Zenders, ontvangers en kristallen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik heb hier een motoralarmsysteem met twee meegeleverde afstandsbedieningen. Daar wil ik nog een derde aan toevoegen. Die heb ik besteld tegelijk met het alarm. Maar om de één of andere reden kan ik die extra afstandbediening niet koppelen.

Uiteraard heb ik contact gezocht met het bedrijf maar het probleem is nog niet opgelost helaas. En omdat het nu al een tijdje duurt, plaats ik hier ook een bericht in de hoop dat iemand er iets van weet.

Een vermoeden was dat de kristallen van het alarmsysteem en de extra AB niet met elkaar in overeenstemming zijn. Daarom heb ik een originele (werkende) afstandbediening en de extra (niet werkende) afstandbediening open geschroefd en ben ik op zoek gegaan naar de kristallen.

In de originele staat op de behuizinging van het kristal: 13.25311 Dat zal vermoedelijk de frequentie in MHz zijn want die kom ik her en der op internet wel tegen op sites van fabrikanten van kristallen

In de extra staat op de behuizing van het kristal: NDR433,92 waarbij die 433,92 ongetwijfeld de frequentie in MHz is.

Nou zat ik te denken: zo'n 13.25311 MHz krstal bestellen en die in de extra AB solderen. Maar bij meer zoekwerk op internet kom ik ook uit op deze site:
http://www.atmel.com/dyn/...rod_documents/doc4689.pdf

Ik kan wel solderen maar van de teksten in die PDF kan ik geen drol volgen. Wel viel me een tabelletje op op bladzijde 25 (en ook diverse afbeeldingen) waarbij zowel die 433,92 als 13.25311 genoemd worden. Ik krijg de indruk dat die twee veel met elkaar te maken hebben en dat het mogelijk helemaal geen zin heeft om die 433,92 MHz te vervangen door een 13.25311

Is er iemand hier die me mogelijk wat verder opweg kan helpen bij mijn probleem? Zou de frequentie van de kristallen hier het probleem kunnen zijn?

(het zal vast niet een defecte AB zijn want ik heb inmiddels al 2 anderen geprobeerd, 3 in totaal dus. ook de procedure voor het toevoegen van de AB doe ik goed want ik kan de originele AB's zowel ontkoppelen als weer toevoegen aan het alarm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het kristal met hoge frequentie kan en zal waarschijnelijk het zendkristal zijn, degene met de lage frequentie zal een kristal zijn voor aansturing van de chip of microcontroller/processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Lijkt er inderdaad op waarbij die microcontroller/processor er de gewenste 433,92 MHz van maakt. Ik heb namelijk de chipset opgezocht op internet en die is dus bijna gelijk aan diegene die ik in m'n startpost genoemd heb. De datasheet is ook bijna gelijk waarbij dus ook de genoemde frequenties gelijk zijn.
Met andere woorden: de frequentie zal dus mogelijk toch niet de oorzaak zijn.

Wel zie ik nog een tweede kristalletje zitten op het printje van de originele AB. Alleen staat daar geen enkele waarde of wat dan ook op. Het betreft een langwerpig metalen buisje met in het ene uiteinde 2 aansluitdraden. Waar die precies voor dient weet ik niet. Die zit overigens ook bij zo'n soort microprocessor in de buurt alleen kan ik daar de opschriften niet van lezen omdat dat kristal erop gekleefd zit tegen verschuiven/lostrillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het kan zijn dat het systeem met een codering werkt wat waarschijnlijk en logisch is.

Je zenders hebben een unieke code die de ontvanger kent. Even een 3e zender erbij halen werkt dus niet want die heeft niet de juiste code.

Zou hij niet met een code werken dan is hij net zo veilig als geen alarm installatie. Een boef zou dan een zendertje kunnen kopen en dan jouw motor stelen zonder dat het alarm afgaat.

Je moet dus een zender hebben met dezelfde unieke code als de andere AB's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Het moet dus werken zoals jij zo ongeveer zegt. Alleen die 'code' schijnt dus te worden aangeleerd.

Wat ik moet doen is een knop op de hoofdmodule (weggestopt in m'n fiets) indrukken. DAN kan ik dus extra AB's toevoegen zodat die ook geaccepteerd worden.

Met die knop kan ik bijvoorbeeld ook alle AB's ontkoppelen zodat zelfs de originelen niet meer werken. Die moet ik dan dus ook met diezelfde knop weer toevoegen. En op diezelfde manier wil ik dus ook die extra AB toevoegen maar dat gaat dus verkeerd om de één of andere reden. AB zit dus waarschijnlijk op dezelfde frequentie, is van hetzelfde merk en is opgestuurd dat die zou moeten werken.

Morgen voor de gein de AB van m'n auto maar eens proberen toe te voegen. Ben benieuwd of hij die wil koppelen (frequentie lijkt (nagenoeg) hetzelfde te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel zie ik nog een tweede kristalletje zitten op het printje van de originele AB. Alleen staat daar geen enkele waarde of wat dan ook op. Het betreft een langwerpig metalen buisje met in het ene uiteinde 2 aansluitdraden. Waar die precies voor dient weet ik niet. Die zit overigens ook bij zo'n soort microprocessor in de buurt alleen kan ik daar de opschriften niet van lezen omdat dat kristal erop gekleefd zit tegen verschuiven/lostrillen.
kristallen kunnen alerhande vormen hebben de genoemde buisvormigheid bevat inderdaad ook een kristal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Dat had ik dus al verwacht. Alleen waarvoor dient die? Want ook daar zit een wat groter IC bij. Nog belangrijkere vraag: welke frequentie heeft dat ding. Die kan ik dus niet aflezen.
Knap ellendig dit, zeker als je wel wàt dingen weet maar er verder inhoudelijk geen verstand van hebt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
WFvN schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 15:37:
Uiteraard heb ik contact gezocht met het bedrijf maar het probleem is nog niet opgelost helaas.
Niet echt geheel ontopic, maar misschien steviger in je schoenen staan bij het bedrijf wat jou zo te horen een niet-functionerend product heeft verkocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Als het goed is, heeft het kristal van de ontvanger een hogere frequentie dan die van de zender. Om te kunnen samplen van het signaal. De zender zal wel in rolling code uitzenden waardoor je inderdaad de ontvanger en de zender moet 'syncen'.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WFvN schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 00:34:
Dat had ik dus al verwacht. Alleen waarvoor dient die? Want ook daar zit een wat groter IC bij. Nog belangrijkere vraag: welke frequentie heeft dat ding. Die kan ik dus niet aflezen.
Knap ellendig dit, zeker als je wel wàt dingen weet maar er verder inhoudelijk geen verstand van hebt :+
naar mijn weten is dat ook niet direct meetbaar met eenvoudige apperatuur. staat er nergens iets van tekst op ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de gewenste 433,92 MHz
Het kan ook zijn dat je 3e zender wel op de 433mhz band werkt maar op een ander kanaal. Die 13kommanogwat frequentie kan volgens mij voor de processor zijn of een basis frequentie.
Voor 13Mhz heb je een nogal grote antenne nodig wat bij een alarm niet logisch is.

Wat je zou kunnen proberen is een van de werkende zenders bij een draadloze koptelefoon (wel iets van muziek op die headset) oid houden. Werkt de orginele AB op de 433mhz band dan zal deze het signaal vd headset storen of wegdrukken.

Ook kan je aan de antenne zien hoe hoog het alarm in de frequentie zit.

Je kan imo 2 problemen hebben nl dat de 3e AB op een ander 433mhz kanaal zit of dat het alarm de 3e code niet accepteert.

Kan hij wel 3 AB's aan? ontkoppel eens 1 orginele AB en probeer die 3e te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Laatst online: 10:02

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Veelal werken die chips met een 10+ bit code. Die code is normaal in te stellen met printspoortjes wel of niet doorkrassen. Bekijk de printen en zie de verschillen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Osiris schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 00:36:
Niet echt geheel ontopic, maar misschien steviger in je schoenen staan bij het bedrijf wat jou zo te horen een niet-functionerend product heeft verkocht?
Niet functionerend is misschien niet de juiste benaming maar mogelijk wel de verkeerde combinatie van twee werkende producten. Als ze een AB leveren die zou moeten werken, dan ga ik daar in eerste instantie wel van uit. Maar het lijkt toch anders te zijn helaas. Ik ben bang dat ik dus toch nog wat meer telefoontjes ga plegen.
Verwijderd schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 10:37:
naar mijn weten is dat ook niet direct meetbaar met eenvoudige apperatuur. staat er nergens iets van tekst op ?
Nope, helemaal niets. Met veel moeite heb ik de lijm eraf gepeuterd (zonder de behuizing te bekrassen waarbij eventueel tekst weggewist zou kunnen worden) waarbij ik het risico liep om heel kleine draadjes (los) te breken van de print. Eenmaal helemaal vrij van lijm kon ik hem aan alle kanten bekijken maar niets.... ;(
Verwijderd schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 12:44:
Wat je zou kunnen proberen is een van de werkende zenders bij een draadloze koptelefoon (wel iets van muziek op die headset) oid houden. Werkt de orginele AB op de 433mhz band dan zal deze het signaal vd headset storen of wegdrukken.

Ook kan je aan de antenne zien hoe hoog het alarm in de frequentie zit.

Je kan imo 2 problemen hebben nl dat de 3e AB op een ander 433mhz kanaal zit of dat het alarm de 3e code niet accepteert.
In de handleiding staat dat het alarm 4 AB's kan koppelen. Dus dat is het probleem niet. Ander kanaal? Dan moet dat zitten in het 3e of meerdere getal achter de komma want in beide gevallen gaat het om 433,92 MHz. maar volgens mij zijn de kanalen daarbij al vanaf het eerste decimaal verschillend.
Kan hij wel 3 AB's aan? ontkoppel eens 1 orginele AB en probeer die 3e te koppelen.
Eerst alle AB's verwijderd en daarna eerst de 2 nieuwe AB's getracht te koppelen; werkte niet, daarna de 2 originele AB's wel.
memphis schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 15:35:
Veelal werken die chips met een 10+ bit code. Die code is normaal in te stellen met printspoortjes wel of niet doorkrassen. Bekijk de printen en zie de verschillen.
Nuttige tip. Heb de AB's nog een keer opgen geschroefd. Alleen hebben ze totaal verschillende chips. De originele heeft 2 van die wat grotere vierkante dingen van oz'n 8x8mm, de bijgekochte heeft veel kleinere IC's met minder pootjes. Dat gaat hem dus niet worden helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
WFvN schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 13:43:
[...]

Nuttige tip. Heb de AB's nog een keer opgen geschroefd. Alleen hebben ze totaal verschillende chips. De originele heeft 2 van die wat grotere vierkante dingen van oz'n 8x8mm, de bijgekochte heeft veel kleinere IC's met minder pootjes. Dat gaat hem dus niet worden helaas.
Het is niet echt gebruikelijk dat zo'n ontwerp wordt aangepast. Dat je dus 2 verschillende hebt kan er op duiden dat je gewoon de verkeerde hebt. Wij hebben thuis garagedeur openers en als we ze nu bestellen krijgen we 15 jaar na dato nog steeds exact dezelfde. De kostprijs van zo'n ontvanger is veel minder spannend dan de ontwerpkosten.

3-4-5 dubbel check dat je echt de goede hebt!
Als je een nieuwe basismodule kunt vinden, test dan of jouw oude AB's het doen. Misschien wordt het dan duidelijk dat je een andere versie hebt.
Pagina: 1