• Dr.Trunks
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-02-2020
Probleem is als volgt:

Ik heb een RAIDCore-5252 met 8x1TB daaraan hangen in een RAID 50 configuratie.
6x een Samsung (zie de gekoppelde)
2x een Seagate

1 dag voor mijn vakantie was ik op deze file/backup computer bezig met wat downloaden toen ik zag dat het schrijven naar F:\mft$ gefaald had. Na een hoop van die foutmeldingen (en wat ik aan het downloaden was genereerde dergelijke meldingen) weggeklikt te hebben zag ik dat 2 schijven van mijn array gefaald waren (alle 2 in de andere raid 5 array gelukkig).

Omdat ik tot dusver geen controlefunctie heb kunnen vinden (wat wel in een onboard intel controller zit) heb ik daarvoor altijd de harde schijf verwijderd uit de array, opnieuw toevoegd en de array gerepareerd (anders kon je niet de array rebuilden). Dat ging nu niet meer, dus heb ik de computer opnieuw geprobeerd te rebooten. Het rebooten was geen probleem, tot ik bij het stukje kwam van de RAIDController... Hier ging hij niet verder, als ik vervolgens probeerde bij de instellingen te komen kreeg ik de melding dat ik eerst moest wachten tot alle schijven gedetecteerd/geïnitialiseerd zijn. Dat duurde zo lang dat ik de hoop opgaf....

Je kan wel begrijpen dat ik niet heel fijn op vakantie ging. De opstelling was redelijk gevuld met data, en aangezien het de backupserver was wil ik heel graag al mijn data terug. Ook omdat ik sommige data alleen daarop heb staan. Ja, ik weet dat het stom is, maar zoveel terabyte aan data dubbel op te slaan (met bijkomstige controller) was/is voor mij prive niet te doen.

Nou heb ik vandaag een SATA-naar-USB apparaatje gebruikt om te kijken of de schijven het nog doen, en alle schijven (op 1 na) worden gewoon herkent. Die ene schijf zie ik in windows staan als 'Not initialized' als ik dat alsnog probeer krijg ik de melding "The device is not ready". Omdat ik op disaster recovery voorbereid ben, heb ik een samsung spinpoint f1 klaar liggen als vervanging mocht er 1 stuk gaan. Deze heb ik dus vervangen, maar nog wil de raidcontroller niet verder gaan.

Wat kan ik nu het beste doen om mijn data terug te krijgen? Ik ben bereid om een andere raidcontroller te kopen, daar de harde schijven aan te hangen en dan kan ik tenminste de belangrijkste data kopiëren naar andere computers en externe harde schijven.

• Dr.Trunks
Zijn er mensen met ervaring op het gebied van RAID-arrays recoveren? Hoeveel kans heb ik om mijn data terug te krijgen met een andere controller?

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:02
Geen ervaring met RAID recoveren maar ik zou zoviezo alle F1 gaan vervangen want deze staan gewoon bekend om je array te verkloten. En dat is niet iets van de laatste paar maanden ;)
Omdat je RAID 50 hebt.. Zul je toch 2 disks moeten gaan vervangen en als je met 7200rpm schijven wil blijven werken dan zou ik geen Samsungs meer nemen.
Ik heb zelf F2's in raid draaien en dat gaat tot nu toe goed maar omdat ik het toch niet vertrouw laat ik me raid controller (aparte kaart) ook elke 2 dagen de hele array nakijken en bij fouten gelijk mailen (ook als SMART van de schijven problemen geeft).

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

• Dr.Trunks
klaasbram schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 23:52:
Geen ervaring met RAID recoveren maar ik zou zoviezo alle F1 gaan vervangen want deze staan gewoon bekend om je array te verkloten. En dat is niet iets van de laatste paar maanden ;)
Omdat je RAID 50 hebt.. Zul je toch 2 disks moeten gaan vervangen en als je met 7200rpm schijven wil blijven werken dan zou ik geen Samsungs meer nemen.
Ik heb zelf F2's in raid draaien en dat gaat tot nu toe goed maar omdat ik het toch niet vertrouw laat ik me raid controller (aparte kaart) ook elke 2 dagen de hele array nakijken en bij fouten gelijk mailen (ook als SMART van de schijven problemen geeft).
Dat zou met de laatste firmware update (die ik om die reden erop geïnstalleerd heb) opgelost zijn. Verder draag je het wel makkelijk aan als optie, maar 8 schijven vervangen is een dure aangelegenheid.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:30

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dr.Trunks schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 10:10:
[...]
Dat zou met de laatste firmware update (die ik om die reden erop geïnstalleerd heb) opgelost zijn. Verder draag je het wel makkelijk aan als optie, maar 8 schijven vervangen is een dure aangelegenheid.
In het geval van de F1 serie is over het algemeen een nieuwe firmware nog niet geheel afdoende over het algemeen dien je NCQ ook uit te schakelen op de hardeschijven, deze zorgt bij Samsung ook voor problemen wanneer de hardeschijven in een RAID set gebruikt worden.

Daarnaast neem je het risico om desktop hardeschijven te gebruiken in een RAID setup, verstandig was geweest in iedergeval de HCL van de RAID controller te raadplegen, daarnaast had je misschien ook eerst naar ervaringen kunnen zoeken. Je was er dan vrij snel achter gekomen dat de Samsung F1 hardeschijven bekend staan om deze problemen. Dit is gewoon een beetje voor onderzoek doen voordat je een dergelijk setup gaat bouwen, wat over het algemeen veel geld kost.

Zoals Klaasbram al opmerkte:
Geen ervaring met RAID recoveren maar ik zou zoviezo alle F1 gaan vervangen want deze staan gewoon bekend om je array te verkloten. En dat is niet iets van de laatste paar maanden.
Ik weet het is erg lullig om een dergelijk antwoord te krijgen, maar dat de Samsung F1 hardeschijven voor problemen kunnen zorgen is nu eenmaal een feit. Ik zou zeggen probeer deze te verkopen en haal een ander merk/type.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik zou snel de laatste http://www.webconnexxion.com/raid/index.php?cPath=69 bestellen.

Ook RAIDcore spul, wel PCI-E x4. Werkt bij mij prima naar behoren. Wellicht dat je daar je raid mee kan rebuilden als de controller niet meer functioneert.

Om deze reden (raid rebuilden) werk ik liever met een softraid oplossing. De RAIDcore controller gebruik ik slechts voor de poortjes. Mijn OS verzorgt de RAID afhandeling.

Verder ben ik het eens met iedereen hier om de Samsungs te vervangen voor wat anders. Ik en een vriend van me hebben ook met F1's danig wat troubles gehad wanneer deze in een raid array samen hingen.

https://discord.com/invite/tweakers

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:30

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

redfoxert schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 13:45:
Om deze reden (raid rebuilden) werk ik liever met een softraid oplossing. De RAIDcore controller gebruik ik slechts voor de poortjes. Mijn OS verzorgt de RAID afhandeling.
Het nadeel van software RAID is dat er veelal niet vanaf een dergelijke array geboot kan worden, tenzij je RAID1 gebruikt.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
_Dune_ schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 14:05:
[...]

Het nadeel van software RAID is dat er veelal niet vanaf een dergelijke array geboot kan worden, tenzij je RAID1 gebruikt.
Voor storage is dat vaak geen probleem. Dan gebruik je al een losse bootdisk (eventueel in RAID0) om je OS op te installeren.

Hopelijk heeft topicstarter dat in dit geval ook zo gedaan. Anders zie ik weinig hoop eerlijk gezegd.

https://discord.com/invite/tweakers

• coenraad12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-12-2022
Verder ben ik het eens met iedereen hier om de Samsungs te vervangen voor wat anders. Ik en een vriend van me hebben ook met F1's danig wat troubles gehad wanneer deze in een raid array samen hingen.
Dat kan ik beamen, heb zoveel ellende met deze schijven gehad in een raid1 opstelling, (die achteraf dus bij de beruchte slechte serie hoorden) dat ik ze uit de opstelling gehaald heb. Na een week begaf een schijf het helemaal. (garantie)

Dit voegt weinig toe aan je probleem (TS) , maar gebruik andere schijven :o .

• Dr.Trunks
redfoxert schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 14:43:
[...]

Voor storage is dat vaak geen probleem. Dan gebruik je al een losse bootdisk (eventueel in RAID0) om je OS op te installeren.

Hopelijk heeft topicstarter dat in dit geval ook zo gedaan. Anders zie ik weinig hoop eerlijk gezegd.
Oh dat moet sowieso: boven de 2TB aan storage kan je geen MBR meer gebruiken, daarom moet je partitioneren met GPT. Het leuke van een GPT gepartitioneerde volume is dat je daar niet vanaf kan booten zonder EFI bios en dat raad je al, die heb ik niet (en jullie ook niet waarschijnlijk).

Windows staat dan bij mij ook op een 120GB IDE schijfje dat ik nog in mijn kast heb kunnen krijgen :P
Overigens heb ik daar inmiddels al van kunnen booten. Als ik mijn computer gewoon laat opstarten loopt hij vast op de RC, als ik op F11 druk om een bootdevice te kunnen selecteren, selecteer ik de IDE schijf en kom ik gewoon in Windows.
verstandig was geweest in iedergeval de HCL van de RAID controller te raadplegen, daarnaast had je misschien ook eerst naar ervaringen kunnen zoeken.
Heb ik ook gedaan, en dat was opgelost in de laatste firmware volgens diverse fora en sites... blijkbaar niet?

[Voor 33% gewijzigd door Dr.Trunks op 18-08-2009 18:49]

• SAiKO
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-02 07:15

SAiKO

Grote Smurf

Ik heb nog een RC 5252-08 voor degene die problemen heeft met zijn oude kaart en zijn raid wil rebuilden/repairen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee