Toshiba Portege R600 11Q ervaringen en vragen.

Pagina: 1
Acties:

• Sigmasailor
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Eerst de vragen:

Vraag 1:

Als ik het goed heb is de Vista Sluimerstand te vergelijken met de XP slaapstand: het werkgeheugen wordt op de harde schijf opgeslagen en de PC schakelt zichzelf helemaal uit (de accu loopt dus niet leeg). Klopt dat?

Bij de 11Q is de accu in de Sluimerstand binnen een dag helemaal leeg; de Toshiba helpdesk beweert dat dit normaal is en dat er bepaalde componenten stroom zouden blijven verbruiken.
Klopt die bewering? Zelf geloof ik het niet erg. Ik heb zelf het vermoeden dat de laptop niet echt uitschakelt. Ik zal er eens beter op gaan letten.

Ik heb nog even in wat menu's zitten wroeten en zie staan dat Sluimerstand 'Nooit' gebruikt wordt en de hybride Sluimerstand op 'Uitschakelen' staat. Kan het zijn dat Toshiba en Windows beiden de boel misleiden door in de menu's die je als gewone gebruiker ziet staan allen over Sluimerstand te spreken terwijl de Hybride versie bedoeld wordt? Jammer dat de helpdesk dit niet weet!

Vraag 2:

Is het normaal dat als een PC vanuit de Sluimerstand weer opstart hij ergens in het opstartproces blijft hangen? Alleen de uitknop lang indrukken (of de accu eruit halen) helpt. Ik dacht echt dat we die onzin nu wel gehad hadden.
Volgens de Toshiba helpdesk (alweer) komt door het operating system en kan Toshiba er niets aan doen (natuurlijk niet....). Teleurstellend: mijn 6 jaar oude laptop op XP (helaas laadt hij niet meer op door een draadbreuk ergens aan het moederbord) werkt hier gewoon altijd perfect.

Kortom; ik moet de Sluimerstand maar vergeten; de Vista Slaapstand is ook als niets (XP stand-by) zodat alleen volledig uitschakelen overblijft. Er schijnt nog een hybride Sluimerstand te bestaan maar daar heb ik me nog niet in verdiept. In het menu zie ik hem ook niet staan. Zoek ik verder uit.

Vraag 3:

Is het normaal dat een laptop waarvan de fabrikant op de website beweert dat hij tot 8.30 uur kan werken na een uurtje of 4, 5 de geest geeft (scherm echt helemaal gedimd en processor teruggeschakeld in het energiebeheer menu). Ik geef de accu nog even de tijd om zijn capaciteit te halen; hij is nog maar een keer of 4, 5 opgeladen tot nu toe.

Ervaringen:

Na het twee keer installeren een mooie en zeer draagbare laptop met alle aansluitingen die je je maar kan wensen en zeker snel genoeg voor Vista en Office 2007. Alles werk ook nog, als bonus heeft Toshiba er nog een GPS in verstopt (die vindt je zodra je de laatste drivers geïnstalleerd hebt). Er zit een DVD brander in en voor mij belangrijk een standaard WLAN kaart. Het scherm is ook echt goed; buiten kon ik nooit iets met een laptop; deze doet het in de zon juist prima; je kan de schermverlichting gewoon helemaal uitschakelen en het beeld is echt prima (niet kleurecht maar absoluut bruikbaar) in de volle zon.

Ik geef hem nu een 5 1/2; als de accu wat langer mee zou gaan en de Sluimerstand zou werken zoals de slaapstand van XP zou ik hem een dikke 8 geven. Laten we hopen dat er nog wat goede tips komen om deze aanloopprobleempjes op te lossen.

Eric

[ Voor 6% gewijzigd door Sigmasailor op 06-08-2009 18:09 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:37
Voor reviews hebben we http://tweakers.net/pricewatch/reviews/ ;)

Maargoed. Als je hem in de sluimerstand zet, brandt/knippert het powerlampje dan nog. Volgens mij is dat juist de staat waarin hij het geheugen niet op de HDD zet. Probeer een hibernate.

• Sigmasailor
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
GENETX schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 00:09:
Voor reviews hebben we http://tweakers.net/pricewatch/reviews/ ;)

Maargoed. Als je hem in de sluimerstand zet, brandt/knippert het powerlampje dan nog. Volgens mij is dat juist de staat waarin hij het geheugen niet op de HDD zet. Probeer een hibernate.
OK, sorry voor de verkeerde rubriek, hoe kan ik dit verplaatsen?

Als ik de Sluimerstand kies zie je een tijdje activiteit van de HDD (lampje brand constant); daarna gaan alle lampjes uit en lijkt het er dus op dat de laptop zichzelf uitschakelt (dat verwacht ik ook in de Sluimerstand). Ik heb hem gisteren om 2300 (met een volle accu) zo weggezet; nu (0900) wilde hij niet meer opstarten omdat de accu helemaal leeg is. Het lijkt er dus op dat er toch iets (veel) stroom blijft gebruiken. De eerste lijn Toshiba helpdesk beweert dat het normaal is. Ik zal ze nog maar eens bellen; misschien krijg ik en slimmere engineer aan de lijn deze keer.