Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omegium
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-08 16:34
Ik heb een computer met 8 GB geheugen (Ja, ik weet dat het vrij zinloos is, maar het was maar een paar tientjes), en dual boot Ubuntu en Windows XP.

Allebei deze OSsen kunnen prima met 4 GB af. Aangezien "in standby gaan" feitelijk betekent dat de volledige state naar het RAM wordt weggeschreven, en enkel op het RAM nog spanning blijft staan, bedacht ik het volgende:

Is het mogelijk om een van de twee OSsen in standby modes in een van de 4 gig te stoppen, en tegelijkertijd nummer twee te draaien? Door het tweede OS dan naar standby te zetten en het eerste vanuit standby te booten, zou je dan lekker snel kunnen switchen tussen de OSsen.

Iemand enig idee of dit kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Met een hypervisor zoals Xen kan dat ongetwijfeld. Alleen lijkt me dat iets complexer dan je op het eerste zicht zou willen, en ik weet niet in welke mate prestaties daaronder lijden in de gastbesturingssystemen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:10
denk dat je dat niet echt fijn gaat vinden wat betreft prestaties. Dan krijg je namelijk een soort van vmware esx omgeving. Met daaronder beide OS's en met name de grafische prestaties zijn daarin niet om over naar huis te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Craven87 schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 00:17:
denk dat je dat niet echt fijn gaat vinden wat betreft prestaties. Dan krijg je namelijk een soort van vmware esx omgeving. Met daaronder beide OS's en met name de grafische prestaties zijn daarin niet om over naar huis te schrijven.
Waarom zouden de grafische prestaties te lijden moeten hebben? Als ik TS goed begrijp wi hij gewoon 4 van zijn 8 gig reserveren voor "standby". Theoretisch gezien houdt hij dan 4 gig RAM over voor zijn andere systeem. Ik snap niet waar de videokaart of de controle hiervan om de hoek komt kijken.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Sallin schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 08:39:
[...]
Waarom zouden de grafische prestaties te lijden moeten hebben? [...] Ik snap niet waar de videokaart of de controle hiervan om de hoek komt kijken.
Oh, ik weet niet... misschien omdat je met geëmuleerde hardware graphics gaat werken? :)
Als ik TS goed begrijp wi hij gewoon 4 van zijn 8 gig reserveren voor "standby". Theoretisch gezien houdt hij dan 4 gig RAM over voor zijn andere systeem.
Theoretisch ja :)
Alleen heb je IRL ook nog te maken met zoiets als de allocatie van de range geheugen waar je je STR in dumpt en de isolatie daarvan tegen het draaiende OS zodat daar geen beveiligingsgaten (of nog erger: datacorruptie) optreden.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:20

DataGhost

iPL dev

Afgezien daarvan heb je ook nog wellicht gedeelde filesystems. Ik kan je vertellen dat je niet vanuit OS A dingen wilt gaan veranderen op partitie X, welke gemount is in OS B. Verder moet hardware op zich geinitialiseerd worden, je kan er niet zomaar vanuit gaan dat A je <stuk hardware> in een state achterlaat dat B er iets mee kan. Zonder virtualisatie lijkt het me lastig en onwenselijk.

TS, je gaat in de toekomst nog wel tegen je 8GB aanlopen hoor, wees maar niet bang. Verder kan dat geheugen gebruikt worden voor cache waardoor je machine sneller zal aanvoelen. Eventueel zou je elk OS kunnen hibernaten. Het duurt wel iets langer maar dan weet je tenminste (redelijk) zeker dat het goed gaat en je hebt in beide OS'en de volle 8GB beschikbaar. Je moet nog steeds uitkijken met het schrijven naar partities, aangezien die doorgaans gewoon gemount blijven, zowel onder Windows als Linux. Misschien dat je een waarschuwing krijgt 'deze is al in gebruik' maar dat hoeft zeker niet.

Een ander alternatief is een van beide OS'en in VMWare (oid) draaien en wellicht is CoLinux iets voor je, hoewel ik daar geen ervaring mee heb.

[ Voor 6% gewijzigd door DataGhost op 06-08-2009 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

alt-92 schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 09:36:
[...]

Oh, ik weet niet... misschien omdat je met geëmuleerde hardware graphics gaat werken? :)
Kunnen de nieuwste hypervisors (ik dacht Parallels bijv, maar ook recente versies van VirtualBox) niet direct OpenGL/DirectX doorgeven? Ik begreep dat dat wel meeviel qua emulatie-last.

Dat is natuurlijk niet helemaal wat de TS voorstelt, want het ene OS draait dan "binnen" het andere, maar komt praktisch op hetzelfde neer - sterker nog, met gedeelde copy-paste enzo is het nog praktischer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:10
John_Glenn schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 09:46:
[...]

Kunnen de nieuwste hypervisors (ik dacht Parallels bijv, maar ook recente versies van VirtualBox) niet direct OpenGL/DirectX doorgeven? Ik begreep dat dat wel meeviel qua emulatie-last.

Dat is natuurlijk niet helemaal wat de TS voorstelt, want het ene OS draait dan "binnen" het andere, maar komt praktisch op hetzelfde neer - sterker nog, met gedeelde copy-paste enzo is het nog praktischer...
Dat is ook een optie. Als je alle grafisch dingen of vanuit windows of vanuit linux doe. Dus gamen, fotobewerking, videobewerking en dergelijken. Dan kun je het andere OS virtualiseren met vmware workstation. Dat werkt opzich nog best wel lekker. En het laatste wat ik heb gehoord is dat ze druk bezig waren om de grafische performance te verbeteren daaro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:38

IEF

Why so serious?

Dat gaat je niet lukken zonder een of andere vorm van virtualisatie.

Dan zou je VMWare ESX kunnen draaien, of juist bijvoorbeeld Linux met daarbovenop een XP VM (of andersom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 14:43

jelly

Arch Linux

Of een uitgeklede linux met kvm , xen etc. en daarop ubuntu en xp virtualiseren. Had ubuntu niet zo'n uitgekleed virtaulisatie installatie ? JeOs ?

En anders kun je naar CoLinux kijken die draait Linux gewoon op XP

[ Voor 19% gewijzigd door jelly op 06-08-2009 15:05 ]

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:26
Bij de meeste soorten van virtualisatie raak je 3D versnelling en toegang tot apparaten zoals TV kaarten kwijt. Bij Xen kan de dom0 installatie hier wel bij, alhoewel bij mijn laatste test de TV-kaart niet werkte, maar de domU heeft sowieso nergens toegang tot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Dit is iets wat op Itaniums vrij gebruikelijk is; npars / vpars aanmaken.

Hiermee splits je je hardware doormidden (of eigenlijk, je wijst "moederborden" toe) aan een OS. Op die manier kun je Windows en Linux tegelijk op 1 server draaien. (of HP-UX, of VMS)

Maar dat gaat je niet lukken op huis-tuin en keuken hardware.

Maar, we hebben het hier continu over de 2 OS'sen tegelijk draaien, terwijl de TS volgens mij 4GB wil '"splitsen", 4GB aan 1 OS presenteren en 4GB aan het andere. 1 in hibernate gooien en met alt-tab ernaar teruggaan.

En dat ken ik eigenlijk helemaal niet als iets wat al bestaat...

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omegium
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-08 16:34
Eerlijk gezegd had ik al zo'n vermoeden dat het moeilijk zou worden...

Windows in een virtual machine draaien dat heb ik en dat werkt goed, maar dan loop je tegen beperkingen met met name graphics aan. Spelletjes spelen in een VM is nauwelijks mogelijk.

Wat je volgens mij nodig zou hebben is een soort van heel erg mini OS in het begin wat niks anders doet dan de 4 Gig verstoppen waar een OS in zit, en voor de rest het andere zijn gang laat gaan. Stel dat de BIOS gewoon op het begin de toegang tot 4 gig zou afschermen, dan hoeven die OSsen niets van elkaar te merken. De volledige state stond immers in die 4 gig.

Maar goed, een leuk gedachtenexperiment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:26
Dat mini-OS is er al, zoiets heet een Hypervisor. In het geval van Xen start je een heel klein mini-OS op, wat vervolgens een linux of BSD systeem als OS opstart met virtualisatie, en dat OS de volledige controle geeft over zowel de hardware als de hele besturing van de hypervisor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:09
Wat jij wil, is nog in ontwikkeling, het heet XenDesktop en/of XenClient en komt over een half jaartje op de markt...
Kijk hier maar eens: http://www.youtube.com/watch?v=ugT0v9XR5es

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-08 19:45
Virtualisatie via vb. VMWare of Xen is inderdaad mogelijk, echter directe toegang tot de hardware is niet mogelijk. Voor netwerkadapters is dat niet zo'n groot probleem, de routing kan simpelweg virtueel gebeuren. Voor videokaarten en andere hardware die direct aangesproken wordt en niet gedeeld kan worden (hoe zou je het scherm weergeven? gedeeld? overlay?) is het wel een probleem. Voor servers is dit niet zo'n groot probleem want de GUI ga je hoogstwaarschijnlijk nooit gebruiken en indien je het al gebruikt is een geemuleerde VGA kaart die naar een virtuele KVM loopt genoeg.

Voor desktops en dan nog wel voor spelletjes is directe toegang naar de hardware wel nodig. Parallels en VMWare lossen dit nog op door bepaalde DirectX/OpenGL calls direct door te geven waar mogelijk maar uit ervaring weet ik dat bijvoorbeeld het onderscheppen van de muis/keyboard of directe toegang naar de videobuffers niet werkt.

Als je simpelweg Office gebruikt of op het internet surft is het geen probleem, voor spelletjes en andere dingen die je graag doet is het niet mogelijk. Persoonlijk zie ik het nut er niet van in op desktops. Om instant heen-en-weer te schakelen tussen de OS'es - zorg gewoon dat je systeem wat sneller opstart door dingen die je niet nodig hebt uit te schakelen? Anders kun je ook 2 moederborden in je pc steken en een mini-KVM gebruiken om te schakelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Guru Evi op 07-08-2009 03:34 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
De snelste optie is gewoon 4 GB eruittrekken aangezien je het toch niet tegelijkertijd kunt gebruiken voor Windows en Linux.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:33
Geen ervaring mee verder, maar CoLinux is een port van de linux kernel in windows dll.
In principe zou je dan zowel linux als windows applicaties zonder virtualizatie kunnen draaien.

Dus native linux in je windows.

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

De essentie van het probleem is dat er ergens iets moet zijn dat in de gaten houdt welk geheugen van het ene OS is en welke het andere dus mag gebruiken. Als je dat zou kunnen, dan zou je middels ACPI suspend de een kunnen suspenden, terug kunnen vallen naar dat onderliggende 'OS' dat het geheugen in de gaten houdt, en het andere (gesuspende image) kunnen starten.

Misschien zijn er 'uitgebouwde bootloaders' beschikbaar die die functionaliteit al bieden. Ik denk echter dat je de een van de eersten bent die tegen de mogelijkheid aanloopt en dat het nog minstens een jaar duurt voordat iemand met voldoende verstand van zaken de moeite heeft genomen iets te schrijven dat het oplost. Ik denk wel dat het kan en ik denk eigenlijk ook dat iemand het wel gaat doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Confusion op 07-08-2009 23:11 ]

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Ik denk dat we dan eerst eens van dat eeuwenoude BIOS systeem afmoeten.

Ook al maakt dat niet zoveel uit als je inderdaad 1 van de OS'sen suspend, maar bij tegelijk draaien ga je er wel problemen mee krijgen.

Waarom zou je trouwens niet gewoon 64-bit OS'sen installeren en "standaard" dual-booten?

De tijd die ertussen zit voor BIOS en bootloader lijkt me minimaal.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Pagina: 1