Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb deze (aka deze) laptop gekocht van de week, en daar stond VISTA op geïnstalleerd. Nu ik geen fan ben van VISTA en graag andere programma's draai, die wel op XP draaien, heb ik mijn Windows XP home geïnstalleerd op deze laptop.. Met alle gevolgen van dien.

Ik kan NERGENS de drivers vinden van deze laptop, specifiek voor Windows XP. Ook niet voor mijn draadloze netwerkkaart. Ik weet zelfs niet wat voor wi-fi kaart erin zit.. Sisoft Sandra geeft daar niets over weer. Op google zoeken naar de term "Acer Aspire 5520G Windows XP" levert genoeg op, en ik heb ook al verschillende drivers gedownload + geïnstalleerd, zonder resultaat..

Daarnaast geeft hij bij eigenschappen onder "deze computer" 3,00 GB aan, terwijl ik hem duidelijk met 4 GB gekocht heb, dit staat ook in Sisoft Sandra.. Nog een probleem dus, ik wordt er zo langzamerhand een beetje zat van. Ik ben ten einde raad, en wil zo graag mijn nieuwe laptop gebruiken op XP, en dan overkomt mij dit.

Graag jullie bevindingen en/of suggesties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zelfs de XP drivers die Acer.com op haar website heeft staan, werken niet.. Terwijl je toch zou zeggen dat dit de originele horen te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 14:17
Je hebt een 32 bit versie windows xp erop gezet.Die ziet niet meer dan 3 Gb geheugen.Dat word dus een 64 Bit versie aanschaffen.Verder zal ik als ik jou was toch maar nadat je een nieuwe windows versie erop hebt gezet toch even op de site van acer kijken en anders maar gewoon weer vista erop zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu mijn chipset, CPU, VGA, ethernet en audio wel met succes kunnen installeren. Zaak is nu vooral nog de WIFI, want ik heb geen kabels in huis om op te internetten, dus dat is echt nog even ''HET'' hoofdprobleem nu. De overige drivers van de Acer site hebben uiteindelijk toch nog geholpen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmostudios
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-10-2023
Ik heb precies hetzelfde probleem helaas.. de winkel zelf geeft geen ondersteuning voor XP (wat echt belachelijk is... hoe kan een PC zaak nou geen ondersteuning bieden voor XP? 80% gebruikt het nog altijd!) Maar ik kan je wel de tip geven om te upgraden (en ja het is nu écht een upgrade) naar Windows 7. Ik heb een andere laptop die deze gebruikt, en het is tot zover erg fijn werken! Snel en geen memory-hog. Daarnaast is het ook een optie om een losse PCMCIA Wlan kaart aan te schaffen (~ €20,-) die wel geschikt is voor XP. Ik begrijp je pijn... maar er zit jammer genoeg niks anders op ben ik bang. Ik ga zelf nog proberen de driver te forceren, vanuit de Windows hardware manager. Ik zal updaten over de resultaten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatix
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:44
Wat nog wel wilt helpen is via Windows Update: Microsoft Update installeren en deze laten zoeken naar hardware drivers.
Dit is geen garantie maar het helpt vaak wel.

Anders kan je nog via apparaatbeheer het hardware-id in google of elke andere zoekmachine invoeren en dan proberen de XP drivers te vinden.

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmostudios
Ik heb het een en ander geprobeerd, met resultaten.
Download de Vista driver (Broadcom 4.*) van de Acer website en pak deze uit.
Als je vanuit Apparaatbeheer (systeem) de driver zelf kiest ipv. automatisch installeren, en dan de uitgepakte map opzoekt dan kun je de Broadcom 802.11g kiezen. Deze installeert goed, het enige probleem is dat de kaart niet wil starten. Dat komt waarschijnlijk doordat Acer een eigen applicatie heeft (Acer Empowering Technology Framework) wat de hardware kan in- en uitschakelen. Normaal heeft een laptop een hard-button om de kaart in en uit te schakelen voor stroombesparing, maar Acer doet het exclusief softwarematig.
Dus heb ik geprobeerd deze software te installeren. Lukt prima, alleen bij opstarten krijg ik de melding "sorry, besturingssysteem niet ondersteund".

Dus... als iemand een manier vind om deze software te kunnen draaien of een andere manier om de kaart te starten, dan zijn we er!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 18:20:

Ik kan NERGENS de drivers vinden van deze laptop, specifiek voor Windows XP.
http://gd.panam.acer.com/home/
Daar staat alles. Inclusief de management app.
Link komt overigens uit XP drivers aspire 5520G gezocht (verdwenen van acerFTP) wat de eerste hit is als je gaat [google=5520G XP drivers].

[ Voor 3% gewijzigd door alt-92 op 11-08-2009 19:40 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmostudios
alt-92 schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 19:38:
[...]

http://gd.panam.acer.com/home/
Daar staat alles. Inclusief de management app.
Link komt overigens uit XP drivers aspire 5520G gezocht (verdwenen van acerFTP) wat de eerste hit is als je gaat [google=5520G XP drivers].
Ja ze staan idd op de website, daar heb ik ze ook vandaan. Maar de XP drivers werken niet, en de management App is Vista only... Ik begin echt te denken om maar een losse Wlan kaart te halen. Kut Micro$oft, Vista afdwingen. Eerst al Asus, nu Acer ook al, BAH!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je koopt toch dat product terwijl je weet dat er Vista op geinstalleerd is? 99.9% van de mensen zal gewoon Vista erop laten, want het werkt, de overige 0.1% komt dit probleem tegen en begint alle fabrikanten af te kraken, dat is zo jammer.

Dan moet je achteraf niet gaan klagen dat XP niet werkt, want er staat ook niet op verpakking dat Windows XP werkt op deze machine, XP is wel al uit 2000! 9 Jaar oud!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmostudios
Koop jij ff lekker een laptop waar géén Vista op staat... veel geluk! Hoelang hebben ze Windows 98 en 2000 ondersteund nadat er een nieuwe versie uitkwam? Jaaaaren! En zo hoort het ook, je hoort mensen niet te dwingen naar een (verrot) nieuw besturingssysteem. XP word NU al niet meer ondersteund, dat gaat er bij mij echt niet in. Sorry maar ik vind het een zware kutstreek van Microsoft dat ze het voorgeinstalleerd leveren, en je ook niet de keuze geven om iets anders te installeren. Ze verkopen het pakket niet los, dus dit is de enige manier waarop ze zichzelf nog kunnen verkopen. Ik zou ook liever voor een laptop gaan met XP, maar die verkoopt NIEMAND!

Ik heb de software voor XP gevonden, ga het nu installeren. Voor wie het zelf ook wil proberen, aub!

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=102912

[ Voor 67% gewijzigd door gizmostudios op 11-08-2009 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
gizmostudios schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 19:52:
Koop jij ff lekker een laptop waar géén Vista op staat... veel geluk! Hoelang hebben ze Windows 98 en 2000 ondersteund nadat er een nieuwe versie uitkwam? Jaaaaren! En zo hoort het ook, je hoort mensen niet te dwingen naar een (verrot) nieuw besturingssysteem. XP word NU al niet meer ondersteund, dat gaat er bij mij echt niet in. Sorry maar ik vind het een zware kutstreek van Microsoft dat ze het voorgeinstalleerd leveren, en je ook niet de keuze geven om iets anders te installeren. Ze verkopen het pakket niet los, dus dit is de enige manier waarop ze zichzelf nog kunnen verkopen. Ik zou ook liever voor een laptop gaan met XP, maar die verkoopt NIEMAND!

Ik heb de software voor XP gevonden, ga het nu installeren. Voor wie het zelf ook wil proberen, aub!

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=102912
Ik zeg ook niet dat ik je frustratie niet begrijp, maar iets genuanceerder mag natuurlijk ook.

Dat er nu bijna geen laptops zijn die geen Vista hebben, maar XP is jammerlijk, maar uit het standpunt van de fabrikant is het natuurlijk logisch een nieuw product mee te leveren, in dit geval dus Vista. Windows XP is, zoals ik al eerder aangaf, uit 2000, dat is een periode van 9 jaar. Dat nu Vista verlaat is uitgekomen, door het schrappen van Windows Longhorn, is natuurlijk niet echt een logische keuze geweest van Microsoft. Nu lijkt het alsof XP dus bijna geen ondersteuning heeft gehad.
Vista wordt gewoon los verkocht in de winkel, dus dat is denk ik niet jouw opmerking, maar waarschijnlijk het feit dat je Vista niet als optie kan kiezen bij de laptop.
Ik weet niet hoe Acer is met zijn teruggeef optie voor de Vista licentie, maar ik weet dat een aantal fabrikanten, bij inlevering van de Vista licentie, je ongeveer peanuts terugkrijgt.(Wat niet in verhouding is van de aankoop van een OEM licentie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmostudios
Vorkie schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 20:10:
[...]

Ik zeg ook niet dat ik je frustratie niet begrijp, maar iets genuanceerder mag natuurlijk ook.

Dat er nu bijna geen laptops zijn die geen Vista hebben, maar XP is jammerlijk, maar uit het standpunt van de fabrikant is het natuurlijk logisch een nieuw product mee te leveren, in dit geval dus Vista. Windows XP is, zoals ik al eerder aangaf, uit 2000, dat is een periode van 9 jaar. Dat nu Vista verlaat is uitgekomen, door het schrappen van Windows Longhorn, is natuurlijk niet echt een logische keuze geweest van Microsoft. Nu lijkt het alsof XP dus bijna geen ondersteuning heeft gehad.
Vista wordt gewoon los verkocht in de winkel, dus dat is denk ik niet jouw opmerking, maar waarschijnlijk het feit dat je Vista niet als optie kan kiezen bij de laptop.
Ik weet niet hoe Acer is met zijn teruggeef optie voor de Vista licentie, maar ik weet dat een aantal fabrikanten, bij inlevering van de Vista licentie, je ongeveer peanuts terugkrijgt.(Wat niet in verhouding is van de aankoop van een OEM licentie)
Ik snap ook prima dat het enkel business is, ik ben ook gewoon erg gefrusteerd door de manier waarop ik behandeld werd bij Paradigit. Ik kwam daar met mijn probleem, zodra ik het woord Windows XP noemde, was het enige wat ik terugkreeg `ondersteunen we niet. Veel geluk! We kunnen niet elk "meneertje" die geen verstand heeft van wat -ie doet gaan helpen met een vreemd besturingssysteem, dus als je zonodig moeilijk wil doen kun je het beste zelf ff lekker Acer bellen!´... Daar kom je dan binnen met goede bedoelingen en de hoop dat "service" nog altijd betekent dat je geholpen wordt. Maar dit sloeg echt alles, ik ben nog nooit zo slecht behandeld in een winkel.

Paradigit bij het Koningsplein Amsterdam, onthouden die shop... echt niet te geloven!

Dus, bel ik om half 7 's avonds Acer. "Het is op dit moment erg terug. Bel later nog een keer. -- tuut -- tuut -- tuut"... Dat is het enige wat ik krijg sinds half 7. Support... right!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

@gizmostudios, dat een winkel geen XP support op een notebook waar Vista op is meegeleverd is natuurlijk logisch, gezien niemand garandeert dat het ding met XP gaat werken.
Daarmee wil ik de discussie in dit topic ook afsluiten. Flamen op Vista is nergens voor nodig. Het is een prima OS voor de meeste gebruikers, wil je iets anders, dan kun je tegen dit soort dingen aanlopen.

@TS, draai je notebook eens open en kijk wat voor kaart erin zit. Zoek drivers voor de chipset die erop zit, vaak werkt dat wat beter.
Pagina: 1