Toon posts:

Nieuwe pc valt de hele tijd uit.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds gisteren een nieuwe pc.
Die avond begon het geklooi ermee al. De monitor gaf geen beeld meer toen de vista installatie was afgerond. Toen had ik hem op dvi aangesloten. Ik had hem daarna maar op vga aan gesloten en hij deed het weer.
Toen had ik de videokaart drivers geïnstalleerd en toen de audio / netwerkaart drivers geinstalleerd. Maar als ik dan updates aan het installeren ben, dan start de pc zich zelf opnieuw op na ongeveer 8 updates van de zoveel. Dan kom ik bij dat schermpje waarin staat in welke modus je de pc wilt opstarten (normaal, veilige modus). als ik dan door dat scherm ben start de pc weer meteen opnieuw op (nog voor het vista logo).
Ook als ik bij rtl gemist een video start. Slaat de computer meteen vast als het filmpje begint. Dan moet ik de pc weer resetten.
Ik heb alle drivers geinstalleerd (videokaart, geluidskaart, netwerkkaart). Of zijn er nog meer drivers die ik moet installeren? Of weten jullie een andere manier om de computer weer normaal werkend te krijgen?

Alvast bedankt.

Mijn pc is:
cpu: amd phenom ii 955
mobo: gigabyte ga-ma770t-ud3p
ram: ocz value 4 gb ddr3 1333
grafische kaart: xfx radeon hd 4890 xxx
hd: wd caviar blue 500gb

Ps: ik weet niet of ik het in het juiste subforum heb neergezet.

• Blur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2025
Je krijgt niet iets van bsod's of andere foutmeldingen bij het opstarten, of voordat hij vast loopt? Bij welke update loopt hij vast?

Ik heb zelf ook eerder zoiets aan de hand gehad en dat bleek een defect in het mobo.

PS3 Gamertag: ExcessiveBlur

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Kijk even welke drivers je geinstalleerd hebt het kan zijn dat er via windows update een videokaart driver wordt gedownload en dat deze niet helemaal goed werkt. Kijk ook even op welke update hij blijft hangen.

P.s. welke voeding zit er in de pc?

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Doe eens een andere installatie met een ander OS, Windows XP of Windows 7 bijvoorbeeld, kan je software matige problemen uitsluiten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

Topicstarter
Blur schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 22:32:
Je krijgt niet iets van bsod's of andere foutmeldingen bij het opstarten, of voordat hij vast loopt? Bij welke update loopt hij vast?

Ik heb zelf ook eerder zoiets aan de hand gehad en dat bleek een defect in het mobo.
Van te voren krijg ik geen foutmelding. Hij loopt in een keer vast en kan ik niks meer, de lichtjes op m'n toetsenbord gaan uit (van num lock etc) en de muis beweegt niet meer en het beeld staat in een keer vast. Ook het geluid blijft dan hangen. Ik weet nu niet precies bij welke update hij vastloopt. (het lijkt wel of hij zichzelf halverwege een update opnieuw opstart)
bobsqaud schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 22:42:
Kijk even welke drivers je geinstalleerd hebt het kan zijn dat er via windows update een videokaart driver wordt gedownload en dat deze niet helemaal goed werkt. Kijk ook even op welke update hij blijft hangen.

P.s. welke voeding zit er in de pc?
Er wordt geen videokaart driver gedownload.
videokaart driver: ati versie 9.7
geluids driver: weet ik niet precies (iets van realtek hd audio driver)
lan driver: weet ik ook niet precies (iets van realtek 8169 8168 8101E 8102E Ethernet driver)

Ik heb als voeding een Ocz Fatal1ty 550 watt

Verwijderd

Zou zeggen ga eens testen. :)
CPU testen: Orthos, Prime95 of OCCT
Geheugen testen: Memtest86, Memtest86+ of Orthos met Blend test.
Videokaart testen: ATiTool d.v.m. een Scan for Artifacs, Furmark of OCCT heeft ook Furmark ingebakken.

• nAffie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-02 05:28

nAffie

...

Aangezien het zelfs nu nog een graadje of 28 is in mijn woonkamer en mijn mediacenter een paar keer is uitgevallen tijdens het afspelen van filmpje (idle geen probleem, bij redelijke CPU activiteit gaat het lampje uit) wat ik heb opgelost door deze even op (ipv in, dus betere airflow rondom) het TV meubel neer te zetten...

Check je koeling, dus CPU, GPU en ook die van je voeding...
CPU: maakt je koeler wel goed contact? teveel/geen koelpasta?
GPU: draait het fannetje wel (waarschijnlijk wel, want een overhitte GPU geeft meestal eerst artifacts voordat je PC ermee kapt.
Voeding: draait het fannetje wel?

Probeer eens een tijdje te idlen en daarna wat CPU activiteit te genereren en kijken wanneer deze uitvalt... En check je temps in je bios...

[ Voor 8% gewijzigd door nAffie op 06-08-2009 03:01 ]

meh.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:17
Site's met films werken meestal met flash en java, heb je dit geinstalleerd.

Verwijderd

Topicstarter
nAffie schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 02:57:
Aangezien het zelfs nu nog een graadje of 28 is in mijn woonkamer en mijn mediacenter een paar keer is uitgevallen tijdens het afspelen van filmpje (idle geen probleem, bij redelijke CPU activiteit gaat het lampje uit) wat ik heb opgelost door deze even op (ipv in, dus betere airflow rondom) het TV meubel neer te zetten...

Check je koeling, dus CPU, GPU en ook die van je voeding...
CPU: maakt je koeler wel goed contact? teveel/geen koelpasta?
GPU: draait het fannetje wel (waarschijnlijk wel, want een overhitte GPU geeft meestal eerst artifacts voordat je PC ermee kapt.
Voeding: draait het fannetje wel?

Probeer eens een tijdje te idlen en daarna wat CPU activiteit te genereren en kijken wanneer deze uitvalt... En check je temps in je bios...
De cpu maakt goed contact met de koeler. In idle zijn de temperaturen van de core's zijn allemaal 37 graden (752 rpm (scythe Ninja 2).
De fan van de gpu draait op 50% en is 60 graden warm.
De voeding fan draait ook, maar in mijn kast (coolermaster cm690) haalt hij lucht van beneden, maar daar kan hij toch bijna geen lucht krijgen, ofwel?
Het moederbord is 39 graden warm en de harde schijf 37 graden.
Bij pc wizard zie ik ook een Power/aux temperatuur en die is 80 graden. Wat is dat voor een temperatuur?
Verwijderd schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 01:22:
Zou zeggen ga eens testen. :)
CPU testen: Orthos, Prime95 of OCCT
Geheugen testen: Memtest86, Memtest86+ of Orthos met Blend test.
Videokaart testen: ATiTool d.v.m. een Scan for Artifacs, Furmark of OCCT heeft ook Furmark ingebakken.
Dat wil ik nu gaan doen dus daar zet ik wel de resultaten nog van op hier.
jan99999 schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 09:27:
Site's met films werken meestal met flash en java, heb je dit geinstalleerd.
Dat was ik helemaal vergeten die installeer ik dan nog wel en dan probeer ik het nog eens.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Bij pc wizard zie ik ook een Power/aux temperatuur en die is 80 graden. Wat is dat voor een temperatuur?
De voeding fan draait ook, maar in mijn kast (coolermaster cm690) haalt hij lucht van beneden, maar daar kan hij toch bijna geen lucht krijgen, ofwel?
?

Even simpel testen: neem een huiskamerventilator, zet hem voor je PC als de kast open staat, en richt hem tussen de VGA-kaart en de voeding ;)
Dat was ik helemaal vergeten die installeer ik dan nog wel en dan probeer ik het nog eens.
YouTube ed. werken helemaal niet, laden dus helemaal geen video, wanneer je geen Flash hebt geïnstalleerd, dus dat zal het niet zijn ;)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Verwijderd

Topicstarter
Petervanakelyen schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 10:46:
[...]

[...]

?

Even simpel testen: neem een huiskamerventilator, zet hem voor je PC als de kast open staat, en richt hem tussen de VGA-kaart en de voeding ;)

[...]

YouTube ed. werken helemaal niet, laden dus helemaal geen video, wanneer je geen Flash hebt geïnstalleerd, dus dat zal het niet zijn ;)
Het was niet op youtube, het was met rtl gemist, dan werkte hij 2 seconden en dan sloeg hij vast.
maar ik heb flash player, microsoft silverlight en shockwave geinstalleerd en dat doet het weer, ook heb ik windows update kunnen draaien zonder dat hij uitviel.

• Petervanakelyen
Het was niet op youtube, het was met rtl gemist, dan werkte hij 2 seconden en dan sloeg hij vast.
maar ik heb flash player, microsoft silverlight en shockwave geinstalleerd en dat doet het weer, ook heb ik windows update kunnen draaien zonder dat hij uitviel.
Dat is dan al goed nieuws, ik zou echter toch nog steeds even de nodige stress-tools gebruiken zoals Intel Burn Test, Orthos, Prime95, OCCT, 3DMark, Furmark, enz.

Verwijderd

Topicstarter
Petervanakelyen schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 10:57:
[...]

Dat is dan al goed nieuws, ik zou echter toch nog steeds even de nodige stress-tools gebruiken zoals Intel Burn Test, Orthos, Prime95, OCCT, 3DMark, Furmark, enz.
die heb ik al gedownload en ga ik zodirect effe een paar uurtjes draaien.

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-02 12:26
Heb je de chipset drivers ook geinstalleerd, kan er namelijk niks over terug vinden in dit topic.

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

Verwijderd

Topicstarter
dennis112 schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 11:06:
Heb je de chipset drivers ook geinstalleerd, kan er namelijk niks over terug vinden in dit topic.
Weet ik niet, ik kan die driver niet vinden op de cd van gigabyte

• martijnberk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-02 08:12
gebruik je bepaalde codecs? dit kan ook wat verbeteringen brengen.....

• Petervanakelyen
Verwijderd schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 11:48:
[...]

Weet ik niet, ik kan die driver niet vinden op de cd van gigabyte
Nooit drivers gebruiken van de CD, altijd de nieuwste, meest up-to-date drivers van de fabrikant van de chip downloaden ! Tenzij er daar problemen mee zijn...

Verwijderd

Topicstarter
Petervanakelyen schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 11:52:
[...]

Nooit drivers gebruiken van de CD, altijd de nieuwste, meest up-to-date drivers van de fabrikant van de chip downloaden ! Tenzij er daar problemen mee zijn...
Dus die drivers kan ik vinden op de site van amd?

• Petervanakelyen
Verwijderd schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 13:11:
[...]

Dus die drivers kan ik vinden op de site van amd?
Normaal gezien wel, ja.
Hebben de tests met de bovengenoemde applicaties al iets uitgehaalt ?

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Vista heeft voor de nieuwere chipsets geen drivers nodig. Ze zijn dan ook niet te vinden op de AMD site.

Wat je ook kan doen is het volgende:
Rechtsklikken op Computer, Eigenschappen. Onder "Taken", klik je op Geavanceerde instellingen. Klik op de knop Instellingen onder Opstarten en Herstel. Zet het vinkje voor "Automatisch herstarten" af.

Dit helpt om te kijken of je een blauw scherm (ofte BSOD) krijgt met al dan niet extra nuttige informatie over het probleem. Standaard herstart Windows na een BSOD en dat kan soms zo snel gaan dat je er helemaal niets van ziet. Door dat vinkje uit te zetten, blijft dit scherm staan, tot je de PC manueel uitschakelt.

Probeer nog eens naar die RTL gemist toestand te gaan en post je wat je in het blauwe scherm ziet? Als het komt, natuurlijk...

[ Voor 3% gewijzigd door mieJas op 06-08-2009 13:24 ]

Yes, but no.

Verwijderd

Topicstarter
Petervanakelyen schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 13:14:
[...]

Normaal gezien wel, ja.
Hebben de tests met de bovengenoemde applicaties al iets uitgehaalt ?
Ja, toen ik prime95 wou draaien liep hij gelijk al vast.
furmark gaat wel, ik heb geen artifacs.
mieJas schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 13:23:
Vista heeft voor de nieuwere chipsets geen drivers nodig. Ze zijn dan ook niet te vinden op de AMD site.

Wat je ook kan doen is het volgende:
Rechtsklikken op Computer, Eigenschappen. Onder "Taken", klik je op Geavanceerde instellingen. Klik op de knop Instellingen onder Opstarten en Herstel. Zet het vinkje voor "Automatisch herstarten" af.

Dit helpt om te kijken of je een blauw scherm (ofte BSOD) krijgt met al dan niet extra nuttige informatie over het probleem. Standaard herstart Windows na een BSOD en dat kan soms zo snel gaan dat je er helemaal niets van ziet. Door dat vinkje uit te zetten, blijft dit scherm staan, tot je de PC manueel uitschakelt.

Probeer nog eens naar die RTL gemist toestand te gaan en post je wat je in het blauwe scherm ziet? Als het komt, natuurlijk...
Ik heb dat gedaan, maar bij rtl gemist kreeg ik nooit een BSOD, omdat hij gewoon bleef hangen (beeld stond vast en geluid ook). Dan moest ik hem zelf resetten

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 13:56:
[...]

Ja, toen ik prime95 wou draaien liep hij gelijk al vast.
Dus waarschijnlijk geheugen of CPU.
Staat het geheugen wel goed ingesteld? Timings, voltages, snelheid?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 14:02:
[...]

Dat weet ik niet, ik ben daar niet aan geweest. Hoe kan ik dat dan goed instellen?

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-02 08:26
Het klinkt als een zelfbouw computer. Heb je je wel gerealiseerd dat sommige combi's van moederborden/cpu/geheugen/videokaarten elkaar flink kunnen pesten? Ook al past alles op elkaar (socket's en slots enzo) wil dat niet zeggen dat alles vlekkeloos werkt.

Ik zou (naast de tips hierboven) ook eens proberen of je bijvoorbeeld XP kunt installeren (die is minder zwaar dan Vista en aangezien je Vista hebt liggen denk ik dat je ook wel aan een XP versie kunt komen).

Verwijderd

Topicstarter
Ferret schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 14:34:
Het klinkt als een zelfbouw computer. Heb je je wel gerealiseerd dat sommige combi's van moederborden/cpu/geheugen/videokaarten elkaar flink kunnen pesten? Ook al past alles op elkaar (socket's en slots enzo) wil dat niet zeggen dat alles vlekkeloos werkt.

Ik zou (naast de tips hierboven) ook eens proberen of je bijvoorbeeld XP kunt installeren (die is minder zwaar dan Vista en aangezien je Vista hebt liggen denk ik dat je ook wel aan een XP versie kunt komen).
Het is idd een zelfbouw pc, maar ik heb hem niet inelkaar gezet (azerty).
Als ik xp wil installeren moet ik toch eerst de pc weer formatteren?
Verwijderd schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 14:02:
[...]

Maar bij de vista prestatie index heb ik alles op 5.9
Kan dat dan nog steeds?

• Petervanakelyen
Het is idd een zelfbouw pc, maar ik heb hem niet inelkaar gezet (azerty).
Als ik xp wil installeren moet ik toch eerst de pc weer formatteren?
Ja dat moet inderdaad. Maar als er iets mis is met je PC, ga je dat probleem zowel in XP als Vista tegenkomen, dus het maakt niets uit.
Maar bij de vista prestatie index heb ik alles op 5.9
Kan dat dan nog steeds?
Windows Vista Prestatie Index is even nauwkeurig als de tijdstippen op een bushalte: niet.
Ja, het kan nog steeds, ik zou eens kijken wat voor geheugen je hebt, en alle specificaties opzoeken, en dan invullen in het BIOS.

Verwijderd

Topicstarter
Petervanakelyen schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 14:47:
[...]

Ja dat moet inderdaad. Maar als er iets mis is met je PC, ga je dat probleem zowel in XP als Vista tegenkomen, dus het maakt niets uit.

[...]

Windows Vista Prestatie Index is even nauwkeurig als de tijdstippen op een bushalte: niet.
Ja, het kan nog steeds, ik zou eens kijken wat voor geheugen je hebt, en alle specificaties opzoeken, en dan invullen in het BIOS.
Ik heb Ocz value ddr3 1333mhz 4gb (2x2gb) geheugen.

Wat kan ik daar dan aan invullen in de bios?

• Petervanakelyen
Verwijderd schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 15:33:
[...]

Ik heb Ocz value ddr3 1333mhz 4gb (2x2gb) geheugen.

Wat kan ik daar dan aan invullen in de bios?
Je moet eerst al je specificaties gaan opzoeken over dat geheugen, maw. voltage, snelheid, timings, enz.
Meestal kan je die info vinden ofwel op de geheugenreepjes zelf, ofwel op de website van de fabrikant (OCZ).

Daarna doe je een BIOS-update, en dan stel je ineens de verschillende specificaties in, in het nieuwe BIOS.

• Vagary
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-01 20:44
Begin niet aan een BIOS update voordat je weet waar het probleem zit.

geluids driver: weet ik niet precies (iets van realtek hd audio driver)

probeer eens de sound device te de-installeren en geef het een aantal tests met rtl gemist e.d.
je hebt weliswaar geen sound maar kun je een mogelijke faulty sound driver uitsluiten

• Petervanakelyen
Begin niet aan een BIOS update voordat je weet waar het probleem zit.
Een BIOS-update is erg handig, verhelpt allerhande fouten, is ook goed voor upgrades, en gaat zelden fout.
Wat kan hij erbij verliezen ?

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-02 08:26
Wat ik niet begrijp is waarom je niet terug gaat naar Azerty. Die hebben die pc in elkaar gezet zeg je. Dan ga je zelf een OS installeren dus je hebt de pc zonder OS gekocht.

Dat OS, is dat soms iets wat je gedownload hebt van internet ofzo? Als dat zo is kun je wel eens een hele verkeerde versie hebben gedownload; bijvoorbeeld een OS wat alleen geschikt is voor bepaalde computer fabrikanten zoals HP, Compaq, Dell enzovoort. In dat geval gaat het OS er vanuit dat je systeem over bepaalde componenten beschikt en als jij die niet hebt dan ga je tegen dit soort dingen aan lopen.

Als je het niet van internet af hebt dan moet het een versie zijn die je hebt van misschien je vorige pc. Ook dat zal een ander merk geweest zijn dus mijn verhaal van hierboven gaat dan ook op.

Alleen als je een echte OEM versie hebt (eentje die dus door ALLE systeembouwers gebruikt kan worden) kun je dat op een nieuw systeem zetten. Alle andere versies zijn door de fabrikanten aangepast naar hun hardware componenten. Dat geldt voor Vista maar ook voor XP.

Daarnaast wil ik opmerken dat je nog weinig kennis hebt van een computer (en dan heb ik het met name over de hardware). Neem dat geheugen; je hoort te weten wat je moet doen en anders moet je er vanaf blijven. Ik denk dat je hierdoor de boel alleen maar erger maakt.

Ik zou zeggen; breng die pc terug naar Azerty zodat zij de pc weer in orde kunnen maken en vraag hun of ze er een OS op willen zetten. Dat laatste moet je even handig zien aan te pakken want zij zullen geen illegale versie willen installeren.

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-02 11:39
Misschien eerst eens de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doornemen???

Computer says no

Verwijderd

Topicstarter
Ferret schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 07:41:
Wat ik niet begrijp is waarom je niet terug gaat naar Azerty. Die hebben die pc in elkaar gezet zeg je. Dan ga je zelf een OS installeren dus je hebt de pc zonder OS gekocht.

Dat OS, is dat soms iets wat je gedownload hebt van internet ofzo? Als dat zo is kun je wel eens een hele verkeerde versie hebben gedownload; bijvoorbeeld een OS wat alleen geschikt is voor bepaalde computer fabrikanten zoals HP, Compaq, Dell enzovoort. In dat geval gaat het OS er vanuit dat je systeem over bepaalde componenten beschikt en als jij die niet hebt dan ga je tegen dit soort dingen aan lopen.

Als je het niet van internet af hebt dan moet het een versie zijn die je hebt van misschien je vorige pc. Ook dat zal een ander merk geweest zijn dus mijn verhaal van hierboven gaat dan ook op.

Alleen als je een echte OEM versie hebt (eentje die dus door ALLE systeembouwers gebruikt kan worden) kun je dat op een nieuw systeem zetten. Alle andere versies zijn door de fabrikanten aangepast naar hun hardware componenten. Dat geldt voor Vista maar ook voor XP.

Daarnaast wil ik opmerken dat je nog weinig kennis hebt van een computer (en dan heb ik het met name over de hardware). Neem dat geheugen; je hoort te weten wat je moet doen en anders moet je er vanaf blijven. Ik denk dat je hierdoor de boel alleen maar erger maakt.

Ik zou zeggen; breng die pc terug naar Azerty zodat zij de pc weer in orde kunnen maken en vraag hun of ze er een OS op willen zetten. Dat laatste moet je even handig zien aan te pakken want zij zullen geen illegale versie willen installeren.
Ik heb er een legale oem versie van vista home premium opgezet die ik daar ook bij had gekocht

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb waarschijnlijk het probleem opgelost. Ik ben naar een kennis van m'n vader gegaan (die heeft een eigen pc zaak sinds kort) en die heeft een bios update gedaan en windows geherinstalleerd en de nieuwste drivers geinstalleerd en hij doet het nu goed. Ik moet hem nu effe in het weekend testen en dan weet ik of hij het goed doet.
Pagina: 1