Toon posts:

Draadloos netwerk hapert voor enige tijd na opstart PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een paar weken heb ik grote moeite om mijn draadloos internet aan de praat te krijgen als ik de PC heb uitgezet en opnieuw opstart.

Als ik opstart kan er geen verbinding maken, geel uitroeptekentje bij de draadloze verbinding in de taakbalk.
Ik kies dan 'herstellen' en dan na een paar keer doet ie het wel. Vervolgens kan ik een pagina of 3 laden en knalt ie er weer uit. Dat wil zeggen, de verbinding blijft, maar pagina's kunnen niet meer gevonden worden.

Ik kies dan weer 'herstellen' en dan doet ie het weer, 3 pagina's verder hetzelfde verhaal...

Als ik de router inga en ik wissel van kanaal dan hoef ik niet te herstellen, dan werkt ie meteen weer, echter wéér voor maar 3 pagina's ofzo.

Dit duurt ongeveer 10-15 minuten, waarna, zolang de PC aan blijft staan, de verbinding stabiel blijft.

Mijn setup:

- vaste modem van Online (livebox)
- draadloze Linksys router in de vaste modem
- PC met Linksys netwerkkaart en XP (SP2)
- Laptop (sinds gisteren) die hetzelfde probleem vertoont, echter pas sinds vandaag, gisteren deed deze het prima :?
- signaal sterkte "uitstekend"

De opstelling is zeker niet nieuw! Draait al bijna een jaar zonder problemen..
Met SSID heb ik de omgeving gescant voor netwerken en gekeken welke kanalen er bezet zijn. Ik heb toen een kanaal gekozen wat niet bezet en was en zo ver mogelijk van andere kanalen af zat. Dit maakte geen verschil.

Aangezien de laptop nu dezelfde kuren begint te vertonen kan het volgens mij niet anders dan aan de router liggen. Maar het vreemde blijft dat na verloop van tijd de verbinding stabiel wordt en blijft (zelfs na 24 uur).

Ik hoop op jullie input :)

P.S. ik heb OpenDNS geprobeerd, ook dat maakt geen verschil.

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:51
- laatste firmware van de router?
- laatste (software)updates?
- buren in de buurt die plots een router hebben staan die op hetzelfde kanaal uitzenden?

Verwijderd

Topicstarter
Cafe Del Mar schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 14:02:
- laatste firmware van de router?
- laatste (software)updates?
- buren in de buurt die plots een router hebben staan die op hetzelfde kanaal uitzenden?
Heb de firmware / software nog nooit ge-update...
Zoals gezegd, switchen van kanaal werk aanvankelijk slechts korte tijd. Ik switch dan altijd naar een kanaal dat niet bezet is.

Ik ben nu van de WPA beveiliging afgestapt en weer via WEP versleuteld. Dit lijkt verbetering te geven, opstartproblemen zijn verdwenen...

Ik zal inderdaad eens een firmware update proberen, misschien maakt het uit.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, heb de firmware van de router ge-update.

Onbeveiligde internet verbinding, gaan als een banaan.
Beveiligde internet verbinding (WEP), niks...

Geen internet op zowel laptop als PC, dus moet aan de router liggen lijkt mij? Kan de Livebox zijn of de Linksys router...

Nu lees ik dat de Livebox onlangs een nieuwe firmware heeft gekregen, nieuw als in vorige maand...
Misschien heb ik daar last van, maar ik weet er te weinig van om te bepalen waar het probleem em nu zit..

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
De Livebox lijkt mij er helemaal buiten te staan omdat je draadloze verbinding met je router wegvalt, daar heeft je Livebox niets mee te maken.

Wat ik me echter wel afvraag is als je zegt "Als ik de router inga en ik wissel van kanaal dan hoef ik niet te herstellen". Ga je dan met dezelfde pc waarop het is weggevallen je router in? In dat geval zou je dan nanelijk toch wel verbinding hebben met je router, alleen geen internet. Of ga je dan met een andere pc die op dat moment wel verbinding heeft je router in?

Verwijderd

Topicstarter
Als ik op dit moment, terwijl ik internet heb, naar 192.168.1.1 ga dan kom ik in de Livebox terecht.
Als mijn internet wegvalt en ik ga naar 192.168.1.1 dan kom ik in de draadloze router terecht.
Dit dus met dezelfde PC.

Zodra ik van kanaal wissel en internet het weer doet kan ik de draadloze router niet meer in zonder mijn de livebox te de-activeren (stroom eraf, netwerkkabel eruit etc.).

Ze zijn dus allebei 192.168.1.1, dat werkte echter prima tot de problemen begonnen een paar weken geleden.

Ik heb gisteren mijn router 192.168.5.1 gemaakt, maar toen werkte mijn verbinding helemaal niet meer, kon ik de router niet eens meer in, moest em resetten.

Wat ik vreemd vind ik dat er geen problemen zijn met de onbeveiligde verbinding, maar de problemen pas beginnen wanneer ik WEP activeer, laat staan WPA.

• ik222
  • Niet online
Twee apparaten met hetzelfde ip in je netwerk kan sowieso niet, dus dat zou ik toch oplossen.

Waar je op moet letten is dat als je je router 192.168.5.1 maakt die bij een normaal /24 subnet in een ander subnet ligt. beter maak je je router dus 192.168.1.2, dan blijf je binnen hetzelfde subnet.

Verwijderd

Topicstarter
Goed, weer een dag verder, en zit nog steeds op een onbeveiligde lijn, maar ik geef niet op :P

Mijn router maakte ik 192.168.1.2, dat deed ik even zonder de livebox er achter. Kon prima verbinding krijgen en mijn router in via dat adres. Toen geprobeerd WEP er op te zetten (nog steeds zonder Livebox), maar helaas er was geen verbinding mee te krijgen.... Maar weer gereset toen.

Wederom na de reset van de router 192.168.1.2 gemaakt. Werkte weer prima. Toen de Livebox er achter. Verbinding maken ging prima. Ik kon de router en de Livebox tegelijkertijd benaderen via de aprate IP adressen.
Maar helaas GEEN internet. Dus wel verbinding met het netwerk, maar geen verbinding met internet.
Toen maar weer gereset en weer onbeveiligd gaan werken...

Hier even een plaatje van de instellingen van mijn router:

Afbeeldingslocatie: http://i27.tinypic.com/9rro8i.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Wéér een stapje verder..

Ik heb DHCP in mijn router disabled en het IP adres op Static gezet.
De gateway, DNS en ip gegevens heb ik uit mijn Livebox overgenomen en ingevuld in mijn router.

Nu hebben de Livebox en router een verschillend IP adres, kan ik ze allebei benaderen tegelijkertijd én heb ik internet.

Echter zet ik er WEP beveiliging op dan krijg ik geen verbinding. Niet eens met het netwerk. Hij blijft hangen bij het ip-adres vernieuwen en/of netwerkadres verkrijgen.
En dat is vervelend, want elke keer als dat gebeurd moet ik mijn router resetten en moet ik alles opnieuw instellen.

Verwijderd

Stel je Linksys eens als een AP (Access Point) in. Ik neem aan dat de DHCP van de Livebox aanstaat.

Als je Linksys dat niet kan, flash hem dan met DD-WRT firmware. Dan kan je hem wel als AP instellen.

Als je dat doet, dan is je Linksys een "domme" dorrgeefluik van de Livebox. Dus hij fasciliteert alleen de WiFi gedeelte.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2009 22:36 . Reden: even meer info erbij ]

• ik222
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 22:35:
Stel je Linksys eens als een AP (Access Point) in. Ik neem aan dat de DHCP van de Livebox aanstaat.

Als je Linksys dat niet kan, flash hem dan met DD-WRT firmware. Dan kan je hem wel als AP instellen.

Als je dat doet, dan is je Linksys een "domme" dorrgeefluik van de Livebox. Dus hij fasciliteert alleen de WiFi gedeelte.
Flashen is daarvoor helemaal niet nodig, een router als accepoint instellen is gewoon een kwestie van uplink kabel in een LAN poort ipv in de WAN. Dan DHCP uitschakelen en je draadloze gedeelte naar wens instellen.

Verwijderd

Topicstarter
Moeten jullie me nog even helpen hoor aub :)

Ik heb in de Linksys router 5 poorten, 4 genummerde en 1 waarboven staat 'internet'. Ik heb de netwerkkabel in poort 4 zitten. Die gaat naar de Livebox.

DHCP staat in ieder geval uit in de router, dus volgens mij fungeert ie al als accespoint.

• ik222
  • Niet online
Die waar internet boven staat moet je leeg laten wanneer je hem als accepoint gebruikt (dat is namelijk de WAN poort). Voor de rest maakt het niet uit waar de kabel van de livebox inzit.

Of het goed is ingesteld kun je controleren door te kijken of je draadloze clients van die router nu een ip krijgen uit de DHCP scope van je livebox. Als dat het geval is en internet werkt dan is het goed :)

Verwijderd

Topicstarter
Nou alle apparaten krijgen netjes een IP adres en internet werkt prima, echter alleen als er geen beveiliging op zit...

Zodra ik WEP op het netwerk zet kan er niet eens meer verbinding gemaakt worden met het netwerk.
Ik moet de hele router resetten om maar weer in de router te kunnen.

Ik vermoed dat het te maken heeft met het feit dat de livebox geen WEP sleutel vereist en de router wel?

Verwijderd

Topicstarter
Als iemand nog een helder idee heeft hoor ik het graag...

Ik vind het niet tof om een onbeveiligde verbinding open te hebben staan...

Verwijderd

Topicstarter
Nog een schopje, nog steeds niet verholpen...

• Cafe Del Mar
Verwijderd schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 16:35:
Zodra ik WEP op het netwerk zet kan er niet eens meer verbinding gemaakt worden met het netwerk.
Ik moet de hele router resetten om maar weer in de router te kunnen.

Ik vermoed dat het te maken heeft met het feit dat de livebox geen WEP sleutel vereist en de router wel?
Je vermoeden is niet correct. De WEP-key is enkel nodig om draadloos een verbinding te maken naar de router. Als je dus met een kabel naar de router gaat, zal je deze alvast niet moeten resetten.
Als je WEP instelt, moet je zeker zijn dat uw netwerkkaarten WEP ondersteunen en dat je de juiste key ingeeft bij uw netwerkkaart. Er zijn meerdere WEP-types mogelijk, de WEP-instellingen van uw router en van uw draadloze kaart moeten matchen natuurlijk.

Verwijderd

Topicstarter
WEP sleutel wordt ondersteund, heeft al eerder gewerkt, dus zou nog steeds moeten werken.

De sleutel is een zin, dus geen special tekens of iets dergelijks, niet iets waar ik me snel in zal vergissen..

Ik zal de drivers van mijn netwerkkaart eens updaten, misschien dat het dan wel werkt. Wat op zich nog steeds vreemd zou zijn, zoals gezegd heeft het allemaal prima gefunctioneerd..

Verwijderd

Topicstarter
Mag ik iedereen bedanken voor de moeite?

Onbegrijpelijk (voor mij) maar waar, na een driverupdate doet WEP het weer...
Sterker nog, WPA AES doet het nu ook, dus gebruik ik die nu :)

• Cafe Del Mar
ZO onbegrijpelijk is dat niet, daar dienen drivers voor. Om eerst alles in de soep te doen draaien, en nadien alles proper te laten werken.
Nieuwe drivers zorgen (in het beste geval) voor meer functies, bugfixes en betere prestaties.
Pagina: 1