Toon posts:

Waarvoor dient gat in zijkant harde schijf?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan het zo 123 niet vinden, maar wie kan me vertellen waarvoor het gat in de zijkant van harde schijven dient waar overheen altijd zo'n ovaal of rond stickertje geplakt zit?
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/URs4Nl2evjcN1p76tmCGAs1p/full.jpg

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:49
Dit is een ontluchtingsgaatje als ik het goed heb. Het dient om luchtdrukverschillen tussen binnen en buiten tegen te gaan.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Verwijderd

asing schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 09:19:
Dit is een ontluchtingsgaatje als ik het goed heb. Het dient om luchtdrukverschillen tussen binnen en buiten tegen te gaan.
Ja, dat dacht ik ook: voor luchtdruk verschillen.

• Wreckage1980
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-02 09:04
Dat is voor een waterkoelings setje, als je een slangetje water erin laat lopen, dan blijft je HDD lekker koel ;)

Maar dan serieus, het is voor zover ik weet inderdaad voor ontluchting.

• loser180
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-12-2025
Op het moment dat je de sticker verwijderd zou je het stoffiltertje moeten kunnen zien om te kijken of je bijvoorbeeld media damage hebt.

Jouw naam in onder mijn Post

Verwijderd

Topicstarter
Mag je straffeloos het stickertje eraf halen en er daarna weer op doen? Vroeger leerde ik dat als er ook maar het geringste stofje bij de platters komt, je de hele schijf dan weg kunt gooien.

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

meestal heb je op je HDD ook een aantal gaatjes waar een sticker op hangt "do not cover", waar dienen die dan voor :P

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Verwijderd

Topicstarter
loser180 schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 09:27:
Op het moment dat je de sticker verwijderd zou je het stoffiltertje moeten kunnen zien om te kijken of je bijvoorbeeld media damage hebt.
Hoe kun je dan die damage zien?

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-02 19:19

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Volgens mij functioneert het niet als "ontluchting", enkel als membraam om luchtdrukverschillen op te vangen. Het kan bewegen (bol/hol staan), er kan geen lucht doorheen.

This footer is intentionally left blank

• loser180
Verwijderd schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 09:29:
[...]

Hoe kun je dan die damage zien?
je filter is niet meer mooi wit ;)

• loser180
Verwijderd schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 09:28:
Mag je straffeloos het stickertje eraf halen en er daarna weer op doen? Vroeger leerde ik dat als er ook maar het geringste stofje bij de platters komt, je de hele schijf dan weg kunt gooien.
Nee dat mag niet

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:39

RvV

Dat onluchtings-gaatje zit volgens mij juist in 90% van de gevallen aan de onder/bovenkant. Tijdje terug heb ik een keer een pc gezien waar ze de hdd hadden gesloopt door met een pen oid dat stikkertje te doorboren en de platters te bekrassen. Dus misschien een makkelijke manier om je schijf te slopen? :p

(bij dat ontluchtings-gat staat volgens mij ook altijd "do-not-cover")

[ Voor 10% gewijzigd door RvV op 07-08-2009 11:14 ]

Y'24

Verwijderd

is zelfs gepatenteerd:
http://www.freepatentsonline.com/7486474.html
Hard disk drive having breather filter

United States Patent 7486474

A hard disk drive including: a base; a disk pivotally installed in the base to store data; an actuator installed in the base to move a read/write head to a predetermined position of the disk; a cover assembled with the base and having an air hole for making internal/external pressures of the hard disk drive equal to each other; and a breather filter interposed between the cover and the base in order to filter air introduced through the air hole of the cover. An upper portion of the breather filter is tightly coupled to the cover and a lower portion of the breather filter is tightly coupled to the base.

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2009 11:39 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

RvV schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 11:13:
Dat onluchtings-gaatje zit volgens mij juist in 90% van de gevallen aan de onder/bovenkant. Tijdje terug heb ik een keer een pc gezien waar ze de hdd hadden gesloopt door met een pen oid dat stikkertje te doorboren en de platters te bekrassen. Dus misschien een makkelijke manier om je schijf te slopen? :p

(bij dat ontluchtings-gat staat volgens mij ook altijd "do-not-cover")
Inderdaad. Als je die sticker eraf haalt kan je rechtstreeks op de platters kijken en kan je de HD wel weggooien.
Want HD's kunnen vrij slecht tegen stofjes.
Het over/onderdruk membraam zit ergens anders. Meestal onder of in de buurt van de printplaat.

[ Voor 3% gewijzigd door job op 07-08-2009 11:41 ]

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:21
Bij de schijf op het plaatje zie je linksboven van de witte sticker het ontluchtingsgaatje zitten. Heb toevallig van de week nog een schijf losgehaald en ok z'n soort sticker gezien, toen ik die eraf haalde kon je heel mooi bij de platter, misschien dat bepaalde recovery bedrijven op die manier nog wat kunnen uitlezen zonder alles los te moeten halen.
Pagina: 1