where compressed audio can be used. Audio compression is a technique used to transmit equivalent information using fewer bits. This is done through a number of techniques. Some techniques, referred to as perceptual coding, take advantage of the fact that humans can only hear certain sounds. These methods of compression usually involve discarding bits that only contribute a minimal amount to what a listener needs to recognize a given sound. Other methods take advantage of numerical redundancies in the signal in order to effectively transmit the same information in a smaller amount of space. Dolby Digital and DTS are two common types of compression. Regardless of the technique, compression enables a digital audio signal to use fewer bits to transmit the audio.

The result of this compression is that it enables you to transmit the content for up to 5.1 channels of audio over S/PDIF in space that would have only fit 2 channels if the audio had been uncompressed. This is great once the signal has been encoded (synonymous with compressed), but once a signal has been encoded, that same signal must also be decoded after it has been received so that it can be sent to speakers. This means that your receiver must be capable of decoding the compressed audio signal in order for you to hear the correct sound. This is the tradeoff necessary to allow you to transmit more than two channels of audio over S/PDIF.

Hoe kan ik controleren of mijn 5.1 setje het geluid kan 'decoden'?
Pagina: 1