[ICHR10] HDD's steeds status failed

Pagina: 1
Acties:

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ik heb een thuisserver hier met een Core i7 920 op een Asus P6T SE moederbord. Op dit moederbord zit natuurlijk een X58 chipset en bijbehorende ICHR10.

Aan de ICHR10 zitten vijf schijven van Western Digital (1TB Caviar Greenpowers). Probleem is dat de controller denkt dat de schijven constant kapot gaan :P

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/8PP3U3sbMTxtUio0YipEKNd5/full.png

Probleem is dat er niets mis is met die schijven. Een rebuild gaat keer op de keer goed. Verder werken ze afzonderlijk prima in een andere computer.

Er staan ook constant meldingen in het eventlog:
code:
1
2
3
4
5
Log Name: System
Source: iaStore
Event ID: 9

The device, \Device\Ide\iaStor0, did not respond within the timeout period.

Als ik zoek op die melding kom ik voornamelijk bugs tegen uit het ICH6/7 tijdperk. Lijkt me dat die inmiddels wel geplet zijn, maar heb voor de zekerheid toch maar die procedure uitgevoerd, maar het heeft niet mogen baten (bepaalde keys uit het register verwijderen en rebooten). Twee andere schijven stonden vanavond weer gemarkeerd als failed.

Wat the hell ?

Met een Hitachi heb ik dit probleem ook al eerder gehad. Die schijf is terug gegaan en in de plaats daarvan zit nu gewoon een Western Digital van hetzelfde type als de andere drie. Controller misschien defect? Kabels zijn het ook niet.. Heb er een paar omgewisseld.. Het zijn ook constant andere poorten. Lijkt me sterk dat er 5 schijven kapot zijn..

Er zit een 380W voeding in. Dat moet wel voldoende zijn. Systeem verbruik komt nooit boven de 170Watt uit (gemeten).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Stroombesparende dingen in je pc uitzetten, zoals spindown van je hd. Dit om te testen of het weg is dan.

Zwaardere voeding eens testen voor de zekerheid.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-02 11:54

Sick Nick

Drop the top!

Komt door je raid controller in combinatie met die schijven, ik had hetzelfde met samsung F1 schijven (dan wel op een intel p43 chipset maar ook die ichr10). Sommige harde schijven werken niet fijn in een raid opstelling, dat zit hem in de firmware van de schijven.

http://mutable.net/blog/a...e-timeout-a-solution.aspx

zie deze link bv maar, dat zijn dan wel andere types maar hetzelfde probleem. Zoiets had ik ook met m'n F1 schijven. Mijn oplossing was om maar geen raid meer te draaien en een SSD als bootschijf te nemen :P

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Sick Nick schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 00:20:
Komt door je raid controller in combinatie met die schijven, ik had hetzelfde met samsung F1 schijven (dan wel op een intel p43 chipset maar ook die ichr10). Sommige harde schijven werken niet fijn in een raid opstelling, dat zit hem in de firmware van de schijven.

http://mutable.net/blog/a...e-timeout-a-solution.aspx

zie deze link bv maar, dat zijn dan wel andere types maar hetzelfde probleem. Zoiets had ik ook met m'n F1 schijven. Mijn oplossing was om maar geen raid meer te draaien en een SSD als bootschijf te nemen :P
De dingen die voor problemen in de firmware zorgen icm raid-arrays zijn op te lossen met 2 dos-programma's WDIDLE3 en WDTLER.
Let op dat als je de tool runned, alle WD drives die momenteel zijn aangesloten aangepast worden.

Mocht je problemen hebben met het vinden van de tools, stuur me dan even een PM dan upload ik ze ergens en post ik de links in dit topic.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Thx voor de tips ga ze vanavond proberen :)

edit: kwam gisteren iets tussen waardoor ik er niet meer aan toekwam :P Maar het ziet er tot nu toe uit dat het geholpen heeft. Vielen dank.

Ik wilde hier nog even aan toevoegen (12-10-2009 dus iets later ja ;) ) dat driverversie 8.9.0.1023 in combinatie met Windows7 of Windows Server 2008 R2 ook deze problemen kan veroorzaken. Downgrade de driver naar 8.9.0.1009 en de problemen zijn verholpen.

[ Voor 102% gewijzigd door Glashelder op 13-10-2009 00:17 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc