Mijn airflow in mijn Sonata 3 verbeteren

Pagina: 1
Acties:

• johanschr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-02-2021
Zoals de titel al zegt wil ik de airflow in mijn Sonata 3 iets verbeteren. Standaard is deze al heel erg arm aan fans.. je kunt er simpelweg maar 2 in kwijt, en dan als klap op de vuurpijl heb ik er ééntje moeten verwijderen omdat mijn GTX260 te lang is. Nu wil ik dit gaan verbeteren, zonder hakken of zagen oid... de kast was me duur zat en is daarnaast pas 3 maand oud.
Vroeg me af of er iets van 5.25" bay covers te halen die een fan kan huizen.. elke is meegenomen want mijn CPU rijst al snel boven de 60 graden uit. :(

Iemand enige ideeen?

Verwijderd

Dikke outtake-fan in het zijpaneel zetten scheelt veel :)

Dan moet je zagen maar dat is niet veel werk.
Overigens is een CPU-temp van 60C+ niet erg. Zelfs 70+ is niet erg. Zolang het werkt is het goed.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2009 21:51 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-01 19:47

M2M

medicijnman

en verder zijn er zelfs USB fan's te vinden, fan's met plakstrips, fan's op van die buigbare stokjes, 3.5"fan's, 5.25"fans, PCI slot fan's.

En legio mogelijkheden... :) (maar zolang je temperaturen nog niet abnormaal hoog zijn hoef je je eigenlijk niet veel zorgen te maken. Wat zijn je temps eigenlijk:?

-_-

• ERIKvanPAASSEN
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-09-2025

ERIKvanPAASSEN

Bug Killer

Je zou bijvoorbeeld een system cooler als de Scythe Kama Bay kunnen gebruiken. Verder is het misschien raadzaam om de fan die nu in je kast zit te vervangen door een die zorgt voor een grotere luchtverplaatsing?

• Tarilo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-01 12:43
60 graden voor een CPU is toch niet zoveel. Als ik mn CPU flink laat werken komt tie ook wel makkelijk aan de 60 graden. Ik zou me pas zorgen maken als hij rond de 80 graden wordt.

• johanschr
Idle? :P sorry.. was ik vergeten te melden hij is op stock speeds en hij rijst idle al boven de 60 graden uit.. het is een E5200 overigens wat een 45nm processor is. Dat moet niet normaal zijn.

Tja.. zagen..nee word het echt niet.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Dan zou ik me toch ook zorgen maken over de mount van je CPU cooler. Hoe zijn de temps van je graka, chipset en HDD?

• ERIKvanPAASSEN

ERIKvanPAASSEN

Bug Killer

johanschr schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 21:53:
Idle? :P sorry.. was ik vergeten te melden hij is op stock speeds en hij rijst idle al boven de 60 graden uit.. het is een E5200 overigens wat een 45nm processor is. Dat moet niet normaal zijn.
Je zou je bijna gaan afvragen of je CPU-koeler wel goed gemonteerd is...

• johanschr
Afbeeldingslocatie: http://img41.imageshack.us/img41/3318/tempsm.th.png

Dit zijn mijn temps. CPU cooler is niet eengetast sinds dat ik het systeem 3 maanden geleden heb geassembleerd. Ik kan hem nakijken natuurlijk, zal ik even moeten doen dan.

• ERIKvanPAASSEN

ERIKvanPAASSEN

Bug Killer

Of heb je toevallig een moederbord met iets als Q-Fan o.i.d. dat de snelheid van je CPU-fan regelt? Als die op een stille preset staat én je hebt een stock cooler, dan ga je al snel richting deze temperaturen.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Mobo temp is OK. GPU een beetje aan de hoge kant, maar niet ernstig. Ik zou nog eens goed naar de CPU koeler kijken. Misschien is een TX3 een leuke vervanger van je stock koelertje?

pricewatch: Cooler Master Hyper TX3

• ERIKvanPAASSEN

ERIKvanPAASSEN

Bug Killer

Edmin schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 22:03:
GPU een beetje aan de hoge kant, maar niet ernstig.
Volgens mij is 56 graden keurig voor een GTX260, mede omdat de bios van die kaart gewoon die fan speed nog zal opschroeven zodra die echt iets te doen krijgt. Ik heb zelf een 9800GTX en die draait idle al op 65 graden, maar dat is echt doodnormaal.

• johanschr
Ik heb een EVGA 680i SLI, ik heb niets zien staan van Q-Fan oid. Wel heb ik speedstep aan staan.

Ja ik zal toch eens moeten investeren voor een goede CPU HSF denk ik! :)

[ Voor 28% gewijzigd door johanschr op 06-08-2009 22:10 ]

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Mja, wellicht is het fanprofiel zo ingesteld. Iig geen probleem zoals ik al zei :)

• johanschr
Die fans met die buig stokjes :P Sorry dat ik het zo zeg.. zou even niet weten hoe ik ze anders zou moeten benamen.

Iemand enig idee waar deze te halen zijn? Heb ze nog nergens gezien persoonlijk.. en toch zie ik dat zat mensen ze hebben

EDIT: en ook iets wat vanaf de 3.5" of 5.25" bay mijn intake zou kunnen verbeteren?

[ Voor 15% gewijzigd door johanschr op 06-08-2009 22:17 ]

• ERIKvanPAASSEN

ERIKvanPAASSEN

Bug Killer

Op pagina 65 (116 van de PDF) van je manual staat iets over Dynamic Fan Control. In je BIOS kun je instellen wanneer je fan hoe hard moet draaien. Misschien even nalopen dus. Ergens aan het begin van de manual stond dat de fans ook te regelen zijn met nTune, dus mocht je dat gebruiken: controleer ook daar even de instellingen.
EDIT: en ook iets wat vanaf de 3.5" of 5.25" bay mijn intake zou kunnen verbeteren?
Zoals ik eerder al hintte, misschien zoiets als de Scythe Kama Bay, mocht je er plaats voor hebben?
Maar ik denk dat een degelijke CPU-koeler meer effect sorteert.

[ Voor 27% gewijzigd door ERIKvanPAASSEN op 06-08-2009 22:20 ]

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Trouwens. Heb je al eens getest hoe je temps zijn als je de CPU stressed?

• johanschr
ERIKvanPAASSEN: Ja de scythe kama bay zou perfect zijn, maar ik zie dat die 3 bays in beslag neemt? Ik heb er maar drie dus dat valt af helaas want ik wil wel mijn dvd brander intern houden:P

Ed_L: deze komen al snel boven de 74 graden uit.

Verwijderd

Voel eens of het koelblok ook loeiheet wordt van je CPU? Als die namelijk nog aan te raken is dan maakt ie gewoon slecht contact met de CPU.

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:34

QinX

Shai-Hulud

Ik denk dat je de pushpins van je CPU cooler niet goed hebt. Want mijn oude E5200 liep idle maar 30c
Zie hier een plaatje van mijn review.
Afbeeldingslocatie: http://qinx.org/images/e5200IBT.png

http://tweakers.net/productreview/user/184256

• johanschr
Zoals ik het kan zien is mijn CPU cooler gewoon goed gemount, de heatsink is ook erg heet.. wat dus duid op goed contact? hopelijk..

• blackangel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:56
johanschr schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 22:37:
Zoals ik het kan zien is mijn CPU cooler gewoon goed gemount, de heatsink is ook erg heet.. wat dus duid op goed contact? hopelijk..
Wat voor koelblok heb je er eigenlijk op zitten? Boxed? Vervang dat dan maar eens door een huge iets, zoals de Cooler Master Hyper TX3 die Ed_L voorstelde. Of de Scythe Infinity, maar dat is al wat prijziger. Niet dat het direct nodig is, alles onder de 75 graden hoef je je echt geen zorgen over te maken.

Verder, heb je de fan aan de achterkant wel als outtake staan? Al hoewel ik je moederbord temperatuur dan ook flink wat hoger zou verwachten...

• johanschr
Ja ik heb er niet aangezeten, ik ken het verschil tussen de voorkant en de achterkant van een fan haha.
Er komt zowiezo een beter koelblok op! zodra ik mijn geld heb :) Ik draai momenteel Boxed idd.

Maar toch zou ik iets van intake willen hebben zodat het hele boeltje toch wat koeler blijft... verdomde design van Antec.. geen normale intake.

[ Voor 4% gewijzigd door johanschr op 06-08-2009 23:18 ]

• blackangel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:56
Ah, de 'intake' zitten tussen de harddisk en het moederbord-gedeelte. Ik kon dat ding al niet vinden :+

Je zou eventueel kunnen kijken of je die fan wat lager kunt hangen. Op dezelfde plek, maar dan 'onder' die videokaart? En dan met tie-wraps vastmaken ;) Of erboven eventueel, al hoewel je daar weinig plek hebt waar de lucht dan ook daadwerkelijk vandaan gezogen kan worden.

Face it, je hebt gewoon een @#$kast als het gaat om fans :P Je hebt wat gaten vooraan, maar nergens plek om lucht vandaan te zuigen.

Maargoed, korte samenvatting: Je hebt dus geen ruimte voor extra fans en geen behoefte om de kast te modden. En nu geen goede CPUkoeler. Qua fans/outtake lijkt mij het verder niet onaardig. Een 12CM outtake is an sich voldoende, maar kan beter. Misschien kun je die fan wat sneller laten draaien? Er zit waarschijnlijk een Antec Tricool in, gewoon even wat harder (of langzamer, als je toch aan het testen bent) instellen. Dan blijft er verder alleen nog over kijken waar de hoge temperatuur van de CPU vandaan komt. Als je nog koelpasta hebt liggen, keertje herbevestigen kan weinig kwaad :)

@hieronder: Zoiets heb ik zelf ook, werkt inderdaad heerlijk. 2 fans is inderdaad meeeeeer dan voldoende :) Alleen heb ik een wat goedkopere kast (4480 met Corsair VX450W), en net wat andere onderdelen. E8400 op 3.6 met een Scythe Infinity (en fan op 800rpm), 9800GT passief. Maar qua geluid zo briljant, dat ik een bijna exact dezelfde bak ernaast heb staan (alleen de E2180 op 2.6 is noemenswaardig anders) :+

[ Voor 16% gewijzigd door blackangel op 07-08-2009 00:17 ]

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:49

Sick Nick

Drop the top!

De sonata is dan ook gemaakt om stil te zijn en niet om als windtunnel te fungeren ;) Ik ben er zwaar tevreden over in ieder geval, m'n Q9550 draait @ 3.2ghz idle rond de 40 graden en stressed 55. Dit met een ninja2 erop. De fans aan de achterkant heb ik eruit gehaald, een passief gekoelde videokaart en mobo. Dus maar 2 fans in totaal, die van de voeding en die van de scythe koeler (die via een zalman fancontroller op 700 rpm draait). Ik heb dus zo goed als geen airflow, de lucht die de scythe fan blaast gaat door het koelblok en direct aan de achterkant van de kast eruit. Door die verplaatsing komt er van voren vanzelf wel wat verse lucht in de kast. Heerlijk stil en koel genoeg.

Ik zou dus maar een andere koeler op je cpu zetten en genieten van de stilte en niet proberen de kast te modden naar een windtunnel. Dat ga je hier toch niet mee halen, dan kan je hem beter verkopen en een andere kast halen.

• johanschr
Mijn computer is stil zoals het is.. niet superstil maar ik vind het prettig genoeg. Maar meer fans is niet altijd meer kabaal lijkt me.

Mijn TriCool staat op low, zodra deze op medium gezet word is dit al snel hoorbaar helaas.. wel verplaatsen deze een hoop lucht. Ik heb er nog ééntje liggen hier.. misschien is tie-wraps idd een oplossing. Alleen een beetje gekloot denk ik.

EDIT: http://www.hardware.info/nl-NL/usersys/cnBxZp1gk2ed/photo/5/ dat is mijn indeling.. er is niet veel ruimte voor een fan met tie-wraps.. hoewel ik de graka wel makkelijk in het onderste slot kan doen en zo wel mijn andere fan kan gebruiken.. maar is dit ook gunstig voor de temps van mijn GTX260?

[ Voor 28% gewijzigd door johanschr op 07-08-2009 00:17 ]

• johanschr
Kan iemand mij vertellen of het gunstig is wat ik hierboven heb geschreven?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-01 19:47

M2M

medicijnman

ik zie dat je ook een standaard intel koeler op je processor hebt zitten. Die dingen kunnen ook zorgen voor een opstapeling van warme lucht in je kast, omdat de lucht van boven de processor aangezogen wordt, en aan alle kanten uitgespuugd. Eventueel zou vervanging van die koeler door een exemplaar dat van voor in je behuizing door een koelblok naar je achterste fan blaast / zuigt, voor een wat koelere kast zorgen.

Daarnaast zou je kunnen denken aan een PCI slot koeler. Je hebt toch geen PCI(e) kaarten, dus die slots zou je goed kunnen gebruiken voor zoiets bijvoorbeeld

ps. schoppen binnen 24u is niet zo netjes...

-_-

• styxz
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-01 13:37
Had exact hetzelfde probleem met mijn Sonata II kast. Mijn oplossing was zoals al eerder vermeldt de intake fan lager te monteren. Heb hiervoor twee kleine gaatjes geboord in het binnenframe (dus net onder waar de originele bevestigingsgaten zitten). Onderkant van de fan beetje aangedrukt met dubbelzijdige tape (had hier geen ruimte om te boren).

Werkt prima...hij koelt nu de GPU en de HDD (die hangt er recht voor).

Het leven is hard...een stoeprand ook.

Pagina: 1