Rest-BPM bestelwagen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPa
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-07 23:06

PaPa

le roi est mort, vive le roi!

Topicstarter
Ik heb gebeld met de Doune, Belastingdienst en diverse bedrijven in de importbusiness en ik krijg een hoop tegenstrijdige antwoorden.

Stel: Ik koop als particulier een bestelwagen met NL (grijs) kenteken. Eerste tenaamstelling was in 2007 en er is nooit BPM betaald omdat de auto door een ondernemer is gebruikt. Moet ik dan na aanschaf de rest-BPM ophoesten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
je hebt al gebeld met de instanties die het moeten weten, en je denkt hier betere antwoorden te krijgen?

mijn antwoord: lijkt me van wel, vergelijkbaar met import uit buitenland

[ Voor 12% gewijzigd door defusion op 07-08-2009 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-07 11:15

bord4kop

maximaal 100KB!

Je betaald gewoon de BPM als je hem koopt en hem "omzet" naar particulier.
Wel minder (37% ofzoiets) omdat hij uit 2007 is

* bord4kop mompeld iets over import, verkeerd gelezen...

Sick Nick hieronder geeft het juiste anywoord

[ Voor 33% gewijzigd door bord4kop op 07-08-2009 18:42 ]

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:20
PaPa schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 16:19:
Ik heb gebeld met de Doune, Belastingdienst en diverse bedrijven in de importbusiness en ik krijg een hoop tegenstrijdige antwoorden.

Stel: Ik koop als particulier een bestelwagen met NL (grijs) kenteken. Eerste tenaamstelling was in 2007 en er is nooit BPM betaald omdat de auto door een ondernemer is gebruikt. Moet ik dan na aanschaf de rest-BPM ophoesten?
Ik heb altijd begrepen dat het ondernemer is die de rest-BPM moet afdragen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:27

Luke!

#Treinbaas
Als jullie nu eens met bronnen komen, dan heeft de TS er ook nog wat aan. Hij geeft al aan dat hij tegenstrijdige berichten heeft gekregen; welk nut heeft het dan nog meer tegenstrijdige informatie te geven zonder dat met een bronvermelding te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-07 17:40

Sick Nick

Drop the top!

Een auto met een grijs kenteken wordt vijf jaar gevolgd. Dat wil zeggen dat een ondernemer alsnog een rest van de BPM moet terugbetalen als hij binnen vijf jaar de auto aan een particulier verkoopt of de onderneming staakt. De hoogte van het bedrag is afhankelijk van de leeftijd van de auto. Doorverkopen aan een ondernemer ‘kost’ niets. Door een koppeling met de geautomatiseerde BTW-systemen kan de Belastingdienst bij iedere tenaamstelling gemakkelijk controleren of de nieuwe eigenaar een ondernemer is in de zin van de Wet op de omzetbelasting. U krijgt automatisch en binnen een week een aangifteformulier met het te betalen BPM bedrag als u uw bedrijfsauto met grijs kenteken binnen vijf jaar aan een particulier verkoopt - ook al bent u dat zelf.
http://www.fnvzzp.nl/nl/advies/auto_van_de_zaak.html

Als ik dat zo lees is het dus dat als jij als particulier zijnde een auto koopt met grijs kenteken van een andere partij dat het voor jou niet uit maakt. Jij koopt de auto gewoon voor een afgesproken bedrag. BPM en dergelijke heb je helemaal niks mee te maken. De verkopende partij krijgt te maken met rest-BPM als hij hem binnen 5 jaar na aanschaf verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:25

Duinkonijn

Huh?

ik denk dat je gewoon bij de rdw moet zijn

http://www.google.com/sea...8&startIndex=&startPage=1

alles wijst naar de RDW :)

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPa
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-07 23:06

PaPa

le roi est mort, vive le roi!

Topicstarter
Sick Nick schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 18:33:
[...]

http://www.fnvzzp.nl/nl/advies/auto_van_de_zaak.html

Als ik dat zo lees is het dus dat als jij als particulier zijnde een auto koopt met grijs kenteken van een andere partij dat het voor jou niet uit maakt. Jij koopt de auto gewoon voor een afgesproken bedrag. BPM en dergelijke heb je helemaal niks mee te maken. De verkopende partij krijgt te maken met rest-BPM als hij hem binnen 5 jaar na aanschaf verkoopt.
Ik denk dat het klopt wat je zegt, wil het alleen 100% zeker weten :)
Het blijft grijs voor zover ik het begrijp. De auto komt dan in de categorie 'bestelwagen particulier'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-07 11:15

bord4kop

maximaal 100KB!

Op de site van de RDW staat:
BPM

BPM staat voor Belasting Personenauto's en Motorrijwielen. BPM is een belasting die eenmalig moet worden betaald door degene die als eerste een personenauto, bestelauto of motorrijwiel op zijn naam laat registreren.

Koopt u in Nederland een nieuwe personenauto, bestelauto of een nieuw motorrijwiel, dan verzorgt de importeur de aangifte voor en de betaling van de BPM. Het bruto betaalde BPM-bedrag staat bij deze nieuw gekochte voertuigen vermeld op het kentekenbewijs (deel 1A).

Voor het verkrijgen van een Nederlands kenteken, moet u in de volgende situaties zelf aangifte doen van BPM:
- Als u een personenauto, bestelauto of een motorrijwiel uit het buitenland haalt
- Als u een bestelauto die vóór 1 juli 2005 in gebruik is genomen, ombouwt tot personenauto.

Achter het onderwerp BPM leest u het bruto bedrag in euro's.
Als u de melding n.v.t. terugkrijgt, betekent dat, dat op het moment van eerste afgifte van het kentekenbewijs geen BPM verschuldigd was.

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:43

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Ik vind autobelastingen.nl hierover wat duidelijker:
Wel BPM heffing op nieuwe bestelauto’s
Op nieuwe bestelauto’s wordt BPM geheven die door ondernemers direct teruggevraagd kan worden. De teruggave termijn bedraagt in principe maximaal 1 maand. Met ingang van 1 januari 2007 wijzigt deze systematiek. Ondernemers hoeven de BPM niet meer voor te schieten en krijgen de bestelauto met een BPM vrijstelling bij levering. Dit betekent overigens niet dat er geen BPM meer op de bestelauto rust. Niet ondernemers kunnen de BPM niet terugvragen Bij aanschaf van een nieuwe grijskentekenauto wordt deze voor de BPM vijf jaar gevolgd. Wordt de auto binnen deze vijf jaar verkocht aan een particulier of houdt de ondernemer op met het ondernemen dan is een bedrag aan rest BPM verschuldigd. De hoogte van de rest BPM is afhankelijk van de leeftijd van de auto op het moment van overdragen of stoppen van het bedrijf. Bij overdracht aan een andere ondernemer is geen BPM verschuldigd. Nadat de bestelauto vijf jaar oud is mag deze aan een particulier verkocht worden zonder rest BPM heffing.
v.w.b. wegenbelasting:
Hoge wegenbelasting voor particulieren
Voor particulieren met een bestelauto gaat een nieuw tarief voor de wegenbelasting gelden. Dit nieuwe particuliere bestelautotarief is gelijk aan de wegenbelasting voor personenauto’s zonder de provinciale opcenten. Dit houdt in dat het nieuwe particuliere bestelautotarief zo’n 30 euro per maand lager ligt dan het personenautotarief per maand. Invaliden houden het lage grijskentekentarief voor de wegenbelasting. Ondernemers houden ook het lage grijs kentekentarief maar moeten een kleine toeslag van zo’n 6 euro per maand gaan betalen.

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Pagina: 1