Beginnen met jQuery

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb zelf een bedrijfje waarbij ik vaak samen werk met programmeurs/webdesigners. Zelf design ik ook op bescheiden niveau. Ik kan aardig uit de voeten met de basics.. HTML/CSS en maak gebruik van CS4. ( dreamweaver en fireworks )

Nu wil ik eigenlijk gaan beginnen met JQuery omdat ik heb gezien wat voor mooie dingen je daar allemaal mee kan. Ik werk zelf graag met visual quickstart guides.. via die boeken heb ik me bijvoorbeeld ook verdiept in xml.

Nu is er ook een visual quickstart guide mbt jQuery.. maar ik vraag me af of het misschien beter is wanneer ik me eerst in Javascript en Ajax verdiep ipv meteen te beginnen met jQuery!

Any thoughts on this matter?

Over all tips zijn uiteraard welkom!

Bij voorbaat dank.

Gr. Thomas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:19
Verwijderd schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 10:13:
Nu is er ook een visual quickstart guide mbt jQuery.. maar ik vraag me af of het misschien beter is wanneer ik me eerst in Javascript en Ajax verdiep ipv meteen te beginnen met jQuery!
Een kennis van javascript lijkt me zeer zeker op zijn plaats aangezien jQuery ook javascript is. Verder kun je met javascript heel goed gebruik maken van Ajax functionaliteiten. Misschien moet je gewoons eens wat voorbeelden bekijken van jquery en deze zelf zien te implementeren en aan te passen? Zo heb ik jQuery leren gebruiken

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 08:45
Javascript kennis is logischerwijs benodigd voor jQuery, het is per slot van rekening een javascript library. Het maakt het xbrowser ontwikkelen met javascript alleen een enorm stuk simpeler. AJAX is een van die dingen die jQuery voor je af kan handelen met een eenvoudige API. Los AJAX leren is dus weer niet per definitie benodigd, al is enige basiskennis natuurlijk wel handig.

Wat voor programmeer-ervaring heb je?

[ Voor 5% gewijzigd door Bosmonster op 07-08-2009 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor reacties.

Ik heb geen echte programmeer ervaring..

alleen dus met opmaak talen als html & css. Daarnaast heb ik me een klein beetje verdiept in xml & php/mysql ( heel erg basic )

Dan moet ik maar eens starten met Javascript.. nog tips wat voor boeken/resources ik hiervoor kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
Boeken zijn meestal al gedateerd op het moment dat ze verschijnen, dus het beste kun je gewoon eens googlen op 'javascript tutorial' oid. Lezen wat je kan en gewoon veel proberen.

Heb je basis javascript kennis, dan gewoon eens gaan experimenteren met wat jQuery tutorials.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 19:59
Bosmonster schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 10:44:
Boeken zijn meestal al gedateerd op het moment dat ze verschijnen, dus het beste kun je gewoon eens googlen op 'javascript tutorial' oid. Lezen wat je kan en gewoon veel proberen.

Heb je basis javascript kennis, dan gewoon eens gaan experimenteren met wat jQuery tutorials.
Ik zou inderdaad een paar tutorials pakken en kijken hoe ze daar te werk gaan.

Ik heb zelf ook weleens een voorbeeld gepakt van iets wat ongeveer wilde gebruiken op een site en dat voorbeeld aangepast naar mijn behoeften. Op die manier krijg je het op zich wel aardig snel onder de knie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-08 20:13

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Bosmonster schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 10:44:

Daar ben ik het niet mee eens, met tutorials alleen kom je er niet. Een boek is nog steeds een goede start om de basis van een script taal te leren zoals javascript. Het is niet dat ze morgen plots gaan beslissen om var naar par te hernoemen. Het enige wat er gaat gebeuren is dat er misschien wat functies gaan bijkomen.

Dat geld ook voor jQuery, er zal altijd een enorme backwards compatibiliteit zijn.

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
Beginnersboeken bieden vaak een zeer beperkte bron die uitgesmeerd is over een heel boek en dat voor een behoorlijk prijskaartje. Terwijl juist die beginnersinformatie heel eenvoudig online te vinden is.

Wat jQuery betreft geldt eigenlijk hetzelfde. Ik heb hier een jQuery boek liggen, maar meer dan er even doorheen gebladerd heb ik nooit. Want veel meer dan uitleggen wat er ook al in de docs staat en wat tutorials doet het niet. Daarnaast is de jQuery API zo kinderlijk eenvoudig dat ik het al knap vind dat iemand er uberhaupt een boek over vol heeft weten te schrijven.

Dus tenzij je een boek over een heel diepgaand onderwerp zoekt, zou ik de basis gewoon online zoeken en jezelf een hoop geld (en wachten) besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Goed leer- en naslagboek is jQuery in Action.
Behandelt de werking van jQuery, AJAX, utilities en het maken van eigen plug ins.
Tevens wordt in de appendix uitgelegd hoe Javascript met objecten en variabelen omgaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Icelus op 07-08-2009 13:56 ]

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
Icelus schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 13:54:
Goed leer- en naslagboek is jQuery in Action.
Behandelt de werking van jQuery, AJAX, utilities en het maken van eigen plug ins.
Tevens wordt in de appendix uitgelegd hoe Javascript met objecten en variabelen omgaat.
Das het boek dat ik heb :+ Ik vond het dus compleet nutteloos.

Daarnaast gaat die overigens dus nog over jQuery 1.2, terwijl in 1.3 behoorlijk wat wijzigingen zijn doorgevoerd en dingen zijn toegevoegd. Event delegation om maar iets te noemen.

[ Voor 16% gewijzigd door Bosmonster op 07-08-2009 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Ik zou het in deze volgorde doen:

- Ga lekker spelen met jQuery en verschillende plugins op je pagina, experimenteer met selectors
- Lees de jQuery API zodat je weet welke functies je tot je beschikking hebt
- Duik in de code van plugins die je interessant vindt en pas de functionaliteit aan
- Schrijf zelf een plugin

Zodra je dat hebt gedaan (kan in een weekje) zit je al behoorlijk in de materie. :)

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deze vond ik wel een goeie

titel Learning jQuery 1.3
subtitel Better Interaction Design and Web Development with Simple JavaScript Techniques
onderwerp javascript
uitgever Packt Publishing [PACk ]
website uitgever www.packtpub.com
ISBN-13 978-1-84719-670-5 | 978-1847196705 | 9781847196705
ISBN-10 1-84719-670-5 | 1847196705
gepubliceerd in 2009
geschreven door Jonathan Chaffer, Karl Swedberg
dit boek behandelt versie 1.3 UK
taal van het boek Engels UK
aantal bladzijden 421

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2009 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:52
IStealYourGun schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 13:11:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens, met tutorials alleen kom je er niet. Een boek is nog steeds een goede start om de basis van een script taal te leren zoals javascript. Het is niet dat ze morgen plots gaan beslissen om var naar par te hernoemen. Het enige wat er gaat gebeuren is dat er misschien wat functies gaan bijkomen.

Dat geld ook voor jQuery, er zal altijd een enorme backwards compatibiliteit zijn.
Ik ben er ook alleen met tutorials gekomen, ik heb toch een gedegen kennis van de talen welke in alleen met tutorials me eigen heb gemaakt, dat jij liever uit een boek leest betekend niet dat dat voor iedereen geld.

Ik heb 3 programmeer boeken (alle drie van een verschillende taal trouwens) maar om ze er bij te pakken om de taal te leren, dat werkte bij mij niet. Ik gebruik nu een enkele van dat boek (Objective-C van Aaron Hillegaas) als naslag werk, ik probeerde eerst vanuit dat boek te leren, maar dat lukte gewoon niet. Ik heb dus tutorials gebruikt, en gebruik het boek nu als naslag werk als ik iets snel moet hebben wat ik niet op internet kan vinden (ik zoek inderdaad eerst op internet).

Nu is mijn ervaring met Obj-C nog niet al te groot, maar de andere talen die ik beheers ben ik toch redelijk gevorderd in. En dat allemaal door tutorials, van die talen heb ik geen enkel boek aangeschaft.

Conclusie: Voor de één werkt een boek prettiger, voor de andere niet, en die leest en werkt liever van een scherm door zich door diverste tutorials te worstelen.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok! Thanks voor reacties allemaal

was mijn eerste thread en heb zo'n gevoel dat het niet mijn laatste is.

Top community.

Gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je wilt upload ik even mijn cursus van Javascript van school. Redelijk basic, maar er staat in principe alles in dat je nodig hebt om te beginnen.

Je zegt het maar ... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_R
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-06 16:27
Met deze screencasts heb ik mijn basis voor jQuery gelegd:
http://net.tutsplus.com/a...e-beginners-video-series/

Zeer leerzaam, simpel en het beeld erbij maakt het helemaal gemakkelijk. Na het kijken van deze screencasts kun je bestaande scripts volledig begrijpen en aanpassen, en de stap naar zelf schrijven is dan zeer klein. Toen ik hieraan begon had ik vrijwel geen structurele JavaScript-kennis..

Wat mij betreft een absolute aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Timmyboy_ schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 16:02:
Met deze screencasts heb ik mijn basis voor jQuery gelegd:
http://net.tutsplus.com/a...e-beginners-video-series/

Zeer leerzaam, simpel en het beeld erbij maakt het helemaal gemakkelijk. Na het kijken van deze screencasts kun je bestaande scripts volledig begrijpen en aanpassen, en de stap naar zelf schrijven is dan zeer klein. Toen ik hieraan begon had ik vrijwel geen structurele JavaScript-kennis..

Wat mij betreft een absolute aanrader!
Dat is inderdaad DE oplossing, ik heb zo ook jQuery geleerd.
Pagina: 1