NAS of PC als server

Pagina: 1
Acties:

• LesCacques
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-03-2025

LesCacques

Les Cacques sont retournés

Topicstarter
Op dit moment host ik op mijn PC het CRM systeem. Daarnaast heb ik een extra hardeschijf in mijn PC die als gedeelde schijf gebruikt wordt.

We gaan nu naar een nieuw pand verhuizen aangezien we erg gaan groeien.

We willen overstappen op iets professioneels wat ook in de toekomst, ofwel makkelijk uitgebreid kan worden ofwel een zelfde systeem ernaast kan draaien.

Op dit moment werken er 6 accountmanagers en gaan we met zo'n 8 accountmanagers groeien de aankomende maanden. Kan zijn dat we volgend jaar nogmaals met 10-15 man groeien.

Wat moeten we met de server?

Alle gedeelde bestanden op de "Z:" schijf. Daarnaast een andere schijf voor het MT (andere kunnen dus niet bij de bestanden). Ik denk dat we voldoende hebben aan 1 a 2 TB.

Daarnaast moet er een webserver erop draaien zodat we intern allemaal op het IP adress kunnen inloggen van de server (wat nu dus mijn IP is). Om in te kunnen loggen op ons CRM systeem.

Mijn vraag is: Wat is de beste mogelijkheid om dit te realiseren tegen niet al te hoge kosten? Ik heb eventueel wel een oudere PC maar waar moet ik op letten dat het wel erg snel is en dat ik niet na een jaar alsnog een compleet nieuw iets moet aanschaffen?

Alvast bedankt!

je ne sais cacques

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:46
Ik zou gaan voor de optie "server als server"

NAS is in jullie geval niet handig, ivm CRM. Een server bied meer mogelijkheden, denk aan Exchange voor de mail onderling (en webmail?) en offcourse CRM

Ook kun je, als je een beetje geschikte server zoekt, makkelijk uitbreiden kwa schijfruimte.

Denk ook aan indirecte dingen zoals UPS enz.

Een oudere PC inzetten... tja, dat is idd niet teveel kosten. Maar wat kost t als dat ding downgaat, crm niet werkt, en je uren zit te kloten op antieke hardware?

Voor 5k heb je een leuke entry-level server draaien. Met 15 man, 3 jaar afschrijven, is dat nog geen 10 eur per medewerker per maand. Daar kun je (naar mijn idee) geen 3 jaar op gokken met antieke hardware en bijkomende uren die je daarin gaat steken. Zeker als je nog meer gaat groeien zou ik geen PC inzetten, en eerder een iets zwaardere server nemen, met een goed servicecontract.
30 man 2 dagen niets doen kost meer dan welke server dan ook ongeveer....

En what about backups?

Informeer eens bij je vaste IT leverancier? Laat hun een offerte maken en ga daar eens vanuit. De insteek 'goedkoop, misschien een oude pc inzetten" oogt mij als een thuis-houtje-touwtje-oplossing.

En moeten die accountmanagers ook extern kunnen inloggen? Is je verbinding geschikt hiervoor? Kan je huidige router ook VPN afhandelen of gaat je server dat doen?

edit: Gezien je posthistorie zou ik dit soort keuzes niet zelf gaan maken. Je kennis is, op dit moment, gewoon te laag om dit weloverwogen te maken. Vraag dus de netwerkbeheerder/IT leverancier om hulp, of roep hulp van derden in.

[ Voor 69% gewijzigd door DJSmiley op 06-08-2009 13:46 ]

• Pumbaa82
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-03-2024
We willen overstappen op iets professioneels wat ook in de toekomst, ofwel makkelijk uitgebreid kan worden ofwel een zelfde systeem ernaast kan draaien
Aan de hand van dit zou ik zeggen server als dedicated server.
Alle gedeelde bestanden op de "Z:" schijf. Daarnaast een andere schijf voor het MT (andere kunnen dus niet bij de bestanden). Ik denk dat we voldoende hebben aan 1 a 2 TB.
Afschermen op basis van rechten ? Hoeft fysiek niet perse een andere schijf te zijn.
Schijfruimte is natuurlijk afhankelijk van de grootte van de bestanden die erop komen en de hoeveelheid bestanden. Denk je verder trouwens ook aan backups?
Mijn vraag is: Wat is de beste mogelijkheid om dit te realiseren tegen niet al te hoge kosten? Ik heb eventueel wel een oudere PC maar waar moet ik op letten dat het wel erg snel is en dat ik niet na een jaar alsnog een compleet nieuw iets moet aanschaffen?
Hier op tweakers al vraag en aanbod gekeken ?
En dan met name tussen servers ;)
Over het algemeen heb je volgens mij sowieso voor hetgene wat je hier beschrijft niet iets extreems nodig en zou een huidig doorsnee systeem als gewoon voldoen.

[ Voor 0% gewijzigd door Pumbaa82 op 06-08-2009 14:24 . Reden: quote's netjes afgesloten ]

• LesCacques
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-03-2025

LesCacques

Les Cacques sont retournés

Topicstarter
DJSmiley schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 13:38:

Informeer eens bij je vaste IT leverancier? Laat hun een offerte maken en ga daar eens vanuit. De insteek 'goedkoop, misschien een oude pc inzetten" oogt mij als een thuis-houtje-touwtje-oplossing.
Ja ik heb al gevraagd om een offerte op te maken, ik wil dit alleen weten zodat ik later meer kennis heb over dit soort dingen. Ik ben zelf een verkoper en ik wil nog wel eens iets verkopen wat mij het meest oplevert ipv wat het beste past ;)
DJSmiley schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 13:38:
edit: Gezien je posthistorie zou ik dit soort keuzes niet zelf gaan maken. Je kennis is, op dit moment, gewoon te laag om dit weloverwogen te maken. Vraag dus de netwerkbeheerder/IT leverancier om hulp, of roep hulp van derden in.
Ook dit doe ik wel maar als ik 79 euro per uur betaal voor advies doe ik liever een beetje research voordat ik ga aankloppen ;)

je ne sais cacques

Verwijderd

Schaapmed schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 14:10:
Ja ik heb al gevraagd om een offerte op te maken, ik wil dit alleen weten zodat ik later meer kennis heb over dit soort dingen. Ik ben zelf een verkoper en ik wil nog wel eens iets verkopen wat mij het meest oplevert ipv wat het beste past ;)
Leveren jullie aan consumenten? Wil je mij dan effe waarschuwen waar ik opgelicht ga worden door de verkoopafdeling? :+
Ook dit doe ik wel maar als ik 79 euro per uur betaal voor advies doe ik liever een beetje research voordat ik ga aankloppen ;)
Met alle respect enzo, maar ik ben het met Pumbaa82 eensch: laat die knakker voor 80 euro per uur een adviesje uitbrengen en als je dan research wilt doen, mik hier een beknopte versie neer en vraag om input. Wij kunnen nu wel met kreten gaan smijten maar wij weten niet wat jij nodig hebt en jij weet het zelf ook niet dus dit wordt onzinnig - met z'n allen lekker leuteren over geen idee waar we mee bezig zijn. Gezellig, maar oh zo gevaarlijk. Je vaste aanbieder kent je situatie, kan een inschatting maken van wat je bedrijf nodig gaat hebben en heeft bovendien basaal technisch inzicht zodat je voorkomt dat iemand serieus een NAS als server gaat voorstellen.

Lappen die 80 piek dus!

Verwijderd

Goedkope SBS-server inzetten(van DELL of HP), met minimum aantal extra CAL's erbij, in de toekomst makkelijk uit te breiden en je bent in een keer klaar en hebt je licenties al op orde, ook heb je MSSQL, en Exchange en bijpassende outlook, en een centrale machine voor je backup te faciliteren.
Pagina: 1