fotovoltaische switches om pc in te schakelen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:38
ik heb van een maat van me wat fotovoltaische switches gekregen en een paar proximity switches, ze hebben 3 polen, een minpool een pluspool (min is in en uitgangspool) en een output plus. ik weet dat er een uitgang is op je voeding die ook als je pc uit staat, stroom levert. Nu was mijn idee om die fotovoltaische switch daar op aan te sluiten en dan aan de uitgang een relais die op zijn beurt weer de pc inschakelt met als resultaat dat als ik mn hand langs de sensor haal, m'n pc aan gaat.

Ik heb de sensoren getest en als je de sensitivity op de helft zet en je hand er langs haalt dan schakelt hij. het betreft de volgende switches:

Omron E3N-DS 50--35
Omron E3N-R5U-35

deze zijn volgens mij min of meer het zelfde

Omron E2M-NP10

Dit is een proximity switch en die reageert denk ik als je er in de buurt komt, ik weet niet of dat zo handig is.

http://img36.imageshack.us/i/p0508092235.jpg/
http://img34.imageshack.us/i/p050809223501.jpg/

2 plaatjes ervan ^^

Nu is mijn vraag: welke uitgang van de voeding levert ook in uit stand stroom? anders kan ik het alleen gebruiken om de pc uit te zetten natuurlijk ;)
En, boven al, wat doen die dingen, gooien ze bij detectie de binnenkomende 12V meteen door of sluit hij alleen de twee out polen kort? De fotovoltaische switches hebben het over een "out" en de proximity switch over een (max 200 mA) Load.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Machtig mooi, maar ik denk dat ze er in Elektronica wat meer mee kunnen dan hier in Overige Hardware
kickje dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op pin 9 van de ATX connector zit de 5V standby spanning, die ook aanwezig is als de PC uitstaat (uiteraard alleen als de stekker in het stopcontact zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
oke, dat is alvast mooi, ik heb ze met 6V geprobeerd en dan schakelen ze in principe nog :) (zit een lampje op wat van rood naar groen veranderd als je wat voor de sensor zet), nu alleen nog uitvinden of hij als een soort relais werkt of dat ik er nog een relais achter moet hangen..
Datasheets zijn weer niet te vinden natuurlijk :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meeste nieuwe computers werken met een puls om te schakelen dus er gaat volgens mij amper wat stroom door die dingen om te schakelen en zou een relais onnodig zijn zolang die switches ook alleen maar kort stondig schakelen op het moment dat je je hand er langs beweegt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Verwijderd schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 11:12:
Meeste nieuwe computers werken met een puls om te schakelen dus er gaat volgens mij amper wat stroom door die dingen om te schakelen en zou een relais onnodig zijn zolang die switches ook alleen maar kort stondig schakelen op het moment dat je je hand er langs beweegt
Ja precies want ik maakte me beetje zorgen dat als je zonder relais werkt, misschien m'n moederbord het niet zo leuk vind ;) maar als dat niet zoveel kwaad kan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
ik heb net wat geëxperimenteerd met die cellen en een oude atx voeding, het probleem is eigenlijk dat de 5V standby te zwak is om hem te schakelen, ik zou dus een externe 12V moeten aanleggen, met een oude trafo ofzo maarja of dat wel zo leuk is ;) het werkt dan wel denk ik maar het is wel zo netjes als het intern kan, daar zou ik denk ik een andere photoswitch voor moeten vinden die een lager voltage nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1nsane schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 11:20:
[...]

Ja precies want ik maakte me beetje zorgen dat als je zonder relais werkt, misschien m'n moederbord het niet zo leuk vind ;) maar als dat niet zoveel kwaad kan :D
Ik zou een optocoupler gebruiken als je het wilt scheiden, die vreten een stuk minder vermogen. De standbyspanning van je ATX voeding heeft namelijk ook een niet al te groot vermogen (hooguit enkele ampères), die ook voor bijvoorbeeld wake on lan of wake on spatiebalk gebruikt wordt.
Mocht het je niet bekend zijn, een optocoupler is een LED en een lichtgevoelige diode in één IC behuizinkje, door de LED in te schakelen gaat de diode geleiden (één kant op natuurlijk, daar is het een diode voor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
ik heb ineens een veel beter idee gekregen ervoor. Ik heb mijn kast gemod en als gevolg daarvan kunnen de CD lades niet meer met het knopje geopend worden (zit achter de baycovers). Ik open ze nu altijd vanuit windows maar het is vast wel mogelijk om ze met een 12V signaal open en dicht te laten gaan, moet ik alleen de pinout weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
ja dat laatste, dat gaat het worden :)

http://www.youtube.com/watch?v=sKMASeJk6lI

als het af is show ik het hier wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-10 18:09
gaaf idee,
maar die sensors zijn wel erg groot.
misschien kun je er een achter een baycover hangen, en dan in zo'n baycover een plastic plaatje hangen.

ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
zou ik er met één, twee drives aan kunnen sturen? of is dat af te raden? ik heb er wel twee, ik was van plan ze achter het plexiglas van mn kast te plaatsen ergens:

Afbeeldingslocatie: http://img7.imageshack.us/img7/9715/p2507091625.th.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
nou, na wat testen en het modden van een oude rondslingerende frontcover kan ik nu eindelijk m'n dvdbrander openen met een "swipe" van de hand langs de sensor, een leuk kaasmodje toch?

filmpje youtube *klik*

Pagina: 1