Dode Pixel in MBP Juni 2009

Pagina: 1
Acties:

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:15
Eind juni heb ik een 15" MacBook Pro gekocht (2,66ghz). Al na 3 weken begon ik met één dooie pixel. Nadat ik terug kwam van vakantie, ontdekte ik een tweede dode pixel. Contact opgenomen en onder coulance zou mijn scherm kostenloos vervangen worden. Opweg naar die winkel ontdekte ik nog een derde dode pixel en in de winkel zelf zagen we er nog 2. Totaal dus 5.

Laptop is aangenomen voor reparatie en gisteren kon ik deze weer ophalen. Helaas ontdekte ik in de winkel al weer een dode pixel en nog eens 2 subpixels. Op de reparatiebon stond dat ze het scherm een uur lang getest hadden en dat deze oke was. Ik heb de reparatie niet aangenomen en opnieuw laten repareren (wat de verkoper ook voorstelde).

Ik vind het wel erg frapant dat ik nu voor de tweede keer dode pixels heb. Apple is er niet specifiek in bij hoveeel dode pixels de lat ligt. Een poging om dit na te vragen bij Apple zelf eindigde met de melding dat dit 'Interne Informatie' was en als ik niet tevreden was dat ik het maar bij een andere Apple Store moest neerleggen (ipv premium reseller). Diverse bronnen op internet melden dat Apple Class II schermen gebruikt, wat volgens de norm dan op 2 dode pixels per 1M pixels uitkomt. Daarnaast is er ook eens een uitspraak geweest waarbij de rechter geoordeeld heeft dat schermen van destijds (in 2000) zonder pixeldefecten geproduceerd konden worden.

Nu vraag ik mij eigenlijk af waar ik recht op heb als ik straks voor de derde keer een scherm heb met dode pixels. Op internet zijn er al veel verhalen, maar elke zegt weer wat anders. Van te voren heeft de verkoper mij niet gewaarschuwd voor gebrekken aan het scherm. Ik werk zelf in een winkel met servicedienst waar zowel LCD TV's als Laptops verkocht worden. Zelfs bij de goedkope Philips TVs is elke pixel er al één teveel, bij de laptops heb ik er nog geen terug gehad met pixeldefect.
Daarnaast vraag ik mij af of ik gewoon pech heb gehad dat ik een nieuw scherm had met alweer dode pixels of dat dit gewoon iets is wat gewoon vaker voorkomt bij Apple MBPs. Ik geef geen 1800 euro uit om met een scherm te zitten waar dode pixels als onkruid uit de grond schiet.

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:53
FastFred schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 14:26:
Eind juni heb ik een 15" MacBook Pro gekocht (2,66ghz). Al na 3 weken begon ik met één dooie pixel. Nadat ik terug kwam van vakantie, ontdekte ik een tweede dode pixel. Contact opgenomen en onder coulance zou mijn scherm kostenloos vervangen worden. Opweg naar die winkel ontdekte ik nog een derde dode pixel en in de winkel zelf zagen we er nog 2. Totaal dus 5.

Laptop is aangenomen voor reparatie en gisteren kon ik deze weer ophalen. Helaas ontdekte ik in de winkel al weer een dode pixel en nog eens 2 subpixels. Op de reparatiebon stond dat ze het scherm een uur lang getest hadden en dat deze oke was. Ik heb de reparatie niet aangenomen en opnieuw laten repareren (wat de verkoper ook voorstelde).

Ik vind het wel erg frapant dat ik nu voor de tweede keer dode pixels heb. Apple is er niet specifiek in bij hoveeel dode pixels de lat ligt. Een poging om dit na te vragen bij Apple zelf eindigde met de melding dat dit 'Interne Informatie' was en als ik niet tevreden was dat ik het maar bij een andere Apple Store moest neerleggen (ipv premium reseller). Diverse bronnen op internet melden dat Apple Class II schermen gebruikt, wat volgens de norm dan op 2 dode pixels per 1M pixels uitkomt. Daarnaast is er ook eens een uitspraak geweest waarbij de rechter geoordeeld heeft dat schermen van destijds (in 2000) zonder pixeldefecten geproduceerd konden worden.

Nu vraag ik mij eigenlijk af waar ik recht op heb als ik straks voor de derde keer een scherm heb met dode pixels. Op internet zijn er al veel verhalen, maar elke zegt weer wat anders. Van te voren heeft de verkoper mij niet gewaarschuwd voor gebrekken aan het scherm. Ik werk zelf in een winkel met servicedienst waar zowel LCD TV's als Laptops verkocht worden. Zelfs bij de goedkope Philips TVs is elke pixel er al één teveel, bij de laptops heb ik er nog geen terug gehad met pixeldefect.
Daarnaast vraag ik mij af of ik gewoon pech heb gehad dat ik een nieuw scherm had met alweer dode pixels of dat dit gewoon iets is wat gewoon vaker voorkomt bij Apple MBPs. Ik geef geen 1800 euro uit om met een scherm te zitten waar dode pixels als onkruid uit de grond schiet.
Wat is dat nu weer voor voorstel. Nederland heeft alleen maar APR's, er zit geen Apple Store in Nederland.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• FastFred
Rivanov schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 15:45:
[...]

Wat is dat nu weer voor voorstel. Nederland heeft alleen maar APR's, er zit geen Apple Store in Nederland.
Andere apple winkel dan ;) Ik kom uit de achterhoek en studeer in Enschede. Daar heb ik mijn MBP ook aangeschaft. Toen ik apple belde vroeg hij om mijn postcode en dan bleek Arnhem de dichtsbijzijnde. Xando en Enschede was 'slechts' een reseller had ie het over.

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

FastFred schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 14:26:
Helaas ontdekte ik in de winkel al weer een dode pixel en nog eens 2 subpixels. Op de reparatiebon stond dat ze het scherm een uur lang getest hadden en dat deze oke was. Ik heb de reparatie niet aangenomen en opnieuw laten repareren (wat de verkoper ook voorstelde).

Ik vind het wel erg frapant dat ik nu voor de tweede keer dode pixels heb.
Als ik het goed begrijp heb je niet voor de tweede keer dode pixels maar is er de eerste keer niets aan gedaan / niet goed getest / whatever - toch?
Het komt regelmatig voor bij álle schermen - en de meeste consumenten gaan geen testpatronen e.d. draaien, of heel goed naar het scherm kijken, dus die komen niet eens terug. Hoe beter het merk hoe strenger wel de selectie zal zijn maar pixelproblemen kunnen ook pas op een later tijdstip zichtbaar worden. 100% 0 pixelfouten haal je gewoon niet. Is economisch ook simpelweg onmogelijk.
Ik zou even afwachten wat je terugkrijgt voor je je echt druk gaat maken :)

Zoef

• FastFred
Zpottr schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 16:25:
[...]

Als ik het goed begrijp heb je niet voor de tweede keer dode pixels maar is er de eerste keer niets aan gedaan / niet goed getest / whatever - toch?

[...]

Het komt regelmatig voor bij álle schermen - en de meeste consumenten gaan geen testpatronen e.d. draaien, of heel goed naar het scherm kijken, dus die komen niet eens terug. Hoe beter het merk hoe strenger wel de selectie zal zijn maar pixelproblemen kunnen ook pas op een later tijdstip zichtbaar worden. 100% 0 pixelfouten haal je gewoon niet. Is economisch ook simpelweg onmogelijk.
Ik zou even afwachten wat je terugkrijgt voor je je echt druk gaat maken :)
Het scherm is wel vervangen want ik had nu dode pixels op hele andere plekken. Maar ik vind het toch erg frapant. Toen ik de eerste pixel ontdekte heb ik het hele scherm gecontroleerd. Vervolgens kom ik terug van vakantie, heb ik er spontaan een tweede bij. Laptop is in tussentijd niet gebruikt. Dat mag toch niet dat er zo snel een dode pixel ontstaat? En in een week tijd krijg ik er nog eens 3 bij.

• Rox_NL
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het aparte van dode pixels is juist dat ze direct/bijzonder snel na aanschaf ontstaan :) (dat is wat ik tenminste altijd begrepen heb). Apple hanteert zover ik weet ongeveer de grens van 5 a 6 dode pixels op een scherm voordat deze officieel in aanmerking komt voor vervanging.

Ik heb in mijn MBP (toevallig ook van juni 2009) ook een dode pixel zitten. Dit valt helaas niet onder de garantie (bevestigd door een APR en een Apple Store). Bij mij zit er echter net boven de dode pixel iets anders wat door de Apple Store in San Francisco (waar ik toevallig was voor vakantie) omschreven wordt als 'debris' (het lijkt een stukje glas dat is afgebroken) en dat is wel reden om het scherm te vervangen. Dus als ik weer terug ben in Nederland ga ik even langs de winkel waar die gekocht is om te regelen dat het scherm vervangen wordt (waarbij ik hoop dat de dode pixel ook verdwijnt).

Een dode pixel is ontzettend vervelend, maar bij Apple is het wat dat betreft erg dubbel. Je kunt geen garantie krijgen (of bijkopen) dat het dode pixel vrij is, maar je hebt er een aantal nodig voordat er tot vervanging over gegaan wordt. Het beste wat je kunt doen (en dat geldt volgens mij altijd) is vragen of ze hem even aan willen zetten voordat je betaalt, dan heb je zelf het meeste er aan gedaan om te voorkomen dat je de teleurstelling achteraf krijgt!

• D!zzy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-02 11:45
Wat ook misschien wel handig is, is een Pixel Tester for Mac. Zet dit op een USB-stickje en probeer het programmatje daar uit. Volgens mij krijg je dan gewoon verschillende (full-screen) kleuren te zien, en moet je door een soort wizard lopen. Als er dan ergens een dode pixel is, zal je het wel meteen zien.

• Lounge Deluxe
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
mastadizzy schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 18:54:
Wat ook misschien wel handig is, is een Pixel Tester for Mac. Zet dit op een USB-stickje en probeer het programmatje daar uit. Volgens mij krijg je dan gewoon verschillende (full-screen) kleuren te zien, en moet je door een soort wizard lopen. Als er dan ergens een dode pixel is, zal je het wel meteen zien.
Met dat soort testprogramma's kun je helaas niet alle pixelproblemen achterhalen. Mijn scherm heeft een kapotte subpixel (vemoed ik) die zichtbaar is in de vorm van een rood puntje bij de weergave van bepaalde kleuren (en bij bepaalde kleuren weer niet). Die pixeltestprogramma's kunnen dit niet weergeven, het standaard blauwe desktopplaatje van Apple OS X bijvoorbeeld weer wel.

• man-o-script
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:52
Blijft altijd lastig, daarom wil ik voor aanschaf van een scherm/laptop hem ook altijd gezien hebben. Voordat ik met een LED cinema display de winkel uit ben gegaan heb ik er ook twee afgekeurd met een dode pixel. Geen garantie dat je er daarna geen een meer krijgt, maar dan is het bij aanschaf iniedergeval netjes :)

//

Pagina: 1