Waar vind ik realistische file informatie m.b.t. reistijd?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:42

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Na meer dan een decennium openbaar vervoer gebruik, heb ik een baan gevonden in een voor OV lastig te bereiken gebied van Nederland: Wageningen. De totale reistijd met OV: 2 uur. De aanschaf van een auto lijkt dan ook alleszinds gerechtvaardigd. Maar ik heb geen idee van de totale reistijd in de spits. Ik heb het traject van de week gereden met een huurauto, en dan is het een rit van 45/50 minuten, maar dat was in de vakantie en redelijk buiten de spits.

Ik woon zelf in Deventer en ik hoor van diverse mensen dat het traject Deventer->A1->A50->A12(Rond Arnhem)->A50 redelijk geplaagd wordt door files. Maar ik kan bijna geen informatie vinden over de gemiddelde vertraging qua reistijd die je zoal kan oplopen. De websites die ik heb kunnen vinden (o.a. de routeplanner van ov9292 en de ANWB) laten rond spitsuur een vertraging zien van ongeveer 4 minuten. Dat lijkt me echter niet realistisch.

Zijn er routeplanners of andere websites die een realistische schatting kunnen geven van de gemiddelde file vertraging, of heeft iemand ervaring op dit traject?

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-05 18:01
http://routes.tomtom.com/ werkt met historische informatie over afgelegde snelheid door gebruikers (iq routes). Je kan een dag en tijd kiezen.

Deze site geeft ook actuele en gedetailleerde fileinformatie (hd traffic). Kijk tijdens een spits maar eens op die site voor de fileinformatie.

Maar je kan ook een tijdje wat andere filesites volgen (anwb, traphic.nl), etc. Leer ook alvast de vaste flitslocaties uit je hoofd via flitsservice.nl ;)

[ Voor 51% gewijzigd door matthijsln op 05-08-2009 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
matthijsln schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 23:21:
http://routes.tomtom.com/ werkt met historische informatie over afgelegde snelheid door gebruikers (iq routes). Je kan een dag en tijd kiezen.
Hmm, die planner geeft rond spits tijden (vertrektijden 7:30 en 17:30 genomen) geen substantiële vertragingen aan, de reistijd blijft ongeveer 50 minuten. Het kan zijn dat 'ie de vakantie meeneemt, maar dat lijkt me sterk.
Deze site geeft ook actuele en gedetailleerde fileinformatie (hd traffic). Kijk tijdens een spits maar eens op die site voor de fileinformatie.
Rond spits tijden de file informatie raadplegen was ik sowieso al van plan inderdaad :)
Maar je kan ook een tijdje wat andere filesites volgen (anwb, traphic.nl), etc. Leer ook alvast de vaste flitslocaties uit je hoofd via flitsservice.nl ;)
Ik ben geen snelheidsduivel, maar pijn in de portemonnee doet een auto alleen al genoeg inderdaad :)

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:23

Wok

Dakloos...

Zelf heb ik twee jaar lang dagelijks het traject Zwolle-Eindhoven v.v. afgelegd en kwam dus ook langs het gewraakte deel A50-A12-A50. Ik heb daar destijds echter een alternatieve route voor gevonden. Als er geen file staat op de snelweg, is deze alternatieve route langzamer, maar als het weer eens vast staat tussen kp Grijsoord en afslag Renkum of Heteren (vrijwel altijd tussen 07.30 en 08.30) pak je op de alternatieve route _veel_ winst:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/R9ZUkhD5IwtNDpL9iNvTU5ce/full.jpg

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
defiant schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 23:46:
[...]

Hmm, die planner geeft rond spits tijden (vertrektijden 7:30 en 17:30 genomen) geen substantiële vertragingen aan, de reistijd blijft ongeveer 50 minuten. Het kan zijn dat 'ie de vakantie meeneemt, maar dat lijkt me sterk.
Dat kan toch best, je kan immers historische informatie gebruiken wat ze wellicht ook doen. www.tripcast.nl vind ik zelf ook wel handig, neemt ook de weersverwachting mee in de berekening. Echter soms zit het mee en soms zit het tegen :) dus over lange afstanden weet je het nooit 100% zeker. Meestal ben ik over 115km korter onderweg dan beide planners aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-07 23:05

ralpje

Deugpopje

De VerkeersInformatieDienst (www.vid.nl) heeft ook zulke data, gebaseerd op een jarenlange historie.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:41
Volgens mij kan Deventer - Wageningen filevrij, zeker als je niet via afslag Renkum rijdt maar via de afslag Wageningen op de A12 bij Ede.

De A1 Deventer - Beekbergen heeft spitstroken. De A50 ook. De A12 tot knp Grijsoord heeft altijd drie rijstroken. Het stukje Grijsoord - afslag Wageningen is erg druk in de ochtendspits maar files ontstaan er niet vaak. En vanaf de afslag Wageningen tot Wageningen zelf ligt een goede tweebaans weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Wok schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 00:23:
Zelf heb ik twee jaar lang dagelijks het traject Zwolle-Eindhoven v.v. afgelegd en kwam dus ook langs het gewraakte deel A50-A12-A50. Ik heb daar destijds echter een alternatieve route voor gevonden. Als er geen file staat op de snelweg, is deze alternatieve route langzamer, maar als het weer eens vast staat tussen kp Grijsoord en afslag Renkum of Heteren (vrijwel altijd tussen 07.30 en 08.30) pak je op de alternatieve route _veel_ winst:
Bedankt, die optie had ik nog niet bedacht, dat zou wel eens een hoop tijd kunnen schelen als het daar vast staat.
bite schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 10:11:
Dat kan toch best, je kan immers historische informatie gebruiken wat ze wellicht ook doen. www.tripcast.nl vind ik zelf ook wel handig, neemt ook de weersverwachting mee in de berekening.
Die routeplanner lijkt me het meeste bruikbaar en levert imho ook de meest nuttige informatie op. Op spits tijden geeft hij ongeveer 20/30 minuten langere reistijd aan, wat me ook realistisch lijkt. Die site ga ik bookmarken :)
rutgerw schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 10:26:
Volgens mij kan Deventer - Wageningen filevrij, zeker als je niet via afslag Renkum rijdt maar via de afslag Wageningen op de A12 bij Ede.
De vraag is dan of je nog echt kan opschieten want het zal toch zeker wel druk zijn, ik denk dat gezien het beeld wat ik nu krijg realistisch gezien rekening moet houden met een reistijd van minimaal 1 uur in de ochtendspits.

Maar dat is iig al veel minder dan met het OV.

Pagina: 1