Vraagje over raid 1.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truffeltje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 21:21
Hallo

Ben bezig een nieuwe computer in elkaar te zetten maar kom voor het volgende probleem te staan.

Wil 1 harde schijf van 640GB verdelen in 3 stations, 1 station voor windows xp, 1 station voor mijn programma's en 1 station voor games en internet.
Nu heb ik nog 4 schijven van 1 TB en wil deze in setjes van 2 in raid 1 zetten.

Nou is mijn vraag eigenlijk is het mogenlijk om het systeem met alleen de 640GB harde schijf en dus xp op te laten starten en te testen, en later de andere 4 harde schijven aan te sluiten en in raid te zetten.
Of gaat dit niet werken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:33

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik neem aan dat je 'partities' bedoeld ;)

Maargoed, dit zou gewoon moeten werken, zolang die 640GB als first boot device is ingesteld herkent Windows later wel die hele 2x2 schijven set.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truffeltje
Bedankt voor je snelle reactie.

Ja dat bedoelde ik.

Stel dat mijn moederbord het begeeft is het dan mogenlijk om die 4 schijven ( 2 bij 2 in raid 1 ) aan een ander moederbord te pluggen zonder dat er data verloren gaat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Truffeltje schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 22:44:
Nou is mijn vraag eigenlijk is het mogenlijk om het systeem met alleen de 640GB harde schijf en dus xp op te laten starten en te testen, en later de andere 4 harde schijven aan te sluiten en in raid te zetten.
Of gaat dit niet werken ?
Dit gaat alleen lukken als je direct vanaf de start je RAID controller in het BIOS aanzet. Als je een gewone install doet (zonder RAID aanvinken in het BIOS en de bekende F6 voor RAID driver op floppy), kan je later niet nog eens schijven in RAID 'erbij' zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truffeltje
Dat is duidelijke taal, bedankt voor je reactie.
Deze informatie komt mij goed van pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Edmin schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 23:15:
[...]

Dit gaat alleen lukken als je direct vanaf de start je RAID controller in het BIOS aanzet. Als je een gewone install doet (zonder RAID aanvinken in het BIOS en de bekende F6 voor RAID driver op floppy), kan je later niet nog eens schijven in RAID 'erbij' zetten.
Hangt wel een beetje van de raid controller af he. Als hij de Intel RAID wil gebruiken, dan heb je gelijk. Elke andere raid controller hoeft niet persee in RAID te staan tijdens installatie aangezien de drivers hiervoor achteraf pas worden toegevoegd.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Goed, het is een beetje kort door de bocht, maar 99,9% zeker dat het hier om een ICH9R / ICH10R gaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Als je trouwens toch 4 schijven hebt, waarom dan geen RAID10? Dat is veel sneller dan 2x RAID1.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truffeltje
Nou dat zit zo, mijn vrouw heeft nogal veel cavia's ( hobby ) en deze komen nogal vaak op de foto.
Ze verkoopt ook veel cavia's en dus leek het mij leuk om al die foto's, van jaren, centraal op te slaan.
Dit zijn de eerste 2 schijven in raid.

De andere 2 schijven in raid wil ik gaan gebruiken voor video beelden ( camara ) zodat we dit niet allemaal door elkaar gaan halen.

En ook wil ik het risico niet lopen als er wat gebeurd met die cavia foto's.
Dan maar langzamer maar wel safe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:08

BCC

Denk je er wel even aan dat raid geen backup is?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:14

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Je kan ook een RAID10 gebruiken en dan toch nog in 2 partities opdelen :P

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je helemaal onafhankelijk van je moederbord wilt draaien kun je ook nog software RAID nemen, dit kun je in ieder geval zo in een andere machine hangen. Hoe het door de controller in RAID 1 zit met compatibiliteit hangt van de controller af, en daarin heb ik geen ervaring met RAID 1 :P
Al zou het met een Intel controller volgens mij standaard compatibel moeten zijn vanaf de chip die je nu hebt, dus met de opvolger zou het ook werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truffeltje
BCC schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 23:38:
Denk je er wel even aan dat raid geen backup is?
Wat bedoel hier mee als ik vragen mag.
Je wilt toch gewoon safe zijn wat betreft je data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truffeltje
Verwijderd schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 23:40:
Als je helemaal onafhankelijk van je moederbord wilt draaien kun je ook nog software RAID nemen, dit kun je in ieder geval zo in een andere machine hangen. Hoe het door de controller in RAID 1 zit met compatibiliteit hangt van de controller af, en daarin heb ik geen ervaring met RAID 1 :P
Al zou het met een Intel controller volgens mij standaard compatibel moeten zijn vanaf de chip die je nu hebt, dus met de opvolger zou het ook werken.
Als we over hardwarematig raid praten dan hebben we het over een losse raid controller, toch ?
Areca geloof ik maakt die dingen, maar dat is de bedoeling ook niet veel te duur.

Voor de rest is toch alles software-matig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:08

BCC

Truffeltje schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 23:43:
Wat bedoel hier mee als ik vragen mag.
Je wilt toch gewoon safe zijn wat betreft je data.
Natuurlijk, maar wat je nu bereikt hebt is dat wanneer er 1 schijf kapot gaat, je data nog veilig is.
Wanneer je een virus krijgt, per ongeluk wat bestanden weggooit, de voeding van je PC opblaast en je schijven mee neemt of je PC gestolen wordt ben je nog steeds al je data kwijt.

Raid is een stukje veiliger dan 1 schijf, maar geen vervanging voor backups. Als de "cavia" foto's belangrijk zijn, zet ze dan bijvoorbeeld ook op een USB schijf en bewaar die ergens veilig. Of upload ze naar een online backup facility.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:14
redfoxert schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 23:22:
[...]

Hangt wel een beetje van de raid controller af he. Als hij de Intel RAID wil gebruiken, dan heb je gelijk. Elke andere raid controller hoeft niet persee in RAID te staan tijdens installatie aangezien de drivers hiervoor achteraf pas worden toegevoegd.
Bij de Intel RAID schijn je dit met wat gehobby toch wel achteraf aan de praat te kunnen krijgen:

How to enable AHCI/RAID mode without reinstalling windows (ICH8/ICH8R/ICH9/ICH9R)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzichtbaar
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-09 14:24
Omdat ik hiervoor een Nforce mobo had en de raid-1 ingeschakeld kon worden nadat Windows was ge-installeerd heb ik er niet aan gedacht dat dit met mijn nieuwe mobo natuurlijk anders werkt. Heeft iemand bovenstaande tip geprobeerd en wel met goede afloop? Ik heb namelijk weinig zin om W7 en alle programma's opnieuw te moeten installeren.

Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790

Pagina: 1