Ik zoek een behuizing waarbij 1 grote stille ventilator aan de zijkant van de kast zit zodat ik alle componenten passief kan koelen. Bestaat zo'n kast? Ik wil geen pc meer met allemaal aparte fan's erin voor de cpu, videokaart, voeding etc. Met 1 grote fan die over het hele oppervlak op de zijkant van de kast zit moet dit bijna geluidsloos alle passief gekoelde componenten kunnen koelen.
Wat heb je zelf al voor onderzoek gedaan betreft kasten en dergelijke.
Even goed zoeken hier levert al tal van topics op waar verschillende kasten en oplossingen worden aangedragen.
Even goed zoeken hier levert al tal van topics op waar verschillende kasten en oplossingen worden aangedragen.
Ik heb al naar stille kasten gekeken zoals passief gekoelde HFX kasten. Echter moet je hier een hoop moeite voor doen met heatpipes die allemaal precies gebogen moeten worden. En dit moet elke keer opnieuw met een nieuwe set heatpipes als je een nieuwe mobo/cpu wilt plaatsen.
Volgens mij moet dit veel makkelijker kunnen met een kast waar 1 grote fan inzit.
Volgens mij moet dit veel makkelijker kunnen met een kast waar 1 grote fan inzit.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2009 20:55 ]
ThermalTake *kuch* Tacens
Of een fokking dure Antec P190/192 / Coolermaster HAF 932/922
Edit: Het probleem is echter dan zulke behuizingen meer gericht zijn op het verplaatsen van veel lucht en bij voorbaat niet stil zijn. Ik zou me niet blindstaren op een grote sidefan als ik jou was. Die dingen maken gewoon teveel geluid als ze op medium/high-speed gezet worden en op low speed verplaatsen ze evenveel lucht als een stille 120mm fan op 12 volt met hetzelfde geluidsniveau.
Edit 2: Beter zoeken, kun je makkelijk zelf. Je hebt blijkbaar niet de site van Tacens bekeken.
Of een fokking dure Antec P190/192 / Coolermaster HAF 932/922
Edit: Het probleem is echter dan zulke behuizingen meer gericht zijn op het verplaatsen van veel lucht en bij voorbaat niet stil zijn. Ik zou me niet blindstaren op een grote sidefan als ik jou was. Die dingen maken gewoon teveel geluid als ze op medium/high-speed gezet worden en op low speed verplaatsen ze evenveel lucht als een stille 120mm fan op 12 volt met hetzelfde geluidsniveau.
Edit 2: Beter zoeken, kun je makkelijk zelf. Je hebt blijkbaar niet de site van Tacens bekeken.
[ Voor 78% gewijzigd door Joep op 05-08-2009 21:08 ]
Die kasten hebben een veel te kleine fan aan de zijkant. Daarmee kan hoogstens alleen de cpu en videokaart mee gekoeld worden maar bijv niet de voeding.
Ik zoek een kast waarvan de hele zijkant bedekt is met 1 grote fan zodat ik geen enkele andere fan meer hoef te gebruiken voor alle componenten.
Edit: Deze Tacens is wat ik zoek: http://images2.icecat.biz/img/norm/high/1802414-7407.jpg
Ik zoek een kast waarvan de hele zijkant bedekt is met 1 grote fan zodat ik geen enkele andere fan meer hoef te gebruiken voor alle componenten.
Edit: Deze Tacens is wat ik zoek: http://images2.icecat.biz/img/norm/high/1802414-7407.jpg
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2009 21:08 ]
De cosmos-s heeft een 250mm fan in zn side panel. Dat koelt aardig wat.
Ik heb echter ook nog een aantal front case fans van 120mm (aan een fan controller) die je op de lage stand niet hoort. Die bevorderen de flow door de kast meer dan de side fan imo.
Ik heb echter ook nog een aantal front case fans van 120mm (aan een fan controller) die je op de lage stand niet hoort. Die bevorderen de flow door de kast meer dan de side fan imo.
Ga casemodden kun je precies maken wat je wilt. Koop anders een thinclient zit ook geen active koeling op. Doe anders eventueel wat met waterkoeling.
Heb zelf nog maar 1x een kast gezien waar een 400mm fan in zat maar als nog zeer weing koeling geeft op minimale snelheid. Als deze hoger werd gezet kwam er een hels kabaal vanaf.
Heb zelf nog maar 1x een kast gezien waar een 400mm fan in zat maar als nog zeer weing koeling geeft op minimale snelheid. Als deze hoger werd gezet kwam er een hels kabaal vanaf.
Als jij denkt dat zo'n fan de overigen overbodig maakt, dan raad ik je aan de Cooling FAQ nog eens te lezen en je te verdiepen in de basisprincipes van pc koeling.Verwijderd schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 21:04:
Wellicht dat deze Tacens nog beter is gezien warme lucht opstijgt. De fan zit hier bovenop bij deze desktop. Volgens mij moet alle warme lucht zo perfect worden afgevoerd van de koelblokken van cpu, videokaart en voeding.
New ultra-silent world biggest top fan, 40cm and more than 250cfm with just 12db noise level. includes tacens antivibration system
Het wordt wel afgevoerd maar niet snel genoeg omdat de speling te groot is voor de lucht dus langzamerhand zal hij gewoon warmer worden en uitvallen/kuren vertonen.
Probleem is alleen dat men hier op tweakers door de FAQ's en reacties leert dat grotere fans = meer oppervlakte = lagere snelheid = minder geluid. Dat klopt inderdaad, maar wel tot 140mm fans. Alles daarboven wordt in veel te kleine oplages verkocht en is gewoon van mindere kwaliteit. Antec's BigBoy-fan produceert veel minder airflow per dB dan bijvoorbeeld Scythe's Gentle Typhoon. Alle fans met een diameter van meer dan 140mm zou ik gewoon uit de weg gaan als het je om stilte is te doen. Ook als het je om airflow te doen is. Die dingen gewoon altijd uit de weg gaan
Ga dan liever voor twee stille 120/140mm fans. Is even duur, maar stiller en verplaatst meer lucht.
Nooit geloven wat fabrikanten zeggen over hun fans, nooit! In 9 van de 10 gevallen klopt er geen snars van of meten ze van 5 meter afstand ofzo. Kijk eens op Hardware.info of xbitlabs.com naar hun uitgebreide fan-reviews.Alexander01 schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 21:21:
New ultra-silent world biggest top fan, 40cm and more than 250cfm with just 12db noise level. includes tacens antivibration system
[ Voor 49% gewijzigd door Joep op 05-08-2009 21:28 ]
Het punt is dat lucht gewoon de weg van de minste weerstand kiest in je case. En datgene waar je de lucht langs wil hebben (de koelblokken) vormen, juist, weerstand. De lucht wordt dus nooit op voldoende snelheid en in voldoende mate door je koelblokken geperst, waardoor geen warmte-overdracht plaatsvindt.
De SHARKOON Rebel 12 Value Edition heeft ook een grote fan(250mm) in de zijkant.
R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF
Een echt stille PC vereist dat je daar rekening mee houdt bij het kiezen van al je componenten. Al koel je je proc,vga en voeding passief dan kan het hele feest als nog verpost worden door een gillend 40mm fannetje, resonerende kast of lawaaige HD.
Dus eigenlijk is de vraag veel meer wat wil je allemaal koelen, aan wat voor formaat kast zit je te denken en blijft alles op stock snelheid?
Over het algemeen zijn grotere fans geschikt om een hoop lucht te verplaatsen, maar voor lucht verplaatsing op de plekken waar je het echt nodig hebt zal je toch echt een (max 120mm) dedicated fan moeten plaatsen.
Dus eigenlijk is de vraag veel meer wat wil je allemaal koelen, aan wat voor formaat kast zit je te denken en blijft alles op stock snelheid?
Over het algemeen zijn grotere fans geschikt om een hoop lucht te verplaatsen, maar voor lucht verplaatsing op de plekken waar je het echt nodig hebt zal je toch echt een (max 120mm) dedicated fan moeten plaatsen.
[ Voor 21% gewijzigd door martijn_tje op 15-08-2009 10:08 ]
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
En de Rebel 9 Value ook, maar dat is een mid-tower een de Rebel 12 is een full-tower.kendo schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 11:09:
De SHARKOON Rebel 12 Value Edition heeft ook een grote fan(250mm) in de zijkant.
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Aerocool heeft AFAIK ook een paar van zulke kasten in haar assortiment, maar om dan voor de rest niks toe te passen aan fans lijkt mij ook geen erg goed plan, wat je misschien ook wel krijgt is dat de lucht er aan alle kanten zomaar uit komt en niet een richting heeft, dus komt er straks aan de voorkant ook nog warme lucht uit..
Wat je het beste kan doen IMO is een kast met zo'n grote fan aan de zijkant het beste even kan uitrusten met wat andere casefans, ze hoeven niet heel erg hard te draaien maar als het maar niet alleen dat grote lel is aan de zijkant.
Wat je het beste kan doen IMO is een kast met zo'n grote fan aan de zijkant het beste even kan uitrusten met wat andere casefans, ze hoeven niet heel erg hard te draaien maar als het maar niet alleen dat grote lel is aan de zijkant.
Signature
Probleem is dat je maar een paar dingen echt wil koelen. cpu,gpu.chipset. stukje powersupply op je mobo. over de rest van dat moederbord heeft al die luchtverplaatsing geen zin 
Dan zou je denk ik voor waterkoeling en een paar enorme radiators moeten gaan, dat koelt dan wel weer goed
Dan zou je denk ik voor waterkoeling en een paar enorme radiators moeten gaan, dat koelt dan wel weer goed
[ Voor 45% gewijzigd door heuveltje op 15-08-2009 12:28 ]
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Enermax Uber Chakra me 25cm side fan
Pagina: 1