Netwerkdriver laadt maar er komt geen device bij.

Pagina: 1
Acties:

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-01 14:46

mace

Sapere Aude

Topicstarter
Ik wordt er een beetje moe van.

k heb 2 totaal verschillende machines waarvan de onboard kaart niet werkt.

De ene is een intel gigabit controller en de andere een nvidia MAC met marvell PHY.

De eerste zou met e1000 moeten werken en die tweede met forcedeth.

Ik heb drivers ervoor en die laden verder prima maar ik krijg er geen interface bij.
ze komen bij lsmod te staan en dmesg zegt ook dat ze geladen zijn.

Ik heb /etc/modprobe.conf (is hetzelfde als modules.conf bij sommige distro's ) al
"alias eth1 e1000" en "alias eth1 forcedeth" staan.

/etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-ethX bestaat voor de machines en staat ingesteld op dhcp.
(X is op de ene machine 1 en op de andere 2)

Als ik ifup ethX doe dan krijg ik bij de intel:
e1000 device eth2 does not seem to be present, delaying initialization.

En bij de nvidia:
forcedeth device eth1 does not seem to be present, delaying initialization.

Distro op beider machines is het fijne oude RHEL4 U3, en deze kan ik niet upgraden naar wat anders helaas.

Wat zie ik over het hoofd?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Heb je wel de juiste interfaces te pakken? Je kunt overigens met "ifconfig -a" zien welke interfaces er allemaal zijn.

• mace

mace

Sapere Aude

Topicstarter
_JGC_ schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 15:48:
Heb je wel de juiste interfaces te pakken? Je kunt overigens met "ifconfig -a" zien welke interfaces er allemaal zijn.
Als in, interfacenummer? Ja. Maar ook weer niet.

De kernel zegt wel dat de driver laadt, maar er komt geen interface bij, dus ik kan er niks mee.

ifconfig -a laat hem ook niet zien.

Ik vermoed dat ik de verkeerde drivers heb.

• mace

mace

Sapere Aude

Topicstarter
Ik heb de intel nu aan de gang, ik had de e1000 driver en ik moest de e1000e hebben.
Het is een onboard ding, maar blijkbaar gaat hij over PCI-e.

Ik heb dus de e1000e driver source gedownload van de e1000 gasten op sourceforge, en gelukkig leveren ze een .spec mee dus kon ik lekker makkelijk een rpmbuild doen. Na dat rpmetje geinstalleerd te hebben heb ik de module gemodprobed, en toen werkte het meteen.

Nu weet ik ook zeker dat die forcedeth niet de goede driver is voor mijn andere netwerkkaart, daar moet ik dus nog een andere voor vinden.

Edit: Sorry van de dubbelpost. :$

[ Voor 56% gewijzigd door mace op 06-08-2009 16:26 ]

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01 20:42
mace schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 15:43:
Ik heb /etc/modprobe.conf (is hetzelfde als modules.conf bij sommige distro's ) al
"alias eth1 e1000" en "alias eth1 forcedeth" staan.
Dat gaat niet werken. Zo probeer je je beide netwerkkaarten op eth1 te zetten, en dat gaat natuurlijk niet.

• mace

mace

Sapere Aude

Topicstarter
AlterMann schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 12:04:
[...]

Dat gaat niet werken. Zo probeer je je beide netwerkkaarten op eth1 te zetten, en dat gaat natuurlijk niet.
Nee dat is op 2 verschillende machines. ;) Sorry als dat niet duidelijk was. :)

Rest nog het probleem van die andere kaart.

Het is een Nvidia MCP78 chipset waar dus een onboard gigabit kaart inzit.

De forcedeth 0.60 die bij kernel 2.6.21.5 zit die op die machine draait laadt probleemloos maar werkt niet op die netwerkkaart. Weet iemand welke driver ik daarvoor kan gebruiken? Of moet ik mijn kernel upgraden? Iets wat ik liever niet doe want die machine moet draaien.

[ Voor 45% gewijzigd door mace op 09-08-2009 13:22 ]

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05:51

Theimon

Snapte!?

Die forcedeth is de juiste driver. Sterker nog, volgens mij zijn er ook geen andere drivers voor NIC's onder een nVidia chipset.

Ik heb hier een Asus M4N78. Die beschikt over dezelfde NIC. Ik heb 'm draaiend met de forcedeth driver v0.6.4. Dit is echter wel met kernel 2.6.30-r4 (Gentoo ~x86).

Je machine kan toch wel een reboot hebben? Dan configureer je even een nieuwe kernel met de oude .config erbij, even bouwen, grub aanpassen en rebooten. Dat minuutje offline kan je bak wel hebben neem ik aan.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

• mace

mace

Sapere Aude

Topicstarter
Bedankt voor je input Theimon. :)

De forcedeth die bij 2.6.21.5 zit is redelijk recent alleen zitten de pci-id's van de nieuwe chips er nog niet in.
2.6.30.4 heb ik geprobeerd maar daar had ik andere issues mee. Ik had er tijdelijk zo'n usb-dongle an gehangen en de machine in het rek gehangen want het was een haastklus.

De machine kan in principe wel een keer down maar niet binnenkort, het is namelijk een streamserver welke 24 uur per dag streams verzorgt om STB's te testen. Dus de machine rebooten was even geen optie omdat er een belangrijke duurtest bezig is.

Wat ik inmiddels gedaan heb is de PCI_ID van de chip handmatig in de oudere forcedeth plempen.

In forcedeth.c zit een array met alle pci-id's, daar heb ik een extra entry in gezet. Na het hercompileren en modproben werkt deze ook gewoon.

Lekker hackerig maar het maakt niet echt uit. De netwerkkaart is niet kritiek voor deze machine.

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05:51

Theimon

Snapte!?

Na een beetje gegoogle zag ik dat 2.6.21.5 op 11 juni 2007 is gereleased. De eerste nVidia MCP78 chips zijn eind 2007/begin 2008 op de markt gekomen. Dus je kernel is net een half jaartje te vroeg :P

Wanneer support voor de MCP78 in de kernel is opgenomen kan ik zo snel even niet vinden, maar aangezien je het met een kleine hack nu ook voor elkaar hebt is een upgrade voor nu even niet nodig, lijkt me.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

• mace

mace

Sapere Aude

Topicstarter
Volgens mij zit de support voor die kaarten er vanaf 0.64 in en die zit in 2.6.28. Dit weet ik niet 100% zeker.

Ik ga een dezer dagen een nieuwe kernel bakken, en als de machine een keer down kan dan test ik die even.
Pagina: 1