memory laat 667 mhz ipv 800 zien bij dell e520

Pagina: 1
Acties:

• b_vinkestijn
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-12-2023
Hoop dat iemand hier mij kan helpen, want bij Dell helpen ze je niet als het niet om de gehele, originele configuratie gaat!

Ik heb een dell e520 en heb hierin het één en ander verandert:
e6300 -> q6700
ati1300 -> gefore 8600gt
305W ->corsair 550W
2gb pc 4200 dual channel ->

Kingston 4GB(2 X 2GB), PC2-6400 (800mhz), DDR2, DIMM 240-pin, 256M X 64, Non-ECC | KHX6400D2K2/4G

In de manual staat dat mijn moederbord 800mhz geheugen ondesteunt, echter wordt dit zowel in de bios als cpu-z aangegeven als 667mhz?? Het vervelende is ook nog eens dat je niets kunt veranderen in de bios van dell.

Heeft iemand enig idee hoe ik het geheugen kan opkrikken naar de 800mhz?

gr,

vink

overige info:
windows vista 32bit home premium
Intel G965 Express Chipset
e520 specs dell: http://support.euro.dell....imE520/en/SM_EN/specs.htm

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-02 21:34
Heb jij het oude Pc4200 geheugen er nog bij in zitten? Dat kan problemen veroorzaken. En probeer je bios eens te updaten.

En vervang je OS door een X64 variant, je gebruikt nu niet je hele 4gb en dat is ook zonde. (gaat echter je snelheid niet verhogen)

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-02 13:12

Woohooo

Smilie, James Smilie

Wat staat er precies in cpu-z? Voor zover ik weet staat daar altijd de halve frequentie.. oftewel daar zou 400Mhz moeten staan.. heb je em niet op 1333Mhz gezet? :+

• Morganlesfay
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-02-2025
Een heel serieus antwoord; haal zo snel mogelijk een ander moederbord.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom een ander mobo halen, als dit ding toch voldoet?

Verder de vraag, waarom zou je je mem per se sneller willen laten lopen?

• Nielson
  • Nu online
b_vinkestijn schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 14:53:
In de manual staat dat mijn moederbord 800mhz geheugen ondesteunt, echter wordt dit zowel in de bios als cpu-z aangegeven als 667mhz??
Manual geeft ook aan dat er maximaal 4GB in een 4x1GB configuratie ondersteunt wordt, 2GB dimmen staat nergens vermeld.

/edit: Dit staat in de specsheet van 't geheugen:
Each module pair has been tested to run at DDR2 800MHz at latency timing of 5-5-5-15 at 1.85V. The SPD is programmed to JEDEC standard latency 667Mhz timing of 5-5-5-15 at 1.8V.
Bios stelt de geheugensnelheid dus gewoon conform de spd in. Kun je dit in de bios niet overrulen dan valt er weinig aan te doen lijkt me.

[ Voor 33% gewijzigd door Nielson op 07-08-2009 17:28 ]

Verwijderd

Bios gereset ? Gigabyte bordje van mij had dat probleem ook. Na installeren van 800 MHz geheugen ipv 667 MHz.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Probeer eerst je BIOS eens te updaten naar de laatste versie op de Dell site. Probeer ook eens een CMOS reset.
Als het dan niet werkt, kan je eventueel, maar dat is zeker niet zonder risico, proberen te achterhalen of er een ander BIOS op dat Dell moederbord werkt.

Het is namelijk zo dat Dell die moederbordjes niet zelf maakt, maar laat maken door een grote fabrikant zoals Gigabyte of MSI.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Verwijderd

Petervanakelyen schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 17:58:
Het is namelijk zo dat Dell die moederbordjes niet zelf maakt, maar laat maken door een grote fabrikant zoals Gigabyte of MSI.
Foxconn vooral, maar ga daar bij DELL maar niet van uit, kans is erg klein. ;)

Verwijderd

Ben nu even niet bij mijn eigen compu, maar wat ik wel kan vertellen, dat ik de meest recente bios heb geinstalled (dit moest i.v.m. nieuwe quadcore upgrade).

En idd max 4x 1gb in de handleiding vermeld, omdat op dat moment nog niet echt veel 2gb mems in omloop waren denk ik. Heb op vele dell forum topics gezien dat er een hoop zijn die 6gb of meer in dezelfde dell hebben gepropt.

Ook op de vraag of ik m'n andere geheugen er ook nog in heb zitten, NEE. Heb alleen bank 1 en 2 gebruikt (in de juiste volgorde)

Mijn mobo veranderen hoeft niet echt. Ben ook best tevreden met iets lagere mhz, maar zou mooi zijn als ze ook op 800 konden draaien ;)

Will binnenkort ook overstappen op 64bit, maar wacht liever op windows7

Ik had overigens al 4x 1gb kingston erin zitten 2x4200 en 2x5300 beide dual channel. Werkte perfect. Dacht alleen met dit geheugen iets meer snelheid te krijgen.

Planning is er nog 2x6400 bij te prikken voor 8gb in totaal. Weet dat 32bit hier geen gebruik van maakt, maar met oog op 64bit is het wel interessant. Ben namelijk een hardcore: photoshopper, illustrator, cad & 3d applicaties :-)

Thanks alvast voor alle replies, wordt erg gewaardeerd!

Verwijderd

ps. ben in vergelijking met de meesten op dit forum een noobie. Zou het ook te maken kunnen hebben met CL4, 5 of 6?? Deze die er nu inzitten zijn CL5

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 19:05:
ps. ben in vergelijking met de meesten op dit forum een noobie. Zou het ook te maken kunnen hebben met CL4, 5 of 6?? Deze die er nu inzitten zijn CL5
Nee, het is wel aan elkaar verwant, modules met een hogere MHZ snelheid hebben vaak ook tragere timings, dus hoger CL cijfer (hoger is dus trager). In dit geval staat dat er los van.

Jouw bankjes KUNNEN wel op 800 MHz lopen, maar ze 'melden' zich als 667 modules zodat ze compatibel zijn met veel mobo's. Dat is ook jouw probleem, want je kunt je moederbord niet vertellen dat hij de SPD waarde moet negeren en dat je dus zelf de frequentie en timings instelt.

Veel nieuwere modules hebben vaak ook een SPD setting en een optimale performance setting, die niet compatible hoeft te zijn met de JEDEC. Maar het Dell bordje speelt op safe en gebruikt de SPD.

Niks aan te doen, als een BIOS update deze mogelijkheid niet brengt, en ik verwacht het ook niet, OEM leveranciers geven maar zelfde uitbreiding van functionaliteit in een BIOS update.

Verwijderd

Bedankt Fairy, klinkt allemaal heel logisch! Waarschijnlijk dan maar iets minder herzjes.

Het irriteerde me een beetje dat bij de windows class index, mijn geheugen voor de lagere score zorgde (5,5)..wat waarschijnlijk totaal niet boeiend is...maar toch ;-)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Met een C2D is het trouwens zo dat de extra geheugensnelheid niet of nauwelijks merkbaar is. In benchmarks kom ik uit op slechts een enkel procentje.

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Ik heb ook een Dell gehad en upgraden kan tegen vallen.
Zoals al eeder geopperd, als er in de bios niets staat qua geheugen timings, dan kun je het wel vergeten.
Oem's zijn er meestal huiverig voor dat je wat veranderd in de bios en zo de boel om zeep helpt.

[ Voor 25% gewijzigd door DaLoona op 08-08-2009 16:20 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Pagina: 1